tube tl

Started by otitis, July 21, 2007, 22:31:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

otitis

Wie heeft er ervaring met een transmissielijn in een buisvormige (niet-taps toelopende) behuizing?
Zitten er nadelen aan?

Ik lees wel dat het taps toelopen resonanties tussen de wanden 'versmeerd', maar bij een ronde constructie zou dat niet mogen uitmaken, of.......

Elders lees ik weer dat het is om de lijn korter te kunnen maken...

Enfin, het wordt er niet duidelijker op. De ontwerpen die ik tot dusver op internet gevonden hebben zijn erg praktisch gericht en gaan hier niet echt op in.

Interficior

Mij lijkt dat je bij een buis juist een resonantiefeest krijgt op één bepaalde frequentie (die waarschijnlijk buiten je werkingsgebied ligt).
Take it or lease it

otitis


Tja, bij nader inzien zou een enkele sterke resonantie kunnen optreden (bij rechte wanden heb je er meerdere), maar ik gebuik de TL tot 300 Hz en de diameter is circa 14 cm, dus die resonantie ligt dan volgens mij verbuiten het bereik en bovendien te dempen?

uut arnhem

Quote from: otitis on July 21, 2007, 22:31:18
Wie heeft er ervaring met een transmissielijn in een buisvormige (niet-taps toelopende) behuizing?
Zitten er nadelen aan?

Ik lees wel dat het taps toelopen resonanties tussen de wanden 'versmeerd', maar bij een ronde constructie zou dat niet mogen uitmaken, of.......

Elders lees ik weer dat het is om de lijn korter te kunnen maken...

Enfin, het wordt er niet duidelijker op. De ontwerpen die ik tot dusver op internet gevonden hebben zijn erg praktisch gericht en gaan hier niet echt op in.

Houden jullie me op de hoogte als er wat concreets uitkomt??
Ik heb tussen de balken van de vliering van de HT-zolder (5,4 meter lang, 80 breed en 24 cm hoog) wellicht ruimte om er een gevouwen TL baspijp in te hangen  ;D. Met een hypex subwooferversterker moet dit best wel knallen en de WAF factor van zo'n oplossing (twee gaten in het plafond) is fenomenaal hoog  ::)
Heb zelf twee TL's (2,4 meter gevouwen transmissielijn) en ben zeer benieuwd naar wat 11,2 meter gevouwen zou doen met een diameter van 200-230mm  :P

Godtoh

Ik heb er verder geen verstand van maar ik ga deze draad volgen.

Wil eventueel ook een tl subje dus alle info is te gebruiken ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

otitis

De tube TL is op provesorische wijze af. Het staat op een klein zolderkamertje dus echt goed beoordelen kan ik het niet. Ivm verbouwing van de woonkamer moet het echte beoordelen dus nog plaatsvinden.Ook heb ik de woofer full range aangesloten om even snel te testen. Eigenlijk moet ik woofertje zeggen, want het is een 13 cm woofer van expolinear.
Hij gaat in ieder geval heel diep door in het laag en het klinkt niet boemerig  of resonantie-achtig. Wordt vervolgd!