Kwaliteit headphone uitgang op Panasonic class-d (pwm) receiver.

Started by Ejorne, June 25, 2007, 22:49:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Ik vraag me af wat de kwaliteit is van de headphone uitgang op een Panasonic SA_XR700 receiver.

Zo'n receiver gebruik ik in mijn home-cinema setup. Nu wil ik graag een hoofdtelefoon kopen, de AKG K-701.

Op het internet heb ik kunnen vinden dat er enkele mensen zijn die deze receiver (nouja, eigenlijk de sa-xr57) gebruiken als headphone amp. Ze zijn dan heel erg te spreken over de kwaliteit. Echter raden ze aan om de AKG K-1000 te kopen en deze via de front speaker uitgang aan te sluiten.

Nu weet ik dat deze speaker-uitgang van deze Panasonic receivers heel opmerkelijk goed presteert in dit budget. Ik heb er dan ook met grote tevredenheid een paar zuiltjes aanhangen.

Maar daarmee heb ik dus geen plaats meer om er ook nog een headphone aan te hangen. Ik moet dus de hoofdtelefoon uitgang gebruiken...

Ik heb een heel oude Philips hoofdtelefoon, de goedkoopste van destijds. Hiermee heb ik even naar de headphone uitgang geluisterd, maar ik weet hiermee niet te zeggen of de uitgang wel voldoende goed presteert. Het klonk in ieder geval niet heel erg lekker, maar dat hoop ik aan de gebruikte hoofdtelefoon te danken.

Ik heb in ieder geval opgemerkt dat de headphone uitgang dezelfde source als de frontspeakers speelt. Ook spelen de gewone speakers gewoon door wanneer ik de headphone inplug. Ik moet dus echt de speakers uitzetten met een knopje op de receiver, wanneer ik dit doe dan springt het signaal op de headphone automatisch op een stereo stand, wanneer deze op dolby surround stond.

Kan ik met bovenstaande gegevens wat over de technische aard van de headphone uitgang herleiden?

Ik ben namelijk bang dat er een cheap-ass DAC gebruikt is voor de headphone uitgang. Dit omdat de rest van de receiver volgens mij geen DAC's gebruikt. Het signaal blijft na binnenkomst digitaal (of wordt via een 192Khz/24bit ADC digitaal genaakt) en wordt omgezet naar een pwm signaal. Hier wordt het (voor)versterkt en uiteindelijk door een mosfet versterker naar de speakers gestuurd.


Ik hoop dat de headphone uitgang door hetzelfde signaal pad gaat, maar op het laatste moment naar de headphone uitgang in plaats van naar de mosfet gestuurd wordt. Het geluid van de headphone gaat in ieder geval harder en zachter met de stand van het volume mee. Ook de klankregeling werkt.

Echter lijkt de tripple amp funtie (die op stereo stand via de speakers beschikbaar is) te verdwijnen. Je hoort een klik (van een relais) in de receiver (de speakers gaan dan uit) maar ook gaat het lampje van de tripple/dual amp functie uit.


Ik vraag me echter af of het nu eindversterker schakelingen of voor-versterker schakelingen zijn die geactiveerd worden met de zogenaamde tripple-amp functie. De receiver heeft ook een een bi-amp functie, waarbij fysiek twee eindtrappen (speakers A en B) gebruikt worden. Maar deze functie staat los van de tripple amp functie, want voor die functie heb je ook geen bi-wire speakers nodig...

Wow... wat een verhaal maak ik ervan.... Goed, waar het op neer komt: Kan ik uit de cursief gedrukte stukjes zeggen dat de headphone uitgang vrijwel net zo goed zal presteren als de speaker uitgang? 


mvg,
Jeroen

remsie

Ik zou zowiezo eens gaan op internet gaan lezen over Klasse D versterkers want het werkt niet helemaal zoals je het je voorstelt ( http://en.wikipedia.org/wiki/PWM_amplifier ).

Een klasse D versterker heeft wel degelijk een analoge ingang, en zal dus digitale signalen eerst door een DAC halen.
Het schema van deze reciever heb ik niet, maar ik ga ervanuit dat de headphone uitgang gewoon van de fronts afgetakt worden, met wat electronica ertussen natuurlijk, tenzij er een losse hoofdtelefoonversterker ingebouwd zit, maar dat denk ik niet.
Er zal dus ook geen losse DAC voor de headphone uitgang zitten.

Om ff antwoord te geven op je vraag, Ja de kwaliteit van de headphone uitgang zal hetzelfde als de speaker uitgangen zijn :)

Ejorne

Quote from: remsie on June 25, 2007, 23:19:13
Ik zou zowiezo eens gaan op internet gaan lezen over Klasse D versterkers want het werkt niet helemaal zoals je het je voorstelt ( http://en.wikipedia.org/wiki/PWM_amplifier ).

Een klasse D versterker heeft wel degelijk een analoge ingang, en zal dus digitale signalen eerst door een DAC halen.
Het schema van deze reciever heb ik niet, maar ik ga ervanuit dat de headphone uitgang gewoon van de fronts afgetakt worden, met wat electronica ertussen natuurlijk, tenzij er een losse hoofdtelefoonversterker ingebouwd zit, maar dat denk ik niet.
Er zal dus ook geen losse DAC voor de headphone uitgang zitten.

Om ff antwoord te geven op je vraag, Ja de kwaliteit van de headphone uitgang zal hetzelfde als de speaker uitgangen zijn :)

Bedankt voor je antwoord. Het geeft me een fijn gevoel wanneer de kwaliteit inderdaad overeen komt met de speaker-uitgang.

Echter wordt een digitale ingang op mijn receiver zeker niet door een DAC gehaald. Er zijn inmiddels vrij veel verschillende varianten van class-d receivers. Er schijnen er ook te zijn die ook (een groot gedeelte van) de eindversterking nog in het digitale domein doen. Uiteraard zal het uiteindelijk naar analoog omgezet worden. Er zijn immers (voor zover ik weet) nog geen digitale speakers... Maar mijn receiver zet bij binnenkomende signalen wel degelijk een analoog signaal om naar digitaal in plaats van andersom...

remsie

Het klopt idd wat je zegt ( wat ook niet zo vreemd is aangezien je hem zelf hebt ;) ) op de panasonic website hebben ze het er idd over dat het digitale signaal direct zonder omzetting door de versterker gehaald word.

Wat ik wel vreemd vind is dat op meerdere websites bij de specs van deze reciever gesproken word over een 24bit/192khz DAC welke erin zou zitten, en niet over een ADC die je dan wel zou verwachten aangezien er ook analoge ingangen op zitten.

Ben benieuwd of er iemand is die precies weet hoe dat nou werkt bij dit model:)

Ejorne

Quote from: remsie on June 26, 2007, 01:36:45
Ben benieuwd of er iemand is die precies weet hoe dat nou werkt bij dit model:)

Ja, daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... Ik kom nu al enkele malen tegen dat er mensen zijn die zeggen dat het allemaal marketing praat is dat digitale gedoe. Dat het dus wel degelijk naar analoog wordt omgezet. Echter lees ik ook weer veelvuldig dat dat juist weer onzin is bij deze betreffende receiver. Het zou dus wel digitaal blijven of gemaakt worden...

Panasonic zegt zelf dat het digitaal blijft (of wordt, in geval van een analoge bron) Ik houdt het er maar even op dat Panasonic niet zo heel bruut aan het liegen is... Dat het alleen marketing zou zijn verbaasd me... De gangbare class-d digitaal noemen vind ik nog wel onder het kopje marketing-strategie vallen... Maar zoals Panasonic een heel verhaal uitlegd over het digitale gebeuren puur voor marketing-doeleinden met zoveel leugens vind ik dus wel wat vreemd...