Luisterbezoek bij forumlid Zee

Started by hifiman, June 29, 2007, 15:21:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

S@m

Quote from: ivo1986 on May 15, 2009, 16:21:11
Wat een dure kabels heb je in je set te hangen terwijl je er niet in geloofd.
Of 'geloofde' je toen nog wel?
:smile:

)p(

Wat voor kabels ook, het klinkt in ieder geval heel aangenaam bij Zee...alleen toen Zee de Tact even op pass trough zette schrok ik wel even van het niet gecorrigeerde laag  ;D

peter

chansig

Zou dat raar  zijn om ergens anders in te gaan geloven ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hifi | Roderick

Quote from: chansig on May 15, 2009, 19:55:29
Zou dat raar  zijn om ergens anders in te gaan geloven ?

Gr Hans

Ik geloof het niet ;D

Zee

#29
Quote from: ivo1986 on May 15, 2009, 16:21:11
Wat een dure kabels heb je in je set te hangen terwijl je er niet in geloofd.
Of 'geloofde' je toen nog wel?


Nee, heb er nooit in geloofd.  Maar ik heb het wel allemaal geprobeerd zodat ik ook 'ervaringsdeskundige' ben.  Ik kan je verklappen: het maakt werkelijk niets uit welke kabels je gebruikt!
Overigens is de samenstelling van de set intussen iets gewijzigd: de Ultarcurve is vervangen door een Tact en de Krell voorversterker gebruik ik ook niet meer (de DAC is nu rechtstreeks op de eindversterker aangesloten en het volume regel ik met de Tact.
Ook heeft een deel van de kabels het veld geruimd voor 'gewoon goed spul' want qua klank maakt dat zoals gezegd toch niets uit en voor het geld kun je leuke Cds kopen of een aantal maal naar een live concert (nog beter!)
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

ivo1986

Quote from: Zee on May 24, 2009, 13:14:26
Nee, heb er nooit in geloofd.  Maar ik heb het wel allemaal geprobeerd zodat ik ook 'ervaringsdeskundige' ben.  Ik kan je verklappen: het maakt werkelijk niets uit welke kabels je gebruikt!
Overigens is de samenstelling van de set intussen iets gewijzigd: de Ultarcurve is vervangen door een Tact en de Krell voorversterker gebruik ik ook niet meer (de DAC is nu rechtstreeks op de eindversterker aangesloten en het volume regel ik met de Tact.
Ook heeft een deel van de kabels het veld geruimd voor 'gewoon goed spul' want qua klank maakt dat zoals gezegd toch niets uit en voor het geld kun je leuke Cds kopen of een aantal maal naar een live concert (nog beter!)

Dat het werkelijk niets uit maakt ben ik niet met je eens. Zelf hoor ik zeker verschillen tussen kabels. Niet heel groot maar voldoende om er soms mee te experimenteren.

Was de tact veel beter dan de ultracurve?

En dat het beter is om je geld aan concerten uit te geven ben ik natuurlijk met je eens.

ps In mijn beeld heeft elke niet-believer een oud vintage setje staan maar jij hebt een flinke set staan.

Zee

Bij goed ontworpen apparatuur zal het gebruik van andere bekabeling geen verschil maken. Op mijn set, maar ook bij anderen, heb ik zelf gehoord dat deze theorie inderdaad klopt: ik hoor inderdaad geen verschil.
Anderen zeggen inderdaad wel verschillen waar te nemen. Of ze ook verschillen horen is nog maar de vraag want ze weigeren stelselmatig aan een blinde test mee te doen.  Maar goed, laten we het daar maar niet verder over hebben...

Mbt de Tact vs. de Ultracurve: als je kijkt naar de prijs/prestatieverhouding dan scoort de Ultracurve veel beter. In absolute zin gaat de Tact nog een stukje verder: de resolutie voor correctie is vele malen hoger. Met name in het laag kun je (althans in mijn akoestiek) toch merken dat de Ultracurve in het laag een beperkt aantal banden voor correctie heeft.

Mbt Vintage apparatuur: in veel gevallen zal deze niet slechter klinken dan spullen van vandaag de dag: ook 25 jaar geleden was het namelijk al mogelijk apparatuur te bouwen die in staat was muziek weer te geven met vervormingscijfers ver onder hetgeen wij als mens kunnen waarnemen. Vooruitgang is met name geboekt op het terrein van vormgeving, marketing en dat soort zaken. Ik heb het dan natuurlijk even niet over digitale spulletjes want die kwamen pas rond die tijd op de markt en is gewoon een grote stap voorwaards t.o.v. de analoge spullen die we daarvoor hadden.
Bovenstaande klinkt misschien allemaal vreemd. Maar als je in blinde luistersessies dit al meerdere maken hebt meegemaakt kom je er ook gewoon achter dat de theorie van mannen als Maxell, Ohm etc gewoon klopt. Overigens hoor ik ook als ik niet-blind luister geen enkel verschil tussen bv kabel.  Maar ik kan me heel goed voorstellen dat andere in zo'n geval wel verschillen waarnemen.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

ivo1986

Over kabels wil ik het verder ook niet meer hebben want daar komen wwe toch niet uit. Behalve dan nog dat ik zon dbt graag een keer aanga.

Stuur je het signaal digitaal naar je Tact?
Lijkt mij ook nog een keer een gaaf apparaat  om te proberen.

Met vintage apparaatuur doelde ik meer op oude midi Philips/Technics setjes en daar dan dure kabels tussen hangen.
Overigens speel ik binnenkort ook met grotendeels een vintage set.
Een oude Jadis set (al in huis maar moet nog gereviseerd worden) en oude Monitor Audio luidsprekers.


Zee

Ja, het signaal gaat digitaal naar de Tact (bron is het loopwerk of een squeezebox). Het komt ook weer digitaal uit de Tact en gaat dan naar de DAC die vervolgens dus rechstreeks de eindversterkers in gaat.
Gaaf zo'n Jadis!  Geniet er van!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

ivo1986

Quote from: Zee on May 28, 2009, 18:58:49
Ja, het signaal gaat digitaal naar de Tact (bron is het loopwerk of een squeezebox). Het komt ook weer digitaal uit de Tact en gaat dan naar de DAC die vervolgens dus rechstreeks de eindversterkers in gaat.
Gaaf zo'n Jadis!  Geniet er van!

Ok dan is het idd wel een luxe oplossing de tact terwijl je de tact alleen digitaal gebruikt.
Maar ik begrijp het wel als je op zon niveau speelt.
Zelf ook de behringer digitaal gebruikt en de behringer zorgde er toch vor dat geluid minder werd (jitter).

Met de Jadis ben ik heel blij. Het klinkt nu al hoopvol maar het moet nog veel beter kunnen.
Mijn set heeft bij de vorige eigenaar 5 jaar in de schuur gestaan.

)p(

Quote from: Zee on May 28, 2009, 18:58:49
Ja, het signaal gaat digitaal naar de Tact (bron is het loopwerk of een squeezebox). Het komt ook weer digitaal uit de Tact en gaat dan naar de DAC die vervolgens dus rechstreeks de eindversterkers in gaat.


Waarom gebruik je de dac van de benchmark en niet die van de tact zelf?

peter

Zee

#36
Ik ga vanuit de Tact met een lange aes/ebu kabel naar de DAC die vlak bij de eindvesterkers staat. Wanneer ik de dac uit de TAct zou gebruiken zou ik lange analoge interlinks moeten gebruiken. Nu is dit a) in theorie minder goed en b) ik heb geen lange kabels meer liggen.
Of ik een verschil zou horen tussen de twee dac's weet ik niet.  Ik meen dat de losse dac beter klinkt maar dit zou ook suggestie kunnen zijn.  In elk geval vind ik het wel goed zo.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Koen K

En terecht... Je hebt de boel daar uitstekend voor elkaar :)

tiptop

Leuk verslagje van Ronald.

Nu weet ik eindelijk ook wat jij hebt staan, Otto. ;)

Ziet er uit als een mooie set. :)

Jammer dat je zo weinig (of helemaal niets) hoord tussen verschillende kabels. Maar toch geen standaard spul tussen je apparaten. Mischien hoor je het nu wel als je ze allemaal in 1 keer verving voor standaard in jou set. Die ken je ook het best.

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

erik s.

#39
als iemand echt een keer een Tact wil proberen valt er met mij wel wat te regelen. ik heb 'm in mijn set staan en ik verkoop 'm zeker niet, maar door dat ik hier bijna altijd handel heb staan aangesloten gebruik ik 'm nu zelden.
het gaat om een RCS 2.0S AA.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Koen K

Waanzinnige apparaten! Bij mij ging het geluid er absoluut zeer op vooruit. Jammer dat ik het ding niet kan betalen ;D

Joris1971

Quote from: Zee on June 29, 2007, 19:53:35

Nog even voor de volledigheid de samenstelling van mijn set:

- CD loopwerk: Sony XA50es door SoundEvolution omgebouwd tot dedicated loopwerk (zie hun website), deze is middels Apogee Wide Eye AES/EBU aangesloten op:
- Roomcorrectie: Behringer Ultracurve DEQ2496, deze is middels Siltech HF9 AES/EBU aangesloten op:
- DAC: Benchmark DAC1, door SoundEvolution volledig gemodificeerd zodat deze volledig differentiueel is opgebouwd (dit is dus een andere modificatie dan op hun website beschreven staat). De DAC is middel StraightWire Virtuoso XLR interlinks aangesloten op:
- Voorversterker: Krell KRC-HR welke middel StraightWire Crescendo XLR interlinks (Audioloog: dit zijn dus de 'lange' interlinks) is aangesloten op:
- Eindversterkers: Krell FPB250m, middels StraightWire Crescendo speakerkabels aangesloten op:
- Avalon Arcus

De SB3, welke zijn signaal via WiFi krijgt aangerijkt, heb ik middels een vd Hul Optocoupler aangesloten op de Behringer Ultarcurve.

Hallo Zee,

Ik vraag me 1 ding af, je hebt een set van topklasse, alleen snap ik dan niet waarom je een Squeeze Box als streamer hebt en waarom niet een Linn Majik of Klimax DS
Dit vraag ik me af omdat jouw set voor de rest uit klasse producten bestaat en jezelf miz tekort doet door een SB te gebruiken ipveen  Linn streaming device.

Snap je wat ik bedoel?

gr. Joris

Zee

Joris,
Mijn set is intussen iets gewijzigd, hier de nieuwe config:

CD loopwerk: Sony XA50, middels aes/ebu naar de Tact
Streaming: SB3, middels optische kabel naar de Tact
Roomcorrectie: Tact RCS 2.2X, middels aes/ebu naar de DAC
DAC: Wyred4Sound DAC2  (incl volume control), middels XLR naar de amp.
AMP: Krell FPB250m
Speakers: Avalon Arcus

Mbt jouw vraag over de SB3:  deze is digitaal op de Tact aangesloten.  Er is geen enkele reden om te veronderstellen waarom een andere streamer beter zou klinken (als dat volgens jou wel zo is, kun je dan onderbouwen waarom dit zo zou zijn?).   Dit wordt ook door mijn luisterervaring bevestigd:  of ik nu muziek via de SB, mijn loopwerk of via mijn Philips CD460 (25 jaar oud, middel sp/dif op Tact aangesloten) beluister: ik hoor geen enkel kwaliteitsverschil!




- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

StijnSpijker

Quote from: Zee on July 19, 2010, 17:29:39
Joris,
Mijn set is intussen iets gewijzigd, hier de nieuwe config:

CD loopwerk: Sony XA50, middels aes/ebu naar de Tact
Streaming: SB3, middels optische kabel naar de Tact
Roomcorrectie: Tact RCS 2.2X, middels aes/ebu naar de DAC
DAC: Wyred4Sound DAC2  (incl volume control), middels XLR naar de amp.
AMP: Krell FPB250m
Speakers: Avalon Arcus

Mbt jouw vraag over de SB3:  deze is digitaal op de Tact aangesloten.  Er is geen enkele reden om te veronderstellen waarom een andere streamer beter zou klinken (als dat volgens jou wel zo is, kun je dan onderbouwen waarom dit zo zou zijn?).   Dit wordt ook door mijn luisterervaring bevestigd:  of ik nu muziek via de SB, mijn loopwerk of via mijn Philips CD460 (25 jaar oud, middel sp/dif op Tact aangesloten) beluister: ik hoor geen enkel kwaliteitsverschil!


Een echte man van mijn hart. Nuchter, en louter zichzelf baserend op wetenschappelijke gronden en wat je daadwerkelijk hoort, ipv mogelijke picoseconde grote afwijkingen. Je hebt een erg mooie setup, het enige wat ik wel eens bij jou zou willen horen is de Roomcorrectie, dit heb ik nog nooit echt in levende lijve meegemaakt.
No-nonsense audio

Koen K

Nou, dat werkt fantastisch... Zee is een keer bij mij op bezoek geweest met de TacT en zo goed als het die avond klonk heb ik hier geen set meer horen spelen  :P

Zee

Quote from: StijnSpijker on August  3, 2010, 18:48:34
Een echte man van mijn hart. Nuchter, en louter zichzelf baserend op wetenschappelijke gronden en wat je daadwerkelijk hoort, ipv mogelijke picoseconde grote afwijkingen. Je hebt een erg mooie setup, het enige wat ik wel eens bij jou zou willen horen is de Roomcorrectie, dit heb ik nog nooit echt in levende lijve meegemaakt.


Je bent altijd welkom een keer te komen luisteren!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Martijn M

In mijn set maak ik gebruik van een ultracurve. Zee, kun je me vertellen waarom de tact precies beter is?
Ik ben benieuwd naar je set. In welke streek woon je?  :unsure:
Dutch & Dutch

Zee

Ja, de ultracurve is ook erg goed!   Die heb ik ook gehad.
Grootste voordeel van de Tact (en soortgelijke oplossingen) is dat je een veel verfijndere correctie kunt doen.  Met name in het laag is dit een voordeel omdat je dan veel exacter de onregelmatigheden in de weergavecurve kunt rechtstrijken.  Een ultracurve heeft maar een beperkt aantal banden waarin je kunt corrigeren (maar ook daar zijn al heel goede resultaten mee te behalen).
Uiteraard blijft al dit soort correctieapparatuur een lapmiddel en gaat er niets boven het daadwerkelijk aanpassen van de kamerakoestiek zelf.  Maar ik denk dat hooguit 1% van alle luisterruimtes (ook na akoestische aanpassingen) dermate goed is dat je zonder roomcorrectie kunt. 
Ik woon in omgeving Den Haag.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Martijn M

In mijn situatie krijg ik het al heel strak met de UltraCurve. Hij heeft zelfs nog heel wat rekenkracht over. Heb jij dan zo'n moeilijke kamer? De UC heeft immers acht volledig vrij instelbare parametrische EQ's en een 1/3-octaaf EQ per kant.

Helaas woon ik nogal ver van Den Haag. Anders was ik graag een keer langs gekomen.
Dutch & Dutch

Zee

Nee, de akoestiek in mijn kamer is heel redelijk (ik denk beter dan bij 90% van de forumers als ik moet afgaan op de foto's die af en toe worden geplaatst ;-).
Om eerlijk te zijn heb ik de para EQ van de UC nooit gebruikt; ik gebruikte alleen de automatische functie.  Allicht dat je met de para EQ inderdaad nog veel betere resultaten kunt behalen, maar dit vergt uiteraard wel kennis en geduld.
Leuk dat je ook zo enthousiast bent over de UC!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!