Zuilspeakers of boekenplankspeakers 2 of 3 weg?

Started by Godtoh, June 21, 2007, 22:21:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Godtoh

Hallo allemaal,

Ik wil graag zelf een speaker maken.
Voor een opdracht op school heb ik al een 3 weg systeem gemaakt.
Onderdelen komen weg bij conrad.
Het enige goede aan dat project was dat het scheidingsfilter goed gelukt was.
Voor de rest klonk het niet erg mooi.

Mijn keus is een beetje gevallen op Vifa speakers (Peerless vline).
http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=3686
Het is een peerless vline 4" midrange speaker.

Met winisd heb ik een vented kast berekend, alleen ik kwam op een -3dB waarde van 46Hz uit met een kast van 9,3 liter en een tuningsfrequentie van 53,97Hz.

Deze waardes vind ik heel erg raar zou iemand van jullie dit kunnen controleren?

En tips over wat ik beter kan kiezen zijn altijd welkom.

Ik zoek dus ook een tweeter.

Mijn versterker is een martantz 4500 die 70watt per kanaal moet kunnen leveren.

De hele speaker mag voor mijn gevoel niet meer als 150 euro kosten.

Enige tips????
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

#1
Koop een standaard bouwpakket.

Even nuancering: Dat je 3-weg waarschijnlijk niet klonk lag 96% zeker aan het scheidingsfilter... Daar zit een hoop berekening en dergelijke in.

Met een dergelijk budget en ervaring zou ik op zoek gaan naar een 2-weg boekenplankspeaker die al is gedesigned en zodoende beter zal presteren daar ik aanneem dat je zelf geen meetapparatuur hebt?
Take it or lease it

Godtoh

#2
Quote from: Interficior on June 21, 2007, 22:26:26
Koop een standaard bouwpakket.

Even nuancering: Dat je 3-weg waarschijnlijk niet klonk lag 96% zeker aan het scheidingsfilter... Daar zit een hoop berekening en dergelijke in.

Met een dergelijk budget en ervaring zou ik op zoek gaan naar een 2-weg boekenplankspeaker die al is gedesigned en zodoende beter zal presteren daar ik aanneem dat je zelf geen meetapparatuur hebt?

Nee heb geen meetapparatuur nee, zou eigenlijk graag zelf iets willen maken en niet van iemand iets namaken.
Maakt niet uit of het de 1e keer niet lukt speakers blijven wel heel, kan alleen het mdf van de box verkeerd maken dat is het ergste niet.
Berekening van het filter ken ik uit mijn hoofd f=1/(2*pi*c*r) waarbij f de frequentie voor het filter is r de weerstand van de speaker 8 of 4ohm en c reken je dan uit.

Het filter is gemeten op school en dat werkte naar behoren (op school is dus wel te meten).
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

#3
Quote from: Godtoh on June 21, 2007, 22:47:20
Nee heb geen meetapparatuur nee, zou eigenlijk graag zelf iets willen maken en niet van iemand iets namaken.
Maakt niet uit of het de 1e keer niet lukt speakers blijven wel heel, kan alleen het mdf van de box verkeerd maken dat is het ergste niet.
Berekening van het filter ken ik uit mijn hoofd f=1/(2*pi*c*r) waarbij f de frequentie voor het filter is r de weerstand van de speaker 8 of 4ohm en c reken je dan uit.

Het filter is gemeten op school en dat werkte naar behoren (op school is dus wel te meten).

Oei, hoe kom je erbij dat een speaker een weerstand van 8 of 4 ohm heeft? Op de scheidingsfrequentie kan deze vanalles zijn. Hij kan zelfs oplopen waardoor je hele filter door elkaar wordt geschud. Hierdoor kan het bijvoorbeeld niet klinken. Om zulke gevallen kun je een zobel-netwerk gebruiken. Deze stabiliseert de impedantie. En je gebruikte dus zo te zien een eerste orde filter. Dat is waarshcijnlijk ook een reden waarom het niet goed klonk. En een reden kan zijn omdat er simpelweg goedkope componenten zijn gebruikt. Mag ik weten wat je allemaal hebt gebruikt aan componenten toen? En heb je ook nog een meting?

Edit: wat klonk er eigenlijk niet goed aan die speaker?
Take it or lease it

Godtoh

#4
Quote from: Interficior on June 21, 2007, 22:57:14
Oei, hoe kom je erbij dat een speaker een weerstand van 8 of 4 ohm heeft? Op de scheidingsfrequentie kan deze vanalles zijn. Hij kan zelfs oplopen waardoor je hele filter door elkaar wordt geschud. Hierdoor kan het bijvoorbeeld niet klinken. Om zulke gevallen kun je een zobel-netwerk gebruiken. Deze stabiliseert de impedantie. En je gebruikte dus zo te zien een eerste orde filter. Dat is waarshcijnlijk ook een reden waarom het niet goed klonk. En een reden kan zijn omdat er simpelweg goedkope componenten zijn gebruikt. Mag ik weten wat je allemaal hebt gebruikt aan componenten toen? En heb je ook nog een meting?

Edit: wat klonk er eigenlijk niet goed aan die speaker?

Pfff even denken we moesten uitgaan van de berekening voor de resonantiefrequentie.
We hebben en goedkoop speaka setje van de conrad gekocht.
En inderdaad een 1e orde filter.
De woofer is niet goed gescheiden van de midtoner waardoor de laatste mee resoneerd als de woofer een redelijke uitslag maakt.
Meting heb ik niet, enige dat is gebeurd is dat de leraar verschillende frequenties door het filter heeft laten gaan om te kijken of het filter wel onderscheidt maakt tussen laag midden en hoog.

De speakers gaan nu inmiddels 3/4 jaar mee en het filter werkt nog. (afkloppen dan maar)

Ook de overige onderdelen komen van de conrad zoals een bipolaire condensator, een ferrietkern spoel luchtspoel etc.

Maar nabouwen kan ook nu jij deze problemen aankaart.
Enig idee of ik de speakers zelf kan fineren etc of dat het mdf gefineerd of geverfd opgestuurd wordt?

Dank je wel in ieder geval voor je reacties
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

#5
Quote from: Godtoh on June 21, 2007, 23:20:48
Pfff even denken we moesten uitgaan van de berekening voor de resonantiefrequentie.
We hebben en goedkoop speaka setje van de conrad gekocht.
En inderdaad een 1e orde filter.
De woofer is niet goed gescheiden van de midtoner waardoor de laatste mee resoneerd als de woofer een redelijke uitslag maakt.
Meting heb ik niet, enige dat is gebeurd is dat de leraar verschillende frequenties door het filter heeft laten gaan om te kijken of het filter wel onderscheidt maakt tussen laag midden en hoog.
Mja, dat noem ik dan niet een scheidingsfilter dat goed gelukt is eigenlijk.
Aan wat voor leraar moet ik denken eigenlijk sowieso? Want, zonder mensen te willen kwetsen, klinkt het als een opdracht waarbij het niet de opdracht is om een goed klinkende luidspreker te maken, maar meer om iets te maken waardoor je laat zien dat je doorhebt wat een wisselfilter doet, dat je de + op de + weet aan te sluiten ('t is immers 1e-orde). Is het zeker elektrotechniek?

Een goed klinkende speaker maken gaat een hoop meer tijd inzitten. Bafflestep waar je rekening mee moet houden, impedanties, frequentieplots, vervorming, watervallen... het is allemaal nog zo simpel niet. En dan proberen en verschillende kantelfrequenties proberen en verschillende hellingen etc etc.

MDF zou ik zelf fineren, kun je zelf een mooi fineertje uitkiezen.
MDF laten verzenden zou ik sowieso niet doen. Ook niet ongefineerd. En baaideweej moet je dan volledig in verstek werken en dergelijke.
Take it or lease it

Godtoh

Quote from: Interficior on June 21, 2007, 23:28:00
Mja, dat noem ik dan niet een scheidingsfilter dat goed gelukt is eigenlijk.
Aan wat voor leraar moet ik denken eigenlijk sowieso? Want, zonder mensen te willen kwetsen, klinkt het als een opdracht waarbij het niet de opdracht is om een goed klinkende luidspreker te maken, maar meer om iets te maken waardoor je laat zien dat je doorhebt wat een wisselfilter doet, dat je de + op de + weet aan te sluiten ('t is immers 1e-orde). Is het zeker elektrotechniek?

Een goed klinkende speaker maken gaat een hoop meer tijd inzitten. Bafflestep waar je rekening mee moet houden, impedanties, frequentieplots, vervorming, watervallen... het is allemaal nog zo simpel niet. En dan proberen en verschillende kantelfrequenties proberen en verschillende hellingen etc etc.

MDF zou ik zelf fineren, kun je zelf een mooi fineertje uitkiezen.
MDF laten verzenden zou ik sowieso niet doen. Ook niet ongefineerd. En baaideweej moet je dan volledig in verstek werken en dergelijke.

Ja dat heb je aardig goed met elektrotechniek ja. En het draaide bij ons meer om de kantel en de resonantiefrequenties dan om het goed laten klinken van de speaker.

Heb je dan nog een goede tip voor een site waar ik speakers zou kunnen bestellen met filter etc.
Of een link voor 'hoe maak ik een scheidingsfilter'?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

Dat is dus het probleem. Een filter kun je niet op bestelling maken, je moet eerst meten en dan kun je simuleren. Met veel wilskracht kun je het simuleren laten zitten het het op de trial-and-error-methode doen maar daar heb je natuurlijk ook het eea aan ervaring en dergelike voor nodig.

Eerst zul je units moeten vinden waarvan je denkt dat ze samen kunnen werken.
Suggesties? Een Peerless HDS 180 Exclusive met een Seas H1212 bijvoorbeeld. Of eentje uit de Peerless SDS series. Die zijn ook niet zo duur. Er zijn zo-veel speakers.

Ik zou kijken of je speakerworkshop kunt downloaden (is gratis) en aan de praat kunt krijgen. Als je dat voor elkaar hebt kun je simuleren en serie- en parrallelfilters ontwepen.
Take it or lease it

Godtoh

Dank je wel voor deze informatie, ga er morgen mee bezig beetje laat nu.

Heb jij ervaring met zelfbouw etc??? Het lijkt er wel op.

Zou ik jou mogen pm-en als ik iets wil weten?????

En is speakerenco ook niet een oplossing zag daar net ook wel wat leuks op staan.

Maar uit eindelijk is zelfbouw leuker.

Is een sub makkelijker te maken als een zuil of compact speaker?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

Ja ik heb hier-en-daar wel een beetje ervaring met zelfbouw. ;)

Je mag me altijd PM'en. Bij Speaker en Co kun je - zoals ik al suggereerde bij het begin van het topic - kant-en-klare bouwpakketen halen. Hiervan moet je zelf wel de kasten en dergelijke maken maar het filter is al voor je uitgedacht. Dit lijkt me voor de beginner gewoon een beter idee.
Als je eenmaal trial-and-error met je filter bezig bent trek je je haren uit je hoofd dat je die curve maar niet netjes krijgt.

Een subwoofer vind ik zelf makkelijk, want daar heb je geen filterdesign problemen.
Take it or lease it

Godtoh

Wat vind jij van de speakerenco rapid mk3 of de peerless sputnik 14-2?

ps moet ik neem ik aan wel zelf een kast berekening uitvoeren.
Winisd gebruik ik hier voor op dit moment.

En zou je toch eens willen kijken wel waarden je krijgt met deze http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=3686 speaker?

Ik vond de waarden die ik kreeg erg vreemd
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

#11
Rapid Mk III is opzich best netjes, ik heb hem zelf. Ik heb wel de tweet behoorlijk gedempt, want die vind ik zelf te hard staan. Maar zelf vond ik de Rapid mooier dan de Peerless sputnik, destijds. De bas van de Rapid is ook gewoon niet te vergelijken met het boekenplankmodel van mijn HDS 180 exclusive. Iets *te* vol als je snapt wat ik bedoel. Maarja, dat is, gezien de prijzen, niet meer dan normaal.

Dat speakertje zit ook in de Picolino... Erg leuk ding, maar daar heb je verder geen tweeter bij nodig. Hoogstens een correctienetwerkje voor de bafflestep of om kleine oneffenheden weg te poetsen. De waarden die je krijgt zien er op het eerste gezicht niet raar uit, alleen zal ie nooit zo laag komen met een dergelijke resonantiefrequentie. Ook heeft dat ding maar een hele beperkte Xmax. Maar het is wel een mooie breedbander. In een TL kan ie erg mooi, zoals in de Picolino dus.

Edit: ik krijg ook die waarden eruit. Maar toch zou ik het zo niet doen, want laag moet je niet echt verwachten. Ik zou hem in de picolino-opstelling zetten, dan blijkt er nog behoorlijk wat bas uitgeperst te worden.
Take it or lease it

Godtoh

Quote from: Interficior on June 22, 2007, 00:07:03
Rapid Mk III is opzich best netjes, ik heb hem zelf. Ik heb wel de tweet behoorlijk gedempt, want die vind ik zelf te hard staan. Maar zelf vond ik de Rapid mooier dan de Peerless sputnik, destijds. De bas van de Rapid is ook gewoon niet te vergelijken met het boekenplankmodel van mijn HDS 180 exclusive. Iets *te* vol als je snapt wat ik bedoel. Maarja, dat is, gezien de prijzen, niet meer dan normaal.

Dat speakertje zit ook in de Picolino... Erg leuk ding, maar daar heb je verder geen tweeter bij nodig. Hoogstens een correctienetwerkje voor de bafflestep of om kleine oneffenheden weg te poetsen. De waarden die je krijgt zien er op het eerste gezicht niet raar uit, alleen zal ie nooit zo laag komen met een dergelijke resonantiefrequentie. Ook heeft dat ding maar een hele beperkte Xmax. Maar het is wel een mooie breedbander. In een TL kan ie erg mooi, zoals in de Picolino dus.

Edit: ik krijg ook die waarden eruit. Maar toch zou ik het zo niet doen, want laag moet je niet echt verwachten. Ik zou hem in de picolino-opstelling zetten, dan blijkt er nog behoorlijk wat bas uitgeperst te worden.

Jij had het over de HDS 180 Exclusive met een Seas H1212, maar de een is toch 8 ohm en de ander 6???
Kan je dat wel combineren met elkaar.

Maar voor dat geld dat ik zou uitgeven voor de zelfbouw zou ik ook gewoon kant klare speakers kunnen kopen...
Ik heb nu zelf Infinity en dat bevalt zeer goed moet ik zeggen, dus misschien is dan een beta 10 of beta 20 of een primus 150 ook wel leuk.

Misschien eens naar een subwoofer kijken, is een peerless sls 315 iets?
Met winisd kreeg ik er 23hz op -3db uit met een 150 liter kast...
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

Quote from: Godtoh on June 22, 2007, 17:26:23
Jij had het over de HDS 180 Exclusive met een Seas H1212, maar de een is toch 8 ohm en de ander 6???
Kan je dat wel combineren met elkaar.
Waarom niet? Bij een parallelfilter en bij hard draaien gaat je versterker misschien over zijn nek...
QuoteMaar voor dat geld dat ik zou uitgeven voor de zelfbouw zou ik ook gewoon kant klare speakers kunnen kopen...
Ik heb nu zelf Infinity en dat bevalt zeer goed moet ik zeggen, dus misschien is dan een beta 10 of beta 20 of een primus 150 ook wel leuk.
Tja, Peerless HDS 180 is ook echt een unit met topkwaliteit, die vind je niet terug in dergelijke ontwerpen die jij opnoemt.
QuoteMisschien eens naar een subwoofer kijken, is een peerless sls 315 iets?
Met winisd kreeg ik er 23hz op -3db uit met een 150 liter kast...
Een Peerless SLS moet je in een Transmissielijn kast doen, dan heb je echt mayhem!
Take it or lease it

Godtoh

Transmissielijn kast...

Nooit van gehoord van van 4th bandpass 6th bandpass vented closed...

Heb je een link van een site die dat goed uitlegt?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926


Godtoh

Dat lijkt mij voor mij als leek wat te hoog gegrepen.
Een basrefelx oftewel vented systeem volstaat toch ook wel goed met een sls315.

Nog een vraag jij hebt zelf speakers gemaakt met deze HDS 180 Exclusive en een Seas H1212 drives?
Heb jij hiervan een bouwplan en een filterplan dat ik mag gebruiken?
Als je zegt dat het beter klinkt als een beta20 dan wil ik dit wel een proberen.
Ik heb gelezen in gehoord dat in een duits audio blad de beta serie wel aardig overeenkomt met de b&w 600 serie, die klinken erg mooi.
Dus de HDS 180 Exclusive en de Seas H1212 zouden beter moeten klinken als dat.

Ik hou me dan heel erg aanbevolen voor een eventueel bouwpakket met filter mits je dit wilt geven natuurlijk.

Ik snap van dat tl systeem wel wat, maar ik moet me er meer in verdiepen dus op dit moment nog geen optie wel een mooie tip.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Merijn

Ik heb zelf heel veel gehad aan het bezoeken van winkels als speakerland in Oss. Ruud is echt gedreven en wil je met plezier een eind op weg helpen (zolang hij er tijd voor heeft). Daarnaast zou ik eens een kijken naar de tijdschriften Hobby HiFi en Klang&Ton. Dit zijn duitstalige tijdschriften met iedere maand een aantal ontwerpen, theorie uitleg, nieuwtjes en dergelijken. Echt een aanrader als je net begint. Ik koop ze al meer dan 4 jaar iedere maand en heb nu een abo...

Succes!
I Prefer Coffee For Mental Stability...