Subwoofers: Verschil tussen downfiring en frontfiring?

Started by -Freek-, June 16, 2007, 00:32:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik zat een beetje rond te surfen op internet, en toen ik op deze pagina van de site van BK terecht kwam zag ik dat de Monolith leverbaar is als frontfiring en als downfiring versie. Hierbij claimen ze dat de resultaten/specs precies hetzelfde zijn.
Dus ik vroeg me af: wat is het voordeel/nadeel van frontfiring/downfiring ten opzichte van elkaar?

Is het eigenlijk zo dat de mensen onder mijn slaapkamer meer last hebben van dreunen als ik een downfiring sub heb dan als ik een frontfiring heb (ik heb een betonnen vloer)?

yorkie13

ik heb een Monolith DF, ofwel downfiring
deze is naar mijn idee eenvoudiger te plaatsen doordat de woofer niet naar een bepaalde kant steekt
had hiervoor een rel stadium II ,ook downfirng alleen is de kast een behoorlijk stuk groter
tevens is de enorme baspoort niet echt een mooi gezicht, en met woofer en poort aan de onderzijde is de
monolith meer een meubelstuk, de afwerking die ik heb gekozen is Cherry fineer, niets duurder dan zwart
of zilver af light oak fineer.
ik gebruik de monolith voor LFE en dat is echt een beleving, kan mijn grote luisterruimte met gemak van laag voorzien, de sub is getuned op 20 hz en dat voel je . ik heb de sub op een zwevend gelegde houten vloer staan en de sub zelf staat op een grote betontegel, wat het laag zeker ten goede komt
als je een keer wilt komen luisteren geen punt

-Freek-

Bedankt voor het aanbod, maar ik woon nog steeds aan de andere kant van NL ;D. Ik zit er toch een klein beetje over te denken om de MJ te verkopen, en deze te kopen (is toch wel leuk, zo'n subwooferhobby ;D). En op marktplaats kun je volgens mij erg veel geld voor de MJ krijgen.

Jij vond de BK beter dan de Stadium II, toch? Hoe is de Monolith eigenlijk in vergelijking met de MJ?

yorkie13

ja , nu moet ik een beetje voorzichtig zijn
de monolith is een appel en de mj een peer zal ik maar zeggen
en die moet je niet met elkaar vergelijken
de monolith is een echte HT sub die echt de 20 hz haalt, de Mj heeft meer instelmogelijkheden
en is beter met stereo, mede door de uitgebreide crossover
de rel stadium II zit tussen deze 2 subs in wat druk in het laag en echt 20 hz halen betreft

-Freek-

Ah, ok. Dat dacht ik al. Ik merk ook dat de MJ toch wel veel op muziek is gebouwd. Films doet ie ook leuk, maar ik mis de echte druk een beetje. Voor muziek vind ik hem ronduit geweldig. Superstrakke bas. Maar ik luister eigenlijk te weinig muziek om een apparte muziek-sub te hebben staan vind ik.

In je eerst post zei je trouwens dat je hem had getuned op 20 hz. Wat bedoel je daar precies mee?

yorkie13

deze sub is met dit uitgangspunt ontworpen
een -3db punt van 20 hz, vandaar ook de 12 inch woofer, 300 watt mosfet amp en 95 liter kast
met enorme baspoort
veel subs hebben in de specificaties staan dat ze die 20 hz halen, maar dan -10 db ofzo

-Freek-

Ik ga er denk ik nog maar eens goed overna denken (ouders moeten ook weer overgehaald worden natuurlijk, maar als ik er 700 voor krijg op marktplaats zal het niet zo'n groot probleem zijn denk ik ;D).

Kun jij er niet heel goedkoop aan komen ofzo?  ;D

yorkie13

ze zijn al heel scherp geprijsd, direct af fabriek
shipping is alleen al 133 euro, de sub komt op een pallet

-Freek-

Ik ga het denk ik proberen. Eerst de MJ op marktplaats donderen. En als die verkocht is, gaat de BK z'n plekje innemen. Ben wel benieuwd hoe ik zo'n ding van 50 kilo naar mijn zolderkamer krijg. Ik had al moeite met de MJ (door zijn grootte+gewicht). De Monolith is letterlijk van alles het dubbele (2x zo groot, ruim 2x zo zwaar).

