VERSTERKER DER VERSTERKERS

Started by paul groot, June 16, 2007, 18:50:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

De buitenmuren...uhhh...wanden van de ESP6 zijn klaar..
Veel werk maar wel constant een glimlach op mijn gezicht als ik ermee aan de slag ben....wat is koper zwaar
zeg zeker voor een "houtman"  ;D

Geloof het of niet maar deze behuizing is maar ietsje groter dan mijn reeds bestaande verlengde SP6.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

R

Keurig. Die gaten, die zaten in het gekochte materiaal? Of is dat de bedoeling?

Shorty

Leuk, Erik!  ;D

Gaan de uitenden van die koperen platen niet oxyderen, zodat je straks elke zaterdagmiddag je prĂ© uitelkaar moet halen om ze met Brasso te lijf te gaan?  :-[ Of ga je elke plaat apart aan een steraarde hangen? Of maak ik me zorgen om nix?  ;)

VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)

#28
...gaatjes zaten er al in...daar kwamen volgens mij de -tig kwadraat kabels op aangesloten op de Powerplant.. 8).....het is niet gekocht in een winkel...maar via via....dus moet ik het eerst ombouwen....uiteraard ga ik een paar van die gaten benutten...gaandeweg....

en Shorty je maak je zorgen om niks...de zichtdelen worden behandeld... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

PaulSQ

Misschien is het leuk om korte beschrijving en wat plaatjes van je huidige VV te plaatsen, ik ben wel benieuwd hoe die er uit ziet...
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Leon

Hallo Erik;

Nog nooit eerder heb ik gemaild op het HT-forum. Wel heb ik enkele malen met je gemaild via je prive mail adres. Ik ben een constante lezer zeg maar, iemand die dagelijks informatie opslurpt via dit forum. De meeste informatie die ik daadwerkelijk ook heb gebruikt "in de praktijk" kwam altijd van jou hand.
Talloze tips, werkelijk veel te veel om op te noemen, heb ik mezelf eigen gemaakt via JOU topics. Materiaalkeuze, lijmkeuze, plamuurkeuze, manieren van schuren, lakken, fineren en noem maar op.

Daarom wil ik, via deze weg, mijn welgemeende respect voor JOU uitspreken. De laatste weken heb ik talloze malen ingelogd om te zien of je weer zou gaan schrijven op danwel voor dit forum.
Ik weet, als geen ander, hoe vervelend het kan zijn als mensen je op een "persoonlijke" manier te lijf willen gaan. Daarom weet ik ook als geen ander hoeveel moed ervoor nodig is om "het draadje" weer op te pakken.

Het feit dat je weer bent gaan schrijven geeft aan dat je een groot en vooral een goed hart hebt.

Laat je, in de nabije toekomst, vooral niet meer uit het veld slaan door mensen die discussie voeren zien als een vorm van oorlog voeren. Iemand moet er dan kennelijk "winnen"...............

Laat je echter vooral leiden door tal van anderen. Mensen die, net zoals ik, normaliter niet eens schrijven op een forum. Mensen die slechts kennis willen vergaren, tips willen lezen en iets willen leren.

Ik durf inmiddels, na enkele jaren leesplezier, gerust te stellen dat ik getransformeerd ben van een man met de spreekwoordelijke 2 linkerhanden tot een zelfbouwer "Pur Sang"....................

Ik ben inmiddels gevorderd tot het bouwen van een Scan Speak Maxima, geheel voorzien van facetten en noem maar verder op. Nagenoeg alle bijzonderheden heb ik kunnen vinden onder JOU topics.

Onderschat vooral niet hoe groot de waarde is van hetgeen jij allemaal op dit forum zet.

Ik hoop daarom dat je weer met veel plezier zult gaan schrijven. Mocht er weer zo'n grapjas zijn die jou het leven zuur probeert te maken ...........  Negeren doet wonderen ........   En blijf vooral denken aan alle anderen die je enorm helpt met je geweldige topics.

Elkaar een beetje helpen. Da's volgens mij vooral het doel van een forum zoals dit .........

En geloof me, zoals jij mensen helpt, dat is slechts voor weinigen weggelegd.

Nogmaals ............  RESPECT , HULDE en NIETS DAN LOF ...............

Leon van Meijel
Valkenswaard
Groetjes Leonneke

Audiofiel

Wat een prachtige eerste post! En je hebt groot gelijk!

Erik heeft veel mensen geholpen bij hun keuze in materialen en behandelwijze en staat altijd klaar voor een nuttige tip. Hij is een echte ambachtsman die bovendien ook nog eens zijn kennis wil delen. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peppi

#32
Quote from: Leon on June 19, 2007, 01:19:27
Hallo Erik;

Nog nooit eerder heb ik gemaild op het HT-forum. Wel heb ik enkele malen met je gemaild via je prive mail adres. Ik ben een constante lezer zeg maar, iemand die dagelijks informatie opslurpt via dit forum. De meeste informatie die ik daadwerkelijk ook heb gebruikt "in de praktijk" kwam altijd van jou hand.
Talloze tips, werkelijk veel te veel om op te noemen, heb ik mezelf eigen gemaakt via JOU topics. Materiaalkeuze, lijmkeuze, plamuurkeuze, manieren van schuren, lakken, fineren en noem maar op.

Daarom wil ik, via deze weg, mijn welgemeende respect voor JOU uitspreken. De laatste weken heb ik talloze malen ingelogd om te zien of je weer zou gaan schrijven op danwel voor dit forum.
Ik weet, als geen ander, hoe vervelend het kan zijn als mensen je op een "persoonlijke" manier te lijf willen gaan. Daarom weet ik ook als geen ander hoeveel moed ervoor nodig is om "het draadje" weer op te pakken.

Het feit dat je weer bent gaan schrijven geeft aan dat je een groot en vooral een goed hart hebt.

Laat je, in de nabije toekomst, vooral niet meer uit het veld slaan door mensen die discussie voeren zien als een vorm van oorlog voeren. Iemand moet er dan kennelijk "winnen"...............

Laat je echter vooral leiden door tal van anderen. Mensen die, net zoals ik, normaliter niet eens schrijven op een forum. Mensen die slechts kennis willen vergaren, tips willen lezen en iets willen leren.

Ik durf inmiddels, na enkele jaren leesplezier, gerust te stellen dat ik getransformeerd ben van een man met de spreekwoordelijke 2 linkerhanden tot een zelfbouwer "Pur Sang"....................

Ik ben inmiddels gevorderd tot het bouwen van een Scan Speak Maxima, geheel voorzien van facetten en noem maar verder op. Nagenoeg alle bijzonderheden heb ik kunnen vinden onder JOU topics.

Onderschat vooral niet hoe groot de waarde is van hetgeen jij allemaal op dit forum zet.

Ik hoop daarom dat je weer met veel plezier zult gaan schrijven. Mocht er weer zo'n grapjas zijn die jou het leven zuur probeert te maken ...........  Negeren doet wonderen ........   En blijf vooral denken aan alle anderen die je enorm helpt met je geweldige topics.

Elkaar een beetje helpen. Da's volgens mij vooral het doel van een forum zoals dit .........

En geloof me, zoals jij mensen helpt, dat is slechts voor weinigen weggelegd.

Nogmaals ............  RESPECT , HULDE en NIETS DAN LOF ...............

Leon van Meijel
Valkenswaard

Nou deze post lijkt me zeker reden voor Erik om er mee door te gaan, geweldig project lijkt me, dit ga ik zeker volgen, inderdaad hulde voor de bouwer :D

Peter
Reality is an illusion caused by a lack of alcohol (Audiostatic ES300rs, 2x HYPEX NCore 400 monoblocks, NAD T758v3, LG OLED v920, 5.1.2 Gallo A'Diva Ti surrounds in Atmos, Final S200 sub, Apple TV4k, Marantz cd80)

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay hier een foto van de Audio Research SP-6.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#34
Hierbij een foto van mijn gemodde SP-6....niet zo heel erg mooi van binnen maar klinkt wel...(laatste modificatie in 1993 door mij gedaan......
Let wel dit is een van de 3 dozen....
In de zijwangen zitten condensatoren welke de electrolieten vervangen.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Hier vind je de schema's en de Partslist van het origineel....

http://www.arcdb.ws/SP6/SP6.html

Mijn huidige modificaties aan het beestje sinds 1993:

Gescheiden volumeregeling gebouwd...
Balansregeling eruitgehaald
Alle switches gebypassed
Alle Cinchverbindingen verwijderd (rechtstreeks gesoldeerd)
Lichtnetsnoer vervangen (rechtstreeks gesoldeerd)
Andere gelijkrichting
Elk buisje eigen gloeidraadtrafo
Buffering aangepast
Trafo's andere behuizing
Betere buisjes (Telefunken) ECC83
Zilverdraad
Uitgangscondensatoren verbeterd.
Terugkoppeling iets aangepast
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Erik,

Kwam om deze zware koperen kast nou nog een kast heen?

En heb je daar al een bouwtekening van of ontwerp ideen?

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja daar komt een houten kast omheen.....tzt... ;)

Ik zal vanavond eens een gebouwde behuizing posten die ik al gemaakt had VOOR dat ik het koper kon bemachtigen...dus zeg maar een misser van de eerste orde...want alle maten veranderde ineens... :-[

Die behuizing had ik gebouwd met een knipoog naar de Lyra voorversterker...lekker massief......en het zou met aluminium als binnenbehuizing worden...

Dat is de tol die ik betaal om zo maar enthousiast te beginnen (werk nooit met tekeningen)  :(

In ieder geval leergeld betaald dat je EERST met de binnenbehuizing en zijn materiaalplaatsing, boards...you name it moet beginnen bij zo een ESP-6 project later komt het jasje wel....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

pong38

Klasse Erik dat je het toch weer kunt opbrengen om je schare fans voor de eerst komende maanden aan de TFT/CRT gekluisterd te houden. Als almost-buurman wens ik je fijne bouwtijd toe.

Ik heb wel een vraag.

Wat is naar jou inschatting de invloed, als deze er al is, van de koperen ombouw op de werking van de diverse componenten ?

Erik van Voorst (in memoriam)

#39
De invloed zal een rustiger schoner geluid worden...althans dat hoop ik.. ;D

Wat het doet is het koper zorgt voor oa. 2 belangrijke zaken...

Ten eerste de afscherming (dat hoeft niet dikte afhankelijk te zijn) dus de ESP-6 ligt straks aan de 10 kwadraat naar een geslagen aardpen zodat er een schone aarde is...en op de ESP-6 wordt dan de rest van de componenten (apparatuur ) aan aarde gelegd....(de vuile aarde ligt bij mij aan het 2e audiorek en de koperen muur van de aangrenzende stereokast)

Ten tweede de massa...zodat de electronische componenten op een zo rustig mogelijk platform liggen en...tja...ik ben gek op de term trillingsvrij.... ;D
Als deze componenten ...neem bv. condensatoren en buizen op een rustig platform staan zal de resolutie en rust toe kunnen nemen.....vergelijk het even met een audiorek... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

WMC

Een manier die ze bij meetmachines gebruiken om trillingen te elimineren is een zware opstelling op slappe veren. Aangezien de eigen frequentie van je syteem sqrt(k/m) is, met k de stijfheid en m de massa, leg je de eigen frequentie onder de aangeboden trillingsfrequentie. Je bent nu dus bezig met het zo stijf en zwaar mogelijk maken van je constructie, probeer hem dan zo slap mogelijk op te hangen, zodat je onder de laagst aangestuurde frequentie zit.

Of je er iets aan hebt weet ik niet, het is maar wat informatie.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Erik van Voorst (in memoriam)

Alle info is welkom bedankt  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Wiros

Quote from: Erik van Voorst on June 18, 2007, 17:55:53
De buitenmuren...uhhh...wanden van de ESP6 zijn klaar..
Veel werk maar wel constant een glimlach op mijn gezicht als ik ermee aan de slag ben....wat is koper zwaar
zeg zeker voor een "houtman"  ;D

Geloof het of niet maar deze behuizing is maar ietsje groter dan mijn reeds bestaande verlengde SP6.

Erik,
Ik heb nog wat rood koper staf materiaal thuis liggen (20 en 30 mm). Als je het kan gebruiken dan kun je het bij me ophalen.

vr gr
Wim

Wiros

Quote from: Erik van Voorst on June 19, 2007, 13:11:07
De invloed zal een rustiger schoner geluid worden...althans dat hoop ik.. ;D

Wat het doet is het koper zorgt voor oa. 2 belangrijke zaken...

Ten eerste de afscherming (dat hoeft niet dikte afhankelijk te zijn) dus de ESP-6 ligt straks aan de 10 kwadraat naar een geslagen aardpen zodat er een schone aarde is...en op de ESP-6 wordt dan de rest van de componenten (apparatuur ) aan aarde gelegd....(de vuile aarde ligt bij mij aan het 2e audiorek en de koperen muur van de aangrenzende stereokast)

Ten tweede de massa...zodat de electronische componenten op een zo rustig mogelijk platform liggen en...tja...ik ben gek op de term trillingsvrij.... ;D
Als deze componenten ...neem bv. condensatoren en buizen op een rustig platform staan zal de resolutie en rust toe kunnen nemen.....vergelijk het even met een audiorek... ;)

Vergeet niet de Stillpoints. M.i. ook zelf te maken door een DHZer

Wim

R

Gaaf aanbod, mooi zeg zo'n forum!

even brutale vraag, heb je 30mm of zoiets ook in aluminium?

Quote from: Wiros on June 19, 2007, 15:30:09
Erik,
Ik heb nog wat rood koper staf materiaal thuis liggen (20 en 30 mm). Als je het kan gebruiken dan kun je het bij me ophalen.

vr gr
Wim

Erik van Voorst (in memoriam)

#45
Quote from: Wiros on June 19, 2007, 15:30:09
Erik,
Ik heb nog wat rood koper staf materiaal thuis liggen (20 en 30 mm). Als je het kan gebruiken dan kun je het bij me ophalen.

vr gr
Wim

Gaaf aanbod.!!!!...Hou ik zeker in gedachte Wim..... 8)

Waar ik momenteel om zit te gillen is 6mm koperen staafje.......zo een 20/30 cm...
De as (uit diverse audio catalogi) die ik standaard straks aan de Shallco moet maken om te verlengen vind ik zeer inferieur... (heb ik er 2 van gekocht) :(

Een loodgieter is al voor me bezig...maar wordt moeilijk.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sullivan

Quote from: Erik van Voorst on June 19, 2007, 16:11:02
Waar ik momenteel om zit te gillen is 6mm koperen staafje.......zo een 20/30 cm...
De as (uit diverse audio catalogi) die ik standaard straks aan de Shallco moet maken om te verlengen vind ik zeer inferieur... :(

Een loodgieter is al voor me bezig...maar wordt moeilijk.... ;)

Moet het gratis? Anders hier.

mvg,
Frank

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Sullivan on June 19, 2007, 16:18:27
Moet het gratis? Anders hier.

mvg,
Frank

Hoi Frank die site ken ik...(in de buurt van mijn werk zelfs) maar je moet dan meteen grof kopen... :(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sullivan

#48
Quote from: Erik van Voorst on June 19, 2007, 16:20:19
...maar je moet dan meteen grof kopen... :(

Oh? Je gaat er maar eentje bouwen... ;)

Bij ons zit een modelbouwwinkel die allemaal aluminium en messing buisjes en rondstaf verkoopt, misschien hebben dat soort winkels ook koper?

mvg,
Frank

Erik van Voorst (in memoriam)

#49
Ook al langs geweest..alles is hol... :(
Maar zodra iemand er tegenaan loopt laat het me even weten... ;)   6mm massief staafje koper plm 30 cm
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!