Is winkel altijd aansprakelijk voor goede oplossing bij defect product?

Started by Erik, June 17, 2007, 10:35:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Normaal ga je altijd naar de winkel niet naar de importeur als een product niet werkt.
Nu heb je af en toe van die producten met zo'n soort garantie dat je altijd direct de importeur moet bellen en zei ruilen dan meestal het product om of je krijgt een adres om het naar op te sturen.

Dus een winkel zal altijd naar de importuer verwijzen , sterker  og hij kan dan niet anders.

Echter als een product steeds na reparatie weer na 6 weken stuk is en de importuer geeft geen betere cq echte oplossing of geld terug.

Kun je dan nog steeds de winkel waar je het gekocht hebt onder druk zetten met een oplossing te komen cq is die aansprakelijk voor oplossing. Ook al verwijst die steeds terug naar de importeur?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nahpets

Quote from: Erik on June 17, 2007, 10:35:47
Kun je dan nog steeds de winkel waar je het gekocht hebt onder druk zetten met een oplossing te komen cq is die aansprakelijk voor oplossing. Ook al verwijst die steeds terug naar de importeur?


Sterker nog, de winkel is je contractpartner (kijk maar op je kassabon, daar staat MediaMarkt Almere(bijv) en niet Pioneer Nederland). De winkel zal dus voor de oplossing moeten zorgen. Dat zij daarvoor bij de importeur/fabrikant aan kunnen kloppen is erg mooi maar de verplichting om aan de garantie te voldoen ligt echt bij de winkelier. Deze zal zich dus ook niet kunnen 'verschuilen' achter een importeur die niet mee wil werken aan een oplossing, dat is namelijk een zaak tussen de winkelier en importeur, NIET tussen consument en importeur.

Bovenstaande is overigens in de praktijk een stukje lastiger te bewerkstelligen dan nu even op te schrijven  ;D
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Erik

In dit geval weet weet ik het niet zo zeker, de fabrikant hier wil zelfs niet eens dat je naar de winkel teruggaat. Sommige winkels willen het product daarom ook liever niet verkopen omdat ze geen service kunnen of zeggen te kunnen leveren.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jankees

Quote from: Enno on June 17, 2007, 11:05:42
Sterker nog, de winkel is je contractpartner (kijk maar op je kassabon, daar staat MediaMarkt Almere(bijv) en niet Pioneer Nederland). De winkel zal dus voor de oplossing moeten zorgen. Dat zij daarvoor bij de importeur/fabrikant aan kunnen kloppen is erg mooi maar de verplichting om aan de garantie te voldoen ligt echt bij de winkelier. Deze zal zich dus ook niet kunnen 'verschuilen' achter een importeur die niet mee wil werken aan een oplossing, dat is namelijk een zaak tussen de winkelier en importeur, NIET tussen consument en importeur.

Bovenstaande is overigens in de praktijk een stukje lastiger te bewerkstelligen dan nu even op te schrijven  ;D
Zo is het maar net.

Jan-Kees den Haan

RamonPhilippo

Enno heeft 100% gelijk. Je hebt geen enkele boodschap aan de relatie fabrikant - winkelier. Jouw contractspartij is de winkelier en niet de fabrikant. Een garantie gegeven door de fabrikant is slechts een extra bovenop jouw wettelijke garantie jegens de winkelier. Een fabrikant kan dan ook niet uit de overeenkomst die jij met de winkelier hebt, de gehele garantieverplichting van de winkelier jegens jou te niet doen.