Gooi "De Markt" op slot voor newbies (<100 posts)

Started by Raphie, July 16, 2007, 08:35:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zet een "drempel" op de markt zodat deze niet misbruikt kan worden door lieden die enkel hier komen om te verkopen

Goed idee: Het is hier geen marktplaats!
Geen goed idee: Ook mensen zonder forum interesse moeten hier kunnen verkopen
Het maakt mij allemaal niks uit

Raphie

Steeds vaker wordt "ons" forum misbruikt door nieuwkomers die alleen maar lid worden om hun spullen in "de markt" te kunnen slijten. Ze tonen verder geen interesse of actieve participatie in het forum.

aangezien "de markt" er is "voor en door leden" en een stukje commitment vaak ook de kwaliteit van de advertentie en opvolging daarop waarborgt, vind ik dat alleen actieve leden (d.w.z. leden met bijv een postcount van 100 of hoger) voortaan nog maar in "De Markt" kunnen posten.

Reageren per PM blijft natuurlijk wel voor deze personen beschikbaar.

Wat vind jij?
JBL PRX Power!

ajbeefde

Quote from: Raphie on July 16, 2007, 08:35:55
Steeds vaker wordt "ons" forum misbruikt door nieuwkomers die alleen maar lid worden om hun spullen in "de markt" te kunnen slijten. Ze tonen verder geen interesse of actieve participatie in het forum.

aangezien "de markt" er voor en door leden en een stukje commitment vaak ook de kwaliteit van de advertentie en opvolging daarop waarborgt. vind ik dal alleen actieve leden (d.w.z. leden met bijv een postcount van 100 of hoger) voortaan nog maar in "De Markt" kunnen posten.

Reageren per PM blijft natuurlijk wel voor deze personen beschikbaar.

Wat vind jij?


Helemaal mee eens.....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

spotmatic

Dit was al eens eerder geopperd; eindresultaat was toen dat alles hetzelfde bleef. Er zijn natuurlijk ook veel members die wel dagelijks op het forum komen en topics lezen ('lurkers') maar niet actief meedoen aan de discussies. Mogen die dan geen advertenties posten?

Misschien is het een beter alternatief om te kijken naar de datum van inschrijven: mensen moeten bijv. minimaal 2 weken lid zijn voordat men advertenties mag posten.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

ajbeefde

Quote from: spotmatic on July 16, 2007, 08:41:21
Dit was al eens eerder geopperd; eindresultaat was toen dat alles hetzelfde bleef. Er zijn natuurlijk ook veel members die wel dagelijks op het forum komen en topics lezen ('lurkers') maar niet actief meedoen aan de discussies. Mogen die dan geen advertenties posten?

Misschien is het een beter alternatief om te kijken naar de datum van inschrijven: mensen moeten bijv. minimaal 2 weken lid zijn voordat men advertenties mag posten.

2 a 3 maanden.... :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Raphie

#4
Nee vind ik niet, de lurkers hebben nog steeds de mogelijkheid om te reageren op de advertenties. Als je geen 100 posts kan halen, dan heb je of geen interesse in any topic, of nooit behoefte om te reageren (wat doe je dan hier op het forum?), hier moet je dan maar even overheen stappen. Dit is het stukje commitment dat nodig is om het forum op niveau te houden.

de "lurkers" zijn tevens de mensen die graag willen dat je reageert per email. Hun PM box niet legen, en hun topics niet updaten/sluiten.......

Als zij zich niet willen aanpassen aan de forum etiquette, laat ze dan lekker wegblijven uit de markt totdat ze dat wel kunnen....
JBL PRX Power!

Audiofiel

Ik vind wel dat je ruimte moet laten aan de 'read only' members. Iemand met 0 posts die al 3 jaar  veelvuldig meeleest zie ik eerder als een volwaardig lid dan een nieuw lid met 100 off-topic postings. ::)

Aan de activiteit is makkelijk te zien in hoeverre ze het forum vaak bijhouden. Iemand die zich 3 jaar geleden heeft ingeschreven, hoeft nog niet actief te zijn. Dat kan ook geweest zijn voor die ene advertentie destijds, maar dat zou direct blijken uit de activiteit (te zien in 'Toon algemene statistieken voor dit lid' in het profiel). ;)

Dus ik zou eerder pleiten voor een grens om een advertentie te mogen plaatsen, waarbij één van onderstaande criteria het eerste is gehaald:
- specifiek aantal posts (bijvoorbeeld die 100)
- specifiek aantal uren online (bijvoorbeeld 2 dagen ofwel 48 uur)
- eventueel nog een derde criterium zoals inschrijfduur (maar daar zie je volgens mij weinig aan)

Daarmee hoeven de goeden niet onder de slechten te lijden (ik heb dus nog geen stem uitgebracht omdat ik het aantal keuzes te beperkt vind). 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

#6
Het aantal uren online wordt gemten door het aantal uren dat je browsersessie open is.
Je kan dus gewoon het HT forum 2 dagen open laten staan in een TAB en je bent er ook

Daarnaast (nog veel belangrijker) is dat je iets moeten hebben dat zichzelf managed, member status aan secties koppelen zit standaard in boardsoftware, (d.w.z. bereik je de 100, dan gaan de poorten open...) Alle andere opties vereisen moderator interventie.

