Juridische vrijwaring woonark

Started by Earl, July 4, 2007, 13:31:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Earl

Als de heren moderators het goed vinden wil ik hier niet HT georienteerde juridische vragen stellen... zoveel behulpzame juristen bij elkaar  O0 :

Ik heb een ligplaats met woonark in Amsterdam. Nu heb ik een andere ark gekocht om op mijn ligplaats te leggen. Hiervoor moet ik eerst bij het stadsdeel een vervangingsvergunning aanvragen. Deze krijg ik pas als ik kan aantonen waar de oude ark heen gaat (koper, sloper).

Nu is er een geinterresseerde voor mijn oude ark. Hij vertelde me dat hij de oude ark wil neerleggen op een niet officiele plek. Rond die plek en de plekken er om heen die al bezet zijn met arken, loopt al een jarenlange procedure met de gemeente aldaar. De bootbewoners willen dat de gemeente hun plekken legaliseerd, net als de naastliggende gemeente heeft gedaan met de arken die even verderop aan het zelfde water liggen. De gemeente wil dit niet.

Mijn vragen zijn nu:

Moet de overdracht van de ark, die ik gratis wegdoe, via de notaris verlopen, wil die vrijwaring in alle situaties juridisch standhouden? Of is een zelf opgesteld schriftelijk stuk, waarin duidelijk vermeld wordt dat de koper/ontvanger alle rechten en plichten omtrent de ark op zich neemt, ondertekend door beide partijen met kopieen legitimatiepapieren, ook voldoende rechtsgeldig?

Bovendien... ben ik, kennis hebbende van de dubieuze bestemming van mijn oude ark, toch niet deels aansprakelijk daarvoor? Zelfs met voorgenoemde schriftelijke vrijwaring of notarieel overdrachtsdocument?

Ben benieuwd!
Alvast bedankt,
Earl

Raphie

Ik zou in ieder geval in je koopovereenkomst opnemen dat je niet aansprakelijk bent voor voorvloeiende kosten  voor het ingebruiknemen van de ark door de nieuwe bewoner. Naarnaast is een ark volgens mij geen registergoed, dus mag dit gewoon onderhands verkocht worden. en hoeft overdracht niet plaats te vinden via een notariele akte
JBL PRX Power!

Earl

Hee Raphie,

Danks voor de snelle reactie. Arken kunnen bij het scheepskadaster ingeschreven staan, maar deze is nooit ingeschreven geweest.
Een goed zelf opgesteld 'verkoop' contract moet dus volgens jou kunnen volstaan? Weet jij (of iemand anders) op internet nog standaard overdrachtdocumenten te vinden die ik kan gebruiken als voorbeeld?

Raphie

Goede vraag, even voor alle duidelijkheid: Ik ben géén jurist (heb alleen 2 jaar rechten gedaan aan de VU)
lijkt me sowieso goed als één van de pro's hier ook nog even reageert
JBL PRX Power!

jankees

Indien de ark nimmer ingeschreven is geweest in het kadaster dan betreft het geen registergoed maar een gewone roerende zaak. In beginsel kan de koop maar ook de levering hiervan vormvrij is. Je zou derhalve zelfs de koop mondeling kunnen regelen en de levering feitelijk doen geschieden. Dat lijkt me echter niet verstandig. Beter is om in ieder geval een zogenaamde onderhandse akte op te stellen. Dat wil zeggen dat je zelf een overeenkomst maakt waarin de afspraken tussen koper en verkoper worden vastgelegd.

Na verkoop ben je niet meer aansprakelijk voor de ark. Deze staat immers niet op jouw naam (komt niet voor in het register van het Kadaster). Wat de nieuwe eigenaar ermee gaat doen moet hij of zij zelf weten.

Of de Gemeente hiermee genoegen neemt en je een vervangingsvergunning verleend is een tweede. De voorwaarden waaronder een dergelijke vergunning wordt verleend kan je opvragen bij de Gemeente.

Kan je hiermee uit de voeten?

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Earl

#5
Sorry voor het hopeloos late antwoord... Ik heb de gok genomen en heb een bestaand koopcontract zelf aangepast en vorige week getekend. Bedankt voor de raadgevingen!

Earl