31% digitale kijkers vergeet decoder aan te zetten

Started by Marcel_T., June 18, 2007, 12:06:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.

15/06/2007

Van alle kabelabonnees die beschikken over digitale televisie vergeet 31% de decoder wel eens aan te zetten. Dat is één van de uitkomsten van onderzoek naar tv- en radiokijken dat TNS Nipo deed in opdracht van kabelraden.nl, het landelijk steunpunt voor programmaraden.

Deze kijkers geven aan dat het nog geen gewoonte is om de decoder te gebruiken. Andere redenen om nog wel eens analoog ("ouderwets") te kijken zijn dat digitale tv storingsgevoelig is, het vervelend is om meerdere afstandsbedieningen te gebruiken, het kwaliteitsverschil tussen analoog en digitaal minimaal kan zijn of dat teletekst niet of slecht werkt bij digitale televisie.
Gemiddeld genomen kijkt een digitale televisiekijker nog 30% van de kijktijd analoog op het hoofdtoestel. Daarnaast zullen deze abonnees meestal analoog kijken op tweede en derde toestellen.

De resultaten komen redelijk overeen met de resultaten van een onderzoek dat het Ministerie van OCW heeft laten uitvoeren door TNO naar het "Gebruik analoge kabeltelevisie door digitale kabel abonnees". Daarin gaf 26% aan 'uit gewoonte' nog naar analoog te kijken.

Verder zou de helft van alle respondenten (49%) het (zeer) op prijs stellen als ze ook nog andere regionale omroepen dan de eigen omroep via de kabel zouden kunnen ontvangen. 41% stelt dit (helemaal) niet op prijs, terwijl 10% hierover geen mening heeft.

Lees het hele rapport 'Zendervoorkeuren' (pdf):
http://www.kabelraden.nl/ventura/engine.php?Cmd=seepicture&P_site=528&P_self=11814


Bron: http://www.digitalekabeltelevisie.nl/nieuws/
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Domino

Is heel herkenbaar.

Vooral met slecht uitzendingen, waar bij digitale TV macroblocking optreed schakel ik nogal eens over naar analoog.
Beter een beetje ruis als macroblocking.

Daarnaast kijken wij op het tweede toestel ook nog steeds analoog, maar dat voldoet eigenlijk prima voor een slaapkamer TV waar bijzonder weinig TV wordt gekeken.
Denon AVR 2807 - Denon DVD 2930 - Mission M73/M72i - Qed Silver Aniversary XT. Pioneer 5080XA - Humax 5000c - Popcornhour A110 - Harmony One.

Marcel_T.

Digitale tv is zeker nog niet perfect. Ned 123 zijn hier wel zeer goed maar op de andere zenders is het regelmatig huilen met de pet op. 

Mijn hoop is gevestigd op de directe aanvoer van de Nederlandse commerciele zenders. Ben benieuwd of de bit-rate dan even hoog gaat worden als die van de publieken.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Rikske

Dus deze hebben dan allemaal nog 2 abbonementen ???

Marcel_T.

Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Vampire

Herkenbaar..

Ikzelf ben volledig gewend aan de 2 afstandbedieningen.. Mn moeder en zus totaal niet.. ze zien het voordeel van digi tv ook niet  :-X
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Rikske

Quote from: Marcel_T. on June 18, 2007, 13:07:17
Wat bedoel je precies?

Sorry was mischien niet zo duidelijk, bedoelde eigenlijk dat ze dan 1 abonnement hebben voor analoge TV en eentje voor digitale TV dan?
Is toch ook stom??

Vampire

Bij @home zit dat gewoon bij elkaar.. in principe...

Wil je overstappen van analoog naar digitaal, hoef je niets extra te betalen, alleen de decoder..
Het oude analoge abbo loopt gewoon door...
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

PjotrrrNL

Dat is bij de meeste kabelboeren gebruikelijk, makkelijk als je op de slaapkamer nog een tweede TV analoog wil kijken....
Ik heb hier overigens met Multikabel zelden storing, 99% van de tijd prima kwaliteit  ;D

Rikske

Quote from: Vampire on June 18, 2007, 13:22:18
Bij @home zit dat gewoon bij elkaar.. in principe...

Wil je overstappen van analoog naar digitaal, hoef je niets extra te betalen, alleen de decoder..
Het oude analoge abbo loopt gewoon door...

ah oki, hier in België is het anders dacht ik

Wimpie007

Bij telenet/MixtIcs toch niet.
Je kan de digitale zender bekijken met de digitale tuner, digibox of digicorder. De meeste kanalen worden ook nog gewoon analoog doorgegeven. :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Rikske

Quote from: Wimpie007 on June 18, 2007, 15:59:28
Bij telenet/MixtIcs toch niet.
Je kan de digitale zender bekijken met de digitale tuner, digibox of digicorder. De meeste kanalen worden ook nog gewoon analoog doorgegeven. :)

ah ok, dit wist ik niet, zit zelf met Belgacom TV daarmee ....

mikekiwi

Heb geen problemen met het digitale signaal zelf...is zéér acceptabel en valt me 100% mee.
Als ik een keer analoog kijk is het om dat mijn decoder en ik op dat moment hevig gebrouilleerd zijn en dat ding gewoon niet meer naar me wil luisteren.
Na onze relatie dan een adempauze gegeven te hebben, proberen we het weer opnieuw...

Bengbeng

Gewoon analoog afschaffen, dan vergeten ze de decoder niet meer aan te zetten.

Als we over willen naar HDTV, zal analoog toch echt afgeschaft moeten worden, omdat een kabelnetwerk
niet voldoende capaciteit heeft voor én analoog én pak 'm beet 10-30HDTV zenders. Het is op dit
moment al krap aan het worden.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

DaCore

Moeten ze toch beter Digtale TV gaan ondersteunen, en dan bedoel ik in de TV zelf een digitale tuner zetten.
Zijn we eindleijk verlost van al die extra kastjes en afstandbedieningen.

PjotrrrNL

Dat wordt een beetje lastig als de kabelmaatschappijen verschillende codeersystemen gebruiken...
Oproep dus aan UPC om net als de concurrentie Irdeta codering te gaan gebruiken.

Raphie

Quote from: PjotrrrNL on July  3, 2007, 14:46:03
Dat wordt een beetje lastig als de kabelmaatschappijen verschillende codeersystemen gebruiken...
Oproep dus aan UPC om net als de concurrentie Irdeta codering te gaan gebruiken.

Je bedoelt IRDETO II
JBL PRX Power!

PjotrrrNL

Was inderdaad zo even uit het blote hoofd, dank voor de aanvulling, maar de boodschap aan UPC blijft staan... ;D

Bengbeng

Die codering is niet zo belangrijk, als de tv fabrikanten hun schermen uitrusten
met een CI module slot.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox