Clonus Faber (Cremona Auditor DIY)

Started by error423, July 30, 2007, 20:34:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

error423

Ik vind de Sonus Faber speakers niet alleen erg mooi, ze klinken ook prachtig!
Maar ik vind ze net ff wat te kostbaar en tweedehands zijn ze redelijk zeldzaam.
Daarnaast is het leuk om zelf wat te prutsen dus ik ben mijn Sonus Faber Cremona Auditor DIY project begonnen. Het hoeft geen kopie te worden maar het moet er wel aardig op lijken.

Zoiets moet het worden:



Deze site kennen jullie vast wel : http://www.hifi-notes.com/sonusfaberamatifabrikage-nl.htm van de makers van de echte speakers

Nu zijn er al meer clonen gemaakt en deze hebben mij van veel inspiratie voorzien.

De "mijne" worden van massief esdoon (2m dik) met ScanSpeak en Peerless vline (Vifa) drivers.

Kan wel een tijdje duren voordat ze klaar zijn, maar hier kan je het volgen :)
Deze foto's zijn van de afgelopen 3 dagen.

De stoom buis (PVC buis met een gaatje) is aangesloten op een behang afstomer:



En met een verloop nippeltje aangesloten op de buis



Na een dik uur in de stoom gezeten te hebben kan het eerste plankje gebogen worden.



Het was even wat proberen maar het lukt best aardig



Zo gelukt! precies goed :)



Ik heb er zo inmiddels al een aantal gedaan.

Om ze zoveel mogelijk op de echte te laten lijken vul ik ze ook op met epoxyhars met een kleutje.
Hier een fototje van een test plankje met een dun vuren latje:




Het spul mengen en met een plamuurmes er tussen smeren



Het resultaat van 10 minuten noestere arbeid :)



alvast een laagje met proef beits eroverheen (oranje kleurtje)




Denk nog 2 of 3x beitsen en dan aflakken.
de tekening in het hout is natuurlijk bij esdoorn heel anders.

Zo dat was het weer even, ga nu weer buigen want er zit nog een plankje in de stoombuis :)

R

Ha ha, wat goed zeg. Succes met bouwen!! Leuk idee met die stomer. Hier hebben we trouwens een DHZ sectie voor.

oud_account_1

Leuk project :)

Heb je bewust geen complementair blok erbij gemaakt, zodat je de plank ertussen kan klemmen?
Volgens mij zou dat een constanter resultaat geven.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

NielsLu

Quote from: error423 on July 30, 2007, 20:34:01
De "mijne" worden van massief esdoon (2m dik) met ScanSpeak en Peerless vline (Vifa) drivers.

Dikke speakers  ;)
Hoe groot is jou ruimte wel?  ;D
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

error423

Quote from: R on July 30, 2007, 20:36:59
Hier hebben we trouwens een DHZ sectie voor.

:-[ Oeps zal de modjes vragen of ze 'm willen verplaatsen

@NielsLu ehhm 4 bij 4 meter, moet passen toch?  ;)

error423

Quote from: squadra on July 30, 2007, 20:40:48
Heb je bewust geen complementair blok erbij gemaakt, zodat je de plank ertussen kan klemmen?
Volgens mij zou dat een constanter resultaat geven.

Ze buigen allemaal ongeveer hetzelfde, doordat ik nog moet schuren en het epoxy er tussen moet smeren is die 1 a 2 mm niet zo storend. (tot op heden) Ik had al een heel groot blok gemaakt voor 6 latjes maar dat was niet sterk genoeg om ze te kunnen buigen. (ga ik straks gebruiken voor het verlijmen). de latjes zet ik aanelkaar met duveltjes. Het blijft een ontdekkingstocht he :)

garmtz


CarloPJB

#7
Erg originele manier om zo te buigen !

Dit ga ik zeker volgen.

Ben zelf aan zijn grotere broertje begonnen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4559

BernHardN

deze blijf ik even volgen,
en eh,......veel foto's hè, zijn wel dol op  :P

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

PaulSQ

Ik ga dit zeker volgen. Cool!

Waarom is het topic eigenlijk verplaatst uit Speaker en Sub zelfbouw? Daar hoort het toch gewoon thuis? 
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

garmtz


Peerless Monster

Quote from: garmtz on July 31, 2007, 08:49:19
Opnieuw verplaatst.

Blijf je verplaatsen?

Mooi project, dit zal ik eens gaan volgen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

daxie

Alweer zo een prachtig jaloersmakend projectje...

error423

Quote from: CarloPJB on July 30, 2007, 21:46:52
Ben zelf aan zijn grotere broertje begonnen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4559

Ah leuk je gaat z'n grote broer maken! Ziet er goed uit, mooie seas speakers trouwens.

error423


garmtz

Nee, jij doet niets verkeerd. Frank had het topic opnieuw verplaatst naar een verkeerd board.

BOUBOU

Quote from: Peerless Monster on July 31, 2007, 09:05:01
Blijf je verplaatsen?

Dat is natuurlijk dé manier om dit zelfbouw project bij de verschillende boards onder de aandacht te brengen  ;)
Goed werk mannen!!...  ;D
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

fgroen

Leuk projekt en leuke technieken!!

Mijn notifier staat aan.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rob H

Quote from: error423 on July 30, 2007, 20:34:01
De "mijne" worden van massief esdoon (2m dik) met ScanSpeak en Peerless vline (Vifa) drivers.

Dat is inderdaad massief :o ;D.

Maar zonder dollen... mooi project, ben erg benieuwd naar het resultaat!
Destroy the core!™

error423

#19
Vandaag een bakje gemaakt waar ik meedere (4) latjes in kon doen om te buigen.
Bakje was sterk genoeg maar ik niet :) Resultaat 1 lijmklem gesloopt en een 3 uur voor niets zitten prutsen  :-[

Vol goede moed weer stuk voor stuk gaan stomen. Als testje heb ik er 4 naast elkaar gezet.
Het past best aardig! Die kleine verschillen schuur ik wel weg. Plaatje :


R

Je kan ook nog een freesmal maken om een mooi gelijke kast te frezen. Een diy topic waarin cremona's werden gebouwd bevatte zo'n aanpak. Dus de bolling mooi erin frezen, gaan altijd mooier dan schuren.

Quote from: error423 on July 31, 2007, 22:07:04
Vandaag een bakje gemaakt waar ik meedere (4) latjes in kon doen om te buigen.
Bakje was sterk genoeg maar ik niet :) Resultaat 1 lijmklem gesloopt en een 3 uur voor niets zitten prutsen  :-[

Vol goede moed weer stuk voor stuk gaan stomen. Als testje heb ik er 4 naast elkaar gezet.
Het past best aardig! Die kleine verschillen schuur ik wel weg. Plaatje :



Peerless Monster

Quote from: BOUBOU on July 31, 2007, 10:23:25
Dat is natuurlijk dé manier om dit zelfbouw project bij de verschillende boards onder de aandacht te brengen  ;)
Goed werk mannen!!...  ;D

;D, Het verdient zeker de aandacht ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Den Tas

Quote from: error423 on July 30, 2007, 20:34:01
De "mijne" worden van massief esdoon (2m dik) met ScanSpeak en Peerless vline (Vifa) drivers.

Quote from: Rakurai on July 31, 2007, 14:39:05
Dat is inderdaad massief :o ;D.

Maar zonder dollen... mooi project, ben erg benieuwd naar het resultaat!

Zeer MASSIEF ja. ;D ;)
Deze zou ik niet willen dragen... :o

Nee serieus nu, ik vind het zeer knap werk tot nu toe. 8)
Worden ze gemaakt met voetsteun of zonder?
----------------------------------------------------------------------------------------------------

TheSpeedSkater

Hee, leuk bezig!
Succes met klussen!
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog