Advies gevraagd: Stille (budget-)HTPC voor o.a. HD

Started by Martijn76, July 19, 2007, 13:22:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaajee

#25
Quote from: Raphie on July 20, 2007, 14:40:03
Ntune op een Nforce based moederbord, te samen met een AMD, geeft je de mogelijkheid om het C&Q concept verder uit te nutten en dus gratis performancewinst te halen zonder al te veel concessies te hoeven op de het aantal db's en hitteontwikkeling. lijkt mij dus zéér relevant ;)

O zeg dat dan.....ja jouw opmerking kan idd een goeie optie zijn ;)
Maar je eerste post (zonder deze toelichting) komt mi. toch ietwat kaal uit de lucht vallen en lijkt daardoor totaal niet relevant.

Als je meteen die toelichting gegeven zou hebben......iets in de trand van: 'als je meer performance uit je systeem wilt halen, denk eens aan overclocking en als je dan een op de nforce gebasseerd moederbord neemt, kun je met ntune hele leuke dingen doen. Zonder al te veel hoeven in te boeten op warmte/db's etc., etcetera.......

Martijn76

Overklokken wil ik eigenlijk zien te voorkomen, waar het mij vooral om gaat is het vloeiend afspelen van HD-materiaal en zo eenvoudig mogelijk een DVDtje afspelen (voor de vrouw ;))

Dit alles met een minimum aan lawaai... dus zoveel mogelijk passief gekoeld en zo min mogelijk warmteproductie van de componenten.

Qua looks toch een mooie kast die niet misstaat tussen de (overige) audio-apparatuur...

Heb inmiddels het threadje van Raphie gevolgd, mooie kast... :)

bvhnl

Dit is mijn lijstje. Kost rond de € 880,=. Speelt alles naar een Sony KDL-40W2000 (Full HD)

CASE:   Silverstone GD01S-MXR
        Nexus 92mm Real Silent Case Fan, Zwart, 19,2 dB(A), 27 CFM, 3 Wires, 1500 RPM
        2x Nexus 80mm Real Silent Case Fan, Zwart, 17,6 dB(A), 20,2 CFM, 3 Wires, 1500 RPM
PSU:    Seasonic S12 Powersupply 430W, 120mm Fan, 4xSATA, ATX/EPS, PCI-E, 20/24pin
MOBO:   Abit IP35 Pro
CPU:    Intel® Core™ 2 Duo-processor E6400
MEMORY: Corsair 1024MBx2 KIT PC5300 DDR2 CL4 (TWIN2X2048-5400C4)
VIDEO:  ASUS EN8600GT Silent/HTDP/256M
HDD:    Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
DVD:    Samsung DVD±RW brander, SH-S182M, 18x, Dual, LightScribe, DVDRAM, Retail
KEYB:   Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard


De komende paar jaar zit je dan zeker safe. Alles is stil of fluister zacht, dus je hoort niets, behalve je films  ;D
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

Vigier

Ziet er een leuk systeem uit bvhnl, alleen vraag ik mij af waarom je dan als bediening voor Trust kiest....

bvhnl

Quote from: Vigier on July 29, 2007, 01:38:21
Ziet er een leuk systeem uit bvhnl, alleen vraag ik mij af waarom je dan als bediening voor Trust kiest....

Was meer kosten besparing issue, geef het liever uit aan de kabels. De M$ keyboard ziet er ook prima uit, maar was veel duurder en ik gebruik hem toch nooit :-)

Trouwens, bij het lijstje moet nog:
REMOTE: Logitech Harmony Remote 785
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

PjotrrrNL

#30
Heb hier ook dat Trust Media Keyboard, werkt erg prettig!!!


Driven2Shine

Quote from: PjotrrrNL on July 29, 2007, 16:11:08
Heb hier ook dat Trust Media Keyboard, werkt erg prettig!!!
Ook ik kan dat beamen.
Werkt erg prettig met de trackbal.

Martijn76

Volgens mij gaat 't bijna lukken... k'moet alleen het thuisfront nog overtuigen van het gebruiksgemak...

In hoeverre is het nml. mogelijk om de pc 'aan' te zetten en een DVDtje erin te doen om af te spelen...

- duurt dit lang? (qua opstarten, of haal je 'm uit slaap-modus of is 't evt. verstandig om je OS via een flashgeheugen te booten)

- is de HTPC als DVD-speler makkelijk te bedienen met een Logitech Harmony remote (525)

gr,

Martijn


bvhnl

Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

bvhnl

Quote from: Martijn76 on July 30, 2007, 09:09:53
Volgens mij gaat 't bijna lukken... k'moet alleen het thuisfront nog overtuigen van het gebruiksgemak...
In hoeverre is het nml. mogelijk om de pc 'aan' te zetten en een DVDtje erin te doen om af te spelen...
- duurt dit lang? (qua opstarten, of haal je 'm uit slaap-modus of is 't evt. verstandig om je OS via een flashgeheugen te booten)
- is de HTPC als DVD-speler makkelijk te bedienen met een Logitech Harmony remote (525)
gr,
Martijn

Als je kids hebt dan zet je er gewoon 50 afleveringen van een goede tekenfilm serie op en voor je partner een HD zwijmel film  :D
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

Martijn76

Da's sowieso 't plan!  ;D

Maar moet ook wel een beetje bedienbaar zijn voor haar, in ieder gewoon een DVDtje opzetten zonder de helpdesk (lees: mijn mobiele nummer) te hoeven bellen  ;)

bvhnl

Quote from: Martijn76 on July 30, 2007, 21:49:19
Da's sowieso 't plan!  ;D

Maar moet ook wel een beetje bedienbaar zijn voor haar, in ieder gewoon een DVDtje opzetten zonder de helpdesk (lees: mijn mobiele nummer) te hoeven bellen  ;)

Is het ook. Je zet de HTPC aan met knopje op de kast of afstandsbediening (dat laatste is mij nog niet gelukt overigens, maar schijn wel makkelijk te kunnen, maargoed, onze TV staat nooit in sluimerstand, dus die moet toch ook aan). En je bent klaar :) ..  je kiest Film uit het menu en dan je filmpje/serie/whatever..

Wil je DVDtje kijken dan doe je de la open (op de kast of met je afstands) en DVD erin, la dicht, hij gaat spelen...  eitje..

Het enige wat je moet hebben is een afstands bediening met macro's/activities, zodat alle componenten aan gaan, goede channels kiezen, goede input kiezen, etc.. 
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

Martijn76

Klinkt voor alsnog goed! :)

wat betreft het 'opwekken' uit slaapstand, dan had ik 't eigenlijk over de HTPC, zodat het niet te lang duurt om te booten.

of vreet dit enorm veel stroom?

bvhnl

Quote from: Martijn76 on July 31, 2007, 10:25:29
Klinkt voor alsnog goed! :)

wat betreft het 'opwekken' uit slaapstand, dan had ik 't eigenlijk over de HTPC, zodat het niet te lang duurt om te booten.

of vreet dit enorm veel stroom?

Ik had het ook over de HTPC. Als je kijkt op het forum www.degroeneknop.nl dan zie je daar veel info over het suspend/resumen en een handige tool die daar speciaal bij helpt!

Als je je HTPC in S3-modus laat slapen dan blijft alleen de CPU aan (en de fan wellicht) dus dat zou niet veel moeten vreten. Via USB-wake-up (waar je infrarood of keyboard op zit) kan hem dan weer aan doen. Dus kijk naar je processor hoeveel WATT hij verbruikt in idle/rust stand en wat je voeding doet; blijft ie vol pompen of trekt ie geen stroom als er ook niets te doen is?? ..

Vanuit suspend kan je (mits je PC snel genoeg is) rond de 1-10 seconden weer terug zijn. Dat ligt heel erg aan hoe je het configureerd, kwestie van proberen, lezen...
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

ljd

Een dvd speler opstarten duurt toch ook 1 minuut ofzo :) dus waarom moet je dan je htpc energie laten verbruiken :). Met die specs is die zeker binnen de 1 min opgestart

bvhnl

Quote from: ljd on July 31, 2007, 18:06:01
Een dvd speler opstarten duurt toch ook 1 minuut ofzo :) dus waarom moet je dan je htpc energie laten verbruiken :). Met die specs is die zeker binnen de 1 min opgestart

Precies. Ik heb m'n TV ook altijd uit staan, dus ik moet er toch heen lopen om hem aan te doen.
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

Micha2

Ik zou graag even willen meeliften op dit topic en misschien va jullie wat op/aanmerkingen ontvangen op het volgende:

Grafische kaart (PCIe)    Asus EAH2600XT/HTVDI
Processor       Intel. Core™ 2 Duo E6600
Voeding                    SilverStone Decathlon
Behuizing       SilverStone LC16MR
DVD-Brander       Plextor PX-810SA
Toetsenbord       Microsoft Remote Keyboard Media Center Edition
Moederbord       Asus P5W DH Deluxe
Harddisks (SATA)       Western Digital Caviar RE
Harddisks (SATA)       Western Digital Caviar RE
Geheugen       Buffalo 1 GB DDR2-533 Kit

