VERSTERKER DER VERSTERKERS

Started by paul groot, June 16, 2007, 18:50:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BuSpu

Quote from: Erik van Voorst on March  3, 2008, 13:17:32
De muziek is zijdenzacht...zoals mijn vrouw Aafje opmerkte...het hout is houter (echter) het metaal is...enz enz...kortom de "echtheidsbeleving" is enorm toegenomen.... :o.

Het klinkt echt vrijer in de ruimte en losser met enorme dynamische energie..met name midden-hoog....ook stemmen hebben meer ..uhh..een bel canto  ;D

Grappig, je omschrijving doet me erg denken aan toen ik mijn Rotel Michi eindversterker verving door een Spectral. Ik omschreef het destijds als 'tonale echtheid'. Je kan een synthesizernoot horen en je weet meteen dat die klank verschrikkelijk echt is. Het gaat niet om mooi of lelijk maar vooral om 'echt'.
Dat is wel een erg gave ervaring.

Iets anders: Je hebt geen afstandsbediening ingebouwd. Misschien omdat je niet echt iets fundamenteel wilde veranderen aan het originele ontwerp, maar dat is iets dat ik met mijn Spectral DMC-12 elke dag mis. Naar mijn mening heeft elk stuk elk nummer een optimaal basis-nivo. Zachter dan dat klinkt het stukken minder, harder dan dat wordt het meestal harder maar verandert er klankmatig niet meer zoveel. Zo finetune ik dan elk nummer. Het gaat maar om een paar dB maar die maken erg veel uit.
Ga jij dit niet missen?

Groet BuSpu.

Erik van Voorst (in memoriam)

Bewuste keuze ik wil absoluut geen motortje in de buurt van mijn Shallco...ongeacht zijn schakeling....

Ik ga het niet missen want ik draai zelden " losse nummers"...dus hele cd's...en dat betekent eenmaal een perfecte realistische setting bv. een viool op exact volume (te kiezen uit 47 posities)...en dan set and forget... ;)

Kostenplaatje hou je nog te goed want ik heb het niet bijgehouden...dat kan ook niet met zo een project....de 20.000  euro van de speakers waren een stuk makkelijker want dat waren een paar grote dingen....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Quote from: BuSpu on March  3, 2008, 21:08:21
Je kan een synthesizernoot horen en je weet meteen dat die klank verschrikkelijk echt is.

Hoe klinkt een synthesizernoot in het echt  :) ;)

Erik je hebt mooi werk geleverd als de onderdelen niets gekost hadden was deze versterker toch onbetaalbaar er is hart en ziel ingestoken !
Nu maar inspelen, het gaat  op en neer de komende tijd.

123Chris

Erik heeft toch een afstandsbediening?

Kijk maar: die staat links in zijn avatar. ;D

Leon

Quote from: 123Chris on March  3, 2008, 23:32:22
Erik heeft toch een afstandsbediening? Kijk maar: die staat links in zijn avatar. ;D

Lid sinds 2005. Slechts 4 berichten. Maar ALS 'ie' dan wat schrijft ....... Tja .......  ;D :o ;D :o ;D
Groetjes Leonneke

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: phy on March  3, 2008, 23:05:49

Nu maar inspelen, het gaat  op en neer de komende tijd.

Gisterenavond inderdaad af en toe een verschil waargenomen .....
Grappig, zelfs meende ik af en toe een klein verschil in geluidssterkte te ervaren...

Bij de cd "LOVING YOU" van S. Horn...(overigens prachtig) was de stem soms zijdezacht maar een paar nummers verder even wat scherper...Ik ken deze cd uit mijn hoofd en die cd is zeer stabiel...

Een grappig fenomeen dat inspelen.....maar het blijft tot nu toe subtiel...maar aan de andere kant vele subtielen maken uiteindelijk ook weer... ;D

De focusering wordt wel met het uur beter... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

VlisChris

Is je ontwerp nu overigens ook zo uitgekient dat er straks niet meer aan getweaked kan worden in jou situatie?
Of ga je nu vooral eerst maanden luisteren, en later voorzichtig toch weer wat onderdelen vervangen voor NOG betere zoals je gedaan hebt voor mijn gevoel bij je speakers? Of ging dat toen vooral om je filter dat je langzaam aan getuned hebt?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik van Voorst (in memoriam)

Aan het xXx-filter is nooit wat aan gedaan...
...wel andere belangrijke zaken welke terug te horen zijn zoals vulling speakerbedrading richten enz  ;)

Het luisteren is nu begonnen ....en daar ga ik eerst eens ruim de tijd voornemen.....( 1 jaar is zo voorbij ;D)
alles is zo gebouwd dat ieder component toegankelijk is en zonder los te breken te vervangen/veranderen is  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

VlisChris

Ok dan. Grappig. Dacht gelezen te hebben dat je nog wel eens iets hebt gedaan aan finetuning :D
In ieder geval: de vv ziet er gewoon fenomenaal uit. Kan er weinig zinnigs over zeggen verder ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

scrutinizer

#1034
Quote from: Christiaan S on March  4, 2008, 10:51:16
Ok dan. Grappig. Dacht gelezen te hebben dat je nog wel eens iets hebt gedaan aan finetuning :D
In ieder geval: de vv ziet er gewoon fenomenaal uit. Kan er weinig zinnigs over zeggen verder ;)
Erik's luidsprekers zijn herzien op de volgende belangrijke punten:
- ompolen van de midunits C2-78/6. (i.v.m. 2e orde filter)
- demonteren van de grills. (thiel & Partner units)
- manier montage van de units in de kast.
- non magnetisch montagemateriaal.
- voorzien van dempings materiaal op plaatsen waar dat nodig was.
- interne bekabeling herzien en alle verbindingen opnieuw gesoldeerd.
- demping d.m.v. bracings herzien.
- het systeem waterpas gesteld en verticaal uitgelijnd.
Het systeem zo optimaal mogelijk, akoestisch van een nieuwe plaats voorzien, en de laagweergave, aktief zo aangepast tot een homogeen geheel samen.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

.......zoals je dit terug kunt lezen leidde dit onmiddelijk tot een significante verbetering.... 8)

M.A.W. als je het totale geluidsbeeld van plm. 1 jaar geleden nam en hem nu vergelijkt
na al die audio-veranderingen met (nogmaals) Anton's inbreng.....shockingly more musical and in time.... O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

#1036
Quote from: Erik van Voorst on March  3, 2008, 13:17:32

Het grappige is dat deze geluidsverandering dus eigenlijk totaal niet te voorspellen blijkt....je gaat ervan uit dat je alles zoveel mogelijk onder controle hebt door stapsgewijs te verbeteren ...maar als dan de ombouw met 
wat andere zaken
ook uiteindelijk ingezet gaan worden dan....hoop je op verbetering...maar wat het gaat brengen.....
???.....ik dacht dat ik je aandacht had Erik, maar boeide het je gewoon niet op dat moment?

Ik bedoel "weergave en perceptie" is geen wetenschap, vandaar dat ik je ook aangaf dat het handelt om 85 á 90% kennis en ervaring.
M.a.w., zorg dat de goede ingredienten in de juiste proporties aanwezig zijn, waarmee je de 'mogelijkheid' vergroot van het onstaan van "magie" in de weergave en onze perceptie ervan,  maar wat je hier neer pent is zo goed als 'met de natte vinger'. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

 ???..ojee wereld van de miscommunicatie  ;D

Wat ik bedoel te zeggen is dat een rigoreus ander geluid met "bijna" dezelfde schakeling door mij niet verwacht werd...dus een aangename verassing....

Je opmerking over boeien snap ik niet....als je me niet boeit onderhou ik geen contact... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Quote from: scrutinizer on March  4, 2008, 16:30:06
Ik bedoel "weergave en perceptie" is geen wetenschap, vandaar dat ik je ook aangaf dat het handelt om 85 á 90% kennis en ervaring.
M.a.w., zorg dat de goede ingredienten in de juiste proporties aanwezig zijn, waarmee je de 'mogelijkheid' vergroot van het onstaan van "magie" in de weergave en onze perceptie ervan,  maar wat je hier neer pent is zo goed als 'met de natte vinger'. ;)

Ware woorden 8)

scrutinizer

#1039
Quote from: Erik van Voorst on March  4, 2008, 17:28:42
???..ojee wereld van de miscommunicatie  ;D

Wat ik bedoel te zeggen is dat een rigoreus ander geluid met "bijna" dezelfde schakeling door mij niet verwacht werd...dus een aangename verassing....

Je opmerking over boeien snap ik niet....als je me niet boeit onderhou ik geen contact... ;)

Quoteik dacht dat ik je aandacht had Erik, maar boeide het je gewoon niet op dat moment?

QuoteHet grappige is dat deze geluidsverandering dus eigenlijk totaal niet te voorspellen blijkt.....

Dat is een andere vorm van boeien Erik ;D, deze was gebaseerd op je uitspraak hierboven..... en de uitleg (voorspelling) die ik je tijdens de bouw van je versterker gaf over de do's and dont's i.v.m. deze toepassingen. ;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Godtoh

BOEIEND ;D
(kan je op 2 manieren opvatten) :P
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

neverywhere

Quote from: Erik van Voorst on March  4, 2008, 08:49:47
Gisterenavond inderdaad af en toe een verschil waargenomen .....
...



De verbeteringen fluctueren?

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Bart_M

Quote from: scrutinizer on March  4, 2008, 15:32:24
Erik's luidsprekers zijn herzien op de volgende belangrijke punten:
- ompolen van de midunits C2-78/6. (i.v.m. 2e orde filter)
...

Oef, dit is nogal een verschil denk ik. Zijn de speakers wel eens doorgemeten?

michelt

Hoi Eric,

Ik vraag me nu pas af, maar waarom heb je eigenlijk gekozen voor het nabouwen vd Audio Research SP/6 ipv SP3?
Die laatste had je immers al 20jaar?

Groeten,
Michel.


garmtz

Ik word wel erg nieuwsgierig Erik... Ik ga maar weer eens een mailtje sturen... Wij (vriendin en ik) hebben namelijk wel erg groot nieuws... ;D

blue-eyes

Gefeliciteerd met een kleine Garmt? ;D

Sorry Erik voor de offtopic, maar dit was te leuk ;)

Quote from: garmtz on March  5, 2008, 16:11:15
Ik word wel erg nieuwsgierig Erik... Ik ga maar weer eens een mailtje sturen... Wij (vriendin en ik) hebben namelijk wel erg groot nieuws... ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Quote from: Blue-Eyes on March  5, 2008, 16:32:02
Gefeliciteerd met een kleine Garmt? ;D

Nee, zover is het nog niet... ;)

advr

Quote from: garmtz on March  5, 2008, 16:11:15
Ik word wel erg nieuwsgierig Erik... Ik ga maar weer eens een mailtje sturen... Wij (vriendin en ik) hebben namelijk wel erg groot nieuws... ;D

een kleine Garmt.... :o :o :o
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz