testen met bi-wire

Started by HJ, December 3, 2001, 14:32:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

als je de mogelijkheid hebt om te bi-wiren kun je die ook gebruiken om speakerkabel beter(makkelijker) te testen.
ik had eerst 1 set kabels aangesloten per speaker en heb toen later een tweede set erbij aangesloten voor het hoog.
op deze manier kun je dus kabels beoordelen op alleen het hoog of alleen het midden.
of het voor jullie ook bruikbaar is weet ik niet want ik heb al verschillende negatieve meningen gehoord over bi-wiren maar ik vind het best leuk om een beetje te experimenteren.



J.A.F._Doorhof

#1
Mijn mening is voor bi-wiring toch iets veranderd. Ik heb ondertussen wat meer onderzoek gedaan, en het blijkt dat vooral de bassen een terugkoppeling over de speakerkabel krijgt, door het biwiring wordt dit uit de buurt van de hoge en midden tonen gehouden waardoor je een schoner beeld krijgt.

Bi-wiring is dus toch de moeite waard om eens te testen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#2
QuoteMijn mening is voor bi-wiring toch iets veranderd. Ik heb ondertussen wat meer onderzoek gedaan, en het blijkt dat vooral de bassen een terugkoppeling over de speakerkabel krijgt, door het biwiring wordt dit uit de buurt van de hoge en midden tonen gehouden waardoor je een schoner beeld krijgt.

Bi-wiring is dus toch de moeite waard om eens te testen.
Tja, er wordt inderdaad al jaaaaren beweerd dat de tegen EMK's die een woofer produceert (stroom drijft een conus aan, maar doordat de conus beweegt gaat deze een tegensignaal genereren) de weg van de minste weerstand kiezen en dat zou als je single-wired dus de tweeter zijn, maar ik betwijfel dat ten zeerste. Immers, een tweeter heeft tenminste een weerstand van 8 Ohm bij zeer hoge frequenties en voor lage frequenties is de weerstand vrijwel oneindig. Het laag heeft dus absoluut geen mogelijkheid om de tweeter te bereiken. In vergelijking heeft de versterker een uitgangsimpedantie van < 0.1 Ohm, dus zal dat altijd de weg van de minste weerstand zijn.

Niet dat er GEEN stroom naar de tweeter zal lopen, maar door de extreem lage weerstand zal er veel meer lopen via de versterker dan de tweeter.

Misschien dat de tegen-EMK's DIE er nog zijn wel enigszins invloed hebben op het wisselfliter e.d. en dat daar het verschil zit... Ik ben wat sceptisch en denk ik de meeste gevallen dat het geluid wordt verbeterd door meer kabeloppervlak i.p.v. het effect van bi-wiring. Ik heb het meegemaakt dat een goede single-wired kabel beter klonk dan een iets mindere bi-wired kabel.

Maar ik laat het aan een ieder over het zelf eens te proberen...

Overigens is het een sprookje te denken dat er dan door de ene kabel alleen "hoge tonen lopen" en door de andere kabel alleen de lage tonen. Beide kabels voeren een full-range signaal toe aan het wisselfilter.

J.A.F._Doorhof

#3
Dat laatste ben ik voor 100% met je eens.
De terugkoppeling is ook voor mij nog een beetje een vraagteken, maar we gaan binnenkort testen met een Oktaaf center en 2x Eichmann speakerkabel.

Deze test zal over ongeveer een week of twee plaats gaan vinden, dus we houden jullie op de hoogte.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#4
Het leuke is dat mijn Aeon ook is te bi-wiren met mijn huidige Nordost Blue Heaven. Ik heb een "shotgunned" versie, met 4 aders die als een single wired kabel zijn gemonteerd. Als ik deze laat uitrusten met 4 pluggen, kan ik ECHT evalueren of het bi-wiring effect bij mij zin heeft. Ik gebruik immers dezelfde doorsnede kabel in beide gevallen.

Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen Frank. Maar om het goed te testen, gebruik dan dus 2 paar speakerkabels op 1 ingan van de speaker, omdat het effect van kabeldoorsnede te elimineren.

J.A.F._Doorhof

#5
Je bedoelt denk ik:
Eerst 2 kabels aan dezelfde input, en dan op de 2 aparte inputs aansluiten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#6
Juist, ik ben alleen slecht in uitleggen... :D ;)