(Speaker)kabel Advies?

Started by siliakus, July 19, 2007, 09:27:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

siliakus

Mijn eerste stap richting een mooie HiFi beleving heb ik net gisteren gezet door een tweetal KEF IQ7s van Martijn76 over te kopen.

De receiver die ik er bij wil gaan gebruiken is mijn huidige receiver, een Yamaha RX-V520. Inmiddels al verouderd, maar naar mijn idee kwalitatief nog steeds erg goed.

Voorheen heb ik me nooit druk gemaakt om bekabeling, maar sinds ik dit forum een beetje doorgelezen heb begin ik nu toch te twijfelen :p Ik heb inmiddels diverse topics doorgelezen en advies ingewonnen.

Tussen mijn luidsprekers en de receiver zal ongeveer 4 meter bekabeling nodig zijn, dus 2x 4meter. Daarbij komt dat ik over een jaar nieuw appartement ga betrekken, waardoor ik voor dit ene jaar nog niet veel wil investeren in bekabeling.

Nu heb ik de volgende drie kabels op het oog:

- Wyrewizzard Spellbinder
- ViaBlue SC-2 Silver-Series
- Kimber Kable 4PR

Daarnaast zie ik ook Canare vaak terugkomen. Deze zijn echter de helft van de prijs van bovengaande merken/types. Dit is dan toch niet vergelijkbaar?

Willen jullie mij adviseren over welke kabel ik het beste kan kiezen?
Toshiba 47Z3030DG - Onkyo 875(s) - 4x KEF iQ7

ChrisV

Lezen over kabels is goed als orientatie. Hoe ze in je set klinken is nog een tweede. Als je idd in een jaar een nieuw appartement betrekt, dan zou ik nu eerst eens gaan luisteren met goedkopere kabels als de Canare. Wen goed aan het geluid met de Canare en ga dan pas kijken naar nieuwe kabels. Uitgaan van een simpele maar goede koperkabel zoals de Canare is altijd goed: zo kan je steeds toetsen of een duurdere kabel echt het gewenste verschil maakt in je set en of je de meerprijs wilt betalen.

Gezien je set zou ik het daarbij laten voor de tijd tot je nieuwe appartement (maar dat moet je zelf weten natuurlijk). Succes!

daffy

#2
hallo Siliakus

ikzelf ben in het bezit van de kef XQ5 en kef  q compacts op de zolderzet, ik moet zeggen dat de metaldomes van kef in mijn beleving
het hoog met de verkeerde kabel een beetje "splashy" en onnatuurlijk kunnen maken. (over het algemeen kenmerkend voor metaldomes)
Yamaha ken ik alleen maar als vrij helder  klinkende apparatuur.
Kortom in dit geval zou 1+1+1 wel eens 4 of 5 kunnen zijn 8)  :P

persoonlijk zou ik het dus bij koperen kabels houden omdat ik de ervaring heb dat zilveren of verzilverde kabels het hoog  toch wat kunnen benadrukken of in iedergeval voor een enigzins slanke(re) frisse open weergave kunnen zorgen.

Na veel kabels van diy tot exoten te hebben uitgeprobeerd ben ik terecht gekomen bij kimber (8tc)en in mijn set resulteerde dit in meer 3d weergave, meer rust  (zwarte stille achtergrond), meer druk in het laag maar evengoed met veel controle (ietsjes vetter,ronder dan sommige andere kabels maar dit valt alleen op in een direct vergelijk) een geweldig midden waarbij stemmen erg natuurlijk klinken, het hoog is  vriendelijker dan veel andere kabels zonder dat er iets mist, ik zou hem net maar dan ook net aan de warme kant van "neutraal" en toch analytisch zonder dat het opvalt willen noemen.(in mijn set)

gezien de tijdelijke situatie zou ik inderdaad ook voor de canare kabel kiezen (4s8 of 4s11) de 4s11 gebruik ik op de zolderzet en dit vind ik voor het geld gewoon een uitstekende kabel en heel wat beter dan gamma l.s. kabel en andere goedkope electroboer meuk van de rol >:D (heb ik ook allemaal gehad of geprobeerd) terwijl de prijs niet eens veel hoger ligt.

Kimber zou ik in de toekomst i.i.g. zeker een keer proberen .

hoop dat je hier iets aan hebt.

grtjzz Daffy ;)

p.s. vergeet de interlinks niet ;D >:D en nog bijna vergeten te noemen dat een hogere prijs  niet gelijk is aan een beter resultaat.
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

siliakus

Allereerst allebei natuurlijk heel erg bedankt voor het advies!

Nu kan ik inmiddels ook voor een leuke prijs aan 2x 5meter QED Original komen. Ik zal eens gaan kijken of dit koper of zilver is.

Nog een vraag! Ik lees tegengestelde dingen over de zogenaamde banaanpluggen. Eigenlijk is mijn eigen conclusie dat deze alleen voor het gemak zijn, dwz als je de kabels vaak uit je luidsprekers/versterker haalt. Qua geluidskwaliteit kan je er zelfs op achteruitgaan met pluggen. Klopt dit?

Toshiba 47Z3030DG - Onkyo 875(s) - 4x KEF iQ7

Sk

Quote from: siliakus on July 20, 2007, 08:59:00
Allereerst allebei natuurlijk heel erg bedankt voor het advies!

Nu kan ik inmiddels ook voor een leuke prijs aan 2x 5meter QED Original komen. Ik zal eens gaan kijken of dit koper of zilver is.

Nog een vraag! Ik lees tegengestelde dingen over de zogenaamde banaanpluggen. Eigenlijk is mijn eigen conclusie dat deze alleen voor het gemak zijn, dwz als je de kabels vaak uit je luidsprekers/versterker haalt. Qua geluidskwaliteit kan je er zelfs op achteruitgaan met pluggen. Klopt dit?



QED schijnt ook aardig fel te klinken in het hoog. Dit lijkt me dan ook niet een geschikte match.

Banaanpluggen zijn alleen voor het gemak inderdaad. Je hebt immers weer een extra overgang (van speakerdraad naar plug) Maar met een beetje redelijke plug merk je er niks van.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9