VERSTERKER DER VERSTERKERS

Started by paul groot, June 16, 2007, 18:50:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wiros

Quote from: R on June 19, 2007, 15:40:15
Gaaf aanbod, mooi zeg zo'n forum!

even brutale vraag, heb je 30mm of zoiets ook in aluminium?


daar kan ik je niet aanhelpen!
vrgr
Wim

Wiros

Quote from: Erik van Voorst on June 19, 2007, 16:11:02
Gaaf aanbod.!!!!...Hou ik zeker in gedachte Wim..... 8)

Waar ik momenteel om zit te gillen is 6mm koperen staafje.......zo een 20/30 cm...
De as (uit diverse audio catalogi) die ik standaard straks aan de Shallco moet maken om te verlengen vind ik zeer inferieur... (heb ik er 2 van gekocht) :(

Een loodgieter is al voor me bezig...maar wordt moeilijk.... ;)
Erik,
vlgde week kan is mijn buurman weer thuis van vakantie en kan ik even in zijn "magazijn "kijken! ::) Ik weet niet hoeveel haast je hebt?
vr gr
Wim

R

Zeker weten? Heb laatst daar een offerte aangevraagd, en kon gewoon 4 x 300mm in 30mm aluminium afnemen als ik wilde. In het winkelwagentje kun je gewenste lengte en aantal aangeven. Ik dacht dat die winkel er ook juist was voor kleinere afname.

Quote from: Erik van Voorst on June 19, 2007, 16:20:19
Hoi Frank die site ken ik...(in de buurt van mijn werk zelfs) maar je moet dan meteen grof kopen... :(

R

Ok, misschien had je connecties. toch bedankt.

Quote from: Wiros on June 19, 2007, 17:08:13
daar kan ik je niet aanhelpen!
vrgr
Wim

WMC

Hier in Eindhoven zit een 'schroot' metalen boer. Die heeft regelmatig van dat soort spul liggen. Ook ijzeren profielen van bijvoorbeeld 40x40x2 en dan in stukken van 2 meter, waar een bedrijf niks meer mee kan. Daar heb ik ook mijn lood gehaald voor de speakers, was ooit een overschot partij. Alles wordt tegen de geldende prijs verkocht, ik mee dat staal rond de 60 cent zat, lood op €1.50 per kilo. Ik kan als ik er langs kom wel eens kijken.
Noem maar eens op wat je allemaal precies nodig hebt.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Durk

koper is wel redelijk duur...

een van mijn klanten verwerkt heel veel koper: zij hebben een hidden-camerasyteem om diefstal door het personeel te voorkomen..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Erik van Voorst (in memoriam)

Kijk maar jongens bedankt voor de hulp ;)

Mijn Shallco wordt pas de 29e verstuurd uit Amerika---- :(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

PaulSQ

In Rotterdam zit de metaalwinkel, ik weet bijna zeker dat ze het daar wel hebben..

Ziet er goed uit trouwens de "originele", alle elco's vervangen door dikke MKP plus?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja inderdaad maar ook zeer veel grote Teflon Caps in een aparte behuizing om de waarde op te bouwen (bijna geen doen).

Let wel het vervangen van een electrolyt door condensators is niet per se een verbetering....EERST LUISTEREN....

Bijvoorbeeld in mijn Dac was het vervangen geen succes en klonk de Blackgate weer beter....dus kun je al die moeite besparen.... ;)

Vanmiddag vrij genomen om aan de ESP-6 te werken  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

QuoteShorty je maak je zorgen om niks...de zichtdelen worden behandeld...  ;D

Over de zichtdelen maak ik me geen zorgen.... het gaat om de contactvlakken tussen de onderlinge platen....  als je die zou lakken dan trekt de lak door de capillaire werking ertussen...? :(

VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)

#60
Ja ik snap precies wat je zegt...  ;)

Nee de hele koperen binnenbak bak wordt verder niet (met lak) behandeld maar zeg maar even alleen de bovenplaat waar de buisjes opkomen en dan alleen het zichtgedeelte..enfin dat is een afwerkingsidee...ik zie wel... ;D.

Ik wilde sowieso een prima koppeling van de panelen op de hoeken dus ook hiervoor weer messing schroeven gebruikt en mooi haaks gewerkt.... ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#61
Vanmiddag vrij genomen...kon niet langer wachten....hahahahaha :-X

Ik heb mezelf namelijk vermant en vond dat mijn methode van metaalbewerking TE tijdrovend was.... :-\
Dus tanden op elkaar een groot hart...slijpschijf erin en uit de hand doorslijpen.....

