SVS PB12plus

Started by WMC, June 28, 2007, 14:34:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WMC

Zou iemand die over deze subwoofer beschikt even een meetlint zijn basrelfex pijp in willen schuiven en de lengte op willen meten voor mij? Ik heb namelijk precies zo'n woofer thuis liggen, om een betere indruk van zijn gedrag te krijgen zou ik willen weten hoe lang de baspijpen zijn. De andere maten kan ik wel afschatten als ik de buitenmaten heb, maar de lengte van de reflexpijpen niet. Ook zou ik willen weten of ze alle drie even lang zijn.

Bij voorbaat dank.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

NielsLu

Quote from: WMC on June 28, 2007, 14:34:20
Zou iemand die over deze subwoofer beschikt even een meetlint zijn basrelfex pijp in willen schuiven en de lengte op willen meten voor mij? Ik heb namelijk precies zo'n woofer thuis liggen, om een betere indruk van zijn gedrag te krijgen zou ik willen weten hoe lang de baspijpen zijn. De andere maten kan ik wel afschatten als ik de buitenmaten heb, maar de lengte van de reflexpijpen niet. Ook zou ik willen weten of ze alle drie even lang zijn.

Bij voorbaat dank.

Dit zou ik nou ook wel graag willen weten, ik heb ook nog zo'n woofer bij mij liggen. Misschien wel een leuk project om daar een kast voor te bouwen. (PS, de T/S parameters zijn op het forum wel bekend).

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WMC

Ja, die heb ik zelf eens gemeten en gepost. Ik heb er echter ook bij gezet dat ik ze niet vertrouw, omdat de nauwkeurigheid van mijn meetsysteem op die frequenties niet goed is.

Ik vermoed trouwens dat het niet gaat lukken als ik dit plaatje zie:



Als iemand zijn meetlint de hoek om krijgt is dat natuurlijk helemaal fijn :).

Het is wel te zien dus dat de pijpen een flinke lengte hebben.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

NielsLu

Quote from: WMC on June 28, 2007, 14:46:57
Ja, die heb ik zelf eens gemeten en gepost. Ik heb er echter ook bij gezet dat ik ze niet vertrouw, omdat de nauwkeurigheid van mijn meetsysteem op die frequenties niet goed is.

Ik vermoed trouwens dat het niet gaat lukken als ik dit plaatje zie:



Als iemand zijn meetlint de hoek om krijgt is dat natuurlijk helemaal fijn :).

Het is wel te zien dus dat de pijpen een flinke lengte hebben.

Zat er in deze subwoofer de SVS 12.2 woofer?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WMC

#4
Als het goed is wel, ik heb bij Google op PB12plus gezocht, dit kreeg ik als resultaat. De woofer lijkt wel op de 12.2 die ik heb liggen. 
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

NielsLu

Quote from: WMC on June 28, 2007, 14:56:50
Als het goed is wel, ik heb bij Google op SB12plus gezocht, dit kreeg ik als resultaat. De woofer lijkt wel op de 12.2 die ik heb liggen. 

Voor zover als ik weet komt de 12.2 niet uit een kubussubwoofer, maar uit een cilinder... Dus ik vraag me af of die foto dan klopt.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WMC

Op de SVS site lees je dat in de PB12plus de nieuwe 12.3 woofer gebruikt wordt. Lijkt mee een logisch gevolg op de 12.2 eigenlijk. Die van mij komt van iemand die er twee had. Dit kunnen natuurlijk ook twee losse subs zijn geweest, maar ook de PB12plus /2 .
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

NielsLu

Quote from: WMC on June 28, 2007, 15:05:48
Op de SVS site lees je dat in de PB12plus de nieuwe 12.3 woofer gebruikt wordt. Lijkt mee een logisch gevolg op de 12.2 eigenlijk. Die van mij komt van iemand die er twee had. Dit kunnen natuurlijk ook twee losse subs zijn geweest, maar ook de PB12plus /2 .

Hmm, die van mij komt in ieder geval wel uit een cilinder  ;)

Dus als er iemand is die ook even in z'n cilindersub zou willen meten, dan heel graag  8)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WMC

Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

gast_001

12.2 blijft 12.2
Of boxed subwoofer of cylinder het is en blijft de identieke driver  :D

cheerz,

Marcel

bast

Dus als er iemand is die ook even in z'n cilindersub zou willen meten, dan heel graag  8)
[/quote]

+/- 66 cm X 3


daxie

Als je de T/S params hebt van de woofer, waarom ga je dan zelf niet wat spelen, in plaats van te kopiƫren?

WMC

Quote from: daxie on June 29, 2007, 08:58:34
Als je de T/S params hebt van de woofer, waarom ga je dan zelf niet wat spelen, in plaats van te kopiƫren?

Zoals ik al zei, die TS parameters zijn niet betrouwbaar genoeg om goed te simuleren, mijn meetsysteem is op deze lage frequenties gewoon niet nauwkeurig genoeg om de TS parameters goed te kunnen meten.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

daxie

Testkastje met geschikte afmeting met 3 in lengte verstelbare pijpen...

Meten met een gecalibreerde meetmicrofoon tot je een leuk resultaat bekomt?
Of wil je het direct goed hebben?

Ik wil ze gerust eens proberen meten, maar hoe ik die bocht om moet?

NielsLu

Quote from: daxie on June 29, 2007, 10:31:23
Testkastje met geschikte afmeting met 3 in lengte verstelbare pijpen...

Meten met een gecalibreerde meetmicrofoon tot je een leuk resultaat bekomt?
Of wil je het direct goed hebben?

Ik wil ze gerust eens proberen meten, maar hoe ik die bocht om moet?

Ik ben bang dan je de versterker eruit zal moeten halen om het goed te kunnen meten...
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WMC

Met wat geluk krijg je een rolmaat wel de hoek om. De kast is inderdaad wel in te schatten hoe groot deze is, de pijpen kan ik ook wel een schatting van maken, maar het precies weten is natuurlijk altijd fijn.

Zoals ik het nu zie zou je op ongeveer 130 liter zitten (uitgaande van 3cm wanden), hier wordt dan nog volume ingenomen door de versterker, baspijpen en woofer zelf.

Ik kan wel nauwkeurig het frequentie verloop meten, dus wat je zegt is wel te doen, maar die grootorde schatting is wel fijn om te hebben, zodat je niet zomaar ergens begint.

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

NielsLu

Wat is de diameter van de pijpen, 10 cm?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WMC

3 inch zeggen ze zelf, wat dus neerkomt op 7.62 cm. Ik heb even in WinISD gestopt wat ik nu weet, om toch eens te proberen wat mijn model doet. Het model klopt tot op zekere hoogte, al zou ik echt geen sub op durven bouwen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

WMC

Even toch om te laten zien wat ik simuleer en wat er gemeten is:

Dit is een simulatie met twee van de drie pijpen, lengte 66 cm, 2 geflangde eindes in 110 liter:



Dit is wat ik online heb gevonden.



Als ik alle drie de pijpen toepas wijkt de grafiek toch wel af van wat er gemeten is.

Het lijkt me overigens verstandig dit topic te verplaatsen naar speaker en sub zelfbouw, zou een van de mods dit willen doen a.u.b.?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Interficior

Ik vind het eerlijk gezegd wel heel erg overeenkomen! Die bult en het laatste hobbeltje in ieder geval. Gevalletje roomgain?
Take it or lease it

WMC

Voor de volledigheid ook nog even zoals de SVS PB12 standaard is, dus met drie pijpen open.





Dit lijkt nog wel ongeveer te kloppen, maar het klopt toch niet zo goed als de simulatie met 2 pijpen, zoals ik eerder liet zien.

@Niels, wat voor versterker wilde je gaan gebruiken?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

NielsLu

Quote from: WMC on July  1, 2007, 13:58:54
@Niels, wat voor versterker wilde je gaan gebruiken?

Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk iets van een Hypex DS 2.0 of DS 4.0 of de zwaarste subversterker van conrad of een losse zware eindbak van Denon of Parasound of iets dergelijks.

Op dit moment wordt de sub aangestuurd door 1 eindversterkerkanaal van mijn Luxman L-4 versterker. Maar ik ben bang dat deze versterker de SVS woofer niet goed trekt...

Weet jij toevallig ook de impedantie van de 12.2 woofer, is dat 4 of 8 Ohm?

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WMC

Gelijkstroom weerstand zit op 3.5 Ohm, dus het is een 4 Ohms woofer vermoed ik. Ik heb hem nu in een te kleine kast met een goedkope XXL Powersound rommel sub versteker spelen en dat trekt hij nog. Nou is mijn kamer ook niet zo heel groot, dus extreem hard hoeft hij niet te werken.

Hoe vind je trouwens de curve vergelijken, als je naar de versie met drie pijpen kijkt?

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

NielsLu

Quote from: WMC on July  2, 2007, 16:05:23
Hoe vind je trouwens de curve vergelijken, als je naar de versie met drie pijpen kijkt?

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik daar niet zoveel verstand van heb  :-\
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Ik draai met de sub momenteel in een gesloten kast van ongeveer 34 liter. Is denk ik vergelijkbaar met deze SVS subwoofer http://www.svsound.be/SB12Plus.aspx.

Ik moet zeggen dat deze sub behoorlijk strakker is dan mijn vorige sub met Peerless XLS10 met Slave van 265 gr, zal wel komen omdat deze gesloten is. Ook is de sub nu erg goed geschikt voor muziek, ik vraag me af of dat nog zo is als de woofer wordt geplaatst in een grote kast met 3 basreflex buizen.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D