Versterker met frequency response vanaf 20 hz icm sub vanaf 15 hz

Started by -Freek-, July 21, 2007, 00:08:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Allemaal wel heel leuk en aardig dat mijn monolith 15 hz @ -3db haalt, maar daar heb ik toch eigenlijk niets aan als mijn versterker 20 hz @ -/+ 1db haalt? Zo kan ik toch niet het onderste uit de Monolith halen?

Del member

1) Hoeveel % informatie denk jij dat er tussen 15 en 20Hz zit ?
2) En welk instrument heeft ondertonen in dat bereik ?

en maakt het eigenlijk nog uit gezien de gevoeligheid van ons gehoor bij die frequenties :



ik denk dat je je zorgen voor niks maakt.

-Freek-

Ok, mooi ;D. Kun je 20hz eigenlijk nog goed horen?

15 hz komt trouwens wel voor hoor. In films heb je dat regelmatig.

Martin_M

Quote from: -Freek- on July 21, 2007, 00:08:44
Allemaal wel heel leuk en aardig dat mijn monolith 15 hz @ -3db haalt, maar daar heb ik toch eigenlijk niets aan als mijn versterker 20 hz @ -/+ 1db haalt? Zo kan ik toch niet het onderste uit de Monolith halen?

De meting van je versterker is bij -/+ 1db. Je weet dus niet wat die nog op 15Hz doet. Misschien nog beter dan die -3 db ;D
Afval gaat vaak geleidelijk (mits niet strak gefilterd) dus zal er onder die 20 hz nog wel wat overblijven.

Meet anders gewoon even met een db meter en een frequentie-sweep.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

[email protected]

de monolith gemeten door een freak uit Finland


Del member

Ik zou me er niet druk om maken. Zorg vooral dat je versterker snel is kwa impuls en dynamisch gedrag. Die "vanaf" 15Hz of 20Hz requirement voor je amp is zinloos.

hifiman

Afgezien van het feit dat het ik ook denk dat je je zorgen maakt voor niks vind ik het toch wel degelijk relevant, met name bij film kijken wil je niet alleen lage tonen horen maar juist ook voelenO0

Del member

Quote from: Audioloog on September  3, 2007, 18:31:51
Afgezien van het feit dat het ik ook denk dat je je zorgen maakt voor niks vind ik het toch wel degelijk relevant, met name bij film kijken wil je niet alleen lage tonen horen maar juist ook voelenO0

Volgens mij zit er zeer weinig info tss 15 en 20 Hz

hifiman


marcel@svsound

Dat een sub instaat is om heel lage tonen te produceren (open field) wil niet zeggen dat je woonkamer tevens in staat is om hetzelfde voor mekaar te krijgen.
Verwacht persoonlijk dat veel woonkamers er niet toe in staat zullen zijn  ;)
SV Sound Benelux
[email protected]
06-46121848

[email protected]

een kamer van 4 x 4,2 meter , nagenoeg vierkant is erg lastig akoestisch gezien
maar meten is weten, dus aan de slag zou ik zegen met db meter, en het liefst een RTA meting
maken