Groot verschil in kleur vineer speakers: wat zijn mijn opties?

Started by kippekop, June 15, 2007, 17:06:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kippekop

Beste mede forumgenoten, hierbij mijn "beklag". Ik heb sinds een aantal weken mijn nieuwe dynaudio focus 220 speakers in rosewood afwerking hier staan en mijn focus 140's naar achteren verplaats. Eén ding viel mij meteen op bij het openen van de doos: wat zijn die 220's veel donkerder/mooier en mijn bedenkingen bij de lichte kleur van de 140's werden meteen de waarheid.

Onderaan deze post een aantal plaatjes ter verduidelijking.


Ik heb de leverancier (via internet in Duitsland, een erg prettige webshop) hierover gecontacteerd en plaatjes moeten meesturen. Dit is vervolgens de reactie van dynaudio Duitsland:


"Sehr geehrter Herr Ewert,

zunächst noch einmal vielen Dank für die zusätzlichen Bilder.

Wie bereits telefonisch besprochen ist Palisanderfurnier ein farblich sehr kritisches natürliches Produkt. Bereits das Rohmaterial weist in der Regel starke farbliche Unterschiede auf. Zusätzlich kann das Rohfurnier unterschiedliche Feuchtegrade innerhalb der verschiedenen Chargen aufweisen, was dazu führt, dass die Beize vom Holz unterschiedlich stark aufgenommen wird. Die genannten Umstände führen leider dazu, dass es zwischen unterschiedlichen Lautsprechermodellen und verschiedenen Produktionschargen zu mehr oder weniger starken farblichen Abweichungen kommen kann.

Zusätzlich besteht in diesem Fall die Problematik, dass Palisander nicht nachdunkelt sondern, auch ohne direkte Sonneneinstrahlung, über die Zeit ausbleicht. Diesem Prozess wird zwar durch einen Schutzlack entgegengewirkt, vollständig zu verhindern ist er jedoch nicht.

Einige Stichproben in unserem Lager weisen leider darauf hin das die Focus 140 eher heller, und die Focus 220 eher dunkler ist.

Wir müssen Ihnen daher mitteilen das wir Ihnen in der Focus Serie z.Zt. keine garantierte farbliche Übereinstimmung unterschiedlicher Produkte und Jahrgänge anbieten können.

Mit freundlichen Grüßen
Dynaudio International GmbH  |  Technical Support"


Oftewel:

Dynaudio tells us, that variations in the colour of the rosewood-veneer are unavoidable since it is a product of nature. Different batches of the wood may have different humidity which leads to a variating reception of the stain. Also rosewood can change it's colour in the long term without being exposed to the sun.

At Dynaudios they unpacked several speakers and found out, that the rosewood-veneer of the Focus 140 was slightly different to the rosewood-veneer of the Focus 220. All in all dynaudio regrets, that a guaranty of consistency of the veneer-colour can't be given.

Ik ben het hier dus absoluut niet mee eens. Ik kan best wat "variatie" accepteren, maar alle plaatjes die ik tot nu toe op het internet heb gezien geven geen fineer zo licht als mijn 140's weer. Daarnaast vind ik het belachelijk dat je bij speakers die in totaal duizenden euro's kosten zoiets moet kunnen verwachten. Fabrieksproblemen of niet, daar heb je als consument niks aan. Een kapotte auto is een kapotte auto, of dit nou aan de fabriek ligt interesseert je niks.

Zijn jullie het met me eens, en zo ja valt hier nog wat mee te doen (al erg lastig vanwege Duitsland... maar ja). Ik hoop echt wat zinnige replies te krijgen.

Groet,
Jorg
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

neverywhere

 Hoe oud zijn die oude boxen van je?En hebben ze in direct zonlicht gestaan want het verhaal van die leverancier klopt op dat punt wel,verkleuring kan zeker voorkomen...en het wordt altijd lichter en nooit donkerder.
Ook dat verhaal van die verschillende batches hout zit wel iets in maar bij een gebeitst produkt (het aankleuren van het hout om het wat interssanter te maken) zou een zekere kleurstelling wel moeten kunnen.
Valt het ook op als de boxen wat uit elkaar staan? Vaak geeft wat afstand tussen kleurverschillen wel weer wat rust. Probeer het eens?
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

neverywhere

En eerlijk gezegd lijkt op die onderste foto wel een andere houtsoort gebruikt . Dat dan weer wel.