JBL PRX Power!

Audiofiel

Quote from: Raphie on July 16, 2007, 09:07:50
Het aantal uren online wordt gemten door het aantal uren dat je browsersessie open is.
Je kan dus gewoon het HT forum 2 dagen open laten staan in een TAB en je bent er ook

Volgens mij niet, maar daar kan Jack misschien uitsluitsel over geven.

Ik vind 100 posts zelf geen goede grens, aangezien sommigen dat pas na 25 dagen (600 uur) zullen gaan bereiken. Terwijl dat heel serieuze leden zijn, maar kennelijk niet hebben gepost om andere redenen (drempelvrees?).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Quote from: Audiofiel on July 16, 2007, 09:04:54
Ik vind wel dat je ruimte moet laten aan de 'read only' members. Iemand met 0 posts die al 3 jaar  veelvuldig meeleest zie ik eerder als een volwaardig lid dan een nieuw lid met 100 off-topic postings. ::)

Aan de activiteit is makkelijk te zien in hoeverre ze het forum vaak bijhouden. Iemand die zich 3 jaar geleden heeft ingeschreven, hoeft nog niet actief te zijn. Dat kan ook geweest zijn voor die ene advertentie destijds, maar dat zou direct blijken uit de activiteit (te zien in 'Toon algemene statistieken voor dit lid' in het profiel). ;)

Dus ik zou eerder pleiten voor een grens om een advertentie te mogen plaatsen, waarbij één van onderstaande criteria het eerste is gehaald:
- specifiek aantal posts (bijvoorbeeld die 100)
- specifiek aantal uren online (bijvoorbeeld 2 dagen ofwel 48 uur)
- eventueel nog een derde criterium zoals inschrijfduur (maar daar zie je volgens mij weinig aan)

Daarmee hoeven de goeden niet onder de slechten te lijden (ik heb dus nog geen stem uitgebracht omdat ik het aantal keuzes te beperkt vind). 8)
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het gaat er om dat we iemand 'kennen' die iets te koop aanbiedt. Dat is juist de toegevoegde waarde van dit forum. Bv. Nu staat er een REL Strata 5 te koop voor EUR 750 door iemand met 4 posts en de opmerking in de verkooppost "reageren/communicatie alleen per mail". Dat past wat mij betreft niet binnen de omgangsnormen van ons forum.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

NielsLu

Quote from: Raphie on July 16, 2007, 09:07:50
Je kan dus gewoon het HT forum 2 dagen open laten staan in een TAB en je bent er ook

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dit proberen te doen (al helemaal niet als men niet weet dat dit nodig is om een verkooptopic te openen)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

ajbeefde

Quote from: Audiofiel on July 16, 2007, 09:04:54

Daarmee hoeven de goeden niet onder de slechten te lijden (ik heb dus nog geen stem uitgebracht omdat ik het aantal keuzes te beperkt vind). 8)

Ben je ook zo voorzichtig tijdens de verkiezingen....  :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Raphie

#11
Ik zei bijv 100, we kunnen er ook 25 of 50 van maken. Maar ik wilt iets wat SMART is (voor de marketeers onder ons)
geen halfwas manuele oplossing....
JBL PRX Power!

Raphie

Da;s vreemd, er zijn zat andere Yabbse based boards die hier gewoon een rule voor hebben aangezet hoor?!?

JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: Jack van Dijk on July 16, 2007, 09:31:18
SMART is op een heleboel meer dan alleen marketing toepasbaar hoor ;)

Klopt, dit was meer voor de mensen die de definitie van SMART niet kennen ;)
JBL PRX Power!

Raphie

Zal toch in SMF vast ook mogelijk zijn om secties voor beperkt publiek toegangelijk te maken?
waar is anders die hele member grading voor?
JBL PRX Power!

