Shootout CD loopwerk vs. PC based audio streaming bij pburmie

Started by pburmie, July 2, 2007, 15:20:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Quote from: Arno P on July  6, 2007, 17:02:36
??? Is dat dan niet slecht voor de laser?  ::) ??? ;D ;)

Ik draai altijd alleen de onderste helft, die met de putjes... :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P


pburmie

Quote from: FrankB on July  6, 2007, 16:14:50
Sarah Mclachlan zingt alles behalve zuiver. Eigenlijk constant dissonant met veel lucht. Bewust overigens, maar ik kan er niet te lang tegen, na een halve cd geloof ik het wel weer. Maar ze heeft best aardige nummers hoor, begrijp me niet verkeerd :)

Heb je Marianne Faithfull wel eens horen zingen? Je weet wel, die ex-vrouw/vriendin van Mister Jagger himself die delen van woorden inslikt en wie-wat-allemaal-verkeerd-doet met zingen, maar het blijft gewoon lekker om naar haar "Broken English" te luisteren.  ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Deleted member

Hoi Peter, ik heb nog niet in dit topic gereageerd zie ik!  :-[

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik de hoeveelheid apparatuur en testen vrij ambitieus vind voor op een avondje! ;D Maar al staat het haaks op m'n eigen ervaringen, als de verschillen idd. zo groot zijn als vorige keer dan moet het lukken.

Persoonlijk vind ik de test van de analoge gedeelten niet zo interessant, ik zou liever zien dat we de spelers digitaal op zowel de Burmester als Stello DAC testen maar dat is slechts mijn mening, ik weet natuurlijk niet wat de rest wil maar desalniettemin is het voor de volledigheid een leuke test. Als we 'm echter doen zoals voorgesteld wil ik wel voorstellen om 'm meer naar het einde te plannen en te beginnen met het digitale gedeelte. Ik verwacht namelijk dat de verschillen analoog groter en dus makkelijker hoorbaar zijn.

De test van de Stello met USB in de laptop moeten we denk ik los zien van de rest aangezien we niet weten of hier het gedeelte van de Stello DAC dat gebruikt wordt wanneer een externe bron wordt aangesloten wordt gebruikt of dat er dan wellicht een aparte USB DAC (zoals ook in de Trends UD-10 wordt gebruikt) wordt gebruikt.

In elk geval tot woensdag en hoe dan ook, verwacht ik een gezellig avondje! :) Inderdaad ook leuk om weer eens wat gezichten achter de namen van dit forum te zien! 8) Van iedereen die komt ken ik alleen je naamgenoot )P(. M'n oren doen nog steeds raar na een verkoudheid van een aantal weken terug (>:() maar ik hoop dat dat woensdag is opgelost! Ik zal nog even een snel Otrivin kuurtje doen!  ;D

Nahpets

Quote from: Canth on July  5, 2007, 09:24:13
Hah, ik heb die CD ook besteld (bij Highfidelity.nl) naar aanleiding van onze luistersessie :).

Het word tijd dat ik eens met John ga praten over commissie  ;D

Geweldige CD!
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

)p(

Quote from: Antoine on July  6, 2007, 22:48:13

Persoonlijk vind ik de test van de analoge gedeelten niet zo interessant, ik zou liever zien dat we de spelers digitaal op zowel de Burmester als Stello DAC testen maar dat is slechts mijn mening, ik weet natuurlijk niet wat de rest wil maar desalniettemin is het voor de volledigheid een leuke test.

