PSM-1 vs H3D de verschillen.....

Started by J.A.F._Doorhof, March 1, 2003, 17:00:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Op verzoek van oa Garmt en meerdere even op een rij wat nu ECHT de verschillen zijn. AUB geen discussies over wel of niet beter dan, dit zijn mijn conclusies en aangezien ik beide producten een ZEER warm hard toedraag zijn deze eerlijk.

Wat is het
H3D
Een kaart die in een PC geplaatst dient te worden met een zeer schone high-end input van S-video, Composite/SDI, Component.
Aan boord zit een Faroudja DCDi chipset die zorgt voor de deïnterlacing en filtering.
Je videokaart zorgt voor het upscalen en het uitsturen.

Hoe te koop
Als losse kaart.
Als Goliath scaler.
De Goliath scaler heeft als samenstelling (in de door ons geadviseerde samenstelling).
Volledige zalman cooling/noisecontrol, Radeon 9500 met BNC's (eventueel MP mod), PIV 2.4GHZ en windows XP.

Hoe in het gebruik
De H3D/Goliath is een ECHTE scaler, dus hij kan voor al je bronnen gebruikt worden, behalve HD bronnen.
Je gebruikt dus gewoon je eigen DVD speler, en de scaler zorgt alleen voor het beeld.
Bediening kan helemaal met een afstandsbediening.

Uitbreidingen
The sky is the limit.
Er zijn al :
* Extra input boards
* Detail enhancer
Er komen aan:
* Interne MPEG-2 omvormer om DVD-rom spelers te gebruiken
* VMR support
* Filter support

PSM-1
Wat is het ?
Een kaart die in een compatible DVD speler wordt gebouwd en die op een groot aantal VASTGESTELDE resoluties kan uitsturen op RGBHV of composite sync.

Hoe werkt het
Je merkt er niets van, je gebruikt gewoon je DVD speler.
Via een dongle of eventueel IR kun je wel je aspect ratios veranderen, wat filtering toepassen en tussen resoluties wisselen.

Uitbreindingen
Geen enkele, alleen de al jaren aangekondigde PSM-2.

Voor en nadelen
PSM-1 voordelen
De prijs, voor € 750,00 is er weinig/niets beters op de markt.
Bedieningsgemak, je merkt niets van de PSM-1.
Op NTSC FILM materiaal een perfect uitziend beeld met veel bite en diepte, MAAR alleen op 1024x768 elke andere resolutie is een consessie.

H3D voordelen
Alles kan gescaled worden.
Faroudja DCDi techniek dus ook alle probleem titels worden perfect weergegeven, vooral voor de anime mensen een geschenk.
Uitbreidbaarheid.
Super flexibel, elke willekeurige resolutie kan aangestuurd worden, alleen beperkt aan 60hz voor NTSC en 50hz voor PAL, alleen op Plasma's is dit een probleem.
Zowel PAL als NTSC zijn perfect.

PSM-1 nadelen
Support van Cinematrix is op dit moment bijna 0/0
Geen resolutie support voor de nieuwe 1280x720 projectoren, behalve wat test programma's die ik geschreven heb (en dit keer NIET uit handen geef  ;)) op de VP12S2 werkt dit goed tot zeer goed op NTSC, PAL is niet goed.
Gebonden aan een zeer beperkt aantal spelers dat elk kwartaal afneemt omdat er geen support meer gegeven wordt voor nieuwe players.
PAL, ziet er met de nieuwere titels niet uit, oudere titels of videomateriaal is goed.
NTSC, anime en Disney is niet goed, veel combing artifacts.

H3D nadelen
Je hebt een PC nodig, je ziet het XP logo, dat beangstigt mensen toch, hoewel het onterecht is, je draait immers ALLEEN de scaler software.
Een extra kast in je rack.
Uiteindelijke prijs, voor een goede H3D oplossing ben je rond de € 2500,00 kwijt (met noise reduction en OS).

Verschillen in beeldkwaliteit
De PSM-1 heeft wat EE op het beeld wat amper opvalt in de testpatronen daardoor lijkt de PSM-1 wat meer bite te hebben, dit is met de analoge ingangen op de H3D na te bootsen door 2% scherpte toe te voegen (zelfde afwijking als de PSM-1 op het 200TVL patroon).
Beide oplossingen geven voor MIJ dezelfde overall beeldkwaliteit, hoewel ik de DV-8300 met component en de MP radeon een stuk meer diepte vindt hebben dan de beste PSM-1 die ik gezien heb qua diepte (de Toshiba 500 en Sony 7700), maar dan ben je wel VEEL geld kwijt voor de speler.
Maar ook met mindere spelers ziet het er goed uit.

Wil je met een goedkope speler dezelfde kwaliteit halen als de PSM-1 zul je SDI in moeten laten bouwen, reken daar dus € 499,00 voor bij. Je keuze aan spelers is echter wel ENORM veel groter dan met de PSM-1.

Aan het eind van de rit kost de PSM-1 dus € 750,00 (ITC uitvoering met externe voeding) en de H3D € 3000,00 (met SDI en volledig stille Goliath uitvoering).

Prijsverschil is € 2250,00.

Wat krijg je dan meer:
* DVI output
* meerdere bronnen scalen
* ELKE willekeuringe resolutie
* DCDi techniek
* uitbreindings mogelijkheden

Wie moet wat kopen ?
Gebruik je een CRT dan is de keuze moeilijk, de H3D biedt veel meer mogelijkheden en je kunt je andere bronnen scalen, de PSM-1 is goedkoper.

Heb je voornamelijk regio 1's (geen anime) en is je budget niet zo groot dan is de PSM-1 de perfecte keuze.

Heb je veel PAL en Anime dan is de PSM-1 niet de juiste keuze.

Heb je een digitale projector met een 4:3 maat of een Sony VPL serie 1365x768 dan is de PSM-1 een perfecte match, je andere bronnen laat je door de PJ scalen en je DVD's zien er perfect uit.

Heb je een nieuwere projector met DVI, of 1280x768 panelen (of een andere maat) dan is de H3D niet te verslaan in zijn prijsklasse.

Hopenlijk helpt mensen dit iets op weg.

MvrGr.
Frank  
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz


MrPink


Stevie

Duidelijk,

Ik snap één ding niet. Je zegt
Quote(...) alleen beperkt aan 60hz voor NTSC en 50hz voor PAL
terwijl ik steeds begrepen heb dat je elke willekeurige refresh rate kunt instellen met een scaler-PC + H3D. Ook net op hun site gechecked:
Quote···  Supports Custom Refresh Rate in Fractional-Hz Steps
Hoe zit dat?

Groet,
Steef
.signature: file not found

J.A.F._Doorhof

Hi,

Je kunt in principe inderdaad elke refreshrate instellen.
Maar je ziet dan duidelijk het beeld schokken, de H3D doet namelijk zelf een 3/2 pulldown en een 2/2 pulldown.

Wat je wel kunt doen is willekeurig een resolutie kiezen.

Wil je toch op bv 72Hz of 48hz draaien kun je gewoon D-scaler en de judderterminator gebruiken.

De Holo ondersteund trouwens nu wel 120hz voor NTSC en 75hz voor PAL.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass


SiR-ROUND

Hmmm, maar op 60 of 120 Hz zie je dus de judder van de pulldown bij NTSC?

Vervolgens kan je dit oplossen om nog eens extra Dscaler erbij te laten draaien?

Lijkt me al een gevoelige setup worden...

J.A.F._Doorhof

:D
Trust me op 59.94 hz zie je geen juddertje voorbij komen, de pans op de NTSC DVD's zijn stukken smoother dan op een HT-PC.

Dscaler wordt met de H3DII niet meer gebruikt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Hmmm, sorry dat ik doorzeur, maar ik snap het nog niet... ;)

Met die refresh maak je dus wel gebruik van de pulldown. Ik snap dus niet dat er met 6 verzonnen frames (lees: beeldherhalingen) een soepele pan kan ontstaan...

Op mijn HTPC draai ik voor NTSC dus logisch 48/72 Hz, om de opgeslagen 24 frames zonder pulldown weer te geven, dan zou theoretisch de pans net zo soepel moeten lopen als dat de film geschoten is...

Maar help me ff...

:)

J.A.F._Doorhof

Het is niet zo makkelijk als je hier schetst.

De PC kent geen 3/2 pulldown, dus zul je moeten gaan herhalen in vormen van 24 fps.
Bij een 3/2 pulldown gebeurt eigenlijk hetzelfde alleen herhaal je in een cadance.

In theorie zou de PC dus soepeler moeten zijn dan de 3/2 pulldown, toch is het anders om. De H3DII laat op dit moment de meest soepele pans zien die ik OOIT van een HT-PC oplossing heb gezien.

Zie het als volgt.
Bij de HP-PC gebruik je:
11-22-33-44-55-66-77-88-99-1010  48hz.
Bij een H3D oplossing gebruik je.
111-22-333-44-555-66-777-88-999-1010 (59,94 hz, dus niet helemaal)
En bij die 59,94 hz zit de kneep, als je 60hz selecteert dan zie je inderdaad hele kleine stotteringen (sommige zien het niet), bij 59,94 hz echter is het zeer soepel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Ik geloof je dat het zou werken, maar ik snap het nog niet... Die extra herhaling zou je moeten zien als een minifreeze...

Sorry... :(

Maar met reclock en TT kan ik geen soepelere pans krijgen dan mogelijk lijkt me...

Toen we de horrornacht hadden bij jou met Robert, zag ik nog judder volgens mij, maar ik weet niet of je toen al de HD3dII had...

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

;) Lijkt me weer eens tijd om Robert in te pakken en richting Emmel(rald) city te gaan...

Stay on the yellow brick road!!!

:)

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview