zelfbouw of niet: en zo ja welke : Wat een Soup

Started by fillemon, January 19, 2008, 23:04:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fillemon

dag mensen,

een vaak gestelde vraag, ik weet het, toch zou ik graag een aantal meningen horen. Indien ik toch ga zelfbouwen, zou ik dat graag met een aantal mensen doen. Het is te zeggen, indien bijvoorbeeld 4 mensen zijn die ook een deftige diy product willen bouwen dan kunnen we elkaar helpen. bijvoorbeeld door een gedegen cad-cam ontwerp te maken en dat binnen te leveren bij een cnc houtbewerkingsbedrijf.

De vraag is of het allemaal loont. ik wil niet pessimistisch doen, maar vooraleer je een luidspreker kan bouwen en vooral het filter van heel goede kwaliteit ben je snel 10 jaar bezig. Dat ben ik totaal niet, maar ben het beu naar een slechte sound te luisteren. dus wil eens flink van leer trekken; je leeft tenslotte maar 1 keer.

Dus ofwel koop ik een degelijke tweedehands luidspreker ofwel bouw ik er een. de prijs van een tweedehands mag hoger liggen dan die van de zelfbouw vind ik, omdat je er minder moeite moet voor doen. om een idee te geven een jmlab diva tweedehands haalt 4000 euro, dat bedrag kan ik nog ophoesten (alhoewel het pijn doet). een Thiel kan je tweedehands ook nog goed krijgen. Dus dat is wel de kwaliteit die ik nastreef. indien het zelfbouwproject dit niet haalt, tja dan hoeft het al helemaal niet.

Wat zou ik zo zelf willen bouwen;

1)ofwel een degelijke drie weg: op dit moment denk ik aan de Soup/avaclones (iedereen kent ze wel met de thiel drivers) ofwel een accapella (van troels gravesen: ik heb ooit met openbaffle gespeeld en volgens mij kan het moeilijk beter). beide luidsprekers zijn vrij duur qua onderdelen en toch echt geen lachtertje wat betreft houtbewerking.
1a) ik vraag me af of het bijvoorbeeld mogelijk is om daar waar de houten planken samenkomen door de cnc machine bepaalde uitsparingen te laten frezen zodat deze nog makkelijker te assembleren zijn (ik denk bijvoorbeeld aan een zwaluwstaart: dit gewoon als voorbeeld).
1b)het filter zal ik volledig nabouwen van een bestaand ontwerp, dit mijnenveld is niet voor mij, ik kijk graag naar de experts hier op het forum.

2)ofwel een degelijke tweeweg. ik ga sneller voor een compacte super degelijke tweeweg dan een TL tweeweg of zo(alhoewel er op troels gravesen site een tlj site die dit wel goed zou doen). een bas-midrange die heel veel bas moet leveren gaat vaak mis. een tweeweg die 45hz levert is schitterend. en dat lijkt me te doen, (cup of soup valt dan wel af) maar er zijn nog meerdere fraaie ontwerpen, zoals die van troels gravesen waarvan john eekels er een paar heeft);


wat zouden jullie doen mensen. ik schat dat de soup volledig afgebouwd zo'n 3000 euro gaat kosten.  een compacte tweeweg met bijvoorbeeld scan speak drivers kost direct een pak minder, ik schat 1250 euro of zo. (dit zit al ver van de 4000-4500 van een jmlap utopia diva).

de versterking van dit alles moet ook nog worden aangekocht, dus ik start bij de luidspreker. ik  weet heel goed dat high end luidsprekers high end versterking vragen. dus alles ligt nog open.

zijn er eigenlijk mensen geintreseerd in een top luidspreker zoals de soup - accapella, of een super tweeweg ? het is leuker als je met een aantal bouwt, en ook de kosten zullen dalen.

in alle geval hartelijk dank

dre73

ik zou eerst eens naar wat verschillende units gaan luisteren zodat je weet met welk merk drivers je wilt gaan werken,daarna kun je gaan rondkijken naar eventueel beschikbare kant en klare ontwerpen ;)
dus misschien soup of milestones of bij speaker&co de vertigo.
beide systemen zijn geheel verschillend maar beide wel goed.
dan nog een intressante vraag:waarom geen dipool?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fillemon

#2
daar heb je wel serieus gelijk in dre73. maar ik zou dat ook wel doen, voor ik tot de beslissing overga.
maar een soup of milestone vind je niet zomaar overal; ik woon in belgie, en de vertigo in groningen is dan erg ver weg.

een dipool, heb ik ook al aan gedacht, maar waarom zou ik dat doen, als een open baffle dat vanzelf doet.
meer geluidsdruk, dat is misschein de reden ? maar ik luister niet zo graag luid. ik heb graag dat alle detail er reeds is bij heel laag volume. ik word moe als het te luid staat.

een ander vraagje, ik ben al enige tijd op zoek naar een houtbewerkingsbedrijf dat op maat kan zagen, het is te zeggen, cnc. je mailt een cad cam tekening en hup die mensen draaien een mooi hoopje plankjes voor je. schuin zagen, frezen, gaten boren, het moet allemaal kunnen; op het internet vind je veel site die deze machines aanbieden maar weinig firma's die echt de bewerking doen.

de enige die ik kon vinden was in nederland, niet zo heel ver over de grens
www.vdb-houtbewerking.nl/
zijn er nog zaken die dit kunnen, en weet iemand er eentje in belgie ?
ik wil dit gewoon eens checken wat de prijs zou zijn mocht ik toch aan de slag gaan met zelfbouw. dat ik niet voor verassingen kom te staan.

en dre wat bedoel je met: daarna kun je gaan rondkijken naar eventueel beschikbare kant en klare ontwerpen  : bedoel je hiermee dat bestaande commerciele ontwerpen hier niet aan meekunnen ?

hartelijk dank

buizengek

als je voor de soup of milestones gaat zou je kunnen kijken op het forum naar iemand die gestopt is met het project en een onafgewerkte kast overkopen zoals ik gedaan heb of even kontakt opnemen met john eeckels die prima houtpakketten zaagt, zo ben je al een eind op weg naar een goede kastbouw
p.s. ik ben van eke bij gent dus als je even wil luisteren geef maar een gil
buizengek

fillemon

amaai, super gewoon.

mensen die kasten zagen
en mensen die hun materiaal laten beluisteren  :)

wel ik wil wel eens komen luisteren, maar weet niet goed wanneer, eke aka "de makro"
daarvoor heb ik de wagen nodig (van onze pa, in centrum brussel ben je daar niet veel mee) .
misschien is er binnenkort een meeting of zo en staat daar iemand met een soup of milestone.

naar de heer eekels ga ik eens mailen wat hij allemaal kan aanbieden, tzou werkelijk een droom zijn
als het hout al op maat staat. in elkaar lijmen dat lukt me nog wel.

je naamt zegt het al: buizengek: je stuurt de luidspreker dus aan met een tube, wat voor iets mag dat zijn ?  ik heb zelf nog een onafgewerkte el84 staan. wel maar 15watt. misschien net iets te weinig om grote luidsprekers goed aan te sturen.

hartelijk dank buizengek
groetjes fillemon

buizengek

mijn "tuigen" staan nog in de testfaze en dankzij de hulp van onze medeforumers ben ik een aantal filterschakelingen aan het uitproberen
voor het moment speel ik met oude wel opgekuiste quad 2 buizenbakjes maar het is de bedoeling om mijn (zelfbouw) 845 SE bakken(37 kilo per stuk)het
werk te laten doen
veel suc6
buizengek dirk

FFF

Ik ben zelf al 2 jaar aan de soup bezig, ik schiet gewoon niet op, en elke keer kotm er wel wat tussen.

Absoluut een prachtige speaker.

2 weg is toch iets heel anders, ik wil zelf graag ooit nog een echt high end project doen op basis van een 2 weg scan speak monitor.

Als je echter een 3 weg beluisterd is het echt anders. Het laag is zoveel mooier.

buizengek

dit moet ik beamen FFF en de milestone met de c220 gat echt laag
buizengek

fillemon

een 845, dan kan je de verwarming en de verlichting ook wel wat minder zetten  ;)
dat is iets to heavy voor mijn beginnershanden; meer dan 1000 volt en ook de prijs van
die blokken is niet weinig;

ik ken dat FFF, veel staat in de stijgers, maar geraakt maar niet af. om gek van te worden
tenzij je een vrij goed systeem staan hebt, heb ik dus niet; luister hoofdzakelijk hoofdtelefoon
met een dac en hoofdtelefoonversterker. een kleine tweeweg zou snel een oplossing kunnen bieden
(de kasten zijn simpel en alle hoeken recht, althans van die die ik bekijk, en de prijs valt goed mee).
je kan die dan binnen een aantal jaar aan een vriend kadoo doen terwijl je een aantal jaar aan de soup werkt.

ik heb wel een beetje schrik van dat laag, mijn luisterruimte is maar 4*7 en 2.7 hoog. veel beton.
ik huur het app, kan dus niet zomaar een remake doen van de ruimte. en tapijten kan niet want
mijn flatmate is allergisch aan tapijten(allé het stof). 

nu ik hoor dat deheer eekels kisten op maat maakt, ga ik hem misschien vragen één van zijn monitors
te zagen en daarmee een jaartje luisteren en ondertussen rustig beginnen bouwen aan iets groters;
overhaast bouwen is geen optie met zo'n mooie speakers, en twee jaar wachten nog minder.
ben blijkbaar niet de enige die zich verliest in de projectjes.

hartelijk dank

fireman

Quote from: buizengek on January 20, 2008, 20:47:01
dit moet ik beamen FFF en de milestone met de c220 gat echt laag
buizengek

De Soup niet ??
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

eazyQ

#10
Ook ik ben aan het rondkijken voor zelfbouw en de soup spreekt mij erg aan, ook qua design.
Het liefst zou ik zelf een kast ontwerpen, maar ik ontbeer de kennis. Veel kant en klaar ontwerpen zijn qua design net spectaculair als "normale" speakers, terwijl ik juist zelf het liefst de mogelijkheden van zelf ontwerpen zou willen combineren met het goede van zelfbouw (veel kwaliteit voor relatief lagere prijs dan kantenklaar). 

Omdat mijn broer bij een speakerfabrikant werkt, zal het op maat zagen van hout geen probleem zijn (hij beheert de freestafel namelijk) alleen het design en welke drivers/filters ga je gebruiken?

Gelukkig heb ik besloten nu in plaats van gewoon te beginnen eerst eens te gaan sparen zodat ik fronts, rears, sub en een centre kan gaan bouwen die allemaal op elkaar zijn afgestemd.

Weet er iemand of er naast autocad nog wat eenvoudigere applicaties zijn speciaal voor speakerontwerpen?google is my friend, heb zojuist flink wat gevonden : resultaten

FFF

Quote from: fillemon on January 21, 2008, 00:12:30
ik heb wel een beetje schrik van dat laag, mijn luisterruimte is maar 4*7 en 2.7 hoog. veel beton.
ik huur het app, kan dus niet zomaar een remake doen van de ruimte. en tapijten kan niet want
mijn flatmate is allergisch aan tapijten(allé het stof). 

nu ik hoor dat deheer eekels kisten op maat maakt, ga ik hem misschien vragen één van zijn monitors
te zagen en daarmee een jaartje luisteren en ondertussen rustig beginnen bouwen aan iets groters;
overhaast bouwen is geen optie met zo'n mooie speakers, en twee jaar wachten nog minder.
ben blijkbaar niet de enige die zich verliest in de projectjes.

Ik zit in een ruimte van 17m2  >:D

het laag maakt de speaker toch een stukje completer...

Quote from: Fireman on January 21, 2008, 11:21:04
De Soup niet ??

Ik denk dat hij de unit op zich bedoeld. Mijn ervaring is dat hij laag gaat, en ontzettend droog is.
Als je de soup bouwt met de eton kom je natuurlijk weer op iets anders uit.

Naar mijn mening gaat de soup wel laag, hoewel hij meer ontworpen is om strak en gedetailleerd te spelen.

fgroen

Ik weet niet waarnaar je momenteel luistert. Je moet denk ik ook oppassen om niet in een keer een te grote stap te maken. Juist tussenstappen zijn nodig om je de kant op te sturen waarheen je wilt, en te ontdekken wat belangrijk voor je is.

Je zou ook rustig eens een goede 2-weg kunnen maken (er zijn zat ontwerpjes met betaalbare drivers, zoals bijv. Peerless HDS drivers). Gewone rechte kastjes zijn makkelijk zelf te (laten) zagen bij een behoorlijke bouwmarkt (even de duimschroeven van de zager aandraaien) of een timmerwerkplaats. Als je aan het bouwen slaat zul je toch wel wat middelen in gereedschappen moeten steken, ben ik bang. Een bovenfrees en decoupeerzaag is wel het minimum. Als dat soort gereedschap reeds voorhanden is, is dat mooi meegenomen.

Ik heb bijvoorbeeld recentelijk een paar Dionysus speakertjes gebouwd (ontwerp an Edo). Kost relatief weinig (ong. 170 euro per speaker) en levert een paar speakers op waaraan heel veel plezier is te beleven.

Ik neem aan, dat je toch wel wat DHZ ervaring hebt. Met twee linker handen speakers in elkaar zetten (zeker van het niveau Soup/Milestones) en navenant afwerken is denk ik een beetje een utopie.

In ieder geval: veel succes met je zoektocht. Laat deze post geen ontmoediging zijn, maar wel een reality check.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

eazyQ

Ik heb inmiddels al wat meer ontwerpen van kant en klaar pakketten bekeken, deze verdienen qua prijs/kwaliteit een beetje mijn voorkeur maar is het ook de moeite waard (in prijs kwaliteitverhouding)volgens jullie (sorry voor een beetje topickapen trouwens):

2 x fronts Dalys en 2x AC1 surround en 1 x centrespeaker, totaalprijs €1451 (excl hout)
2 x fronts Midiline en 2x AC1 surround en 1 x centrespeaker, totaalprijs €1200 (excl hout)
2 x fronts Furot en 2x AC1 surround en 1 x centrespeaker, totaalprijs €1250 (excl hout)
2 x fronts Alcone Laplace en 2x AC1 surround en 1 x centrespeaker, totaalprijs €1048 (excl hout)

2 x fronts Vifa Carat en 2 x Vifa Impuls (afgestemd op Carat) en 1 x Carat Centre totaalprijs €1535.50 (excl hout)
2 x fronts Vifa Carat en 2 x Vifa surround 1 en 1 x Carat Centre totaalprijs €1318 (excl hout)

Dit zijn de standaard prijzen, en ik heb nog geen van deze gehoord, daar moet ik nog aan beginnen. Maar ik denk zelf dat ik door vast een keuze te maken op basis van prijs, uiterlijk en specs alvast voorkom dat ik door het zelfbouwbos de bomen straks niet meer zie. Extra kosten voor bijv magnetische afscherming e.d. zijn hier ook niet in berekend, daar niet overal duidelijk bij staat wat daarvan de kosten zijn en omdat dat natuurlijk op meer dan 1 manier kan gebeuren.

Ik weet nu hoeveel ik ongeveer ga uitgeven, de sub komt in een later stadium, nu moet ik eerst vooral de fronts gaan luisteren. 4G kan bij mij thuis niet, rears worden allen gebruikt voor film en zijn niet superbelangrijk in mijn setup, zolang de match er maar is met de fronts. Persoonlijke voorkeur hebben de Carats en de Furot, puur wegens het design alleen heb ik bij de Carats 2 rears mogelijkheden die nogal wat schelen (ruim 200 euro) en is het verschil dat waard? ook daar moet ik naar gaan luisteren.

Maar goed, ik zal dit topic niet langer gekaapt houden, maar ben wel benieuwd naar jullie mening.

Arieson

Quote from: fillemon on January 21, 2008, 00:12:30

...nu ik hoor dat deheer eekels kisten op maat maakt...


Het zal aan mij liggen, maar dit roept toch heel andere associaties bij me op dan het bouwen van een luidspreker.    :P ::) ;D


fillemon

hallo mensen,

hartelijk dank voor de replies.

effe wat terug replyen

@arieson:
ik had gehoord dat de heer Eekels het hout op maat zaagt, niets meer.
dat is heel wat. want bezit echt weinig materiaal, zelfs geen bovenfrees,
dan kan je echt heel weinig kanten  ;) op;
ik zou het liever allemaal zelf doen, maar de tijd en het materiaal is niet minnetjes,
en om een aldi bovenfrees te kopen die na een tijdje de geest geeft heb ik geen zin.
niet dat het festo moet zijn, maar een blauwe bosch lijkt me voor mij ideaal.

@fdegroen
wel fdegroen, dat realiseer ik mij ook. op dit moment heb ik ook niet het kapitaal om eens een
soup of milestone in elkaar te boksen, snel een 3000 euro, en dan een bovenfreesje en deftige decoupeerzaag
en nog wat materiaal en je bent 4k kwijt.
ik heb een pm gekregen van carlojpb, die had nog een kastje staan dat hij wilde verkopen. het is een tweeweg
met twee seas drivers erin. (allé die zitten er nog niet in). tesamen een 350 euro denk ik.
mijn bob brines ft1600mkIII is aan het klaargeraken. dus dat zou ook goed uitkomen. maar ik dacht stilletjes aan
eens een groot project in elkaar te zetten. nuja, als ik dat zou aanvatten, dan staat die misschein binnen twee jaar
te spelen, ik werk ongelofelijk traag. slechts als ik eens bij mijn ouders kom werk ik verder aan het ding omdat ik
daar ruimte heb. maar met mijn mltl 167e fostex (misschien zet ik er een ft17h bij) en misschien die kistjes van carlo
zal ik wel wat referentie kweken.

@iedereen.
toch denk ik erover om een milestone te bouwen. nu ik vraag me af of er nog mensen zijn die dit willen doen.
indien zo, kunnen we de krachten bundelen. er zullen zeker wel cad cam's zijn van de milestone en zo niet
wil ik dat wel doen (alhoewel ik nog nooit met cad cam heb gewerkt: dus dat gaat opnieuw effe duren).
ik zou dan een aantal houtbewerkingsbedrijven willen mailen met een prijsoffertie. tzal niet goedkoop zijn om dat
te programmeren, tenzij de cad cam er zo in kan geladen worden. maar indien we met pakweg 5 mensen zijn die
een milestone op maat willen hebben, uitgefreesd en al. dan kan dat eventueel een optie zijn; dan moeten we
enkel nog lijmen en de drivers plaatsen. indien je enkel een speaker nabouwt, en veel meer als dat kan ik niet,
(filters begrijpen lukt nog net, maar uitdenken, neen). dan is het hout wel absoluut het moeilijkste wat er is.
ik laat maar een ballonnetje op, indien er een aantal mensen een milestone zouden willen bouwen, en dat hoeft
niet morgen klaar te zijn, dan kunnen we beter join hands doen.
maar tot dan zal het een kleine tweeweg en een fullranger zijn die het mooie weer maken.

groetjes filip

eazyQ



Marc Heijligers

Quote from: fillemon on January 25, 2008, 19:15:19
de man zit hier ook op het forum.

Zeg maar Marc hoor.  :)

Inderdaad, details van de speakers staan op het web, echter door structurele tijdsgebrek is de website niet up-to-date, en is het werk aan het filter wat vertraagd. Ik zal een dezer weken de website eens oppoetsen, er is best e.e.a. gebeurd aan metingen en filtering.

Laatste stand van het filter is hier te zien:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32492.msg1081101#msg1081101

Waarbij momenteel:
R5 = 3.3Ohm (voorkomt een resonant gedrag in het mid)
R2 = 10 Ohm (brengt bas beter in lijn met de waarde van R5)

Ik ben nu nog een ei aan het leggen over de exacte verhouding tussen R2 en R8, die laatste kan denk ik ietsje lager. Verder ben ik bezig met een uitgebreide luistertest van condensatoren van Crafty, Intertechnik, en ik hoop binnenkort er ook nog Dueland erbij te betrekken.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

eazyQ

Dank voor de links beiden, dat si idd een design wat mij zeer aanspreekt, maar ik zie dat er naast het design dus wel nogal wat mogelijkheden zijn qua drivers/filters. Daar heb ik dus nog weinig kaas van gegeten en ben ik momenteel wel mee bezig om daarin te verdiepen.

fillemon

wel okee, dan zeg ik toch gewoon Marc  :)

fantastisch project marc, en mooi gedocumenteerd.
Re-Spect  O0

groetjes

PaulSQ

Quote from: Tim Radges on January 22, 2008, 17:27:34
Maar goed, ik zal dit topic niet langer gekaapt houden, maar ben wel benieuwd naar jullie mening.

de kwestie lijkt me wel een eigen topic waard?

De carats en impuls zijn oudere 'modellen' van Vifa, ik denk dat er nieuwere systemen beschikbaar zijn met een sterkere prijs/kwaliteitverhouding...

of kijk ook eens op de sites van de bekende zelfbouwers....
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

eazyQ

Quote from: PaulSQ on January 27, 2008, 10:47:13
de kwestie lijkt me wel een eigen topic waard?

De carats en impuls zijn oudere 'modellen' van Vifa, ik denk dat er nieuwere systemen beschikbaar zijn met een sterkere prijs/kwaliteitverhouding...

of kijk ook eens op de sites van de bekende zelfbouwers....
dat vermoeden had ik ook al, ben momenteel aan het (proberen) zoveel mogelijk te lezen, maar voordat ik uberhaupt wat ga bouwen zal ik eerst euro's moeten hebben, veel moeten lezen en luisteren en dan pas beginnen. Pas dan als ik die knoop heb doorgehakt maak ik er een eigen topic van denk ik, tot die tijd kaap ik gewoon af en toe eens een thread ;) .