Persoonlijk vind ik de slimserver/analoog test veel belangrijker met de Transporter. Volgens Sean de ontwerper is dat waarvoor de transporter in de eerste plaats ontworpen is en van wat ik kan opmaken op het slimdevices forum ook de wijze dat het overgrote deel de transporter ook gebruikt. Ik zou dus de voorkeur geven eerste de Transporter analoog te testen. Wellicht is het wel zeer interessant tegelijkertijd de transporter analoog en digitaal via de stello/burmester dac aan te sluiten op de versterker. Je kan dan makkelijk schakelen tussen beiden met dezelfde muziek.

peter

petee

Deleted member

Dat is inderdaad ook een leuke optie, eerst de uitgangen van de Transporter met mekaar vergelijken. En je hebt eigenlijk gelijk, de prijs van de Transporter vraagt om meer dan alleen een digitaal test.

pburmie

Quote from: Antoine on July  7, 2007, 09:26:27
Dat is inderdaad ook een leuke optie, eerst de uitgangen van de Transporter met mekaar vergelijken. En je hebt eigenlijk gelijk, de prijs van de Transporter vraagt om meer dan alleen een digitaal test.

Zowel de Sonos als de Transporter kunnen tegelijkertijd zowel digitaal als analoog worden aangesloten. Indien verbonden met de Burmester 001 als DAC dan kan zowel de originele CD als de FLAC versie tegelijkertijd worden afgespeeld vanaf de drie digitale bronnen, waarbij ook nog eens geschakeld kan worden tussen weergave via de analoge of digitale uitgang van zowel de Sonos als de Transporter. En dat allemaal vanaf de luisterpositie. Zoals in de introductie van dit topic al gemeld, zullen veel gebruikers van digitale spelers deze "out-of-the-box" gebruiken. Dus zijn de prestaties via de analoge uitgang van belang in mijn optiek, aangezien hiermee een "kant-en-klaar" signaal wordt afgeleverd. Een digitaal signaal moet immers eerst nog "verwerkt en bewerkt" worden. En dat kan op verschillende manieren: een dedicated externe DAC of een versterker met ingebouwde DAC of...... Indien we vergelijken op prijs dan is de Transporter VEEL duurder dan de Sonos. Een Sonos ZP80 in combinatie met een Stello DAC daarentegen kost ongeveer evenveel als een Transporter (zelfs met Sonos remote). Dus is het wellicht vanuit dat oogpunt gezien interessant om dat vergelijk ook te maken. Het is maar net waar je het accent wil leggen. Ik vind dan ook dat we de belangrijkste test het eerst moeten doen, aangezien de "vermoeidheid" naarmate de avond vordert wellicht van invloed kan zijn. Dus is het wellicht verstandig om de digitale test (dus alle spelers via hun coax SPDIF verbonden met de Burmester) toch als eerste te doen, vanwege de te verwachten kleinere onderlinge verschillen, aangezien onze oortjes dan nog "op hun best" zijn. En de (noodzakelijke) analoge test daarna. Nogmaals, dat is hoe ik erover denk. We moeten daarbij zo efficient mogelijk met de tijd omgaan, zodat we in ieder geval alle tests die we willen doen ook kunnen uitvoeren, zodat we achteraf daadwerkelijk zinnige conclusies kunnen trekken.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

pburmie

Quote from: pburmie on July  6, 2007, 15:20:42
Zojuist de MFSL CD bij mijn zwager opgehaald ten behoeve van de shootout aanstaande woensdag. Zoals al eerder geschreven is deze op enkelvoudige snelheid gebrand op een antieke SCSI Plextor brander. De eerste tonen van "Temptation" (La Krall) die de Burmester 001 ten gehore brengt zijn ZEER bemoedigend. Sterker nog, ZEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER bemoedigend.  :D :D
Alle tracks zijn op een cacheloze CDROM drive met EAC geript tot WAV bestanden (vanaf gloednieuwe onbespeelde originele CD's).

Dit zijn de tracks die op de gouden MFSL zijn gebrand:

  • Fanfare For The Common Man (Aaron Copland) uitgevoerd door het Minnesota Orchestra Reference Recording RR-93CD;
  • Temptation (Diana Krall) album The Girl In The Other Room;
  • Wade In The Water (Eva Cassidy) album Songbird;
  • Answer (Sarah McLachlan) album Afterglow;
  • Chanson (Lee Ritenour) album Gentle Thoughts;
  • Glimpse Of Spain (Govi) album Andalusian Nights;
  • Carry Me Away (Govi) album Andalusian Nights;
  • 911 (John Van Der Veer) album Gitaar Aan Zee;
  • 101 Eastbound (Fourplay) album The Best Of;
  • Any Time Of Day (Fourplay) album The Best Of;
  • Just To Be Next To You (Dave Koz) album Saxophonic;
  • The Planet (Hans Theessink) album Burmester CD03;
  • On Track (John Van Der Veer) album Gitaar Aan Zee;
  • Wayward (Steve Thorne) album Emotional Creatures Part Two.

Specificaties ripproces:
Acer Aspire 9814WKMi onder WinXP middels EAC v0.95b4 op gemiddelde leessnelheid < 2x naar WAV formaat
Drive: Matshita UJ845S zonder disc caching

Specificaties brandproces (uitgevoerd door mijn zwager):
CD-R: MFSL Ultradisc™ 24 KT Gold CD-R, 650 mb.
Gebrand vanaf een Dell Dimension 2400 pc met EAC v0.95b4/Nero 5.5.10.56 met een Plextor model PX-W8220Ti (SCSI) extern op Perfect Sound dempers, met Kemp HiPower netsnoer (Beltsen/Wattgate) en Seec Netfilter. Brandsnelheid: 1x.

Alle bovengenoemde tracks zijn vervolgens van WAV formaat omgezet naar FLAC formaat (encoding level 0) met FLAC Frontend v1.7.1 en bevatten GEEN ReplayGain TAG informatie.

Waarvan akte.  :D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

hifiman

Volgens mij kunnen jullie beter 's ochtends vroeg al beginnen  ;D

pburmie

Quote from: Audioloog on July  7, 2007, 15:12:47
Volgens mij kunnen jullie beter 's ochtends vroeg al beginnen  ;D

Dat dachten we de vorige keer ook. Nu lijkt de lijst nog "indrukwekkender", maar (al eerder geschreven) na 2-3 nummers weet je per configuratie al hoe de vork in de steel zit. Bovendien kunnen we vanaf de luisterplek direct schakelen tussen 5 configuraties: 1) Burmester 001 als CD speler; 2) Sonos analoog; 3) Sonos digitaal via 001 DAC; 4) Transporter analoog en 5) Transporter digitaal via 001 DAC. Bovendien kunnen de ingangen op de Burmester onafhankelijk van elkaar in stappen van 1dB worden gecorrigeerd (-9dB tot +9dB). Hierdoor kan het weergavevolume van alle bronnen op elkaar worden afgestemd voor een zo realistisch mogelijk vergelijk.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Sjettepet

Ik zou het aan de ene kant jammer vinden dat de laptop/usb/stello combinatie niet in de vergelijking wordt opgenomen. Aan de andere kant; het doel van de sessie is om vast te stellen of (gecomprimeerde) muziek op een HD kan meekomen met ongecomprimeerde muziek op CD. Als er één kandidaat is die dit zou moeten kunnen bewijzen is dat momenteel de Transporter, die is daar immers op ontworpen. Om de invloed van de DAC uit te schakelen hebben we de mogelijkheid om beide signalen (CD en HD) aan een en dezelfde DAC te voeden.

Ik heb er nu al zin in.

Overigens: de UD-10 heeft wel een DAC, maar de analoge uitgang dient m.i. alleen maar voor testdoeleinden, met hoofdtelefoon. De UD-10 wordt het best ingezet als omzetter USB->S/PDIF. Ik denk dat ik hem toch maar even in de auto leg...

Pburmie, heb je inmiddels het experiment met het uitschakelen van kmixer geprobeerd?

Jelte
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Quote from: Sjettepet on July  7, 2007, 15:59:37
Ik zou het aan de ene kant jammer vinden dat de laptop/usb/stello combinatie niet in de vergelijking wordt opgenomen. Aan de andere kant; het doel van de sessie is om vast te stellen of (gecomprimeerde) muziek op een HD kan meekomen met ongecomprimeerde muziek op CD. Als er één kandidaat is die dit zou moeten kunnen bewijzen is dat momenteel de Transporter, die is daar immers op ontworpen. Om de invloed van de DAC uit te schakelen hebben we de mogelijkheid om beide signalen (CD en HD) aan een en dezelfde DAC te voeden.

