Shootout CD loopwerk vs. PC based audio streaming bij pburmie

Started by pburmie, July 2, 2007, 15:20:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pburmie

Geacht forum,

In navolging op een eerder gehouden shootout (zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61121.msg943419#msg943419) vindt er op woensdag 11 juli aanstaande een vervolg plaats. Forumleden "Antoine", ")p(", "Durk", "Enno" en "Sjettepet" zullen naast mezelf uiteraard deze shootout bijwonen.

Het doel van de shootout (evenals bij vorige shootout):
Op basis van luisterproeven empirisch vaststellen in hoeverre er hoorbare verschillen optreden in de geluidsreproductie tussen beide afspeelmethodes gebruikmakend van verschillende configuraties en op welke manier die verschillen zich laten kwalificeren.

Dit zijn de gladiatoren die ten strijde zullen trekken:



--> Burmester 001 CD speler




--> Sonos ZP80




--> Slim Devices Transporter




--> Acer Aspire 9814WKMi laptop


Versterking en externe DAC:



--> Burmester 032 geïntegreerde versterker




--> Stello DA220MKII externe DAC


Hieronder volgt een aantal combinaties dat getest kan worden:

  • Burmester 001 CD speler standalone;
  • Slim Devices Transporter standalone;
  • Sonos ZP80 standalone;
  • Burmester 001 CD loopwerk via Stello DA220MKII externe DAC (SPDIF);
  • Slim Devices Transporter via Stello DA220MKII externe DAC (SPDIF);
  • Sonos ZP80 via Stello DA220MKII externe DAC (SPDIF);
  • Acer Aspire 9814WKMi via Stello DA220MKII externe DAC (USB);
  • Slim Devices Transporter via Burmester 001 DAC (SPDIF);
  • Sonos ZP80 via Burmester 001 DAC (SPDIF);
  • Burmester 001 CD loopwerk via Slim Devices Transporter DAC (SPDIF);
  • Sonos ZP80 via Slim Devices Transporter DAC (SPDIF).

Vooraf:
Om enigszins de invloed van het PC rippen te bepalen is een aantal audiofiele opnames middels EAC geript op een cacheloze CDROM drive en omgezet naar WAV bestanden. Deze WAV bestanden zijn daarna met behulp van een antieke SCSI Plextor brander op enkelvoudige snelheid gebrand op een gouden MFSL disc. De tracks op deze MFSL disc worden vergeleken met de orignele tracks op de Burmester 001. Ondanks het feit dat er natuurlijk meer factoren van invloed zullen zijn, ben ik zelf erg benieuwd naar de uitkomst hiervan. Immers, als een track afgespeeld op MFSL significant beter klinkt dan dezelfde track afgespeeld via één van de PC based audio streaming spelers, en slechts weinig afwijkt van het origineel op CD, dan is de invloed van het ripproces op de uiteindelijke weergavekwaliteit dus niet zo substantieel als tijdens de eerste shootout werd gesuggereerd en gedacht, maar des te meer de invloed van de PC based audio streaming spelers zelf. En vanuit dat perspectief ben ik (en alle aanwezige forumleden met mij) razend nieuwsgierig of de audiofiele pretenties van de Transporter worden waargemaakt.
Na 2-3 nummers (10-15min.) afwisselend vanaf originele CD en gekopieerde MFSL beluisterd te hebben zal het verschil wel duidelijk zijn.

Standalone spelers:
Aangezien de meeste gebruikers van PC based audio streaming oplossingen deze als standalone speler zullen gebruiken, dus zonder aparte externe DAC, vergelijken we de Sonos ZP80 en de Transporter door ze direct analoog (RCA) aan te sluiten op de Burmester 032. Uiteraard spelen we identieke tracks af op beide systemen en vergelijken we dit met dezelfde tracks direct vanaf originele CD op de Burmester 001. De forumleden nemen zelf CD's mee met nummers die zij van haver tot gort kennen. De geripte versie zal in FLAC formaat worden afgespeeld.

