Shootout CD loopwerk vs. PC based audio streaming bij pburmie

Started by pburmie, July 2, 2007, 15:20:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

wil je het goed doen, dan moet je:
1. rippen naar HD en dit afspelen op de mediaspeler
2a. rippen naar HD > branden op CD en dit afspelen op CD-ROM met digital out naar externe DAC
2b. rippen naar HD > branden op CD en dit afspelen op CD-ROM met analoog uit naar Pre
3. rippen naar HD > branden op CD en dit afspelen op high end speler
4. orgineel draaien op PC CD/DVD rom
5. orgineel draaien op high end loopwerk.

dan heb je 5 smaken, en dan hebben we het nog geeneens over interlinks gehad
JBL PRX Power!

pburmie

Quote from: Raphie on July 10, 2007, 18:00:59
wil je het goed doen, dan moet je:
1. rippen naar HD en dit afspelen op de mediaspeler
2a. rippen naar HD > branden op CD en dit afspelen op CD-ROM met digital out naar externe DAC
2b. rippen naar HD > branden op CD en dit afspelen op CD-ROM met analoog uit naar Pre
3. rippen naar HD > branden op CD en dit afspelen op high end speler
4. orgineel draaien op PC CD/DVD rom
5. orgineel draaien op high end loopwerk.

dan heb je 5 smaken, en dan hebben we het nog geeneens over interlinks gehad

De opzet van de shootout is van begin of aan duidelijk geweest. Jouw opties 2a) 2b) en 4) zijn dus geen onderdeel van onze test morgen. Daarom komen wij "niet verder" dan "slechts" 3 van jouw smaken. Deze opties suggereren ook de aanwezigheid van een media-PC achtige component in de installatie. Nu zullen er best gebruikers zijn die zo'n apparaat hebben staan, maar onze test gaat daar niet van uit. De test van morgen legt het accent meer op de standalone PC based networked mediaplayers al dan niet in combinatie met een externe DAC voor het afspelen van muziek van een (draadloos) netwerk. Maar wellicht zijn jouw opties die morgen niet aan bod komen voor jou aanleiding om een keer een shootout te doen waarbij de PC als analoge/digitale bron fungeert ipv bijvoorbeeld de Sonos en Transporter oplossingen van morgen.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Sjettepet

Quote from: Raphie on July 10, 2007, 18:00:59
wil je het goed doen, dan moet je:
1. rippen naar HD en dit afspelen op de mediaspeler
2a. rippen naar HD > branden op CD en dit afspelen op CD-ROM met digital out naar externe DAC
2b. rippen naar HD > branden op CD en dit afspelen op CD-ROM met analoog uit naar Pre
3. rippen naar HD > branden op CD en dit afspelen op high end speler
4. orgineel draaien op PC CD/DVD rom
5. orgineel draaien op high end loopwerk.

dan heb je 5 smaken, en dan hebben we het nog geeneens over interlinks gehad
en ook niet over besturingssystemen en drivers...

Een shootout met PC's als bron zou ik ook interessant vinden. Volgende keer!

Overigens vind ik het wel jammer dat de Laptop -> Stello via USB nu blijkbaar uit de shootout is verdwenen. Maar ja, het moet wel overzichtelijk blijven. Misschien later op de avond?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Quote from: Sjettepet on July 11, 2007, 08:52:10Overigens vind ik het wel jammer dat de Laptop -> Stello via USB nu blijkbaar uit de shootout is verdwenen. Maar ja, het moet wel overzichtelijk blijven. Misschien later op de avond?

Don't worry, de laptop staat middels USB vanavond gewoon aangesloten.  :D
Als er tijd/zin over is dan zal ook die combinatie zeker ten gehore worden gebracht als extraatje.  ;D
Als het aan mij ligt (en ook aan jou) gaan we die zeker beluisteren als het ff kan.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Raphie

JBL PRX Power!

pburmie

Quote from: Raphie on July 11, 2007, 09:05:30
Ben zeer benieuwd naar de eerste verslagen.