Ik heb er nu al zin in.

Overigens: de UD-10 heeft wel een DAC, maar de analoge uitgang dient m.i. alleen maar voor testdoeleinden, met hoofdtelefoon. De UD-10 wordt het best ingezet als omzetter USB->S/PDIF. Ik denk dat ik hem toch maar even in de auto leg...

Pburmie, heb je inmiddels het experiment met het uitschakelen van kmixer geprobeerd?

Jelte

Die laptop/USB/DAC test wil ik als de tijd en de oortjes het nog toelaten wel degelijk uitvoeren. Helemaal op basis van dat artikel waarbij de auteur beweert dat dit verreweg superieur zou moeten zijn aan het afspelen vanaf CD. Zoals eerder al geschreven, kunnen we dankzij de vele in- en uitgangen (analoog en digitaal) van de Burmester 001 alle belangrijke configuraties tegelijkertijd aansluiten/beluisteren en schakelen. Hierdoor wordt een hoop tijd bespaard met snoertjes wisselen enzo. Dus zet die laptop/USB/DAC test nou niet meteen uit je hoofd.  :D
KMixer: het gekke is dat mijn Volume Control het meteen al niet doet als ik de Stello aansluit. Ik zal vanavond de instellingen zoals opgegeven nalopen om te controleren of alles uitstaat wat uit moet staan enzo. Keep you posted!  ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Canth

Quote from: Enno on July  7, 2007, 00:13:41
Het word tijd dat ik eens met John ga praten over commissie  ;D

Geweldige CD!

Het enige rare is dat de CD niet gelezen wil worden door mijn CD speler (denon 3930). Dit is nog bij geen enkele andere cd gebeurd. Snif...
Gelukkig wilde de computer hem wel lezen, dus ik kan er nu toch van genieten via de Sonos..

Veel luisterplezier nog toegewenst komende woensdag.

Cornelis
Woonkamer: NAD C658, NAD C298, OPPO 105D, Focal Kanta voorzien van Isoacoustics Gaia II |  Slaapkamer: Sonos Amp, JM-Lab Focal Electra 906, SVS SB-1000

Nahpets

Quote from: Canth on July  7, 2007, 17:03:57
Het enige rare is dat de CD niet gelezen wil worden door mijn CD speler (denon 3930).

Eigenlijk DVD-speler dus. Zou niet uit mogen maken aangezien er geen kopieerbeveiliging op zit. Mijn DVD-loopwerk (Tag McLaren) leest hem zonder problemen, maar ja die leest Diana Krall weer niet.

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

)p(

Overigens is er ook een software player die claimt uhm "The Ultra HighEnd Audio Player" te zijn, zie:
http://www.phasure.com/index.php

peter

Sjettepet

Nooit van gehoord. Interessant! Dank voor de link )p(
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Quote from: Sjettepet on July  6, 2007, 08:29:41
Ik ga ervan uit dat je XP draait. Zou je het volgende experiment eens willen doen:

1) Ga in je control panel naar "Sounds and Audio Devices"
2) Ga naar de tab "Hardware"
3) Selecteer de "USB Audio DAC" in het lijstje en kies "properties"
4) Kies in het volgende scherm (met de tabs "General", "Properties", "Driver") opnieuw voor "Properties"
5) Selecteer onder "Audio Devices" de "USB Audio DAC" en kies "Properties"
6) Vink aan "Do NOT use audio features on this device" en "Do not map through this device" en geef OK


Windows Media Player doet het niet meer na de instellingen te hebben gewijzigd zoals door jou voorgesteld, simpelweg omdat er dan geen audio device meer wordt gevonden. In de "Properties" van de "USB Audio DAC" is overigens een aparte instelling "Mixer Devices". Bij de "Properties" daarvan kun je aan/uitvinken "Do not use Mixer features on this device". Is dat wellicht wat je bedoelt met die KMixer, want hiermee kan de "USB Audio DAC" als device gewoon actief blijven?
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Sjettepet

Het is logisch dat Mediaplayer niet meer werkt, want die heeft kmixer nodig.

Probeer eens een trial van Silverjuke (www.silverjuke.net). Mooi programmaatje ook.

Sjettepet
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

  ;D ;D  OPROEP  ;D ;D

Geacht forum,

Vanwege het feit dat forumlid "Enno" helaas onverwacht niet tijdens de shootout aanstaande woensdag aanwezig kan zijn, is zijn plek te vergeven. Onder het mom van "wie het eerst komt die het eerst maalt" zou ik willen zeggen: reageren maar;D :D ;)
De woonplaats is Nieuw-Vennep, dat scheelt weer tijdverlies met opzoeken.
By the way, forumleden "Antoine", ")p(", "Sjettepet" en "Durk" zijn van deelname uitgesloten  ;D ;D      (tot woensdag mannen).
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

advr



helaas voor de woensdag te ver weg vanaf Den Bosch gezien... :P :P :P
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

pburmie

TESTOPSTELLING GEREED

Vanochtend heb ik de Slim Devices Transporter opgehaald bij Wifimedia te Arnhem. Inmiddels vloeien de eerste tonen via de Transporter door de woonkamer. De installatie had nog wel even wat voeten in de aarde, aangezien ik de Transporter niet via mijn draadloze netwerk aan de praat kreeg. Wellicht is het mijn onbekendheid met het apparaat. Ik kon in ieder geval nergens de juiste WEP sleutel index specificeren (ik gebruik namelijk sleutel nummer 2 ipv standaard 1). Dus toen maar via een kabel aangesloten. Dat ging stukken beter, maar al met al haalt dit op geen enkele manier het installatiegemak van Sonos. In dat opzicht heeft Sonos simpelweg geen concurrentie en dat manifesteerde zich ook direct vanaf de luisterpositie. Geen afstandsbediening met display en als het zonlicht ietwat "verkeerd" binnenvalt dan is het display op de Transporter slecht leesbaar. Maar goed, das uiteraard een eerste snelle indruk.

Hierbij een plaatje van de daadwerkelijke testopstelling morgenavond:



De verschillende output niveaus zijn inmiddels op elkaar afgestemd en de beoogde opstelling met 5 combinatiemogelijkheden die vanaf de luisterpositie geschakeld kunnen worden is ook gerealiseerd en werkt naar verwachting. Resumerend:

1) Sonos ZP80 standalone via analoge uitgang verbonden met AUX2 ingang van 032;
2) Slim Devices Transporter via analoge uitgang verbonden met TAPE ingang van 032;
3) Sonos ZP80 via coax SPDIF uitgang verbonden met SPDIF1 ingang op 001;
4) Slim Devices Transporter via SPDIF uitgang verbonden met SPDIF2 ingang op 001;
5) Burmester 001 als CD referentiespeler en als DAC voor 3) en 4).

Het beloofd een interessante shootout te worden en alle gladiatoren kunnen zich vanaf nu opwarmen voor de strijd morgen.

Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

reMC

Quote from: pburmie on July  7, 2007, 11:48:24
Brandsnelheid: 1x.

Ik heb eens ergens gelezen dat een brandsnelheid van 4x beter klinkt. Ik geloof dat het Stereophile of iets dergelijks was. Misschien iets om te overwegen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me verder niet bezig houd met branden, ik heb dus ook geen idee (ik herinner het me ook niet meer) waar de uitspraak op berusten kan.

hifiman

Quote from: reMC on July 10, 2007, 15:57:21
Ik heb eens ergens gelezen dat een brandsnelheid van 4x beter klinkt. Ik geloof dat het Stereophile of iets dergelijks was. Misschien iets om te overwegen?
Ik ruik een nieuwe shootout  ;D

pburmie

Quote from: Audioloog on July 10, 2007, 16:15:21
Ik ruik een nieuwe shootout  ;D

Brandlucht?  ??? ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost