Luisterbezoek bij forumlid Zee

Started by hifiman, June 29, 2007, 15:21:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Een tijdje terug is forumlid Zee bij mij langs geweest omdat hij nieuwsgierig was naar de Avalon Monitors. Eergisteren ben ik bij Zee langsgeweest voor een tegenbezoek. Mijn wederhelft ging ook mee, want zij is tenslotte ook een beetje audiofiel en ook geinteresseerd in de klank van de Avalon luidsprekers van Zee.

Zee draait ook met Avalon luidsprekers en wel met de prachtig ogende Avalon Arcus. Wat een mooie luidsprekers zijn dit toch om te zien, maar goed dat geldt wat mij betreft voor alle Avalons!

Het eerst wat opvalt als je de huiskamer van Zee binnenkomt is dat het hier maar om 1 ding draait en dat is lekker luisteren  :) Er staat een luisterstoel pal voor het bankstel. De muur achter het bankstel is volgebouwd met (verwijderbare) diffusers. Er staan diffusers in het midden achter de luidsprekers. En nog een stel absorbers aan een zijkant.

Wat ook opvalt (naast de akoustische maatregelen) is hoe dicht de luisterstoel op de luidsprekers staat. Er is hier sprake van "nearfield" luisteren en dat is meestal een voordeel is mijn ervaring, je hoort zo minder kamerinvloeden dan als je op grotere afstand luistert. Zee verteld dat er sprake is van een gelijkbenige driehoek met zijdes van 2,50 meter, wat dan toch weer meer is dan ik dacht.

Natuurlijk wordt het geluid wat de Avalons produceren niet alleen door de speakers zelf geproduceerd. Twee gigantische Krell mono blokken staan vlak achter de luidsprekers aangesloten met slechts 1 meter lange luidsprekerkabels van formaat brandweerslang. In een kast staat een Krell voorversterker alsmede een Behringer Ultracurve Pro die het frequentiebereik onder de 600 Hz corrigeert voor kamerinvloeden. Als bron wordt afwisselend een Squeezebox of een Sony loopwerk gebruikt. Pas toen ik weer in de auto onderweg naar huis reed besefte ik dat er dan wel redelijk lange interlinks gebruikt moeten zijn tussen voorversterker en mono blokken. Ik ben nieuwsgierig welke interlinks daarvoor gebruikt zijn?

Direkt bij de eerste klanken wist ik het al en die mening is gedurende de avond ook niet meer veranderd:  Het is voor het eerst dat ik een set bij iemand thuis hoor en er gewoon helemaal niets op aan te merken heb, zelfs als ik moeite doe weet ik geen negatief punt te verzinnen!

Dit klinkt niet alleen heel mooi, maar ook zeer natuurlijk. Maar vooral die soundstage, super gewoon wat een enorme 3D soundstage deze Avalons weten te produceren, dat kan volgens mij alleen een Avalon. Het nearfield luisteren helpt hierbij natuurlijk, maar ook vanaf de bank klinkt het erg goed (maar wel minder goed!).

Wat betreft het verschil tussen de SB3 en het loopwerk meende ik wel een verschil te horen. Echter we hebben slechts 2x gewisseld tussen SB3 en loopwerk en dat was voor mij te weinig om met zekerheid te kunnen zeggen of ik nou echt verschil hoorde en zoja wat dan beter klonk. Als er een verschil was dan was het in elk geval klein en wel vele malen kleiner als bijvoorbeeld het duidelijk hoorbare verschil tussen wel of geen room correction met de Beheringer Ultracurve Pro.

Verder was het ook niet het doel van het bezoek om een dergelijke vergelijking te doen en daarom hebben we er verder weinig aandacht aan besteed.

Otto je hebt het super voor elkaar met je set, ik zou zeggen: niets meer aan doen!  O0

Verder wil ik Otto nog bedanken voor de gastvrijheid, en natuurlijk voor de heerlijke appelsap uit zijn families eigen boomgaard :)

Zee

Leuk je verslagje te lezen Audioloog!
Was ook erg gezellig jullie hier een keer te kunnen ontvangen vergezeld van mooie en goed opgenomen muziek.

Nog even voor de volledigheid de samenstelling van mijn set:

- CD loopwerk: Sony XA50es door SoundEvolution omgebouwd tot dedicated loopwerk (zie hun website), deze is middels Apogee Wide Eye AES/EBU aangesloten op:
- Roomcorrectie: Behringer Ultracurve DEQ2496, deze is middels Siltech HF9 AES/EBU aangesloten op:
- DAC: Benchmark DAC1, door SoundEvolution volledig gemodificeerd zodat deze volledig differentiueel is opgebouwd (dit is dus een andere modificatie dan op hun website beschreven staat). De DAC is middel StraightWire Virtuoso XLR interlinks aangesloten op:
- Voorversterker: Krell KRC-HR welke middel StraightWire Crescendo XLR interlinks (Audioloog: dit zijn dus de 'lange' interlinks) is aangesloten op:
- Eindversterkers: Krell FPB250m, middels StraightWire Crescendo speakerkabels aangesloten op:
- Avalon Arcus

De SB3, welke zijn signaal via WiFi krijgt aangerijkt, heb ik middels een vd Hul Optocoupler aangesloten op de Behringer Ultarcurve.
Stroomvoorziening: alle componenten behalve de eindversterkers zijn aangesloten op een gebalanceerde stroomvoorziening (scheidingstrafo met middenaftakking aan aarde). Netsnoeren: XTC en zelfbouw.

- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Het is zelfs zo erg dat ik nu ook regelmatig met mijn stoel voor de bank zit  ;D Klinkt inderdaad beter, maar de vrouw verklaart me voor gek  :P

Het geluid wat ik bij Zee gehoord heb is voor mij een soort van referentie, een doel.. Als ik dat geluid ook an bereiken of in elk geval grotendeels benaderen dan ben ik dik tevreden  ;D

Vanavond weer wat ge-experimenteerd met toe-in en afstand tussen de speakers. Tevens eens serieus geluisterd naar het verschil tussen 88,2 (synchroon) en 96 KHz (asynchroon!) upsampling. Ik geef nu toch duidelijk de voorkeur aan de asynchrone upsamling. Het lijkt wel alsof stemmen opeens veel "zoeter" klinken op een prettige manier.

Morgen aan de slag met nieuwe metingen en room correction.

Zee

Ik ben heel benieuwd wat de nieuwe roomcorrectiemetingen gaan doen. Roomcorrectie rules!
Als het naar tevredenheid draait kom ik binnenkort weer eens luisteren. Zet de steol dus alvast maar voor de bank! ;)
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Nou kom maar langs dan want het draait al (sinds een uurtje).  ;D

Deleted member

Volgens mij heeft Ronald in de basis zo'n beetje dezelfde smaak als ik zelf heb dus als ik het zo lees heb je een hele mooie set Zee!  8)

Ik kom graag een keertje luisteren! Bij jou trouwens ook graag weer Ronald, je hebt sinds de laatste keer dat ik bij je was zo'n beetje alles verandert!  ;D

hifiman

Quote from: Antoine on June 30, 2007, 14:01:49
Volgens mij heeft Ronald in de basis zo'n beetje dezelfde smaak als ik zelf heb dus als ik het zo lees heb je een hele mooie set Zee!  8)

Ik kom graag een keertje luisteren! Bij jou trouwens ook graag weer Ronald, je hebt sinds de laatste keer dat ik bij je was zo'n beetje alles verandert!  ;D
Je bent welkom Antoine!

reMC

Quote from: Audioloog on June 29, 2007, 15:21:28
Dit klinkt niet alleen heel mooi, maar ook zeer natuurlijk.

Wát vond je natuurlijk aan het geluid, kan je het gedetailleerder omschrijven?

hifiman

Quote from: reMC on June 30, 2007, 16:24:54
Wát vond je natuurlijk aan het geluid, kan je het gedetailleerder omschrijven?
Alles! Het klopte gewoon en klonk in mijn oren als een perfecte kopie van de werkelijkheid.  :D

reMC

Quote from: Audioloog on June 30, 2007, 16:36:29
Alles! Het klopte gewoon en klonk in mijn oren als een perfecte kopie van de werkelijkheid.  :D

Dat is niet gedetailleerder ::) ;D

hifiman

Quote from: reMC on June 30, 2007, 16:51:54
Dat is niet gedetailleerder ::) ;D
Ik zou het graag anders willen omschrijven maar ik weet even niet hoe :P


Zee

Quote from: Antoine on June 30, 2007, 14:01:49
Volgens mij heeft Ronald in de basis zo'n beetje dezelfde smaak als ik zelf heb dus als ik het zo lees heb je een hele mooie set Zee!  8)

Ik kom graag een keertje luisteren! Bij jou trouwens ook graag weer Ronald, je hebt sinds de laatste keer dat ik bij je was zo'n beetje alles verandert!  ;D


Je bent welkom Antoine!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

)p(

Quote from: Audioloog on June 30, 2007, 00:09:27
Het is zelfs zo erg dat ik nu ook regelmatig met mijn stoel voor de bank zit

Zet toch gewoon die bank een eindje van de muur, hebben wij hier ook... ;D

Zee, dat klinkt allemaal erg indrukwekkend!...vooral zoveel aandacht voor de akoestiek...dat zie je toch nog steeds erg weinig...


Peter

Zee

Ja, het verbaast mij ook dat maar zo weinig mensen ECHT iets aan de akoestiek doen en op het zelfde moment wel kapitalen aan kabelrommel uitgeven.
Akoestiek en speakers bepalen gewoon 80% van het resultaat. Daarna komen versterkers en cd speler. Kabels etc is gerommel in de marge voor als je op de andere gebieden bent uitgehobbied!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

SpeedyAndré

Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

ajbeefde

Quote from: Zee on June 30, 2007, 23:00:56
Ja, het verbaast mij ook dat maar zo weinig mensen ECHT iets aan de akoestiek doen en op het zelfde moment wel kapitalen aan kabelrommel uitgeven.
Akoestiek en speakers bepalen gewoon 80% van het resultaat. Daarna komen versterkers en cd speler. Kabels etc is gerommel in de marge voor als je op de andere gebieden bent uitgehobbied!

" Het eerst wat opvalt als je de huiskamer van Zee binnenkomt is dat het hier maar om 1 ding draait en dat is lekker luisteren   Er staat een luisterstoel pal voor het bankstel. De muur achter het bankstel is volgebouwd met (verwijderbare) diffusers. Er staan diffusers in het midden achter de luidsprekers. En nog een stel absorbers aan een zijkant. "

Vind dit eerder gerommel in de marge..... komt nog bij dat m'n vrouw me ziet aankomen met die zooi....  :)

Gewoon een mooie set samen zien te stellen in de speciaalzaak en deze thuis testen, als het naar je gevoel en gehoor goed is, dan is het klaar.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

)p(

Quote from: Zee on June 30, 2007, 23:00:56
Akoestiek en speakers bepalen gewoon 80% van het resultaat. Daarna komen versterkers en cd speler. Kabels etc is gerommel in de marge voor als je op de andere gebieden bent uitgehobbied!

Helemaal mee eens...misschien zelfs eerder 90% ;)
Alleen de praktische invulling daarvan is niet makkelijk in een strak modern interieur.

peter

hifiman

Quote from: ajbalmere on July  1, 2007, 07:20:49
Vind dit eerder gerommel in de marge..... komt nog bij dat m'n vrouw me ziet aankomen met die zooi....  :)
Tsja en toch geef ik hem 100% gelijk, akoustiek en plaatsing bepalen toch voor het grootste deel hoe het klinkt. Ook ik zal geen akoustische aanpassingen doen, maar dat is om een echtscheiding te voorkomen en niet omdat ik het belang niet erken.  ;D

ajbeefde

Quote from: Audioloog on July  1, 2007, 07:47:08
Tsja en toch geef ik hem 100% gelijk, akoustiek en plaatsing bepalen toch voor het grootste deel hoe het klinkt. Ook ik zal geen akoustische aanpassingen doen, maar dat is om een echtscheiding te voorkomen en niet omdat ik het belang niet erken.  ;D

:)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Zee

#19
Het valt mee hoor ajbalmere!
De diffusers en absorbers worden in een kast opgeborgen op het moment dat ik niet 'serieus' luister en dan wordt ook de stoel weer op z'n normale plaats gezet. Het is dan net een 'gewone' huiskamer.
Tegelijk is dit natuurlijk ook de beperking van de situatie: omdat ik het ook als een gewone huiskamer wil kunnen gebruiken weerhoudt het mij er van de akoestiek ECHT radicaal aan te pakken. Ik hoop ooit eens de beschikking te hebben over een dedicated luisterruimte en dan zal ik dus wel tot het uiterste gaan om de akoestiek perfect te maken. Maar goed, zo'n ruimte heeft dan ook maar echt een doel: optimale muziekreproductie.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Toch ga ik binnenkort eens kijken of ik ook niet wat kan doen met verwijderbare doe het zelf diffusers en absorbers  :)

ajbeefde

Quote from: Audioloog on July  1, 2007, 10:15:11
Toch ga ik binnenkort eens kijken of ik ook niet wat kan doen met verwijderbare doe het zelf diffusers en absorbers  :)

als je echtgenote een weekeindje weg is...?   :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Zee

Een vrij onverwachte wijziging in mijn set: een Tact RCS 2.2X
De Tact gaat de plaats innemen van de Ultracurve (mits hij inderdaad nog beter presteert). Binnenkort meer....
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Quote from: Zee on July 14, 2007, 09:02:13
Een vrij onverwachte wijziging in mijn set: een Tact RCS 2.2X
De Tact gaat de plaats innemen van de Ultracurve (mits hij inderdaad nog beter presteert). Binnenkort meer....
Ik ben erg benieuwd! Temeer dat ik al geen enkele "fout" kon ontdekken in het geluid van jouw set.  :)

ivo1986

Quote from: Zee on June 29, 2007, 19:53:35
Leuk je verslagje te lezen Audioloog!
Was ook erg gezellig jullie hier een keer te kunnen ontvangen vergezeld van mooie en goed opgenomen muziek.

Nog even voor de volledigheid de samenstelling van mijn set:

- CD loopwerk: Sony XA50es door SoundEvolution omgebouwd tot dedicated loopwerk (zie hun website), deze is middels Apogee Wide Eye AES/EBU aangesloten op:
- Roomcorrectie: Behringer Ultracurve DEQ2496, deze is middels Siltech HF9 AES/EBU aangesloten op:
- DAC: Benchmark DAC1, door SoundEvolution volledig gemodificeerd zodat deze volledig differentiueel is opgebouwd (dit is dus een andere modificatie dan op hun website beschreven staat). De DAC is middel StraightWire Virtuoso XLR interlinks aangesloten op:
- Voorversterker: Krell KRC-HR welke middel StraightWire Crescendo XLR interlinks (Audioloog: dit zijn dus de 'lange' interlinks) is aangesloten op:
- Eindversterkers: Krell FPB250m, middels StraightWire Crescendo speakerkabels aangesloten op:
- Avalon Arcus

De SB3, welke zijn signaal via WiFi krijgt aangerijkt, heb ik middels een vd Hul Optocoupler aangesloten op de Behringer Ultarcurve.
Stroomvoorziening: alle componenten behalve de eindversterkers zijn aangesloten op een gebalanceerde stroomvoorziening (scheidingstrafo met middenaftakking aan aarde). Netsnoeren: XTC en zelfbouw.



Wat een dure kabels heb je in je set te hangen terwijl je er niet in geloofd.
Of 'geloofde' je toen nog wel?