Spelers als loopwerk in combinatie met externe DAC:
Het zal in de praktijk onwaarschijnlijk zijn dat een Burmester 001 of een Slim Devices Transporter wordt aangeschaft uitsluitend voor de DAC functionaliteit, dus wordt voor deze test de Stello DA220MKII externe DAC ingezet. Alle hierboven genoemde gladiatoren zullen op deze DAC worden aangesloten om de onderlinge verschillen (als loopwerk) ten gehore te brengen. Dezelfde nummers als bij de "standalone test" worden ook in deze test gebruikt. Indien er tijd resteert (wishful thinking  ;D) kan ook nog de Burmester 001 of Transporter als DAC worden getest (zie het overzicht hierboven met alle combinatiemogelijkheden).

Rechstreeks afspelen vanuit PC middels USB:
Tot slot wil ik 2-3 nummers (zelfde WAV bestand als gebruikt voor branden MFSL disc) rechtstreeks afspelen vanuit de laptop via de Stello DA220MKII USB ingang. Op voorhand heb ik geen idee of dit verschil zou kunnen geven met het afspelen via een audio streaming speler (SPDIF). Vandaar ook de test.

Het lijkt een onmogelijke opgave om alles te testen wat hierboven is beschreven, maar persoonlijk denk ik dat het wel meevalt. Immers, tijdens de vorige shootout wisten we eigenlijk al na 3-4 nummers hoe de vork in de steel zat en waren alle andere nummers eigenlijk alleen maar een bevestiging van wat we eerder al unaniem hadden vastgesteld. Ik denk dan ook dat het met deze shootout dezelfde kant opgaat. Zowel de Burmester 001 als de 032 (en met name samen) zijn in staat ALLE nuances ongenadig precies weer te geven. Natuurlijk heb ik de afgelopen dagen de 001 al beluisterd en wat audiofiele opnames gedraaid vanaf CD. Tja, wat zal ik daar nou voor zinnigs op zeggen........dat laat ik graag aan de forumleden over die deze sessie op 11 juli aanstaande zullen bijwonen.

Dit is wat ik thans in mijn hoofd heb voor wat betreft de invulling van de shootout. Ik hoop dan ook dat op basis hiervan er "voor elk wat wils" tussen zit, maar dat er ook (zij het natuurlijk geen absolute) bepaalde conclusies kunnen worden getrokken, hoe subjectief wellicht ook.

Bovenal hoop ik natuurlijk weer op een bijzonder gezellige avond en is het leuk om weer een aantal nieuwe gezichten te ontmoeten, alsmede één "oude bekende" die ook bij de eerste shootout aanwezig was, forumlid "Enno". En hopenlijk leveren de uitkomsten en ervaringen van deze nieuwe shootout weer genoeg stof tot nadenken, filosoferen en discussiëren op. Daar hebben we per slot van rekening een forum voor.  ;D :D

Peter



PS.   8)
Reclame of niet (ik schrijf het dus ook maar één keer), deze test wordt mede mogelijk gemaakt door Van den Eijnde Audio te Haarlem (Burmester 001) en Wifisound te Arnhem (Slim Devices Transporter). Met dank voor het beschikbaar stellen van genoemde componenten.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Canth

Interessant, ik ben benieuwd of je inderdaad alles wat je wil testen in 1 avond kan stoppen.

Veel plezier gewenst in ieder geval :)

Cornelis
Woonkamer: NAD C658, NAD C298, OPPO 105D, Focal Kanta voorzien van Isoacoustics Gaia II |  Slaapkamer: Sonos Amp, JM-Lab Focal Electra 906, SVS SB-1000

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Quote from: Sjettepet on July  4, 2007, 11:50:11
Verplichte kost voor de deelnemers:

http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm



Very interesting!  ;D

Volgens deze meneer zijn de prestaties van een willekeurige PC of laptop verreweg superieur aan het meest exotische loopwerk. Leuke theorie, maar waarom klinkt de praktijk dan toch vaak anders? Of doen we met zijn allen iets fundamenteel verkeerd? Woensdag gaat ook mijn laptop via USB op de testbank. Ben benieuwd of deze de Burmester 001 volledig van tafel speelt.  ;D ;D  We zullen het beleven!
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Sjettepet

Pburmie, hoe ziet jouw laptop de DAC? Als generiek USB device of moet je drivers installeren? Welk OS gebruik je?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Quote from: Sjettepet on July  5, 2007, 08:33:09
Pburmie, hoe ziet jouw laptop de DAC? Als generiek USB device of moet je drivers installeren? Welk OS gebruik je?

Het is alweer even geleden dat ik de Stello DAC als zodanig heb gebruikt en volgens mij was het volledig "plug & play". Ik hoefde in ieder geval GEEN drivers te installeren destijds. Mijn OS is XP met SP2. Ik zal in de loop van de ochtend opnieuw de laptop aansluiten op de Stello. Dan weet ik het zeker.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

pburmie

Quote from: Sjettepet on July  5, 2007, 08:33:09
Pburmie, hoe ziet jouw laptop de DAC? Als generiek USB device of moet je drivers installeren? Welk OS gebruik je?

Zojuist de laptop aan de DAC gehangen en inderdaad: GEEN drivers nodig.
In "Device Manager" wordt de Stello gezien als "HID-compliant consumer control device" onder "Human Interface Devices".
Bij de Properties van Windows "Sound and Audio Devices" staat vervolgens "USB Audio DAC" als "Default device" ingesteld.
Inmiddels vloeien de eerste tonen van "911" van John van der Veer in WAV formaat via USB naar de Stello en......niet gek!
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Canth

Quote from: pburmie on July  5, 2007, 09:13:12
Zojuist de laptop aan de DAC gehangen en inderdaad: GEEN drivers nodig.
In "Device Manager" wordt de Stello gezien als "HID-compliant consumer control device" onder "Human Interface Devices".
Bij de Properties van de on-board audio controller staat vervolgens "USB Audio DAC" als "Default device" ingesteld.
Inmiddels vloeien de eerste tonen van "911" van John van der Veer in WAV formaat via USB naar de Stello en......niet gek!

Hah, ik heb die CD ook besteld (bij Highfidelity.nl) naar aanleiding van onze luistersessie :). Ondertussen is ie binnen (en al ge-flacced voor de Sonos). De andere nummers zijn ook zeker niet te versmaden..

greetz,
Cornelis
Woonkamer: NAD C658, NAD C298, OPPO 105D, Focal Kanta voorzien van Isoacoustics Gaia II |  Slaapkamer: Sonos Amp, JM-Lab Focal Electra 906, SVS SB-1000

pburmie

Quote from: Canth on July  5, 2007, 09:24:13
Hah, ik heb die CD ook besteld (bij Highfidelity.nl) naar aanleiding van onze luistersessie :). Ondertussen is ie binnen (en al ge-flacced voor de Sonos). De andere nummers zijn ook zeker niet te versmaden..

greetz,
Cornelis


Deze CD is inderdaad keigoed Cornelis. Het is wel even volledig off-topic, maar nu mag dat nog even vind ik.  ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Sjettepet

Quote from: pburmie on July  5, 2007, 09:13:12
Zojuist de laptop aan de DAC gehangen en inderdaad: GEEN drivers nodig.
In "Device Manager" wordt de Stello gezien als "HID-compliant consumer control device" onder "Human Interface Devices".
Bij de Properties van Windows "Sound and Audio Devices" staat vervolgens "USB Audio DAC" als "Default device" ingesteld.

Ik ga ervan uit dat je XP draait. Zou je het volgende experiment eens willen doen:

1) Ga in je control panel naar "Sounds and Audio Devices"
2) Ga naar de tab "Hardware"
3) Selecteer de "USB Audio DAC" in het lijstje en kies "properties"
4) Kies in het volgende scherm (met de tabs "General", "Properties", "Driver") opnieuw voor "Properties"
5) Selecteer onder "Audio Devices" de "USB Audio DAC" en kies "Properties"
6) Vink aan "Do NOT use audio features on this device" en "Do not map through this device" en geef OK

De Stello wordt nu niet langer herkend/gebruikt als geluidsapparaat maar doet het nog wel gewoon (althans bij mij). De Windows volume control is niet meer te gebruiken. Volgens mij omzeil je zo de beruchte Kmixer. Ik meen verbetering van de geluidskwaliteit vast te stellen maar ben bang voor een placebo effect. Daarom ben ik benieuwd naar jouw bevindingen. Overigens deed een deel van de afspeelsoftware het bij mij nie meer (Foobar2000, MP3Toys). Mijn vaste programma Silverjuke (http://www.silverjuke.net) doet het nog wel.

Het is een eenvoudig en makkelijk terug te draaien experiment.

Ik neem aan dat je de geluidskaart in je laptop al hebt uitgeschakeld.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

)p(

Als je het zeker wil weten dat kmixer genegeerd wordt dan kun je een dts file afspelen in cd formaat (16/44.1) via je receiver. Speelt ie af dan is het ok.

peter

Audiofiel

Quote from: )p( on July  6, 2007, 09:13:23
Als je het zeker wil weten dat kmixer genegeerd wordt dan kun je een dts file afspelen in cd formaat (16/44.1) via je receiver. Speelt ie af dan is het ok.

Welke receiver van phurmie bedoel je? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

)p(


advr

dit ga ik even volgen. wil nog steeds mijn cd's ook op een harde schijf hebben :D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Quote from: advr on July  6, 2007, 14:06:45
dit ga ik even volgen. wil nog steeds mijn cd's ook op een harde schijf hebben :D
Niet meer dan 20 want anders valt het stapeltje om  ;D

advr

Quote from: Audioloog on July  6, 2007, 14:14:28
Niet meer dan 20 want anders valt het stapeltje om  ;D
jammer, wilde er zo'n 1000 op gaan leggen :P
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

pburmie

Zojuist de MFSL CD bij mijn zwager opgehaald ten behoeve van de shootout aanstaande woensdag. Zoals al eerder geschreven is deze op enkelvoudige snelheid gebrand op een antieke SCSI Plextor brander. De eerste tonen van "Temptation" (La Krall) die de Burmester 001 ten gehore brengt zijn ZEER bemoedigend. Sterker nog, ZEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER bemoedigend.  :D :D
Alle tracks zijn op een cacheloze CDROM drive met EAC geript tot WAV bestanden (vanaf gloednieuwe onbespeelde originele CD's).
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

advr

Quote from: pburmie on July  6, 2007, 15:20:42
Zojuist de MFSL CD bij mijn zwager opgehaald ten behoeve van de shootout aanstaande woensdag. Zoals al eerder geschreven is deze op enkelvoudige snelheid gebrand op een antieke SCSI Plextor brander. De eerste tonen van "Temptation" (La Krall) die de Burmester 001 ten gehore brengt zijn ZEER bemoedigend. Sterker nog, ZEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER bemoedigend.  :D :D
Alle tracks zijn op een cacheloze CDROM drive met EAC geript tot WAV bestanden (vanaf gloednieuwe onbespeelde originele CD's).

prachtig allemaal totdat je straks op je nieuwe speeltje een lp van 20 jaar geleden opzet ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

pburmie

Quote from: advr on July  6, 2007, 15:22:46
prachtig allemaal totdat je straks op je nieuwe speeltje een lp van 20 jaar geleden opzet ;D ;D

Das een HEEL ANDER vergelijk, maar je hebt ZEER WAARSCHIJNLIJK wel gelijk.
Het CD - MFSL vergelijk heeft dan ook meer een technische achtergrond. Zie introductie over dit topic.
Zodra mijn Transrotor binnen is en een beetje ingespeeld, zal ik het je laten weten.
Het prachtig gezongen "Answer" van Sarah McLachlan op het album "Afterglow" heb ik inmiddels nieuw op 200gr vinyl binnen. Aangezien ik ook de CD heb (en dit nummer nu ook op MFSL) en digitaal in FLAC via de Sonos, kunnen ALLE varianten met elkaar worden vergeleken.
"And the winner is...................." to be continued.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

advr

het vergelijk wat je gaat doen is eigenlijk wel leuk. zoals al gezegd zoek ik ook een oplossing om op een harde schijf mijn cd's te zetten en via een harde schijf toepassing en super dac alle muziek te kunnen draaien die ik maar wel.  8)

vinyl is een hele andere orde ;D
Ik ga Sarah ook eens zoeken. ik heb er niets van.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

pburmie

Quote from: advr on July  6, 2007, 15:46:38
het vergelijk wat je gaat doen is eigenlijk wel leuk. zoals al gezegd zoek ik ook een oplossing om op een harde schijf mijn cd's te zetten en via een harde schijf toepassing en super dac alle muziek te kunnen draaien die ik maar wel.  8)

vinyl is een hele andere orde ;D
Ik ga Sarah ook eens zoeken. ik heb er niets van.


Gisteren heb ik mijn laptop rechtstreeks via USB aangesloten op mijn DAC (de Stello heeft namelijk ook een USB aansluiting) en ik moet eerlijk zeggen dat ook die combinatie voortreffelijk klonk. Het is alleen jammer dat een USB kabel maximaal 5m lang mag zijn en dat je ook nog eens een PC/laptop nodig hebt. Alhoewel, een klein mini-PC'tje onder XP en een USB en netwerkaansluiting is al voldoende. Via Remote Desktop Connection kan je er namelijk vanaf een andere PC/laptop in het netwerk gewoon bij. Met een laptop op schoot zou je in theorie hetzelfde kunnen als met een Sonos remote. Alleen, tja die Sonos remote ligt toch wel wat lekkerder in de hand enzo. Kortom,........er blijft genoeg stof over als het gaat om dit onderwerp.

Over Sarah: tja, die stem heeft mij al enkele jaren geleden betoverd. Zo zuiver en dan af en toe dat "overslaan" dat ze perfect op ieder moment kan "inlassen" zonder dat het hinderlijk wordt. Ook het nummer "Angel" op album "Solace" is er een om in te lijsten.  ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Quote from: pburmie on July  6, 2007, 16:03:29
Gisteren heb ik mijn laptop rechtstreeks via USB aangesloten op mijn DAC (de Stello heeft namelijk ook een USB aansluiting) en ik moet eerlijk zeggen dat ook die combinatie voortreffelijk klonk.

Wat je nog meer kan proberen is de src upsampler (http://www.mega-nerd.com/SRC/fb2k.html) naar 24/96 met foobar. Wel even zorgen dat kmixer de boel niet verziekt. Als je geluidskaart geen asio driver heeft kan je asio4all of de kernelstreaming plugin gebruiken anders maakt kmixer er weer 48k van :(

peter

FrankB

Sarah Mclachlan zingt alles behalve zuiver. Eigenlijk constant dissonant met veel lucht. Bewust overigens, maar ik kan er niet te lang tegen, na een halve cd geloof ik het wel weer. Maar ze heeft best aardige nummers hoor, begrijp me niet verkeerd :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: FrankB on July  6, 2007, 16:14:50
Sarah Mclachlan zingt alles behalve zuiver.

Als jij liever een perfecte sinus hoort, dan mag dat natuurlijk... :-X

QuoteEigenlijk constant dissonant met veel lucht.

Ik zie niet zozeer waar deze muziek wringt of niet welluidend zou zijn.

QuoteBewust overigens, maar ik kan er niet te lang tegen, na een halve cd geloof ik het wel weer.

Dan moet jij gewoon een halve CD kopen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P