Nog maar een vraagje: hoe kun je het doordreunen zo veel mogelijk beperken? Ik heb een marmoleum vloer, met daar onder een dikke laag beton. Heeft het dan nog zin om de sub op een marmeren plaat te zetten. En daaronder resonantie-dempers?

yorkie13

gewoon een betontegel 40 x 60 cm, kost 7 euro en weegt 25 kg
een natuursteen plat van dergelijke afmetingen wordt erg prijzig
hieronder dikke rubber dempers, werkt prima

Jeroen V

Quote from: yorkie13 on June 16, 2007, 14:17:13
gewoon een betontegel 40 x 60 cm, kost 7 euro en weegt 25 kg
een natuursteen plat van dergelijke afmetingen wordt erg prijzig
hieronder dikke rubber dempers, werkt prima
Ik heb bij een steenhouwerij granieten platen laten zagen van 30x30x4 voor 25 euro per stuk. Aangezien het allemaal uit restmateriaal gemaakt kon worden 'kreeg' ik het materiaal gratis en hoefde ik alleen de arbeid te betalen. Wie weet heb je ergens een klein mazzeltje....

yorkie13

ja maar dit gaat om een 60 x 40 x 3 cm plaat ::)
komt dus al snel op 50 -80 euro

Stadium III

Quote from: JKI on June 16, 2007, 13:59:50
Ik ga het denk ik proberen. Eerst de MJ op marktplaats donderen. En als die verkocht is, gaat de BK z'n plekje innemen. Ben wel benieuwd hoe ik zo'n ding van 50 kilo naar mijn zolderkamer krijg. Ik had al moeite met de MJ (door zijn grootte+gewicht). De Monolith is letterlijk van alles het dubbele (2x zo groot, ruim 2x zo zwaar).

Nog maar een vraagje: hoe kun je het doordreunen zo veel mogelijk beperken? Ik heb een marmoleum vloer, met daar onder een dikke laag beton. Heeft het dan nog zin om de sub op een marmeren plaat te zetten. En daaronder resonantie-dempers?

Moet eens weten hoe ik een stadium III bij mijn ouders over de trap heb gekregen pfff :-X

Ben het wel me eens dat een MJ zeker mooi is voor muziek
Verder zie ik binnenkort de BK bij eriks

Laat bevindingen wel weten natuurlijk

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Jeroen V

Quote from: yorkie13 on June 16, 2007, 15:05:33
ja maar dit gaat om een 60 x 40 x 3 cm plaat ::)
komt dus al snel op 50 -80 euro
Geen idee eerlijk gezegd, maar zou inderdaad goed kunnen. Bel ze anders eens, dan weet je het: http://www.hilversumse-steenhouwerij.nl/ Hier heb ik ze laten maken....

-Freek-

@yorkie: ik zie dat je je sub niet op spikes hebt staan (en je hebt geen dempers onder de tegel liggen). Heb je daar een rede voor?

Nog ff voor de zekerheid: als ik de Monolith koop. Ga ik dan echt een grote stap vooruit kwa geluid bij films?
En is de monolith echt af te raden voor muziek, of kun je 'm daar eigenlijk ook wel voor gebruiken?

yorkie13

@JKI
ik heb onder de beton tegel een rubber mat liggen van 0,5 cm
dus de tegel is op die wijze wel gedempt
of je de Monolith wel of niet moet kopen , dat hangt van een aantal dingen af
als je bv al je speakers op small hebt staan , dan zal de monolith voor HT perfect werken en
voor muziek ook
ik heb zelf echter de fronts op large staan en wil dat de sub dan ook meespeelt, aangesloten via de neutrik kabel, zoals bij de MJ kan
deze aansluiting werkt echter niet optimaal, omdat je de crossover niet lekker afgeregeld krijgt
de monolith heeft maar 1 crossover regeling, en die kan van 40 hz tot LFE
als sub die druk in het laag , en dan vooral voelbaar laag produceert , speelt de monolith de MJ echt weg
en of dat voldoende reden is moet je echt zelf bepalen

-Freek-

Ok, bedankt voor je antwoord. Ik heb m'n speakers altijd op small staan, dus dat komt wel goed :).

Maar heb je de spides er niet onder zitten vanwege de betonnen plaat?

yorkie13

de sub weegt 46 kg, maar er komen soundcare superspikes onder

-Freek-

Had je die niet mee besteld op de site van bk? Daar kun je ze nl wel bestellen.

Ga je voor die?:


Quote from: yorkie13 on June 18, 2007, 10:14:12
de sub weegt 46 kg
Dus? Is ie dan te zwaar voor spikes? Er zijn toch standaard spikes meegeleverd?

yorkie13

ja standaard spikes erbij, maar vindt de soundcare iets mooier en geloof wel in het principe ervan, heb deze spikes eerder gehad
begin anders gewoon met de spikes die erbij zitten, die heb je dan toch al en scheelt weer 30-40 euro