Uiteraard heb ik "stiekum  ;D " natuurlijk gisteren al zitten luisteren. Nog niet al te kritisch, maar toch. Het wordt een leuke avond........  :D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Deleted member

Quote from: pburmie on July 10, 2007, 15:53:35
TESTOPSTELLING GEREED
Hierbij een plaatje van de daadwerkelijke testopstelling morgenavond:



De verschillende output niveaus zijn inmiddels op elkaar afgestemd en de beoogde opstelling met 5 combinatiemogelijkheden die vanaf de luisterpositie geschakeld kunnen worden is ook gerealiseerd en werkt naar verwachting. Resumerend:

1) Sonos ZP80 standalone via analoge uitgang verbonden met AUX2 ingang van 032;
2) Slim Devices Transporter via analoge uitgang verbonden met TAPE ingang van 032;
3) Sonos ZP80 via coax SPDIF uitgang verbonden met SPDIF1 ingang op 001;
4) Slim Devices Transporter via SPDIF uitgang verbonden met SPDIF2 ingang op 001;
5) Burmester 001 als CD referentiespeler en als DAC voor 3) en 4).

Het beloofd een interessante shootout te worden en alle gladiatoren kunnen zich vanaf nu opwarmen voor de strijd morgen.

Peter

Impressive!!!  :o Ik heb er zin 'an!  O0

)p(

Quote from: Antoine on July 11, 2007, 09:34:08
Impressive!!!  :o Ik heb er zin 'an!  O0

Yeah!  8)

Quote from: pburmie on July  6, 2007, 15:20:42
De eerste tonen van "Temptation" (La Krall) die de Burmester 001 ten gehore brengt zijn ZEER bemoedigend.

Alleen bij die imho vreselijke versie van Tom Waits song wordt het weer even doorbijten vanavond voor mij...wat hebben audiofielen toch met die uitvoering...dan nog liever de versie van Holly Cole die Sandervg me bij een shootout liet horen  :P  ;D

peter

hifiman

Veel plezier allemaal vanavond! Jammer, ik had er graag bij geweest maar heb vanavond een belangrijke bijeenkomst over de toekomst van het bedrijf waar ik voor werk en daarmee dus ook over de toekomst van mijn stereo set  ;D

pburmie

Quote from: Audioloog on July 11, 2007, 10:22:23
Veel plezier allemaal vanavond! Jammer, ik had er graag bij geweest maar heb vanavond een belangrijke bijeenkomst over de toekomst van het bedrijf waar ik voor werk en daarmee dus ook over de toekomst van mijn stereo set  ;D

Er zijn nog steeds belangrijker zaken dan shootouts enzo, dus no problem en hopenlijk krijgt die toekomst vanavond een positieve impuls!  ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Audiofiel

Quote from: )p( on July 11, 2007, 10:18:08
Alleen bij die imho vreselijke versie van Tom Waits song wordt het weer even doorbijten vanavond voor mij...wat hebben audiofielen toch met die uitvoering...dan nog liever de versie van Holly Cole die Sandervg me bij een shootout liet horen  :P  ;D

Gelukkig verschillen de smaken. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

)p(

Quote from: Audiofiel on July 11, 2007, 12:23:11
Gelukkig verschillen de smaken. ;)

Absoluut en het stukje Webern dat ik vanavond inbreng zal zdenk ik zeker ook niet in de smaak vallen bij alle aanwezigen  ;D

peter

pburmie

Quote from: )p( on July 11, 2007, 13:00:56
Absoluut en het stukje Webern dat ik vanavond inbreng zal zdenk ik zeker ook niet in de smaak vallen bij alle aanwezigen  ;D

peter


Tja, wat dat betreft zou het wellicht nog wel eens verrassend uit kunnen pakken, want forumlid "Enno" had bij de eerste shootout ook zo'n soort CD bij zich (dacht hij), maar inmiddels hebben bijna alle andere aanwezigen van toen die bewuste CD gekocht, waaronder mezelf.  ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Quote from: pburmie on July 11, 2007, 14:34:26
Tja, wat dat betreft zou het wellicht nog wel eens verrassend uit kunnen pakken, want forumlid "Enno" had bij de eerste shootout ook zo'n soort CD bij zich (dacht hij), maar inmiddels hebben bijna alle andere aanwezigen van toen die bewuste CD gekocht, waaronder mezelf.  ;D