Dit ging boven verwachting en binnen 2 uurtjes had ik het subchassis klaar. :o..althans nog niet afgemonteerd maar even " op proef " er ingelegd....

Verplaatsen van de ESP-6 is nu wel ...a two man job....maar dat is onbelangrijk...eens op zijn plekkie blijft hij wel staan...

Ook is er rekening gehouden met reparatie cq modificatie want de bodempanelen kun je per stuk van bovenuit losschroeven...eentje bv voor de volume...eentje straks voor de buizen...eentje...enz enz...

Op een van de foto's zie je de "restjes" daar kan ik nog wat leuke dingen meedoen in de  ESP-6 >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

WMC

Je zou het chassis ook nog dicht kunnen solderen als je echt wilt. Om de stijfheid te verhogen zou je nog een diagonaaltje toe kunnen voegen, of komt er ook een bovenplaat op?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

BernHardN

Quote from: WMC on June 20, 2007, 18:29:36
Je zou het chassis ook nog dicht kunnen solderen als je echt wilt. Om de stijfheid te verhogen zou je nog een diagonaaltje toe kunnen voegen, of komt er ook een bovenplaat op?

Ja,.......want dit ziet er niet zo degelijk uit  :P  ;D

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

WMC

Quote from: BernHardN on June 20, 2007, 19:06:42
Ja,.......want dit ziet er niet zo degelijk uit  :P  ;D

Feit is gewoon dat je de stijfheid met een factor 8 (als ik me dit goed herinner) kunt verhogen, door diagonaal van het vierkant vast te leggen. Als voorbeeld, pak maar eens een sigarendoosje, probeer dit eens zonder de deksel erop te verbuigen (van punt naar punt). Maak dan de deksel vast met een aantal spijkertjes, desnoods alleen op de diagonalen en probeer het nog eens.
Aangezien dit een "over the top" project is, lijkt elke verbetering me er eentje.

Overigens is deze interne vrijheidsgraad ook te verwijderen door hem goed op te leggen op 4 punten. Als er interesse voor is zal ik er wel eens iets over schrijven.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Wimpie007

Klinkt interessant, je hebt alvast 1 lezer :)
Misschien eigen topicje voor maken dan, dan kan Erik rustig voort werken. ;)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

pong38

Erik,

Je hebt zo te lezen inmiddels je attenuators reeds besteld. Maar wil je voor de beeldvorming nog even attenderen op de volgende pagina : http://www.mhsoft.nl/MySystem/HiFi.asp

Redelijk smullen dacht ik zo.

Ron

WMC

Ok, bij deze een stukje over het goed opleggen van een constructie.

Om te beginnen zal ik wat uitleggen over de vrijheidsgraden:

Het is belangrijk elke vrijheidsgraad slechts een keer vast te leggen, dit om spanningen in het materiaal te voorkomen bij opwarming. Dit betekent dus dat alle zes de vrijheidsgraden bepaald worden door een 'spriet*'. Het volgende plaatje is volledig geconstraint, en er zal dus ook geen spanning optreden bij het opwaren van de hele constructie.



Denk er nu nog een spriet bij in de rechter onderhoek in x richting en de constructie is overbepaald** door deze extra spriet. Bij het opwarmen van de constructie is de x-positie dubbel bepaald door de spriet linksonder en deze extra spriet, er komt dus ongewenste spanning op de constructie.

Nu gaan we naar intere vrijheidsgraden:

Stel nu een schoenendoos deksel voor, of een sigarendoosje. Deze zijn relatief stijf als je ze puur in hun x of y richting belast (zie bijgevoegd plaatje), maar slap in de diagonaal (x'y'). Dit is dus precies wat hier het geval is.



De rode punten zijn de opleggingspunten. Zoals gezegd is het deksel stijf in x en y richting, dus ligt hij of te wippen op de horizontale strepen, of de verticale, zijn positie is dus eigenlijk overbepaald, terwijl de interne vrijheidsgraad nog steeds aanwezig is. Duw maar op de linker onderhoek, de rechter bovenhoek komt even veel omhoog en zo voort.
Nu verplaatsen we de opleggingen naar een postitie uit het midden, door de verhoudingen die nu ontstaan is de interne vrijheidsgraad vast gelegd. Stel je maar voor: We duwen op de linker onderhoek wat een verplaatsing geeft van dz, de rechterbovenhoek gaat met (i*dz) omhoog, dit betekent dat de rechter bovenhoek met (i*i*dz = i^2 *dz ) zakt en zo voort. Als we de cirkel rond maken komen we linksonder uit, deze hoek zou i^4*dz omlaag moeten staan wat niet klopt met wat we eerder hebben opgelegd. Als i^4*dz dus afwijkt van dz hebben we de interne vrijheidsgraad vastgelegd.

