Bashoorn subwoofer "Earthquake 618"

Started by JKL29, July 14, 2007, 17:10:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JKL29

Na lange tijd ben ik het toch echt zat, mijn SVS kan de Klipsch La Scale's niet evenaren in snelheid, dynamiek, punch en definitie.
Ik zocht een hornsub die beter match't met de La Scala's. Ik heb een goede oplossing gevonden, en nog goedkoop ook.
De Bashoorn subwoofer "Earthquake 618". http://home.scarlet.be/van-thienen/index.html
Het ontwerp is van Electrovoice.
Ik heb m geluisterd, en het is precies wat ik zoek, snel, dynamisch, accuraat, gortdroog, alles wat een SVS niet heeft.
Ik heb het zelfbouwpakket besteld, moet binnen een paar weken binnen zijn.
Er gaat een Alesis RA500 op in bridge mode. Ben zeer benieuwd hoe dat straks gaat klinken!

Iemand ervaringen met Hornsubs?
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

Interficior

Apart. Ikzelf had een andere keuze gemaakt, maar als je zelf hebt geluisterd, dan is het de goede keuze. Je omschrijft wel precies wat een hoorn doen, dat is wel leuk. Maar echt diep gaan die hoorns niet, en dat is wel jammer. Dat is enigszins te wijten aan de woofer, en natuurlijk ook aan het hoornontwerp. Wel goed dat je voor groot gaat, toppie. Tussen je lijstje zou ook nog "minder gestresst, meer 'los uit de pols'" moeten staan. ;)
Take it or lease it

JKL29

#2
En welke keuze had jij gemaakt?

Om diep laag geef ik niet zoveel, dat zorgt in de meeste ruimtes voor meer problemen dan plezier.
Ik hou meer van impact, slam en dan zo droog mogelijk en daar hoeft een subwoofer niet heel diep voor te gaan.
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

Interficior

Tja in dat geval. ;D

Als je de ruimte ervoor hebt is een hoorn the way to go. Ik had een BMS 18N850 gebruikt. Gesloten in 90 liter en beetje afknippen her-en-der, en je hebt attaque, strakheid, gortdroog, power, subtiliteit, druk all-in-one. :)
Take it or lease it

Arno P

Ik zit ook te  denken aan een hoorn als aanvulling op mijn ESL's...vervormingsarm  ;)

Interficior

ESL's... Ga voor dipool dan. Je ESL's zijn immers ook dipool. Neem die BMS 18"-woofers bijvoorbeeld, en dan twee. Of je neemt twee SLS12's per kant. Of twee SLS400 (van Peerless zijn die hè) per kant. Voor je echte sublaag kun je dan je SVS houden. Die cross je dan op ~40 Hz.
Take it or lease it

Arno P

Quote from: Interficior on July 14, 2007, 19:04:50
ESL's... Ga voor dipool dan. Je ESL's zijn immers ook dipool. Neem die BMS 18"-woofers bijvoorbeeld, en dan twee. Of je neemt twee SLS12's per kant. Of twee SLS400 (van Peerless zijn die hè) per kant. Voor je echte sublaag kun je dan je SVS houden. Die cross je dan op ~40 Hz.

Voor hifikomt erbij mij toch geen SVS indebuurt...da's alleen voor de HT bommen en granaten  ;)
Ben een tijdje aan  het rekenen aan een  ESL ontwerp maar voor full range ben ik er nog niet uit enzal er waarschijnlijk (zoals ik  nu ook heb) voor het LF toch een dynamische woofer bij moeten. Dipool is voor de woofer niethet  belangrijkste...weleen extreem lage vervorming. Bij een dynamische dipool heb jewel mooi geen kastkleuring....maar wel een behoorlijkekonusslag hetgeen niet bij zal dragen aan een lage vervorming...hoe dan ook...Hoorn....efficient....en vervormingsarm zoals een ESL.....maar als je dan weer 20Hz wilt.....dan kun je een echtscheidinggaan aanvragen ;D ;)

Interficior

#7
Daarom moet je ook groot gaan. Je moet sowieso groot gaan, dat heeft te topicstarter goed begrepen. ;) Maar dipool is gewoon het mooiste. Dan zet je er een gesloten systeem onder voor de laagste regionen en klaar is klara. Aan je ondertitel te zien kun je zelf wel een subwoofer inregelen dus dat moet het probleem niet zijn. Grote woofers hebben sowieso minder vervorming. Is die Precision Devices PD2150 niets voor je? Zet die in een tapped horn en dan is je vrouw degene die een echtscheiding aanvraagt. :+

Edit: gesloten woofers zijn ook nog ietsies sneller dan hoorntjes hè.

Edit2:
QuoteBij een dynamische dipool heb jewel mooi geen kastkleuring....maar wel een behoorlijkekonusslag hetgeen niet bij zal dragen aan een lage vervorming
Het gaat er toch ook om dat je een goede integratie hebt met je ESL's, of schiet in nu het doel voorbij? ???
Take it or lease it

Arno P

#8
Quote from: Interficior on July 14, 2007, 19:15:10
Daarom moet je ook groot gaan. Je moet sowieso groot gaan, dat heeft te topicstarter goed begrepen. ;) Maar dipool is gewoon het mooiste. Dan zet je er een gesloten systeem onder voor de laagste regionen en klaar is klara. Aan je ondertitel te zien kun je zelf wel een subwoofer inregelen dus dat moet het probleem niet zijn. Grote woofers hebben sowieso minder vervorming. Is die Precision Devices PD2150 niets voor je? Zet die in een tapped horn en dan is je vrouw degene die een echtscheiding aanvraagt. :+

Edit: gesloten woofers zijn ook nog ietsies sneller dan hoorntjes hè.

Edit2: Het gaat er toch ook om dat je een goede integratie hebt met je ESL's, of schiet in nu het doel voorbij? ???

Integratie is ook  lage vervorming matchen  ;)...ik ga even een topicje hiervoor openen

Edit: Bij deze http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=62043.0  ;)

contour1

Hallo,

Dit ontwerp "Earthquake" is niet afkomstig van Electrovoice maar van Cerwin Vega. Er zijn meerdere modellen geweest, dit is de kleinste. Er is nog een VEEL grotere versie (ongeveer 100x100x200cm) welke gebruikt werd in bioscopen in de jaren 60/70 toen de beroemde film 'Rollercoaster' uitkwam. Deze grote hoornsubs werden toen voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld. Ik heb verhalen gehoord van theaters/zalen waarin het plafond naar beneden kwam door het basgeweld uit deze subs.

De sub die jij gaat bouwen van 62x62x92cm heeft mijn broer eens gebouwd met een RCF L18P300 driver (zeer goede 18" unit), we waren er niet van onder de indruk, de wat grotere versie van 62x92x92cm doet het aanzienlijk beter maar het blijft een beetje one-note bass.

Vergeleken met een modern hoornontwerp zoals de Punisher of LAB-horn stellen deze Earthquakes eigenlijk niet meer zoveel voor...

Groeten Walter

JKL29

#10
Het is al een flinke kast, net zo groot als mijn La Scala's. En het klinkt al gauw beter dan een svs met z'n wollige autobass laag. Ik geloof het graag dat er betere hornsubs zijn, maar ze zijn ook al gauw duurder en nog groter. (alhoewel ik het motto draag: hoe groter hoe beter..)

Ik heb nog geen ervaring met hornsubs, en zeker niet om te bouwen, dus het wordt mijn eerste ervaring, en dan is dit toch een leuke instap of niet?
En trouwens, als je ze stackt, dan gaan ze alleen nog maar beter klinken, sowieso dieper. Dus dat is ook altijd nog een optie om er twee of meer te bouwen en dan op elkaar te zetten met de monden bij elkaar.

Waar kun je dan bouwpakketten kopen van de Punisher en de LAB-Horn? En hoe duur zijn ze?
De earthquake die ik ga bouwen koste maar 450 euro...

Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

contour1

In nederland kun je geen bouwpakketten krijgen voor de Punisher / LAB-horn. In de UK worden voor de Punsiher wel bouwpakketten aangeboden. Ben je echter een beetje handig met hout dan heb je geen bouwpakket nodig. Als dit je eerste zelfbouw sub is dan zou ik het echter niet aanraden. Kijk ook eens op:

www.iven.nl

Deze persoon bouwt op bestelling en naar wens, hij levert vakwerk tegen schappelijke prijzen.

Groeten Walter

NielsLu

#12
Hierbij wil ik toch nog een opmerking maken  :D

Ik heb een gesloten SVS subwoofer zelf gebouwd (met de SVS 12.2 woofer). Deze subwoofer is doordat deze gesloten is toch echt wel erg strak en snel  ;)

Nu heb ik niet persoonlijk niet echt referentiemateriaal met andere subwoofers (behalve een Peerless XA10 ontwerp). Toch ben ik zeer tevreden met de sub die ik net heb gebouwd.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

sphere

Quote from: contour1 on July 15, 2007, 14:39:13
In nederland kun je geen bouwpakketten krijgen voor de Punisher / LAB-horn. In de UK worden voor de Punsiher wel bouwpakketten aangeboden. Ben je echter een beetje handig met hout dan heb je geen bouwpakket nodig. Als dit je eerste zelfbouw sub is dan zou ik het echter niet aanraden. Kijk ook eens op:

www.iven.nl

Deze persoon bouwt op bestelling en naar wens, hij levert vakwerk tegen schappelijke prijzen.

Groeten Walter
Volgens de website doet hij dat dus niet meer?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Quote from: sphere on July 17, 2007, 13:41:43
Volgens de website doet hij dat dus niet meer?

Read again: er staat twee keer "niet" in die zin. (...dat betekent niet, dat we dat niet meer doen...)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

gast_001

QuoteIk zit ook te  denken aan een hoorn als aanvulling op mijn ESL's...vervormingsarm  Wink
Waarom speelt een basshoorn vervormingsarm ?
Wat voor zin heeft het om een basshoorn in de huiskamer te zetten ?

QuoteNa lange tijd ben ik het toch echt zat, mijn SVS kan de Klipsch La Scale's niet evenaren in snelheid, dynamiek, punch en definitie.
Kan ik me iets bij voorstellen, La Scala, Klipschhorn enz zijn natuurlijk hoogrendementskasten dan moet je al van goede huizen komen.
Echter een gebruiker van de PB12+2 (12.3) heeft nu in combinatie met zijn klipschhorns nu eindelijk een sub gevonden die hem behoorlijk kan bijhouden.

QuoteIk heb m geluisterd, en het is precies wat ik zoek, snel, dynamisch, accuraat, gortdroog, alles wat een SVS niet heeft.
Klinkt behoorlijk negatief eerlijk gezegd  :-[
Neem aan je gebruikt nog steeds de oude 1e generatie 12.1 drivers ?

gast_001

Quote
Voor hifikomt erbij mij toch geen SVS indebuurt...da's alleen voor de HT bommen en granaten  Wink

tja dat is ieder zo zijn mening.
Ben blij dat de SVS in ieder geval voor dit dan nog goed is, want veel andere "betaalbare" subs kunnen dat nog geeneens  ;)

Veelal wordt SVS nog steeds als niet muzikaal omschreven, tja, de concurrentie wil echter geen vergelijking / test doen.
Ik verkoop welliswaar SVS maar kan je zeggen dat ik met SVS makkelijk concurrerende merken aan de kant zet.





Interficior

Quote from: darkraver on July 22, 2007, 19:54:36
Waarom speelt een basshoorn vervormingsarm ?
Omdat het ten eerste een 18"-woofer is: die hoeft al veel minder uit te slaan. Daarbij krijgt ie van de hoorn nog veel rendement mee. Dus de speaker maakt maar heel weinig uitslag. Dus daarom is 'ie vervormingsarm.

Wat anders dan een 12"-woofertje die zich in het zweet staat te werken, wat je duidelijk kunt horen.
Take it or lease it

gast_001

QuoteOmdat het ten eerste een 18"-woofer is: die hoeft al veel minder uit te slaan. Daarbij krijgt ie van de hoorn nog veel rendement mee. Dus de speaker maakt maar heel weinig uitslag. Dus daarom is 'ie vervormingsarm.

Dat klopt, 18" hoeft minder uit te slaan dan een 12" dus je mag verwachten dat een 12inch meer vervormt bij dezelfde frequentie !
Echter een goede 12" inch is beter dan een slechte 18"

QuoteDaarbij krijgt ie van de hoorn nog veel rendement mee. Dus de speaker maakt maar heel weinig uitslag. Dus daarom is 'ie vervormingsarm.

hoog rendement staat niet standaard naar mijn mening voor weinig vervorming.
Veelal in de PA wereld kiest men voor frontloaded, wordt nog steeds gezien als de meeste zuivere weergave.
Speel eens synthesizer over een basshoorn..........

Interficior

Mja, PA-woofers worden vaak zo gebruikt als ik ze niet zou willen zien. Maar ze zijn wel degelijk heel goed te gebruiken. En in kleine kasten ook nog.
De beste subwoofer(s) die ik heb gehoord zijn nog altijd de 2x 18" BMS 18N850 woofers in gesloten kasten bij een vierweg systeem. Losse subwoofers maar volledig geïntegreerd met het systeem. Die speelden hard, zuiver, diep (-6 dB op 16 Hz zonder roomgain), zonder enige vorm van krimpgeving als ze op vol volume 5 Hz door hun donder kregen, enorm strak, en totaal niet overheersend zoals ik het bij bijna nog geen subwoofer heb gehoord. Een SVS geeft veel meer "rumble" en "rochelbas" als ik het zo mag noemen, en is daarmee vergeleken ongedefiniëerd. De 18"-subs gaven alleen een dreun als het moet. Niet altijd. Ook niet per ongeluk heel even.
Take it or lease it

gast_001

QuoteMja, PA-woofers worden vaak zo gebruikt als ik ze niet zou willen zien. Maar ze zijn wel degelijk heel goed te gebruiken. En in kleine kasten ook nog.
De beste subwoofer(s) die ik heb gehoord zijn nog altijd de 2x 18" BMS 18N850 woofers in gesloten kasten bij een vierweg systeem. Losse subwoofers maar volledig geïntegreerd met het systeem. Die speelden hard, zuiver, diep (-6 dB op 16 Hz zonder roomgain), zonder enige vorm van krimpgeving als ze op vol volume 5 Hz door hun donder kregen, enorm strak, en totaal niet overheersend zoals ik het bij bijna nog geen subwoofer heb gehoord. Een SVS geeft veel meer "rumble" en "rochelbas" als ik het zo mag noemen, en is daarmee vergeleken ongedefiniëerd. De 18"-subs gaven alleen een dreun als het moet. Niet altijd. Ook niet per ongeluk heel even.

ga je nu niet appels met peren vergelijken  ??? Het desbetreffende BMS chassis kost 415 euro netto stuk, snel effe opgezocht !

Wat betreft PA, hornloaded enz we distribueren naast SVS, bijvoorbeeld ook KV2 audio en Community en het laatste merk is zeer goed in hoorntechnologie.
Dat je een SVS chassis / subje niet mag vergelijken met PA mag duidelijk wezen. 2 totaal verschillende segmenten met verschillende eisen en wensen.
Waar ik heen wilde is dat hornloaded absoluut niet minder distortion heeft dan bijvoorbeeld conventionele frontloaded kasten.





Interficior

Ja, maar ik had het in dit geval wel over thuisgebruik van die 18"-woofers. Dus waarom mag je ze dan niet meer vergelijken? Tuurlijk, het zijn geen goedkope brollen. Vroeger waren ze echter 300 euro, dat scheelt al een hoop.

En hoe zit het met distortion tussen hornloaded en in BR?
Take it or lease it

gast_001

QuoteJa, maar ik had het in dit geval wel over thuisgebruik van die 18"-woofers. Dus waarom mag je ze dan niet meer vergelijken? Tuurlijk, het zijn geen goedkope brollen. Vroeger waren ze echter 300 euro, dat scheelt al een hoop.

tja alles wordt duurder, elke dag......
Vergelijken zou ik spullen die gemaakt zijn voor dezelfde toepassingen en met dezelfde gedachtengang.
De BMS driver en de SVS driver hebben niets gemeen behalve dan dat er geluid uit komt.
BMS driver vergelijk die gewoon met een 18sound of RCF pro chassis gemaakt voor dezelfde toepassingen.
Je gaat nu pro audio vergelijken met consumenten audio.









Interficior

Ja. Maar ik gebruik het allebei voor consumentenaudio. Dat ik die BMS een tweede orde laagdoorlaat moet geven op 18 Hz om er normaal laag uit te krijgen, Tja. Dat moet, want anders is hij niet te gebruiken voor Thuis. Want dan valt hij onder de 100 Hz al snel af. Kijk als ik ga zeggen van de 18sound/BMS/PD gaat veel harder dan jouw SVS dat is het van: D'oh. Als het is van jouw SVS gaat een stuk dieper dan jouw BMS is het ook van: D'oh. Maar niet in dit geval, want die driver is totaal nutteloos voor PA-gebruik nu. Gaat wel enorm diep maar slurpt power. Hij zit in een kast die van vergelijkbare grootte is als een flinke SVS. (90 liter). Zo zijn sommige car-audio units ook prima te gebruiken voor thuisgebruik. En als je het geen vergelijk vind, hoe kun je ze dan ooit gebruiken. Als je op zoek bent naar mooi laag, ben je imho aangewezen op grote speakers. Die vind je niet bij hifi-leveranciers voor normale prijzen. Dan heb je nog net een 18" Aurasound en hier-en-daar zwerven wat TC-Sounds dingen rond, maar die zijn ook alweer eerder voor car-audio. Dus ben je aangewezen op óf car-audio óf PA-units. En dan is het maar net of je eentje vind die geschikt is.
Take it or lease it

donaldk

Niet dat ik het (en vooral Arno's topic) nog kan volgen, maar soms, ja heel soms geldt inderdaad BIG is Beautiful!!!