VERSTERKER DER VERSTERKERS

Started by paul groot, June 16, 2007, 18:50:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#1625


Het is weer een tijdje stil geweest dwz ik heb mijn audio avonturen niet meer gepost...maar op verzoek zal ik wat posten van mijn "Ongaku-Kloon"  bouw. (Overigens realtime  ;D)

Uiteraard heb ik er eentje op visite en behoorlijk lang beluisterd en vergeleken (nog steeds O0) en eerlijk is eerlijk hij wint het op alle fronten van mijn Aitossen.

Het is een veel nagebouwde versterker met evenveel teleurstellende berichten. Mijn idee is dat het materiaalgebruik bij deze kloons te wensen overlaat...maar zoals jullie weten ga ik gewoon mijn eigen (wijze) weg hierin...en wie het leuk leesvoer vind...be my guest.

Het hoeft geen betoog dat ik veel technische hulp hierin krijg want dit zou ik niet alleen kunnen en ook nog eens levensgevaarlijk met die hoge spanningen.

Voorlopig bouw ik eerst een kaasplank voor de onderdelen en experimenten....die kaasplank laat ik even zien want die is inmiddels af.

De  voor en achterkant is expres zo gemaakt om hem op zijn kop te kunnen zetten met de hoge 211 buizen en trafos erin. Ook twee stevige handvaten want het wordt een loeizware bak. :devil:


HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Staaled

Bedje lijkt gespreid zo. :)

Een mooi project weer. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jwrossie

Succes en we gaan hem weer volgen!


Maikel_audionerd

Erg benieuwd weer. Succes met bouwen  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Erik van Voorst (in memoriam)

#1630



Langzamerhand komen de materialen binnen.
Hier een van de twee uitgangstrafos.
De Tamura genaamd naar de Samurai clan (uit Fukushima, Japan)

Dit is model F-2013 uit de stal van Mr. Uchida en wel leuk om hem straks eens gehoormatig te vergelijken met de Tango X10.
Veel leuker dan erover te lezen en/of na te praten  :hehe:

Zijn specs:

10K
0-4-8-16 ohm
20-50K
40 Watt
100 mA

Het zijn net als de Tango X10 behoorlijke knapen qua gewicht ( 7 kg per stuk) en formaat dus blij dat ik een degelijke kaasplank als testbed heb gebouwd  ;D



Ze zijn niet goedkoop en voor die prijs krijg je er nog twee metalen stickers bij die je per trafo in de uitsparingen daarvoor van de trafobehuizing kunt plakken...te weten het bekende  "Tamradio" transformer plaatje uit 1924 en in deze serie ook het "Biltrite" plaatje wat staat voor hun trademark voor speciale High End producten......ik spuit waarschijnlijk alles straks gewoon zwart  :tounge2:

Hieronder zie je Masaho Uchida (links) eveneens eigenaar van Sun Audio....ernaast zit zijn zoon Mitsuru.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Henkjan_O

Quote from: Erik van Voorst on September  9, 2016, 16:56:08
Langzamerhand komen de materialen binnen.......
dat lekkers moet je ook niet te snel binnen krijgen  ;D

ik ben daar een tijd geleden nog eens op bezoek geweest bij Glengoyne toen we in de buurt op vakantie waren.  sindsdien is er altijd wel een fles van in de kast te vinden
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

phy

#1632
De kaas plank ziet er al heel mooi uit   :)
en de uitgangen zijn natuurlijk top!
Dat gaat zeker een mooie versterker worden  8)
op welke spanning ga je de buizen zetten?
Hier is 1 van de  211 versterkers die ik heb staan het is een pp en kan tussen de 16 en 200 watt leveren  :headbanging:
ik heb ook nog een se 211
veel teveel voor mijn luidsprekers ik speel nu met een 6 watt of soms met een 3 watt versterker
en ik ben nu bezig met een direct gekoppelde 2a3 versterker.
Peter de Bruijn heeft me hier warm voor gemaakt
dat is echt een goeie kerel en zeer kundig
heb je bij hem ook de uitgangen vandaan ?

Het bouwen en verzamelen van het spul is hartstikke leuk !
maar dat weet jij ook al  ;)
Ik ga het zeker volgen.

De Aitos heb ik ook nog staan al jaren maar ik vind dit eigenlijk geen bijzondere versterkers.
Maar ik speel altijd met hoog rendement speakers misschien dat ze het beter doen met wat meer hongerige speakers.
het is altijd de som der delen hoe versterkers of luidsprekers presteren
zo is het ook met componenten als je een versterker bouwt, duur spul bij elkaar gooien is zeker geen garantie voor succes
Ballans is heel belangrijk.

Ik weet zeker dat je er weer een hele mooie versterker van gaat maken Erik
dit is altijd leuk leesvoer en mooie plaatjes.

Erik van Voorst (in memoriam)

#1633
 Hoi Robert bedankt voor de aandacht en de mooie foto.  ;)

De Tamura uitgangstrafos heb ik inderdaad besteld bij " Acoustic Dimension" Peter de Bruijn een zeer kundig persoon en ook nog eens mijn (audio)vriend  8)

Gaandeweg zal ik wat details melden...in ieder geval gaat de gelijkrichtig gebeuren met 4 maal de GZ34.

Omdat het hier om testmateriaal gaat heb ik mij nog niet zo druk gemaakt over de kwaliteit en de ophanging...uiteraard wordt dat later in het echie Teflon en een flexibele ophanging.

Alvast een beginnetje gemaakt ...je ziet overigens twee afwijkende bolkopjes maar dat komt omdat daar koperen draadeindjes onder zitten om een printboardje vast te houden....in case you wonder  ;D


HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BuSpu

Quote from: Erik van Voorst on September 11, 2016, 15:44:04
je ziet overigens twee afwijkende bolkopjes maar dat komt omdat daar koperen draadeindjes onder zitten om een printboardje vast te houden....in case you wonder  ;D
Dacht ik je net te kunnen wijzen op een onregelmatigheid...maar nee.  ;D ;D

genesis

Quote from: Henkjan_O on September 10, 2016, 14:33:46
dat lekkers moet je ook niet te snel binnen krijgen  ;D

ik ben daar een tijd geleden nog eens op bezoek geweest bij Glengoyne toen we in de buurt op vakantie waren.  sindsdien is er altijd wel een fles van in de kast te vinden

Ja mooie tour geweldige receptie en de 18 jaar oude is de beste by far!  O0

Genesis
Carpe Diem

phy

Quote from: Erik van Voorst on September 11, 2016, 15:44:04
Hoi Robert

De Tamura uitgangstrafos heb ik inderdaad besteld bij " Acoustic Dimension" Peter de Bruijn een zeer kundig persoon en ook nog eens mijn (audio)vriend  8)


Dat gaat helemaal goed komen  8)

Erik van Voorst (in memoriam)

Flink bezig met inlezen en kennis vergaren en wachten op mijn bestellingen....tussendoor even de Cinch aansluitingen en Bindingposts erop gezet....lijkt gelijk op een echte versterker  ;D

Ik heb wat ruiger materiaal uitgezocht wat tegen een stootje kan tijdens het vele verzetten/vertillen/open maken etc.











HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Quote from: Erik van Voorst on September 16, 2016, 14:47:19
Flink bezig met inlezen en kennis vergaren en wachten op mijn bestellingen....tussendoor even de Cinch aansluitingen en Bindingposts erop gezet....lijkt gelijk op een echte versterker  ;D

Ik heb wat ruiger materiaal uitgezocht wat tegen een stootje kan tijdens het vele verzetten/vertillen/open maken etc.






Cardas?  :pompom:

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jan Deckers

Hi Erik,

dat ziet er weer veelbelovend uit. Heb je ook al een schema waarvan je gaat bouwen. Ik kom namelijk wel de Ongako tegen maar kan zo 123 die niet de Ungako vinden op het internet. Of hebben we het over dezelfde versterker in dat geval?

gr
Jan

Erik van Voorst (in memoriam)

#1641
Het is inderdaad Ongaku.....maar goed uiteraard gaat hij anders heten want het wordt een Ongaku kloon met een eigen twist.

Ik heb inderdaad "het gecorrigeerde" schema....lang leve internet.

"Die van mij" gaat overigens : "LUNG-TA" (Wind Horse) heten.

Het paard wat de Philosopher's Stone droeg maar goed dat is een kleinigheidje  ;D

Ps
Verschrijving in mijn eerste post aangepast...gelukkig noemde jij het beest ook twee keer verkeerd Jan  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

michel69

Als eerste enorm respect voor mensen die dit soort apparaten zelf kunnen bouwen buiten de benodigde kennis moet je ook nog eens verdomd handig zijn.....dikke chapeau Erik daarvoor  :clapping:  :worship: anyway dus ook niet bekend dus maar even google geraadpleegd en wat kom ik gelijk tegen ;D moest gelijk aan forumlid Maz denken ;) de Ongaku icm Kharma Mini Exquisite  :music:

http://audiofederation.com/blog/2007/07/29/kharma-mini-exquisites-audio-note-ongaku-and-jorma-design-prime

Heel veel succes met het bouwen ervan en ga dit zeker volgen.

Groetjes Michel
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

Erik van Voorst (in memoriam)

#1643
Bijna goed  ;D

Je verwijst hier naar de Engelse Ongaku van de heer Peter Qvortrup.
Zoals jullie weten gaat mijn voorkeur uit naar de Japanse Ongaku van Hiroyasu Kondo

Ik post hier het verhaal van de inmiddels overleden meester Hiroyasu Kondo als reactie op een verhaal van de heer Peter Qvortrup om duidelijk te maken dat er een scheiding/verschil is tussen de twee.

http://gpoint-audio.com/kondo-san-testimonial-to-read-and-be-aware/



In mijn ogen een van de grootste audio designers ooit.....Hiroyasu Kondo (Kondo-San) 1942-2006
Gestorven in het harnas......8 jan 2006 op de CES audioshow in zijn hotelkamer aldaar.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

michel69

Quote from: Erik van Voorst on September 16, 2016, 17:00:57
Bijna goed  ;D

Je verwijst hier naar de Engelse Ongaku van de heer Peter Qvortrup.
Zoals jullie weten gaat mijn voorkeur uit naar de Japanse Ongaku van Hiroyasu Kondo

Ik post hier het verhaal van de inmiddels overleden meester Hiroyasu Kondo als reactie op een verhaal van de heer Peter Qvortrup om duidelijk te maken dat er een scheiding/verschil is tussen de twee.

http://gpoint-audio.com/kondo-san-testimonial-to-read-and-be-aware/

;D ships was weer te snel met mijn conclusie te trekken, thx voor de link ga dat vanavond maar eens rustig lezen met een lekker muziekje erbij ;)
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

Erik van Voorst (in memoriam)

Vandaag een paar Ferrari rode zwenkwieltjes (Bokwieltjes)eronder...iets zegt mij dat ik daar straks erg veel gemak van ga krijgen.
Het is zelfs half hard/zacht materiaal (polyamide) dus het dempt ook nog een beetje.





HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

That's not a tube socket.....THIS is a tube socket... ;D



Een buizenvoet voor de 211 buis...als schaal heb ik een EL84 buizenvoet ernaast gelegd.

Ik kies voor teflon uit een stuk/blok met wat hoogwaardige pootjes/klemmetjes.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

En de buizenbezetting is in kaart gebracht. Mischien nog een extra gelijkrichter maar daar is het testboard ook voor  ;D

Voor deze teflonblokken heb je een gatzaag 60 rond voor nodig dus voor hout maar even gehaald en gelijk maar besteld voor metaal ...je blijft veel gereedschap nodig hebben voor een project  :yin-yang:



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#1648
Uiteraard luister ik nu inmiddels alweer dagelijks naar de Ongaku en voer werkelijk de meest uiteenlopende muziek van heavy orkest (Wagner) tot enkele stem met solo instrument.
Gelijk in het begin toonde hij zich al de meerdere van de Aitossen...dus dat behoeft voor mij geen verder vergelijk....de bekende cds onthulden weer nieuwe mooie dingetjes buiten "the big picture".

Ook weer stimulans om nieuwe software aan te schaffen...(terwijl ik al een slordige 4000 originele cds heb)

Mijn trouwe lezers zijn bekend met het feit dat ik geen "objectieve" plotjes post maar "subjectieve" muziek...dus hier weer een heerlijke cd die alleen maar mooier wordt met vaker draaien.

Tja ik zou het mysterieus, minimalistisch, Jazz noemen....als je het in een hokje kan/wilt plaatsen.

Anyway.... Hier is ze....Melanie de Biasio met No Deal.... O0

BTW ....bij die Bol.com scoor je hem voor 10 euro dus "No Deal" is een "Mooie Deal"....:D



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Ja dat is een mooie! ik heb hem op lp
net zoals  blackened cities ook een super album van haar

Voor gaten heb ik dit het is zwitsers kwaliteit spul en je kan het voor alles gebruiken
van 20 tot 80 mm of nog groter
de grotere modellen kosten direct 3/400 euro
maar 80 mm is altijd voldoende en de prijs is best redelijk zeker voor de kwaliteit die je krijgt
https://www.brw.ch/3/BRW-ToolShop/1/Category/899/Product/Details/P_25485/Circle-cutting-tool-VALCUT-2000