Kostenplaatje is ong. 1200+, zou eigenliijk wel iets minder mogen. Het is bedoelt om puur HD naar verschillende bronnen uit te sturen en zo goed mogelijk geluid digitaal door te geven. Ik ga voor de silverstone behuizing om te kijken of dit te koppelen is aan de mediaspeler, zodat ik niet een tv moet aan te zetten om toch door de muziekbestanden te bladeren met de afstandsbediening.

Ben tot nu toe bezig geweest met een omgebouwde XBOX met XBMC wat fantastisch is alleen jammer dat niet zelf HD kan verwerken.
Schalen gaat wel op dat ding dus dat is voor de beamer al een genot, maar ik zou nu wel iets in de woonkamer willen wat alles van nu en straks aankan. Eventueel de dvd vervangen door bluray of hd-dvd. Wel ga ik windows mediacenter en de opensource mediaportal erop zetten. Vooral laatste komt aardig in de buurt van XBMC(is geloof ik ook van de zelfde groep).

Dus misschien als iemand nog suggesties heeft voor verbetering, kostenbesparing en het browsen door muziek afspeellijsten zou ik dat heel erg fijn vinden. Alvast bedankt.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

bvhnl

Quote from: Micha2 on August  1, 2007, 10:43:20
Ik zou graag even willen meeliften op dit topic en misschien va jullie wat op/aanmerkingen ontvangen op het volgende:

Grafische kaart (PCIe)    Asus EAH2600XT/HTVDI
Processor       Intel. Core™ 2 Duo E6600
Voeding                    SilverStone Decathlon
Behuizing       SilverStone LC16MR
DVD-Brander       Plextor PX-810SA
Toetsenbord       Microsoft Remote Keyboard Media Center Edition
Moederbord       Asus P5W DH Deluxe
Harddisks (SATA)       Western Digital Caviar RE
Harddisks (SATA)       Western Digital Caviar RE
Geheugen       Buffalo 1 GB DDR2-533 Kit

Kostenplaatje is ong. 1200+

Dus misschien als iemand nog suggesties heeft voor verbetering, kostenbesparing en het browsen door muziek afspeellijsten zou ik dat heel erg fijn vinden. Alvast bedankt.

Kijk eens naar mijn lijstje, een paar berichten hierboven. Dat setje kost 880,=. Ik heb 2GB geheugen en maar 1 HDD.
De PX-810SA is niet heel stil. En de P5W DH Deluxe schijnt wat issues gehad te hebben (lees wat reviews die bovenaan in google komen), daarom heb ik die uit eindelijk niet gekozen, het was ook een van mijn eerste keuzes.
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

Micha2

#43
dank je ik ga even kijken. Aangezien jij ook voor de LC 16 gaat. Weet jij misschien of het mogelijk is om via het scherm mp3's te browsen?

Update
En van wat ik ervan lees (heb net even zitten googelen) is dat de problemen kwamen uit de oude bios, en dit schijnt nu allemaal verholpen te zijn. Kaartje is nu ook al een halfjaar op de markt dus zijn die kinderziektes er wel uit. Waar het mij eigenlijk omgaat is dat de onboard audio van goede kwaliteit is en geschikt voor de toekomst. Hij is id in ieder geval goed stil.

Maar jouw lijstje ziet er redelijk uit als mijn wensenlijstje alleen goedkoper, dus ik ga zeker even spieken. Jij gaat voor de nvidea. Ik zit alleen met de vraag over pure video. Deze zit niet standaart erin en bij ati doet de grafische kaart de quicktime dingen zelf (ontlasten cpu).
Maar bij jouw kaart zie ik wel DHCP staan, wat houdt dat dan in in verband met rendering van HD?
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

bvhnl

Quote from: Micha2 on August  1, 2007, 12:04:29
dank je ik ga even kijken. Aangezien jij ook voor de LC 16 gaat. Weet jij misschien of het mogelijk is om via het scherm mp3's te browsen?

Update
En van wat ik ervan lees (heb net even zitten googelen) is dat de problemen kwamen uit de oude bios, en dit schijnt nu allemaal verholpen te zijn. Kaartje is nu ook al een halfjaar op de markt dus zijn die kinderziektes er wel uit. Waar het mij eigenlijk omgaat is dat de onboard audio van goede kwaliteit is en geschikt voor de toekomst. Hij is id in ieder geval goed stil.

Maar jouw lijstje ziet er redelijk uit als mijn wensenlijstje alleen goedkoper, dus ik ga zeker even spieken. Jij gaat voor de nvidea. Ik zit alleen met de vraag over pure video. Deze zit niet standaart erin en bij ati doet de grafische kaart de quicktime dingen zelf (ontlasten cpu).
Maar bij jouw kaart zie ik wel DHCP staan, wat houdt dat dan in in verband met rendering van HD?


Nee, ik ga voor de Silverstone GD01 (niet de LC16), die heeft namelijk niet zo'n suffe 8) matrix display, maar een 'echte'. Kijk maar op de site. De GD01 staat voor 175,= op de lijst.. 

Qua MOBO zou ik dan gewoon jou keuze houden. Het is een mooi bord tenslotte.

HDCP (DHCP is wat anders) kan je mogelijk nodig hebben als je films gaat afspelen die beveiliging in HDVD/BR-discs enabled hebben. Dan moet je videokaart nl. communiceren met je LCD/Plasma TV en dat gebeurt via HDCP-protocol.  Dus niet onmiddelijke vereiste, maar als zodirect de combi HD/BR drives ook 100,= kosten  ;D dan heb je het wel nodig bij sommige films.

De EN8600GT heeft weldegelijk de H264 decoding feature (evenals de 6600GT en 7600GT), dat is de QuickTime encoding waar jij het over hebt. Tevens kan de GT serie ook VC-1 decoden. Dus dat scheelt weer een hoop CPU werktijd (en dus warmte en ..). Deze feature heet PureHD of PureVideoHD geloof ik..

En deze EN8600GT is silent, hij heeft een koelblok ipv een fan! ..

Via Visa/XP Mediacenter kan je alles browsen: films, plaatjes, geluid, TV .. you name it..
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

Micha2

Ik vergeet elke keer dat h264 getalletje. En die encoding ben ik met je eens, alleen ik had vernomen dat je de pure video feature apart erbij moet kopen want die wordt niet standaart meegeleverd. En bij ati zit het hardwarematig ingebouwd. Maar ik ga daar nog wel even verder naar kijken. De silend pipe constructie is inderdaad wel een vereiste voor een stille werking. Ik ga eens opzoek naar wat reviews. Je uitleg van HDCP is helder, dank je wel.

m.b.t. de kast. Die van jouw is idd ook erg mooi, ben alleen niet zo gecharmeerd van de klep voor de 2x 5,25 items. Wel mooi die ingebouwde card readers.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Micha2

#46
of misschien is dit wat.... met jouw configuratie kom ik op mijn originele prijs.

Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

bvhnl

Quote from: Micha2 on August  1, 2007, 13:37:21
of misschien is dit wat.... met jouw configuratie kom ik op mijn originele prijs.

Jup, die is ook heel strak :)
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

Micha2

en dan is mijn vraag van het besturen van geluid en dergelijke ook opgelost. Gewoon winamp opstarten op het scherm en spelen maar. Ik ben nu bezig met een aangepaste config. Misschien dat je daar straks even naar wilt kijken
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Micha2

Nieuwe confi
Behuizing
Zalman HD160XT (1 x)€ 599,-€ 599,-

Grafische kaarten nVidia PCIe -
EN8600GTS SILENT/HTDP (256 MB)€ 209,-€ 209,-

Moederborden Socket 775 -
P5W DH Deluxe (Intel® 975X)€ 169,-€ 169,-

Voedingen tot 600 Watt -
S12II-430HW (430 Watt)€ 69,-€ 69,-

Geheugen DDR2-667 -
2 GB DDR2-667 Kit (2048 MB)€ 79,-€ 79,-

CPUs Socket 775 -
Core™ 2 Duo E6550 (2333 MHz)€ 169,-€ 169,-

Harddisks 3,5 inch SATA -
Caviar SE (320 GB)€ 75,-€ 75,-

Toetsenborden - -
Remote Keyboard Media Center Edition ()€ 49,-€ 49,-

CPUs - Koelers
Nitrogon NT06-Lite€ 39,-€ 39,-

DVD-reWriters Serial-ATA -
DH-20A1S (20 / 8 / 8 speed)

totaal 1.492 dus iets duurder, maar misschien dat ik ergens nog iets kan bezuinigen. Heb je nog tips?
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl