drukkamer luidspreker?

Started by -madison-, July 6, 2007, 16:18:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-madison-

Hallo,

Het onderstaande heeft weinig met HT te maken, maar voor de muziekkorps waar ik bij zit ben ik bezig gegaan met een projectje:

we repeteren sinds een tijdje met een metronoom, namelijk deze: http://www.bosscorp.co.jp/products/en/DB-90/index.html Dat ding geeft dus een piep op het tempo wat jij wilt(kijk hier als je geen idee hebt wat ik bedoel:http://www.youtube.com/watch?v=0X1DsAxydxw&mode=related&search= het is dat piep ding ;)) en Om deze te versterken hebben we op het moment een hele PA instalatie op het veld staan, aangezien er een heel voetbalveld(waar we op repeteren) moet meegenieten van het gepiep ;D Maar die is aan het eind van zijn latijn en we zijn op zoek gegaan naar een ander systeem. Het systeem moest compact zijn en mobiel, zodat we niet altijd verplicht zijn om op een locatie te repeteren met een stopcontact ;) Nou weet ik toevallig een systeem waar amerikaanse korpsen mee repeteren, en dat wil ik proberen na te maken omdat het apparaat erg prijzig is :-\ Hier een linkje naar het apparaat: http://www.lectrosonics.com/portpa/lr4.htm

Nou was mijn eerste idee om een megafoon te gaan gebruiken emet eem aux ingang.. echter de meeste megafoons zijn niet krachtig genoeg en exemplaren met een aux ingang zijn er weinig of zijn erg duur..(of hoe zou ik er anders zelf een aux ingang er op kunnen maken?) Dus toen heb ik verder onderzoek gedaan, en toen kwam ik bij een drukkamer luidspreker uit..  http://www.hmk.nl/view_product.php?database=speakers&productID=1777023&groep=audio Dat is toch hetzelfde principe als een megafoon? (alleen wordt een megafoon versterkt door een ingebouwde versterker?) Zou ik deze dan op elke versterker aan kunnen sluiten, of alleen op een 100v versterker? (sorry snap echt de ballen van dat spul ;D :-\ :-[) Nou was mijn idee dan om óf een auto versterker te kopen en dan aansluiten op een loodaccu, of dus een 100v versterker die op een loddaccu aangesloten kan worden..

Wie kan mij verder helpen? Kan ik het beste proberen een megafoon "om te bouwen" of een losse drukkamer luidspreker met versterker? Het is belangrijk dat ie erg hard kan( ;D ;D) en dat het een tijdje mee kan gaan!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

fgroen

Die speakers zijn gewoon 4 of 8 ohm impedantie, dus die kunnen gewoon op een normale autoversterker aangesloten worden. Ze kosten geen drol, dus je kunt er ook een bos kopen (9 stuks of zo...  ;D) en die dan serie / parallel schakelen. Gaat goed met kwadraten als aantal.

Dus:
22 (4 stuks): Twee in serie en dan die twee serieschakelingen weer parallel.
32 (9 stuks): Drie in serie en dan die drie serieschakelingen weer parallel.
42 (16 stuks): Vier in serie en dan die vier serieschakelingen weer parallel.
etc.

Bij deze schakeling blijft de impedantie gelijk aan die van een enkele unit. Auto versterkers zijn meestal stabiel bij lage impedanties, dus je zou 4Ohm varianten kunnen kopen en dan door parallel schakeling kunnen reduceren tot 2 Ohm.

De versterker kan dan navenant zwaarder zijn, dus voor bijvoorbeeld 9 speakers kun je dan een 9x40= 360Watt versterker toepassen. Moet je wel een dikke autoakku hebben...  ;)
Versterker zal je wel het meest gaan kosten, misschien moet je hiervoor even Marktplaats uitpluizen of zo.

Ik weet niet wat je budget is, en hoe hard het moet kunnen (aantal dB's op 1 meter). Dit laatste kun je misschien afleiden uit de PA installatie die je momenteel gebruikt.

Waar je ook nog even mee op moet passen is dat je nu een (waarschijnlijk) fullrange PA systeem gebruikt, en de drukkamerspeakers een beperkter frequentiebereik hebben van 300-6000Hz.
Check: dat long ranger systeem heeft een bandbreedte van 200-3000Hz. Dat is dus geen probleem.

Check2: De Long ranger heeft een max output van 120dB op een meter.

De HS30 kan maximaal 104 dB leveren, dus als je aan 120dB wilt komen, zul je er minimaal 6 toe moeten passen. (drie parallelle takken van twee in serie geschakelde speakers geeft een impedantie van 2,67Ohm, dat is mooi te bestieren voor een autoversterker.) Je hebt dan minimaal 6x40W=240W nodig aan die impedantie. Een versterker die ong. 250W aan 2Ohm levert zou goed kunnen voldoen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

-madison-

Klinkt allemaal best ingewikkeld ;D ik zal eens wat op wikipedia rondneuzen over al die termen ;) :)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

-madison-

Ik heb veel rondgesneupt op internet en ik denk dat het toch makkelijker is een megafoon te gebruiken..
Nou heb ik al wat gezien wat geschikt is, namelijk deze: http://www.portofoonwinkel.nl/products/megafoons/monacor-megafoons/monacor-tm35-megafoon-35-watt.htm

Echter vind ik hem wat te prijzig.. Deze:http://www.portofoonwinkel.nl/products/megafoons/monacor-megafoons/monacor-tm27-megafoon-25-watt.htm
Lijkt me ook wel geschikt, alleen die heeft geen aux aansluiting :-\  Het scheelt nogal in prijs, is er een mogelijkheid om er toch een aux aansluiting op te maken? ???
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

fgroen

Gaat ook 3dB zachter (119dB ipv 122dB)...  :-\

Zal in de praktijk wel meevallen waarschijnlijk.  ::)

Je moet je zelf even de vraag stellen, of je voor 60 Euro wilt gaan zitten tobben. Met hoeveel man moeten de kosten gedragen worden? Ik dach: "voor 153 Euro kun je niet zitten tobben".  ;D

Stel je bent met 20 man, dat is €7,75 pp. Dat is toch wel te lijden?  ???
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

-madison-

Nouja de club moet het betalen, en op het moment gaat het financieel niet al te best dus moeten de kosten zo laag mogelijk gehouden worden :-\ Maar is het Überhaupt mogelijk er zelf een aansluiting op te maken?
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

-madison-

Kwam er net achter dat we nog een auto versterkertje hadden liggen!! Namelijk deze: http://www.kijkshop.nl/product/15514/251-270-529/beeld_geluid/car-audio/versterkers/marquant-versterker-mca-200/
En we hebben ook nog een 12volt accu liggen, en nu kwam ik op internet deze speaker tegen: http://www.eijlander.nl/article.php?group=1377&id=284812

Maar nu is die versterker dus 100Watt en de speaker kan maar 40watt(rms) hebben.. gaat dit veel problemen opleveren? zou het dan kunnen dat ik bijvoorbeeld de speaker opblaas? :-\

Qua volume zal het denk ik wel goed zitten, spl= 117dB (betekend sound presure level neem ik aan?) de long ranger heeft 120dB, en die 3 dB zal vast wel wat meevallen, en anders koop ik gewoon nog zo'n speaker ;) >:D
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

mrrepel

Quote from: -madison- on July 16, 2007, 20:03:56
Kwam er net achter dat we nog een auto versterkertje hadden liggen!! Namelijk deze: http://www.kijkshop.nl/product/15514/251-270-529/beeld_geluid/car-audio/versterkers/marquant-versterker-mca-200/
En we hebben ook nog een 12volt accu liggen, en nu kwam ik op internet deze speaker tegen: http://www.eijlander.nl/article.php?group=1377&id=284812

Maar nu is die versterker dus 100Watt en de speaker kan maar 40watt(rms) hebben.. gaat dit veel problemen opleveren? zou het dan kunnen dat ik bijvoorbeeld de speaker opblaas? :-\

Qua volume zal het denk ik wel goed zitten, spl= 117dB (betekend sound presure level neem ik aan?) de long ranger heeft 120dB, en die 3 dB zal vast wel wat meevallen, en anders koop ik gewoon nog zo'n speaker ;) >:D

geen probleem, dat versterkertje leverd 100 W. maximaal ( net voor ie ontploft ) je mag blij zijn als je 20 w r.m.s eruit krijgt

-madison-

Maar wat als ie nou wél eens 100 watt door de speaker heen jaagt? ??? dan ben ik 40 euro lichter en heb ik nog niets werkends ;)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

fgroen

1. SPL is output bij 40W. Gevoeligheid is 101 dB bij 1W, tel daar dan 10Log40 bij op (=16dB) en voilà: 117dB. ;D

2. Ik denk dat het wel mee zal vallen. Zorg dat er een soort volumeregeling op zit die het ding nooit kan oversturen. Verder is een metronoom een serie hele korte bursts, met veel tussenruimte om af te koelen. maw: een laag RMS vermogen. Stel dat de piepjes een vermogen hebben van 100W, en een duty cycle van 5%, dan is je RMS vermogen slechts 5W. Je moet zelf dus even nagaan wat de duty cycle is van de metronoom (Tijdsduur van de geluidspuls ten opzichte van de tijdsduur van 1 maat). Pas boven de 40% zou je in de problemen kunnen komen.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

-madison-

Quote from: fgroen on July 17, 2007, 17:14:14
1. SPL is output bij 40W. Gevoeligheid is 101 dB bij 1W, tel daar dan 10Log40 bij op (=16dB) en voilà: 117dB. ;D

2. Ik denk dat het wel mee zal vallen. Zorg dat er een soort volumeregeling op zit die het ding nooit kan oversturen. Verder is een metronoom een serie hele korte bursts, met veel tussenruimte om af te koelen. maw: een laag RMS vermogen. Stel dat de piepjes een vermogen hebben van 100W, en een duty cycle van 5%, dan is je RMS vermogen slechts 5W. Je moet zelf dus even nagaan wat de duty cycle is van de metronoom (Tijdsduur van de geluidspuls ten opzichte van de tijdsduur van 1 maat). Pas boven de 40% zou je in de problemen kunnen komen.



Oké het meeste is me nu duidelijk, ik vraag me alleen af waar je die 10 weghaalt in je berekening ::)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

fgroen

Quote from: -madison- on July 18, 2007, 16:13:37
Oké het meeste is me nu duidelijk, ik vraag me alleen af waar je die 10 weghaalt in je berekening ::)

Basis natuurkunde.

Zie ook bijv. hier.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

-madison-

Weer wat geleerd ;) Ondertussen heb ik een speaker besteld, Bedankt voor je hulp!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

-madison-

Oké de speaker is binnen!! (http://www.monacor.com/en/produktseite_monacor.php?artid=267&spr=EN&typ=u)Natuurlijk meteen even getest maar nu blijkt dat het versterkertje die ik nog had echt een ding van niets is :P ::) Heb even met de dB meter gemeten en ik kwam uit op ongeveer 80dB (op 1 meter) Dat is dus lang niet luid genoeg( >:D >:D) nu ben ik dus opzoek gegaan naar een andere (12V) versterker en kwam bij Conrad terecht (directe link lukt niet ???) Maar als je op "eindversterkers" zoek dan staan er denk ik 2 interesante opties bij:
-2X40W STEREO EINDTRAP OPGEBOUW
-70W MONOBLOK VOORVERST.MODULE

zou zoiets geschikt (kunnen zijn)voor mijn bedoelingen? (leveren ze wel genoeg vermogen?) Of zijn er mensen 
die een andere oplossing hebben/ die zich geroepen voelen iets voor mij inelkaar te knutselen?

:)



Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

-madison-

oké ik snap er nu officieel niets meer van ;D :-X
Ik heb dus de speaker binnen gekregen en het auto versterkertje blijkt dus bij lange na niet genoeg power te leveren.. Om te proberen heb ik dus vanmiddag even als test de horn speaker aan m'n Marantz gehangen (sorry, zal het nooit meer doen ;D) volgens de specs levert de Marantz 50Watt RMS bij 8 ohm, dus ik dacht nou even proberen of de speaker nu wel boven de 100 dB uitkomt ::) Ik zet de versterker aan, er komt geluid uit de speaker, ik draai de volume knop verder.. verder en verder(de metronoom stond al op z'n hardst) en ook bij m'n marantz komt ie amper aan de 80 dB ??? Ik snap er niets meer van, is de Marantz dan niet eens in staat 30 zuivere watts te produceren? of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb er gister ook nog een andere auto versterker aan gehad, en toen kreeg ik de speaker niet eens boven de 70dB.. Volgens de specs van Monacor zou ik nou ongeveer doof moeten zijn na m'n tests :P Gebruik ik soms het verkeerde soort versterkers? zou ik dan misschien beter een PA versterker ofzo kunnen gebruiken? Weet iemand misschien wat voor soort versterkers ze gebruiken in megafoons?(leveren die andere watts ofzo :P)

:) 
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

fgroen

Watts zijn Watts.

In jouw geval is het een van deze mogelijkheden:

1. De gespecificeerde gevoeligheid klopt niet,
2. De versterker kan zijn vermogen niet leveren,
3. Je dB meter klopt niet,
4. Je meting is niet representatief.

Ad 1 en 2:
Het is een 8Ohm speaker, dus de versterker zou zijn vermogen moeten kunnen leveren. Misschien is het handig om dat nog even te checken (weerstand van de speaker meten)

Ad 3:
Dat zal waarschijnlijk wel meevallen. Je oren zijn er immers ook nog.

Ad 4:
Om te kijken of de gevoeligheid klopt kun je denk ik het best niet de metronoom, maar een continue testtoon binnen de bandbreedte van je luidspreker (400-7000Hz) weergeven. (sinus van 500Hz bijvoorbeeld)

Op het moment dat je de signaal sterkte van je Metronoom meet, meet je met een signaal dat voor het grootste deel van de tijd stil is. Een dB meter meet een gemiddelde geluidssterkte, en omdat bijv. 80% van de tijd er geen geluid is, zal je dB meter maar 20% aangeven. Dan gaan er wel de nodige dB's vanaf (in het geval van een 20% duty cycle -7dB, bij 10% duty cycle is dat -10 dB en bij 5% duty cylce is het -13dB.

Dus...
- check weerstand van de luidspreker
- doe een meting met een continue sinus toon. Check de spanning op de luidsprekerklemmen. Bij een luidspreker impedantie van 8 Ohm gaat er 1 Watt in als er 2,83V rms op de klemmen staat.

In geval van twijfel, kun je ook nog een weerstand van 8Ohm (5W) in serie met je luidspreker zetten, dan moet er op de luidspreker klemmen 2,83V rms staan, en over de serie weerstand ook. Op die manier meet je de stroom door de luidspreker, en het vermogen P is:
P=IxV
I=2,83 (spanning over de serieweerstand)/8 (waarde serieweerstand)
I=0,35A rms
V=2,83V (spanning over de luidspreker klemmen)
P= 0,35A x 2,83V = 1W.

Als je andere waarden meet, moet je die invullen en kun je bepalen, hoeveel vermogen er de luidspreker ingaat.

P=(Vserieweerstand/Rserieweerstand) x Vluidsprekerklemmen

Zoals je ziet, hoef je op deze manier niet te weten wat de luidspreker impedantie is, om het opgenomen vermogen te bepalen.

Je kunt dan het reëele vermogen verdisconteren in je SPL metingen (als er bijvoorbeeld maar 0,1W in plaats van 1W in gaat, heb je weer 10dB verklaard).

Veel succes!

PS: als het oude systeem met een "metronoom meting" gemiddeld 120dB leverde, betekent dit dat de pieken veel luider waren (afhankelijk van de duty cycle waarschijnlijk tussen de 130 en 140dB), en dan heb je dus een probleem, wat dat ga je pas halen met een versterker die 316 W (voor 130dB) of 3160 W (voor 140dB) levert. De vraag bij dat soort vermogens is, wanneer de luidspreker kapot gaat.

Met 70W kom je op 123dB.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

-madison-

#16
Oké ik zal morgen even de testjes doen! dus die duty cycle kan nogal wat schelen! Ik zal eens kijken of we nog een zwaardere versterker op zolder hebben staan.. Wederom bedankt voor uw hulp!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.