Wat er nu echter weer in het gedrang komt is het elimineren van trillingen. Immers door het opleggen op vier punten is de interne vrijheidsgraad geëlimineerd, maar dit stelt wel eisen aan de stijfheid van de oplegging, deze moet in ieder geval in de orde van de buig stijfhied van de opgelegde constructie liggen. Aangezien het elimineren van trilligen het hoofd doel was, moet de ophanging juist slap zijn. Immers de eigenfrequentie wordt gegeven door omega = wortel( stijfheid / massa ), met omega in radialen. Met een massa van 50 kg zit je dan op een stijfheid van ongeveer 200.000 N/m als je de resonantie op 10 Hz wilt leggen. Met deze stijfheid zou dit een invering van 2mm geven, bij 50 kg oplegging. Niet echt wat je wilt als je de interne vrijheidsgraad vast wilt leggen. Vandaar mijn suggestie een bovendiagonaal toe te voegen. De oplegging kan dan zo slap gemaakt worden als je zelf wilt.

Ik heb ook even lopen rekenen aan de stijfheid van de oplegging:

Langsstijfheid wordt gegeven door c = EA/l  met E de elasticiteitsmodulus, A het oppervlak en l de lengte. Laten we even drie (4 zou het weer overbepaald maken) blokjes van (5x5x5) cm aannnemen, dan komen we bij een vereiste E modulus van 1.3 Mpa. Materialen die deze stijfheid hebben zijn best te vinden gok ik. Overigens is het verlagen van de stijfheid natuurlijk ook te doen door het oppervlak kleiner te kiezen, zo wordt de keus van materialen wel groter. Let overigens wel op bij het verkleinen van je oppervlak. Er is ook een knikgrens, voor die formule moet je me maar PMen als er interesse voor is.


* Een spriet kenmerkt zich door slechts 1 vrijheidsgraad vast te leggen. In zijn trek/duw richting is hij stijf, maar zijdelings wijkt hij makkelijk uit, waardoor de overige verplaatsingen wel mogelijk zijn.
** Een vrijheidsgraad is twee keer vastgelegd.
** 'i' is de overbrengverhouding: i=uit/in
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

ruud2

#70
Hoi,

een kleine opmerking: het constainen is simpel gezegd het vastleggen in 3 dimentie's
in de ruimte van een produkt.( tov. een bepaald punt)
is een ingewikkelde materie om in cadmodellen delen tov. elkaar te positioneren , (dwz. lijnen , lijstukken of wiskundige  kromme lijnen)of nog leuker tov elkaar te kunnen laten bewegen als de constrains worden vervangen door maatvoering.
m.i. heeft dit niets te maken of het produkt nu van karton of staal is.

er bestaat wel een rekenprogramma waar je in kunt berekenen als er een belastingscollectief wordt opgeven wat de vervorming van de delen zou kunnen zijn, eindige elementen methode bv.
bovenstaand is voor mij een dagelijkse alternatieve opgedrongen hobby van de baas.(werk)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Wiros

#71
Quote from: Wiros on June 19, 2007, 17:11:58
Erik,
vlgde week kan is mijn buurman weer thuis van vakantie en kan ik even in zijn "magazijn "kijken! ::) Ik weet niet hoeveel haast je hebt?
vr gr
Wim

Erik,
De "buurman" is weer thuis en kan mij helpen aan een 6 mm messing as lengte 300 mm. Ben je al voorzien of wil je het materiaal nog hebben? Laat even weten per omgaande. Ik kan het dan morgen aan mijn dochter meegeven , zij woont in Den Haag en daar kan je het ophalen. :)
vr gr
Wim

Erik van Voorst (in memoriam)

#72
Hoi Ik heb het toevalig gisteren ook kunnen kopen bij Quartel 6 mm messing...Hardstikke bedankt !!!!!!!

Vandaag tussen de details van de keukenbouw door...weer even wat uurtjes aan het subchassis besteed..

De foto's spreken een beetje voor zichzelf...

Na een werkbespreking hebben we toch besloten om GEEN messing profielen te gebruiken maar de plateautjes aan de wangen rechtstreeks te koppelen met M5

Dus voorboren met 4.2 mm en daarna met 2 tapboortjes voorzichtig schroefdraad gemaakt...

Ik heb vandaag 2 zijden kunnen maken en het geheel wordt steeds steviger.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#73
 ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

 :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!