Bashoorn subwoofer "Earthquake 618"

Started by JKL29, July 14, 2007, 17:10:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JKL29

#25
Het gaat niet zozeer om de gebruikte driver, maar om het gebruikte systeem, basreflex of hoorn etc.

Hier wat verduidelijking:

Waarom hoorn luidsprekers?
Luidsprekers voor public address (PA) gebruik, zoals disco en zaalversterking, zijn best geen gesloten of bass reflex systemen. Hiervoor zijn een aantal goede redenen.
Vooreerst, ze zijn niet bijster efficiënt. Typische gesloten of bass reflex luidspreker boxen hebben een efficiëntie van minder dan 5%. De boxen die verkocht worden samen met stereo installaties voor thuisgebruik halen soms nog geen 1%. Goedkope disco boxen komen nauwelijks aan 2%. Deze dingen genereren dus veel warmte en relatief weinig geluidsvolume.
Ook het maximale akoestisch vermogen dat kan geproduceerd worden is gelimiteerd. Dit betekent dat voor je box misschien wel een vermogen van 100Watt RMS is opgegeven, maar dat het onmogelijk is om een significante stijging van het geluidsvolume te verkrijgen boven een veel lager vermogen. Het is goed mogelijk dat je box zijn maximale geluidsvolume reeds produceert bij 50% van het opgegeven vermogen en dat elke verdere stijging van het vermogen enkel resulteert in extra vervorming, niet in extra geluidsvolume. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom gesloten of bass reflex boxen bij een disco zo slecht klinken en pijnlijk zijn voor het gehoor. Een opgegeven vermogen van 100Watt betekent dus enkel dat de luidspreker pas de geest geeft indien meer vermogen wordt toegevoerd.
Nog een ander probleem met gesloten of bass reflex boxen is dat de omvang van de ruimte waarin ze staan opgesteld een belangrijke rol speelt in de frequentieweergave van de luidspreker. Lage tonen kunnen met dergelijke systemen enkel goed worden weergegeven indien de ruimte voldoende groot is.

Zo, wat staat een disk-jockey of rockster in de dop dan te doen? Een exponentieel hoorn systeem kopen of zelf bouwen natuurlijk!

Een hoorn systeem (ofwel "horn loaded cabinet" in goed Nederlands) is een beetje te vergelijken met het koppelen van een trompet aan de luidspreker. Het effect is te vergelijken met het plaatsen van je handen rond je mond om te roepen naar iemand in de verte. Het geluid wordt sterker en draagt ook verder. De luidspreker wordt met een hoorn beter akoestisch gekoppeld aan de omgeving. Je hebt al wel zeker die grote zwarte boxen gezien bij rockgroepen die in grote zalen of open lucht spelen. Dat zijn hoorn systemen.

Waarom al die moeite, wanneer je ook meer geluidsvolume kan verkrijgen door simpelweg het vermogen op te drijven van gewone luidspreker boxen? Een hoornsysteem ontworpen voor maximale efficiëntie kan wel 50% efficientie halen. Je hebt dus 10 keer zoveel luidsprekers en versterkers nodig indien je bass reflex systemen gebruikt om maar enigszins vergelijkbaar te zijn met zulk een hoornsysteem. Bovendien kan het opgegeven vermogen bij een hoornsysteem meestal wel omgezet worden in geluidsvolume, en niet in vervorming zoals bij gesloten of bass reflex systemen. Dat is de reden waarom bijna elke professioneel PA systeem hoornsystemen toepast. Ook de frequentieweergave van een hoorn is veel minder afhankelijk van de ruimte waarin ze opgesteld staat.

Indien hoorns zo goed zijn - ik bedoel efficiënt, luid en weinig afhankelijk van ruimte - waarom zijn dan alle luidsprekersystemen geen hoorns? Dit komt vooral door de omvang en de complexiteit van hoornsystemen. Een hoornsysteem moet vrij groot zijn om lage tonen goed weer te geven. Indien je een kast van 1 kubieke meter in je living wil plaatsen, dan zul je toch wel enige problemen ondervinden om de andere gezinsleden te overtuigen vrees ik. Bovendien is de constructie van een hoorn vrij complex. Een hoorn is meestal opgevouwen in een kast om zo weinig mogelijk plaats in te nemen. De exponentiële vorm van de hoorn maakt het er ook niet eenvoudiger op. Dit alles maakt de constructie van een hoorn duidelijk moeilijker en duurder dan van andere luidsprekersystemen. Om deze reden is het zelf bouwen niet weggelegd voor de meeste mensen en zal een hoornsysteem ook steeds duurder zijn dan gesloten of bass reflex boxen. Maar 1 relatief duur hoornsysteem is nog steeds beterkoop en neemt minder plaats in dan de massa bass reflex boxen en versterkers die je ervoor in de plaats moet zetten om hetzelfde resultaat te boeken.

Stacken van hoorn luidsprekers
Hoorn luidsprekers die gebruikt worden als subs hebben een heel specifieke eigenschap. Namelijk de laagst weergegeven frequentie daalt indien de luidsprekers worden gestackt. Stacken is het dicht op elkaar stapelen of naast elkaar plaatsen van de boxen. Bovendien wordt de frequentierespons ook vlakker. Dit laatste gebeurt echter ook bij andere type speakers.

Maar enkel een hoorn sub zal zijn frequentiebereik zien uitbreiden. In de grafiek kan je zien wat de weergave is met 1 hoorn (onderste curve), 2 hoorns, 4 hoorns en tenslotte 8 hoorns (bovenste curve).

Dit effect is zo belangrijk dat het doorgaans beter is om - indien je slechts 2 hoornkasten zou hebben - die te stacken in plaats van ze ver uit elkaar te plaatsen. Best is dan om de stack van hoorn subs in het midden te plaatsen en op de uiteinden kunnen dan de mid en hoog kasten geplaatst worden.

Plaatsen van hoorn subs
Het is doorgaans gebruikelijk om speakers aan beide zijden van de stage te plaatsen. Dit is doorgaans echter niet de beste manier om subs (hoorn subs maar ook andere subs) te plaatsen. Subs werken het best wanneer ze vlak bij elkaar worden geplaatst om een geluidskoppeling te verwezenlijken (=3dB extra geluidsdruk door koppeling). Voor hoorn subs is er bovendien nog het voordeel van de lagere frequentieweergave indien de subs worden gestackt.

Subs moeten steeds op de vloer staan. Subs ophangen zal hun rendement halveren. Bij voorkeur worden subs ook in een hoek geplaatst. Hierdoor wordt het rendement gevoelig verhoogd. Indien het gebruik van een hoek niet mogelijk is, worden de subs best met hun rug tegen een muur geplaatst.

In het geval van hoorn subs kunnen sommige specifieke opstellingen resulturen in nog eens een bijkomende verbetering van het rendement en de weergavefrequentie. In een hoek wordt de hoornsub met de hoornmond gericht naar de hoek. De sub staat dan ongeveer 25 tot 40cm van de muren vandaan. Hierbij worden beide muren van de hoek gebruikt om de hoorn te vergroten. De tekening hiernaast verduidelijkt deze opstelling.

In de laatste tekening kun je een mogelijke opstelling van twee hoorn subwoofers zien, waarbij deze schuin tegen de muur zijn geplaatst met de hoornmonden naar de muur. Hierdoor wordt er feitelijk één grote hoorn gemaakt met behulp van 2 hoornsubs en de muur.

Mixen van luidsprekersytemen voor sub gebruik
Verschillende luidsprekersystemen mag je niet mengen. Dus geen hoornsubwoofer gebruiken samen met een bassreflex subwoofer, of met een bandpass subwoofer. Indien je toch verschillende systemen mixt, zul je merken dat het quasi onmogelijk is om een behoorlijke geluidsbalans te verkrijgen. Equalising zal doorgaans het probleem verergeren in plaats van te verbeteren.





Bron:    http://home.scarlet.be/van-thienen/WhyExpon.html
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

donaldk

Hoorntjes vervormen erg.
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=11243

Maar zijn efficient, vooral als je een speciale ribbon driver gebruikt en compressiemethode aanpast.

http://www.stageaccompany.com/en/products/ribboncd.php

?

JKL29

Quote from: donaldk on July 23, 2007, 15:14:20
Hoorntjes vervormen erg.
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=11243

Maar zijn efficient, vooral als je een speciale ribbon driver gebruikt en compressiemethode aanpast.

http://www.stageaccompany.com/en/products/ribboncd.php

?


In theorie wel ja, maar in de praktijk klinken ze vaak mooier dan normale speakers, juist vanwege hun lage vervorming gerealiseerd door de hoge gevoeligheid. De speakers hoeven minder hard te werken. Voor muziek is het prachtig, maar voor films kun je eigenlijk niet zonder, want de dynamiek die je krijgt met een hoorn, krijg je nooit met normale speakers.
Normale speakers klinken vaak irritant bij films, omdat ze het geluid comprimeren op hoog volume. Alles wordt meer samengevoegd waardoor je een hard middengebied overhoudt. Hoorns klinken ook op hoog volume nog net zo lekker in het gehoor dan op laag volume. Ik zal in ieder geval niet meer zo snel terug gaan naar normale speakers.
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

donaldk

Voor jou dus geen big bottom in je audio set-up;-).

JKL29

#29
Quote from: donaldk on July 23, 2007, 15:32:41
Voor jou dus geen big bottom in je audio set-up;-).


Voor mij geen rommelig laag nee.
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

Arno P


JKL29

Het hout voor de Earthquake is binnengekomen, de speaker-unit is er nog niet, vertraging door vakantie periode.
Binnekort maar eens gaan bouwen...
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

Interficior

Take it or lease it

JKL29

Zo, ik ben eindelijk begonnen met de bouw van de Hornsub. Hij is bijna klaar, in 1 dag in elkaar gezet.
Het is nog steeds wachten op de 18" woofer, die komt als het goed is 9 okt. binnen.

Zie hier het resultaat tot nu toe...
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

JKL29

De earthquake 618 hornsubwoofer is bijna klaar!
Het is nu alleen nog wachten op de woofer-unit.

Zie hier het resultaat.
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

Martijn M

Dutch & Dutch

JKL29

Jip! Hij is is klaar! De woofer zit erin en de versterker hangt eraan. Het klinkt fantastisch, blijft ten alle tijden strak klinken totdat ie clipt. Dit in tegenstelling tot normale subwoofers die op een bepaald volume al verschrikkelijk beginnen te vervormen.

Nu vraag je je gelijk af, clipt ie dan? Ja, hij clipt, eerst was het de versterker (500 watt mono) die helemaal leeggetrokken werd bij luide baspassages in films. Nu hangt er een 2000 watt mono aan, en dat gaat stukken beter, alleen nu clipt de sub zelf bij zeer luide baspassages.

Ik ga eerst eens proberen om een betere positie te vinden voor de sub, maar hoogtwaarschijnlijk ga ik een tweede bouwen. Door twee subs bij elkaar te plaatsen krijg je 3db meer output en de allerlaagste frequentie zakt met 5hz. Het meest optimale is om 4 hornsubs te stacken, maar dat kost wel erg veel ruimte.

Dus over de klank ben ik zeer te spreken, hij is zeer snel, en geeft daardoor lekkere droge harde klappen. Alleen het valt wat tegen dat ie zo snel aan zn grens zit. Nu moet ik de sub misschien wat minder ver door laten lopen naar beneden toe, wat hoe lager de frequentie, hoe groter de wooferuitslag.
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

daxie

op welk db niveau spreken we dan? op welke frequentie?

als je zegt dat hij klipt bij luide baspasages?

kermy

Het is maar een idee, maar omdat dit een pro laagkast is, kan het zijn dat je onder het gebied waar de hoorn als belasting dient voor de speaker nog veel signaal aanbiedt?
Ik bedoel het woord film is gevallen, dat betekent en lage tonen en bij hoog niveau.
Op het moment dat de hoorn geen demping meer geeft aan de driver, dan kan deze de wildste bewegingen maken. Let op je sloopt zo een driver, even te ver uit de magneetspleet en de zaak schiet schuin.
Met vriendelijke groet,

Kermy

gast_001

Je hebt het netjes gebouwd zo wat ik van de foto opmaak.

Lijkt echter wel op zo'n ouderwetse stijl PA hoorn, (w-bin/martin-bin) die een flinke kick geeft maar dan moest je er vroeger wel minimaal 4 naast mekaar zetten per kant ( een idee voor jou  :D ).

Of het zin heeft om een dergelijke basshoorn in een woonkamer te zetten, persoonlijk betwijfel ik het maar het is jouw hobby  ;)



JKL29

Quote from: daxie on December 31, 2007, 19:08:07
op welk db niveau spreken we dan? op welke frequentie?

als je zegt dat hij klipt bij luide baspasages?

Ik speel dan op referentie level, 0db. Maar nu merkte ik dat als ik op -8db speel met bv. strand scene Saving Private Ryan dat ik m dan ook vrij veel hoor clippen. Op -12 db niet meer.

Quote from: kermy on January  1, 2008, 01:25:48
Het is maar een idee, maar omdat dit een pro laagkast is, kan het zijn dat je onder het gebied waar de hoorn als belasting dient voor de speaker nog veel signaal aanbiedt?
Ik bedoel het woord film is gevallen, dat betekent en lage tonen en bij hoog niveau.
Op het moment dat de hoorn geen demping meer geeft aan de driver, dan kan deze de wildste bewegingen maken. Let op je sloopt zo een driver, even te ver uit de magneetspleet en de zaak schiet schuin.
Met vriendelijke groet,

Kermy

Ja, ik snap wat je bedoeld, het is wel zo dat er een EQ aan hangt die rond de 40 a 50hz heel veel corrigeert. Het is ook mijn gedachte dat ik m waarschijnlijk te veel 'lage tonen' aanbiedt. Ik moet denk ik frequenties onder de 50hz flink af laten lopen.

Quote from: darkraver on January  1, 2008, 19:14:27
Je hebt het netjes gebouwd zo wat ik van de foto opmaak.

Lijkt echter wel op zo'n ouderwetse stijl PA hoorn, (w-bin/martin-bin) die een flinke kick geeft maar dan moest je er vroeger wel minimaal 4 naast mekaar zetten per kant ( een idee voor jou  :D ).

Of het zin heeft om een dergelijke basshoorn in een woonkamer te zetten, persoonlijk betwijfel ik het maar het is jouw hobby  ;)




Naar mijn idee is het ook een ouderwetse PA stijl hoorn. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik met Klisch La Scala's draai, zowel film als muziek. En een bijpassende sub vinden voor deze speakers is moeilijk omdat de meeste sub te sloom zijn. Dus ik dacht, hoorn speakers, hoorn subwoofer! Maar het is mij ook geadviseerd om 4 subs bij elkaar te plaatsen. Of in ieder geval proberen een andere plaats te vinden, in een hoek met de hoornmond richting de hoek van de kamer, de hoorn wordt dan verlengt.
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

daxie

Quote from: JKL29 on January  3, 2008, 13:40:53
Ik speel dan op referentie level, 0db. Maar nu merkte ik dat als ik op -8db speel met bv. strand scene Saving Private Ryan dat ik m dan ook vrij veel hoor clippen. Op -12 db niet meer.

ik bedoel je gemeten niveau... Gaat het hier over 105dB bij 15Hz, of over 85db bij 30Hz dat hij begint te clippen (om maar 2 zeeer uiteenliggende gevallen te noemen).

Kan je inschatten bij welke frequentie hij over zijn toeren gaat? Wat is de respons van een frequentiesweep in open air?

JKL29

Quote from: daxie on January  3, 2008, 15:27:34
ik bedoel je gemeten niveau... Gaat het hier over 105dB bij 15Hz, of over 85db bij 30Hz dat hij begint te clippen (om maar 2 zeeer uiteenliggende gevallen te noemen).

Kan je inschatten bij welke frequentie hij over zijn toeren gaat? Wat is de respons van een frequentiesweep in open air?

Okey. Nou, dat kan ik je niet vertellen. Ik heb de sub wel flat getuned met een cd waar elk nummer een hertz voorsteld, dus nummer 40 is een tone van 40hz.

Maar ik heb vanmiddag dus nog even zitten expirimenteren. Ik heb de 40hz op de EQ met 6 db naar beneden gehaald. Ik heb de bottom nu op 50hz zitten. (heb ik ingesteld op de versterker, een Phonic XP3000, daar zit een schakelaar op waarbij je kan kiezen tussen 30 en 50hz, hij versterkt vervolgens niet meer onder de 50 of 30hz).
En ik heb de sub in een hoek geplaatst met de hoornmond richting de hoek. En dit gaf allemaal heel veel verschil!
Saving Private Ryan kan ik nu op -3db spelen, 0db heb ik niet eens geprobeerd, ik vond het een beetje scary worden, en ik heb buren en trouwens, voor mn oren was het hard genoeg. Ik heb nog wat andere films geprobeerd, en ik hoorde m niet meer clippen! Wat een paar van die kleine aanpassingen wel niet kan doen.
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

daxie

mooi zo, blij dat je nu tevreden bent...

Martijn M

Je zou bij wijze van test ooit nog kunnen overwegen de sub op z'n front te leggen met een afdekkend schuim op de vloer waardoor je een gesloten kast krijgt. Je hoeft je dan geen zorgen meer te maken om onderdemping. Met een simpele EQ moet je dan een mooi vlakke curve kunnen krijgen tot onder 20 hz. Mits je voldoende vermogen tot je beschikking hebt, heb je dan zowel qua diepgang als qua maximaal geluidsvolume meer dan genoeg! Als dit bevalt, kun je de hoornopening later dicht maken.
Natuurlijk heeft een hoorn zijn merites, maar voor het allerlaagste laag worden ze (vooral voor de huiskamer!!!) veel te groot.
Dutch & Dutch

Contour

Lager dan 50Hz gaat dit ontwerp ook niet. De hoorn is simpelweg te kort om bij lagere frequenties het geluid nog te versterken. Dit is precies de reden waarom ik eerder in dit topic aangaf dat je wellicht beter voor een ander ontwerp kon gaan.

Maar goed om te horen dat je toch tevreden bent met je sub. Echter, in plaats van een 2e bij te bouwen zou je nog eens kunnen overwegen of een ander ontwerp niet geschikter is voor filmtoepassingen.

Ik heb zelf hele leuke resultaten geboekt met de 'Stepped Horn' zie www.speakerstore.nl. Dit ontwerp is speciaal zo gevormd dat hij zeer makkelijk te bouwen/zagen is (geen schuine hoeken) en heel weinig grondoppervlak inneemt (de hoogte van de ruimte wordt benut). Plaats deze kast in een hoek en je gaat zo tot 25Hz, dat is een vol oktaaf lager dan je huidige hoornsub... Kastje kan tevens 1000W hebben.

Groeten Walter