VERSTERKER DER VERSTERKERS

Started by paul groot, June 16, 2007, 18:50:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Nog wilder idee, als de "noodzakelijke" audio verbouwing achter de rug is bestel ik de Yamamoto  :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on March 17, 2012, 09:52:13
Nog wilder idee, als de "noodzakelijke" audio verbouwing achter de rug is bestel ik de Yamamoto  :devil:

Dit is het dunne lijntje tussen "spannend" en "ziek"  :D....en deze ziekte is niet zo'n ramp  ;D

paarslicht

Quote from: Arno P on March 17, 2012, 09:58:52
Dit is het dunne lijntje tussen "spannend" en "ziek"  :D....en deze ziekte is niet zo'n ramp  ;D

Wat ik zelf een gemiste kans vind hier is dat er nog steeds een binnenwerkje in zit van een Audio research SP6, ja toch?
Als dat inderdaad zo is hoe kan het hier dan nu spannend worden want dat is tegenwoordig in "buizenland" toch niet meer een schakeling waar mensen warm voor lopen.
AR heeft net als vele andere "buizenmerken" gewoon standaard goed verkrijgbare buizen gekozen en heeft redelijk conventionele techniek toegepast in de SP6. Op diverse forums is de (o.a .in de AR6 toegepast) standaard kathodevolger behoorlijk achterhaald genoemd en niet goed klinkend.
De keuze die jij zelf gemaakt hebt Arno door een 5842 toe te passen is veel spannender.
Een re-design SP6 met mooiere buizen + aangepaste schakeling zou ik persoonlijk wel verwachten voor iemand die bezig is met een "versterker der versterkers"

Erik van Voorst (in memoriam)

#1378
Het staat momenteel heerlijk te spelen en de componenten voor de gelijkrichting zijn in kaart gebracht...nu nog even de puntjes op de I zetten en dan is de manier van stabilisatie aan de beurt.

Voorlopig onder het genot van het 2e Pianoconcert van Chopin door Andras Schiff...even goed zoeken maar deze Decca is nog wel voor een tientje op de kop te tikken  O0


HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

paarslicht

#1379
Quote from: Erik van Voorst on March 18, 2012, 16:23:33
Het staat momenteel heerlijk te spelen en de componenten voor de gelijkrichting zijn in kaart gebracht...nu nog even de puntjes op de I zetten en dan is de manier van stabilisatie aan de beurt.

Voorlopig onder het genot van het 2e Pianoconcert van Chopin door Andras Schiff...even goed zoeken maar deze Decca is nog wel voor een tientje op de kop te tikken  O0




Wellicht kun je je hart ophalen bij iemand die verstand van allerlei buizen schakelingen heeft: John Broskie  ( van www.tubecad.com )
Daar vindt je heel veel informatie over buizenschakelingen en voedingen. Geen bla bla verhalen of ander zweverig gedoe maar ongekleurde info.

btw Decca opnames van voor 1980 zijn aanmerkelijk beter dan de latere opnames.

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on March 10, 2012, 12:31:54


Ook een aanrader als je "same girl" kan waarderen.... 8)

Same Girl gisteren binnen...vandaag voortdurend in de auto en nu op de hoorns....fenomenaaaaalll!
Dan de andere ook maar in de bestelling  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Voyage kreeg ik gisteren binnen ......de eerste paar nummers even kunnen draaien...errug goed  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on March 22, 2012, 21:50:46
Voyage kreeg ik gisteren binnen ......de eerste paar nummers even kunnen draaien...errug goed  8)
Dan kan ik bijna niet anders he?  ;D
Had die Jean nog iets wat in die richting en/of Jazz kwam?

Erik van Voorst (in memoriam)

...ik moet mijn briefje zoeken... ;D  :-[
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

YESSSS...gisterenvond kwam mijn buizengelijkrichtingboardje tot "completion"  8)

Het is nu nog zaak om het in een mooi jasje te gieten want qua formaat is het uit de hand gelopen en bovendien wil ik de ontstane ruimte in de Power Supply Box vrij houden voor het geval dat de Tube Regulation het straks gaat "winnen" van 1. Geen Regulation of 2. Het huidige "transistor/zener board".

Leuke kers op de taart gisterenavond was een setje kleine slipstream Bybees dit zorgde voor een mooi resultaat dus deze blijven....trefwoorden hier: ruimtelijkheid, upfront, spannender, vloeiend  8)

Morgen maar eens een beginnetje maken...al bouwend naar muziek luisteren als leidraad neemt veel tijd in beslag even meten gaat een stuk sneller  :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P


kermy

Quote from: Erik van Voorst on March 17, 2012, 09:52:13
Nog wilder idee, als de "noodzakelijke" audio verbouwing achter de rug is bestel ik de Yamamoto  :devil:

Mag ik vragen welke Yamamoto je interesse naar uit gaat?

Ik heb zelf een aantal jaren met de gedachte gespeeld maar toen toch gekozen voor een kit van de Sun audio SV2A3.

Maar het kriebelt echt nog wel eens, dat spul ziet er ook nog eens prachtig uit.

Voor wat betreft je gelijkrichting met buizen tov solidstate, mijn ervaring is dat ik het met buizen gelijkrichting altijd muzikaler vind klinken, er is meer flow.
Met voorgaande in het achterhoofd zie ik uit naar je ervaringen met diverse vormen van stabilisatie, hier heb ik geen eerste hand ervaringen mee.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Erik van Voorst (in memoriam)

De magnoval voor de PL519  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Pjotr27

En net ook Voyage binnen gekregen, maar liefst 2 stuks, 1 op de post naar Fritz de With en de andere ga ik vanavond beluisteren..
Ben benieuwd.... ;D
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Erik van Voorst (in memoriam)

Mag Fritz me wel bedanken....zie je dat ik wel aardig kan zijn  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

paarslicht

Quote from: Erik van Voorst on March 30, 2012, 11:45:33
De magnoval voor de PL519  ;)

Ik gebruik al jaren magnoval met een normale keramische basis en vergulde pennen en die zijn net zo goed als die Yamahoto.
Voor de pl/el 509 of 519 zou dat ook weinig uitmaken want die eindbuis staat zwaar overall tegengekoppeld z'n werk te doen in een Aitos versterker.

phy

Quote from: paarslicht on April  2, 2012, 17:42:26
Ik gebruik al jaren magnoval met een normale keramische basis en vergulde pennen en die zijn net zo goed als die Yamahoto.
Voor de pl/el 509 of 519 zou dat ook weinig uitmaken want die eindbuis staat zwaar overall tegengekoppeld z'n werk te doen in een Aitos versterker.

Wat heeft het 1 met het ander te maken?

paarslicht

Quote from: phy on April  2, 2012, 20:44:58
Wat heeft het 1 met het ander te maken?

Daar was die toch voor bedoeld? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

phy

#1393
Je schrijft:
Ik gebruik al jaren magnoval met een normale keramische basis en vergulde pennen en die zijn net zo goed als die Yamahoto.
Voor de pl/el 509 of 519 zou dat ook weinig uitmaken want die eindbuis staat zwaar overall tegengekoppeld z'n werk te doen in een Aitos versterker.

De buisvoetjes zijn volgens jou net zo goed ....oke
maar ik snap dan ineens die link naar tegenkoppeling niet wat heeft dit met die buisvoetjes te maken?



paarslicht

Quote from: phy on April  2, 2012, 21:40:34
Je schrijft:
Ik gebruik al jaren magnoval met een normale keramische basis en vergulde pennen en die zijn net zo goed als die Yamahoto.
Voor de pl/el 509 of 519 zou dat ook weinig uitmaken want die eindbuis staat zwaar overall tegengekoppeld z'n werk te doen in een Aitos versterker.

De buisvoetjes zijn volgens jou net zo goed ....oke
maar ik snap dan ineens die link naar tegenkoppeling niet wat heeft dit met die buisvoetjes te maken?




Ahhhhh

Omdat Erik die magnovals van plan was in z'n Aitos versterker te gebruiken.
Als je buisvoetjes wilt vergelijken dan lijkt me dat bij uitstek de meest ongunstigste plek om ze te beoordelen immers het doel van tegenkoppeling is om de foutjes glad te strijken.

Erik van Voorst (in memoriam)

#1395
Zo maar begonnen aan een "jasje" voor mijn uitgedokterde gelijkrichting.
Alle componenten zijn gekozen na 3 maanden luisteren en zijn "blijvertjes" een vereiste want een "jasje" neem ik net zoveel moeite voor.

Het mountingboard bestaat uit 3mm koperplaat van 30 bij 40 cm...daar past alles goed op.
Het uiterlijk gaat mede door zijn vele organische vormen richting Josh Stippich (electonluv) ook een van mijn inspirators qua design....maar ook een beetje mijn eigenstijl trouw blijven om herkenbaar te blijven.

Als eerste ben ik van plan om eens een andere manier van elco..uhh...cap-bevestiging te maken ditmaal dus niet met de gebruikelijke "slangenklemlook" maar minimaal....

Mijn gekozen winnende Cap bleek een velsrandje te hebben van 1 mm dat is voor mij precies genoeg om een rotsvaste montage te bouwen..simpel gezegd..een gat met de "echte" diameter van de Cap zodat hij op de velsrand vastloopt en een ring met de "echte" diameter aan de onderzijde schroeven.

De Cap 4 maal spuiten in Alu kleur..en dat tesamen met het koper geeft al een Stippich-look... ;D

(hier nog ongespoten Cap (klinkt lekker biologisch) wel van zijn plastic jasje ontdaan...en een restje 3 mm koper om de ring uit te halen)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

3mm dik en gaten zagen en vijlen blijft een klus  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#1397
Moet wel met geduld nauwkeurig vijlen maar het is te doen...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#1398
De Mounting ring aan de onderzijde straks met 2 schroefjes monteren en voila....

Capacitor nog een laagje spuiten...en je hebt al een ideetje hoe ik het wil straks.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

 ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!