Audiofiel

Quote from: Raphie on July 16, 2007, 09:33:18
Klopt, dit was meer voor de mensen die de definitie van SMART niet kennen ;)

En voor de mensen die STUPID zijn leg jij de definitie dan ook maar niet uit. :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Quote from: Raphie on July 16, 2007, 09:33:18
Klopt, dit was meer voor de mensen die de definitie van SMART niet kennen ;)
Was dat niet iets met harde schijven? ;D

Maar volgens mij, als je de markt voor en door leden wilt hebben kun je toch ook uitschakelen dat de niet-ingelogde mensen dat hele subforum niet zien, dus dat het gewoon verborgen is zeg maar? Of gebeurt dat al reeds. Als je dat doet dan weer je wellicht al een hoop mensen omdat ze het niet weten.
Take it or lease it

Raphie

Kijk, als we nu het eerste upgraded level toegang geven tot "de markt" dan is het hele probleem in keer automatisch opgelost.
niks geen handmatige interventie / management, gewoon de board software haar werk laten doen!
JBL PRX Power!

reza

Ik ben het ook eens met de stelling. Maar is een aantal uur volgens mij net zo goed als het aantal posts. Of natuurlijk een combi daarvan.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Oracle

Ik ben het er niet mee eens. Wat mij betreft hoef je verder niet actief deel te nemen aan het forum om iets te koop aan te bieden.
Als je het wel sou beperken, wat is dan de volgende stap? Mogen mensen die enkel in de klaagtopics posten nog wel iets te koop aanbieden? Of moeten we die ook maar uitsluiten.

Ik ben van mening dat als je restricties gaat leggen, dat je dan ook potentiele mogelijkheden mist, van mooie aanbiedingen van mensen die inderdaad niet echt een hobby hebben aan HT, of bijvoorbeeld de taal niet machtig zijn (ik weet van 1 Fransman, die af en toe mooie Parasounds of zo heeft aangeboden).

Wat mij betreft geldt enkel: je moet jezelf registreren om te kunnen posten, en verder geen beperkingen op wáár je dan mag posten.

Groet,
Mark

P.s. SMART = Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden. Eigenlijk gewoon een manier om aan te geven dat je geen vage omschrijvingen wilt, maar echt duidelijk maakt wat je precies wil. Veel gebruikt in projecten overal; niet enkel een marketing iets. ;)

Den Tas

Vind het eigelijk ook helemaal geen goed idee... :-\
Hoeveel mensen met nog maar een paar posts hebben hun transactie wel perfect afgesloten zonder enige problemen etc..., ik heb een jaartje terug een kabel gekocht van iemand met 1 post en dat was perfect verlopen(nadat hij het geld had ontvangen duurde het nog 2 dagen en ik had mijn pakje al thuis :D)!?
Als deze nu gaan geweigerd worden, ga je een pak mooie aanbiedingen nooit zien. ::)
En tja, je kunt nog altijd gaan kijken he als je iets koopt, dan zie je het aangeboden produkt met je eigen ogen. ;)

Zolang ze hier maar niet beginnen met nep spullen(zoals nep schoenen en kleding enz...) te verkopen is het voor mij goed! ;D
----------------------------------------------------------------------------------------------------

NielsLu

Het lijkt me een beter idee dat iemand een X-aantal uren geregistreerd moet zijn voordat hij/zij en verkooptopic kan openen.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

henkt1

Ik ben het hier eigenlijk ook niet mee eens.

Heb al positieve ervaringen met mensen die zelden of nooit posten. Andersom vind ik het ook fijn (en het is zeker al een paar keer gebeurt) dan mensen die pas lid zijn of zelden posten reageren op dingen die ik te koop aanbied.

Omgekeerd doe ik het ook. Ik zit nooit op het dvd.nl forum (oid) maar ik bied daar wel (heel soms) iets te koop aan. Ben ik dan minder betrouwbaar?

Tevens moeten we er ook voor waken dat we een ontoegankelijk elite clubje worden. We zijn allemaal met onze eerste post begonnen!

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Raphie

Quote from: reza on July 16, 2007, 09:56:19
Ik ben het ook eens met de stelling. Maar is een aantal uur volgens mij net zo goed als het aantal posts. Of natuurlijk een combi daarvan.

Het gaat erom dat het uitvoerbaar is, en eenvoudig te beheren. Hierdoor zit je dus vast van de mogelijkheden die hebt SMF je biedt. uren online is daar geen optie  ;)
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: NielsLu on July 16, 2007, 11:45:28
Het lijkt me een beter idee dat iemand een X-aantal uren geregistreerd moet zijn voordat hij/zij en verkooptopic kan openen.

Hier kan het systeem niks mee. je zou ook een newbie status kunnen aanmaken en de drempel op 25 posts leggen
JBL PRX Power!