Foto van kleine box geeft ook een egaal kleurbeeld...iets dat die verkleuring dan weer tegenspreekt....moeilijk allemaal.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

bmateijsen

Het verschil is best groot, als je beide luidsprekers bij dezelfde dealer hebt gekocht, dan kan je proberen of ze niet een paar 140's hebben (demo's) die qua kleur het meest op de 220's lijken. Fineer is inderdaad een natuurprodukt en batches kunnen gewoon afwijken.

De vergelijking met een auto vind ik niet opgaan, deze worden gespoten en fineer is maar deels bewerkbaar. Als je ze tegelijkertijd had gekocht, dan had de dealer ze kunnen afstemmen..

De vraag is eigenlijk kan je daar de fabrikant voor aansprakelijk stellen. Eigenlijk niet, het is immers een natuurprodukt.
De dealer dan? Indien tegelijkertijd gekocht, dan had je met sympathie ver kunnen komen. Echter nu je ze apart hebt gekocht, eigenlijk niet, tenzij de dealer jou veel service wil verlenen om je een plezier te doen.

Groet,

Bjorn

Joep

Hoi Jorg,

Het is inderdaad een natuurproduct en als je het niet samen koopt, loop je de kans op kleurverschillen. Dat is zelfs bij geverfde leren banken zo. Helaas zit je dealer niet om de hoek en kan je dus niet profiteren van enige coulance van hun kant, je hebt voor de prijs gekozen en de speakers ongezien gekocht in Duitsland. Risico heb je àltijd bij natuurproducten. Als ik nu naar mijn speakers kijk is de linker iets donkerder dan de rechter, terwijl ik ze tegelijk gekocht heb. Niks aan te doen. Ik kan me eraan ergeren, maar dat doe ik niet. Wil ik ook niet, ik weet dat het een natuurproduct is.

Dit verhaaltje neemt niet weg dat het echt wel rot voor je is, maar geeft ook weer aan dat een webshop een echte winkel nog niet op àlle punten kan verslaan. ;) Ik hoop echter wel voor je dat het bijtrekt of dat je je er minder aan gaat storen. :) Sterkte!

kippekop

Bedankt voor de replies. Weet je wat het is, ze hebben nooit in de zon gestaan, en het viel me al op toen ik de 140's kocht dat ze niet leken op de fineer op de website van dynaudio. Ik dacht dat het gewoon aan mijn computer lcd scherm (verkleurd vaak wat zeggen ze) en het kan iets afwijken. Maar ik heb echt het idee dat dit een batch hout is die ze niet hadden mogen verkopen, en daar gaat het me om. De afwijking van de standaard is echt absurd hoog in mijn ogen. Nogmaals, de 140's hebben nooit in de zon gestaan (ik heb ze echt pas 3 weken geleden naar achter gegooid, nu zijn staan ze er gedeeltelijk laat in de middag in).

Ik weet dat het welicht niet handig is om bij 2 verschillende leveranciers in te kopen (en wellicht via internet, maar dat doet verder niet toe aan de discussie).

ps het is overigens wel duidelijk dezelfde houtsoort, bij de derde foto zijn de nerven iets te duidelijk naar voren gekomen (heeft met lichtinval te maken). Kleur is wel duidelijk.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Oracle

Quote from: neverywhere on June 15, 2007, 17:22:21
En hebben ze in direct zonlicht gestaan want het verhaal van die leverancier klopt op dat punt wel,verkleuring kan zeker voorkomen...en het wordt altijd lichter en nooit donkerder.

Mijn ervaring is juist dat hout donkerder wordt door invloed van zonlicht. Wij hadden in ons vorige huis een gelakte, lichte (blanke lak, gemengd met 20% wit) grenen vloer, en die werd alleen donkerder. In de trapkast lag de vloer ook (doorgelegd), en die was een stuk lichter.

Misschien is dat alleen bij grenen zo, maar onze huidige vloer (ook grenen), is eerst geloogd, en dan geolied. Die verkleurd als het goed is niet meer.

Voor wat betreft deze speakers: zoals al gezegd lijken het wel 2 verschillende soorten hout... De vlam op de 140's is een stuk minder prominent aanwezig. Ik vind de 220's ook mooier, als ik eerlijk ben....

Misschien je vraag ook eens voorleggen aan Erik van Voorst? Hij post dan wel nier meer actief, maar misschien beantwoord hij wel zijn PM's.... :)

Groet,
Mark

frenkelh

door zonlicht kan er wel verkeuring onstaan, maar het verschil tussen deze luidsprekers is wel erg groot.
Met moderne UV-lakken kan invloed van zon en dergelijke erg goed worden beperkt.

Het is wel degelijk de zelfde houtsoort maar waarschijnlijk is er gebruik gemaakt van hout uit verschillende regio's.
Elke regio heeft weer zijn eigen klimaat, en dit kan leiden tot grote verschillen in kleur en structuur van hout.
toch vind ik dit slordig, want als ze het fineer wat beter hadden geselecteert had het verschil veel kleiner kunnen zijn,... ook al zit er jaren tussen de fabrikagedata.

met beitsen kan hout worden bijgekeurd, en wellicht kun je de lichtere speaker opnieuw laten behandelen zodat deze kwa kleur dichter bij die van het donkere fineer komt, maar dit zal niet eenvoudig zijn en goedkoop zijn.








kippekop

Ik ga de achterspeakers maar gewoon verkopen, dit was ik sowieso al van plan om de kleinere 110's te nemen. Hopelijk wil er iemand gewoon een stereo paar van deze geweldige speakers. Ik ben wat dat betreft een behoorlijke perfectionist... en dit is echt net alsof er twee verschillende paren speakers in mijn kamer staan.

Wel zal ik nogmaals contact opzoeken met dynaudio, wellicht zelfs maar eens aankloppen bij mijn rechtsbijstand?? 
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

dijle

'k Heb ook zoiets aan de hand met m'n pas nieuw gekochte Audio Physic Virgo's in licht ahorn:  de voor- en achterkant zijn gemaakt van massief hout, terwijl de zij-, boven- en onderkanten gefineerd zijn.  Gevolg: kleurverschil tussen zij-/bovenkanten en voor-/achterkant.  Is idd. wel jammer (het demopaar dat ik thuis gehad heb in donker ahorn had dit probleem niet), maar ik kan ermee leven: het is dat er zo'n mooi geluid uit die dingen komt!  ;D

eazyQ

Quote from: kippekop on June 16, 2007, 19:36:32
Ik ga de achterspeakers maar gewoon verkopen, dit was ik sowieso al van plan om de kleinere 110's te nemen. Hopelijk wil er iemand gewoon een stereo paar van deze geweldige speakers. Ik ben wat dat betreft een behoorlijke perfectionist... en dit is echt net alsof er twee verschillende paren speakers in mijn kamer staan.

Wel zal ik nogmaals contact opzoeken met dynaudio, wellicht zelfs maar eens aankloppen bij mijn rechtsbijstand?? 
Je kunt het proberen maar ik geef je weinig kans. Hout, dus ook fineer, blijft een natuurproduct en dit is het risico wat je loopt daarmee.

kippekop

Quote from: Tim Radges on June 25, 2007, 13:24:12
Je kunt het proberen maar ik geef je weinig kans. Hout, dus ook fineer, blijft een natuurproduct en dit is het risico wat je loopt daarmee.

Ik heb ze nu gewoon voor een appel en een ei verkocht. Zonde, maar ja... nogmaals de quality control vind ik hierbij niet goed genoeg. Ik laat het lekker hierbij rusten!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

RamonPhilippo

Beste,
Daarom, binnen zes maanden na aankoop, altijd ageren met dit soort problemen richting de verkopende partij; dan draag jij nog niet de bewijslast. Nu is de vraag in welke mate kleurafwijking in een speaker een non-conformiteit in de zin van art. 7:17 BW oplevert. De fabrikant kun je er iig niet op aanspreken (nog niet, eu wetgeving wil hier iets aan gaan doen); dit kan alleen als het een veiligheidsgebrek zou zijn of de fabrikant extreme garanties heeft gegeven op kleurechtheid van de speakers. Een zaak tegen Dynaudio is kansloos; en een zaak tegen de verkopende partij eveneens, omdat ik van mening ben dat een kleurverschil t.o.v. een andere tupe uit de serie geen non-conformiteit oplevert.
Bottomline: toch maar bij een dealer kopen en het liefst om de hoek, èn wacht niet te lang met melden van problemen!

Kuipje

Ik heb diut fotootje gevonden. Het lijkt er precies tussenin te zitten...