Hoi.
Ik heb afgelopen vrijdag besloten om een paar monitortjes te bouwen als proef voor een goedkoop HT systeem. Zaterdag een paar kastjes inelkaar gebasteld en zaterdag avond kwam er geluid uit.
De speaker units zijn een Hivi Research M4N als woofer en een TN25 tweeter
De M4N is eigenlijk een 4" breedbandertje, die boven de 4kHz met allerlei gemene streken de 20k probeert te halen. Toepasbaar in een gesloten kastje van 4 liter (Qts=1.08). De looks zijn zeker niet verkeerd:

De prijs ook niet. 29 Euro per stuk.
Het tweetertje is heel klein, en heeft een "nautilus-achtig" kamertje aan de achterkant. Kost 19 Euro per stuk.

Zondag de hele dag met het filter bezig geweest. Omdat ik de laatste vier jaar alleen maar aktieve systemen gebouwd heb, begaf ik me een beetje op onbekend terrein. Gelukkig dat er genoeg mensen hier op het forum zijn die hun filterperikelen delen, dat heeft me toch behoorlijk geholpen.
Van de bouw van de kastjes heb ik geen foto's gemaakt, ze waren klaar voordat ik mijn camera kon pakken.

Het is niets bijzonders, gewoon 6 plankjes. Voor de zijkanten heb ik een stuk Meranti multiplex gebruikt, dat ik nog had liggen, en de overige panelen is 12mm MDF dat komt uit plankjes die over waren van de mid-behuizing van de Avaclone. Allemaal restmateriaal, dus je kunt spreken van een behoorlijk "groen" projektje.
Hier een aantal pics van zondagavond. Zoals te zien was het een beetje een bende na afloop:

Micro monitor voor HT
Rechter speakertje:

Micro monitor voor HT
Linker speakertje:

Micro monitor voor HT
Filters:

Micro monitor voor HT

Micro monitor voor HT
Om een idee te geven hoe klein ze zijn:

Micro monitor voor HT
Het filter is nog niet helemaal klaar, maar ik heb zondag wel behoorlijk voortgang geboekt.
Ik was uitgegaan van een textbook 2e orde filter met een scheidingsfrequentie van 2500Hz. Het werkte wel, maar er klopte geen snars van. Niet zo verwonderlijk natuurlijk.
Het grootste probleem was de bult van de tweeter bij de overname frequentie, die samen viel met een oplopende respons van de woofer:
freq. respons tweeter:

freq. respons woofer:

Ik heb mijn DEQX als meetapparaat gebruikt, en daarmee was goed te zien wat er allemaal gebeurde. Uiteindelijk het ik de tweeter een 3e orde filter gegeven op 3400 Hz, en de scheidingsfrequentie van de woofer iets naar onderen geschoven. Uiteraard de impedantie van de woofer gelineariseerd met een RC tak parallel over de woofer.
De DEQX had nog een toegevoegde waarde. Ik kon een niet recht klinkende speaker calibreren, zodat de frequentie karakteristiek kaarsrecht werd. Dit levert dan een speaker op die tonaal gewoon klopt. Dit kun je dus zien als een soort "target": zo moet-ie worden.
Door een profiel als "bypass" te programmeren, en een ander profiel als "calibrated" te programmeren, kon ik heel makkelijk horen waar de verschillen lagen tussen het filter zoals het klinktop dat moment (bypass) en de gewenste target (calibrated).
Momenteel klinkt het nog een beetje hard in het midden, en het hoog loop nog iets op.
Voor het mid lijkt het erop, dat er een zuigkring nodig is om een piek rond de 5kHz weg te werken, die trekt namelijk de midrange nog een beetje omhoog. Het extra hoog krijg ik wel weg met een weerstandje en een C parallel over de tweeter.
Tot op heden ben ik aangenaam verrast door deze speakertjes. Ze klinken een stuk groter dan dat het formaat zou doen vermoeden. Ik heb tevens een paar profielen in mijn DEQX zitten, waarmee ik de Avaclone woofers als subwoofers mee laat spelen. Daarmee wordt het echt een volwassen systeem! Hoewel de speakertjes op zichzelf al heel vol klinken, maakt een sub het wel af.
De komende tijd zal ik wel bezig zijn met het filter.
Ik zal kijken, of ik screen shots van de DEQX software kan exporteren, dat is wel leuk om te posten.
mvrgr, Fokke.