Wat kan ik het beste upgraden: Versterker of luidsprekers?

Started by -Freek-, July 22, 2007, 13:20:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ziehier mijn HT Binnen een paar maanden wil ik wel iets upgraden. Maar ik zit te twijfelen tussen de versterker en de luidsprekers. Ik neig een beetje naar de versterker, omdat ik nog niet echt een luidspreker heb gevonden die ik veel beter vond klinken dan mijn JMlab Profil 5b's (behalve dan B&W 805s, maar wat wil je in die prijsklasse :)). Zie daarvoor ook mijn topic (pagina 6). Ik heb in een winkel de Monitor Audio Gold serie beluisterd, maar ik vind niet dat die in de buurt komen van mijn speakers (net zoals de nieuwe B&W 600-serie). Mijn luidsprekers zijn imo veel meer open, levendiger, homogener, etc. Het kan ook liggen aan de luisterruimte daar, die een stuk groter is dan mijn slaapkamer. Maar toch...
Als ik toch de speakers zou willen upgraden, denk ik dat het zo'n soort speaker als de Kef XQ1 gaat worden. Die kostte eerst 1600 per paar, maar omdat ze uit de productie zijn kosten ze nu nog maar de helft.


Bij een versterkerupgrade denk ik aan bijv. de Cav a8 die hier op het forum staat. Of zoiets als de Denon AVC-1D of de Marantz SR-14 (al is die denk ik iets te duur).


Heeft het eigenlijk zin om een aparte stereo processor te kopen en mijn huidige versterker (Denon 3801) als eindversterker te gebruiken (alleen voor stereo)? Zo een als hier op het forum staat bijvoorbeeld:


Wat zouden jullie doen?

wim bruins

Ik heb momenteel mijn sr-14 in de verkoop staan voor 900 euro
Echt een supper goede versterker had meende ik een nieuwprijs van 4800 euro

Was een wereld van verschil met mijn vorige surround versterker van 1000 euro

900 euro lijkt mij een zeer nette prijs voor de versterker

wim

tiptop

Hoi Freek.

Hoe zit het met de bekabeling?
Kan je ook mooie verbeteringen mee bereiken.
Ik heb zelf hier voor DVD ook de DVD2900 staan. Maakt ook een stuk uit wat voor kabel(s) je gebruikt.
Maar voor muziek gebruik ik een aparte CD-speler.

Als je toch wilt upgraden via versterker of luidspreker zou ik zelf eerst de Luispreker vervangen en dan de versterker. Die kan dan aangepast worden op de luispreker. Andersom is meestal lastiger.

Qua model heb ik geen idee, omdat er zoveel te koop is, maar ik heb Usher monitoren hier even gehad en dat waren echt geweldige dingen. (wel 1500 euro).
DE X719's als ik mij niet vergis. Errug goed, maar een hele lange inspeeltijd nodig.
Positieve eigenschappen:
-Ze kunnen hard
- Muzikaal
- Zien er heel mooi uit. Goed afgewerkt.
- Doen het denk ik goed icm je receiver.

nadelen:
Baspoort achter, dus ze moeten wel iets van de wand staan. (minmaal 30 cm, liefst meer)

De kleiner broer is ook een hele mooie.
De X718. Iets kleiner en daardoor makkelijker te plaatsen.
Gaat ook uit komen met een Berylium tweeter zag ik op de website. Erg interessant, want ik heb hier ook de standaard tweeter vervangen voor de Berylium en dat was een hele vooruitgang.

Van de X718 heb ik wel een plaatje.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

-Freek-

Quote from: wim bruins on July 22, 2007, 14:17:55
Ik heb momenteel mijn sr-14 in de verkoop staan voor 900 euro
Echt een supper goede versterker had meende ik een nieuwprijs van 4800 euro

Was een wereld van verschil met mijn vorige surround versterker van 1000 euro

900 euro lijkt mij een zeer nette prijs voor de versterker

wim
Ja, ik was 'm al tegengekomen. Ik vind het een prachtding. Alleen denk ik dat het iets te veel geld is (en ik moet maar afwachten of ie over een maand of zoiets nog steeds te koop staat...).

-Freek-

Quote from: tiptop on July 22, 2007, 14:53:45
Hoi Freek.

Hoe zit het met de bekabeling?
Kan je ook mooie verbeteringen mee bereiken.
Ik heb zelf hier voor DVD ook de DVD2900 staan. Maakt ook een stuk uit wat voor kabel(s) je gebruikt.
Maar voor muziek gebruik ik een aparte CD-speler.
Met de bekabeling is het denk ik wel in orde. Ik gebruik vdH d352 voor de fronts, en oehlbach zooi voor de interlinks.

QuoteAls je toch wilt upgraden via versterker of luidspreker zou ik zelf eerst de Luispreker vervangen en dan de versterker. Die kan dan aangepast worden op de luispreker. Andersom is meestal lastiger.

Qua model heb ik geen idee, omdat er zoveel te koop is, maar ik heb Usher monitoren hier even gehad en dat waren echt geweldige dingen. (wel 1500 euro).
DE X719's als ik mij niet vergis. Errug goed, maar een hele lange inspeeltijd nodig.
Positieve eigenschappen:
-Ze kunnen hard
- Muzikaal
- Zien er heel mooi uit. Goed afgewerkt.
- Doen het denk ik goed icm je receiver.

nadelen:
Baspoort achter, dus ze moeten wel iets van de wand staan. (minmaal 30 cm, liefst meer)

De kleiner broer is ook een hele mooie.
De X718. Iets kleiner en daardoor makkelijker te plaatsen.
Gaat ook uit komen met een Berylium tweeter zag ik op de website. Erg interessant, want ik heb hier ook de standaard tweeter vervangen voor de Berylium en dat was een hele vooruitgang.

Van de X718 heb ik wel een plaatje.

Dat zijn idd wel mooie speakers. Maar ik denk wel iets te duur, want ik wil ook in een surround-opstelling spelen. Als ik bijv. de KEF XQ1 koop, kan ik altijd nog surrounds van een serie lager kopen. Bij deze kan dat niet.

tiptop

Zonder opdringerig te zijn Freek. De kabels zijn niet de mooiste denk ik. ;)

Probeer eens een paar Siltech cityline of Xindaks. Dat scheelt al weer een boel. :-*
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

-Freek-

Quote from: tiptop on July 22, 2007, 18:53:49
Zonder opdringerig te zijn Freek. De kabels zijn niet de mooiste denk ik. ;)

Probeer eens een paar Siltech cityline of Xindaks. Dat scheelt al weer een boel. :-*
Bedoel je als interlinks, of speakerkabels?

Over de cityline kan ik helemaal niets vinden...

Ik zal daar wel mee expirimenteren, maar eigenlijk geloof ik niet dat dat grote verschillen in mijn set kan brengen... Een andere versterker/speaker kan dat wel.

ajbeefde

Quote from: -Freek- on July 22, 2007, 20:11:56
Bedoel je als interlinks, of speakerkabels?

Over de cityline kan ik helemaal niets vinden...

Ik zal daar wel mee expirimenteren, maar eigenlijk geloof ik niet dat dat grote verschillen in mijn set kan brengen... Een andere versterker/speaker kan dat wel.

Siltech New York interlinks..... die kom je 2e hands nog wel eens voordelig tegen....  nou ja voordelig, meestal tussen de 50 en 65% vd nw prijs.

Zijn geweldige kabels voor de dvd2900, ik heb ze op het analoge 5.1 deel en de London op de Tuner.

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

-madison-

Ik denk dat je met nieuwe kabels ook wel een leuke sprong kan maken..
En aangezien je wel tevreden bent over je speakers, kun je nu het geheel proberen te finetunen! Wat experimenteren met kabels, (ont) koppeling van apparatuur/speakers, misschien je akoustiek proberen te verbeteren!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

-Freek-

Ok :). Ik ben benieuwd wat voor verschillen er te halen zijn. Aan de akoestiek hoeft denk ik niet veel gedaan te worden. Ik denk dat mijn kamer de beste akoestiek heeft die ik tot nu toe ben tegengekomen...

Maar ik zou toch wel willen weten waarom jullie bekabeling boven versterker/speaker upgrade kiezen.



Ik heb trouwens de DVD 2800mkII, niet de 2900.
Luidsprekers zijn al ontkoppeld mbv resonantiedempers van oehlbach. Onder de sub zitten 4 soundcare superspikes. Hieronder komt nog een tegel oid.


/edit: ik heb even rond zitten kijken. De W&M bekabeling lijkt heel goed te zijn voor de prijs.

Ach, ik ga er nog maar eens goed overna denken. Misschien een paar luidsprekers hier op proef om eens te vergelijken. Maar als iemand nog tips heeft: shoot ;).