dac: cd vs. dvd

Started by PaulSQ, June 8, 2007, 23:01:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaulSQ

Voor stereo wil(de) ik mijn cd speler gaan upgraden, plots kreeg ik een ingeving:

Als ik een cd speler (losse dac koop) met (dubbele) coaxiale ingang (Cambridge 840C bijvoorbeeld) kan ik ook mijn dvd speler hierop aansluiten en genieten van goede da conversie via mijn low budget dvd...

Kan "gewone" stereo dac het dolby digital 2.0 signaal zoals ik dat op mijn dvd's aantref decoderen?

bvd Paul
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

garmtz

Nee, dat kan de DAC niet. In het audiomenu van de DVD-speler moet je de digitale uitgang op PCM zetten.

PaulSQ

Cool! Ik heb het menu'tje gevonden, heeft deze instelling nog gevolgen voor geluidskwaliteit ed?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Gabor

Op een DVD staat vrijwel altijd een Dolby Digital 5.1 track. Voor de stereo uitgang zal de interne DD decoder de 5.1 track decoderen en een mixdown maken naar een 2.0 track. Deze mixdown wordt vervolgens uitgestuurd naar de analoge stereo uitgang of indien mogelijk digitaal. Het is dan geen dolby digital 2.0 maar gewoon stereo PCM. Dit zou je door een externe DAC kunnen halen. Al weet ik niet geheel zeker of het uitsturen op de digitale uitgang tot de standaard uitrusting hoort. Ik vermoed van wel.
Zelfde geldt voor Dolby Digital 2.0 op een DVD, enige is dat er dan geen mixdown wordt gemaakt want er valt niks 'te mixdownen'.