Valt ook wel mee hoor...het stukje voor de shootout is een vroeg werk...nog niet zo radicaal dissonant als zijn latere nog veel betere composities...

peter

pburmie

Quote from: )p( on July 11, 2007, 14:55:03
Valt ook wel mee hoor...het stukje voor de shootout is een vroeg werk...nog niet zo radicaal dissonant als zijn latere nog veel betere composities...

peter

Altijd leuk om nieuwe en verfrissende muziek te leren kennen.  ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Deleted member

Aangezien we toch analytisch gaan luisteren neem ik twee audiofiele test CD's mee, die ik zelf altijd even check als ik wat nieuws in huis heb!  ;) Het zijn de ALR Jordan - Guitars Collection CD van het label InAkustik en de Marantz High-End Audiophile CD nummer 6. Veel audiofiel geplink en geplonk dus!  ;D

pburmie

Quote from: Antoine on July 11, 2007, 15:45:35
Aangezien we toch analytisch gaan luisteren neem ik twee audiofiele test CD's mee, die ik zelf altijd even check als ik wat nieuws in huis heb!  ;) Het zijn de ALR Jordan - Guitars Collection CD van het label InAkustik en de Marantz High-End Audiophile CD nummer 6. Veel audiofiel geplink en geplonk dus!  ;D

Dan moet je de CD's wel meenemen natuurlijk Antoine en niet thuis laten liggen.  ;D

Geacht forum,

De sessie is zojuist afgerond en de aanwezige leden "Antoine", ")p(", "Durk" en "Sjettepet" zijn inmiddels alweer onderweg naar huis. Heren, rijd voorzichtig en kom "safe and sound" weer thuis. Evenals de vorige shootout was het wederom een gezellige happening en waren we het alweer vrij snel eens inzake de resultaten. Na diverse combinaties te hebben beluisterd kon de algehele en unanieme eindconclusie na circa 1½ uur al worden getrokken: tja, hier is iedereen natuurlijk erg nieuwsgierig naar. Laat ik het hoge woord er dan maar direct uitgooien en sommige details aan de andere aanwezigen overlaten: de audiofiele pretenties van de Slim Devices (inmiddels Logitech) Transporter worden volledig waargemaakt als standalone speler via de analoge uitgang, zowel RCA als XLR. In een rechtstreeks duel met de veel duurdere Burmester 001 CD speler konden we geen tonale verschillen constateren noch verschillen in soundstage. Het enige verschil dat overbleef was het verschil in karakter. De 001 is intiemer dan de Transporter en dat is puur een smaakkwestie. Overigens was het unaniem vastgestelde verschil tijdens de eerste shootout tussen de Sonos ZP80 en het CEC loopwerk ook nu weer overduidelijk aanwezig in alle combinaties: smallere soundstage, minder diepte en te sterk aangezet midden-hoog en hoog alsmede minder strakke laagweergave. De Transporter had hier overduidelijk geen last van. Zelfs de muziek afgespeeld via USB van de laptop middels de Stello DAC overtrof de Sonos en kwam dicht in de buurt van de Transporter. Echter, de Sonos ZP80 blijft superieur als het gaat om bedienings- en installatiegemak, want tijdens de sessie moest de Transporter zelfs even helemaal uit (stekker los) aangezien de verbinding met Slimserver om de een of andere reden weg was. Dat heb ik in bijna 2 jaar Sonos nog nooit gehad! Bovendien heb ik het apparaat nog steeds niet draadloos werkend gekregen en is de huidige afstandsbediening eigenlijk een aanfluiting. Maar goed, het ging nu even om de geluidsweergave en ik mag denk ik het voortouw nemen op de mening van de andere aanwezigen door te stellen dat het CD loopwerk zeker niet altijd superieur is aan welk PC based streaming oplossing dan ook. De Transporter heeft ons allemaal laten ervaren dat het dus wel degelijk kan om een audiofiele muziekspeler te maken die zijn muziek vanaf harddisk haalt. Hiermee kan tevens worden geconcludeerd dat het ripproces zoals in dit geval toegepast een zeer accurate digitale kopie kan maken die zich kan meten met een originele CD. Ik laat graag nog wat te schrijven over voor de andere aanwezigen om hun versie en hun ervaringen met jullie te delen. Het was een uitermate zinvolle sessie omdat het mijns inziens wel degelijk een aantal "vooroordelen" aan de kaak stelt.

"Antoine", ")p(", "Durk" en "Sjettepet" nogmaals bedankt voor de gezellige avond en jullie deskundige inbreng tijdens de sessie.
Hopenlijk geeft het weer wat verbreding in een onderwerp dat de gemoederen bezig houdt en met spanning door velen wordt gevolgd.

Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Audiofiel

Een interessante conclusie van deze shootout. De 'Transporter' verdient zeker meer aandacht om eens extra aan de tand gevoeld te worden in andere setups (en met andere testpersonen) teneinde een eensluidende conclusie te kunnen trekken. Afgezien van het bedieningsgemak is de potentie kennelijk aanwezig! Leuk. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: pburmie on July 11, 2007, 23:57:52
In een rechtstreeks duel met de veel duurdere Burmester 001 CD speler konden we geen tonale verschillen constateren noch verschillen in soundstage. Het enige verschil dat overbleef was het verschil in karakter. De 001 is intiemer dan de Transporter en dat is puur een smaakkwestie.

Volgens mij is een verschil in karakter vaak juist wél een tonaal verschil. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Aurora13

Voor mij geen verrassende uitslag meer sinds de bij mij gehouden shoot-out ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

pburmie

Quote from: Audiofiel on July 12, 2007, 00:02:14
Een interessante conclusie van deze shootout. De 'Transporter' verdient zeker meer aandacht om eens extra aan de tand gevoeld te worden in andere setups (en met andere testpersonen) teneinde een eensluidende conclusie te kunnen trekken. Afgezien van het bedieningsgemak is de potentie kennelijk aanwezig! Leuk. :D

De enige "zorg" die ik koester is dat er geen concessies gaan ontstaan in het ontwerp/componentkeuze nu Logitech aan het roer is. Dus dat er niet omwille van commercie/winstmarges afbreuk wordt gedaan aan het produkt, want dat hebben we met zeer gerenommeerde merken in het verleden ook kunnen ondervinden. In ieder geval heeft men vooralsnog besloten dat het Logitech logo niet op het frontpaneel komt!
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Audiofiel

Quote from: Aurora13 on July 12, 2007, 00:05:05
Voor mij geen verassende uitslag meer sinds de bij mij gehouden shoot-out ;D

Ben jij werkzaam in de uitvaartbranche?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pburmie

Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Audiofiel

Quote from: pburmie on July 11, 2007, 23:57:52
Maar goed, het ging nu even om de geluidsweergave en ik mag denk ik het voortouw nemen op de mening van de andere aanwezigen door te stellen dat het CD loopwerk zeker niet altijd superieur is aan welk PC based streaming oplossing dan ook. De Transporter heeft ons allemaal laten ervaren dat het dus wel degelijk kan om een audiofiele muziekspeler te maken die zijn muziek vanaf harddisk haalt.

Hoewel bemoedigend, dus nog steeds geen oplossing waarbij de harddisk-player beter klinkt dan de CD-speler, wat toch voor mij de trigger zou zijn om pas verder te gaan kijken naar deze oplossing... ::)


edit: cursief accent toegevoegd om discussies te voorkomen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->