Eerste ervaringen Toppers van Eichmann.

Started by J.A.F._Doorhof, February 21, 2003, 19:51:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Tja, soms heb je zo een product waar je maanden lang van denkt dat het iets anders is dan het is.

Zo heb ik continue in de veronderstelling gezeten dat de toppers een vervanger zouden worden van de Spikes/cones. Niets is minder waar.

En daar ging mijn verwachting :'(, de Topper is een apparaat/ding dat je boven op je speakers/transport/pre-amp moet plaatsen en dat de trillingen uit de kap wegneemt.

Allemaal mooi en aardig maar dit lijkt een beetje voodoo voor mij en ik had er een hard hoofd in dat het überhaupt zou werken en dat als het zou werken dat ik weer wat nieuws geleerd zou hebben.
Dus op naar de demoruimte voor een goede test, want dat moet je toch op zijn minst doen.

Ten eerste.
PAS OP die dingen zijn scherp, HEEL scherp het bloed loopt me nu nog uit mijn vingers.

Aanbevolen wordt om 3 units op de speakers te plaatsen, 3 op het transport en 3 op de pre-amp er wordt ook netjes vermeld waar.

Gelukkig had ik wat houvast bij mijn test en hoefde ik dus niet alleen te luisteren. De test ging aan de hand van een fragment dat 2x beluisterd werdt en daarna werden de toppers geplaatst en dan werdt er weer geluisterd.



De resultaten
Schiet mij maar lek, en sommige zullen me voor gek verklaren maar het werkt !!!
Het verschil is geen dag en nacht, maar het is ook zeker niet super subtiel, voor mij is het in ieder geval wereldschokkend omdat ik NIETS verwacht hadt. Ook mijn medeluisteraar die snip verkouden was hoorde verschil.

Wat dan ?
Vooral het hoog en midhoog worden schoner en treden meer uit de speakers, vooral opnames waarbij veel met belletjes, schelpen, rainsticks, hout etc. wordt gewerkt worden met de toppers in bovengedeelte behoorlijk open en vrij weergegeven.

Ook in de basweergave veranderd er wat mee.
Bij sommige opnames hoor je de Bazuinen wat dicht lopen aan de onderkant, niets ernstig maar het is gewoon te horen als je je set goed kent, met de toppers is dit probleem verdwenen.
Hier zit weer een waarheid achter want met 4 spikes onder mijn speakers was dit probleem duidelijker als met 3. En die ene spike voor doet hetzelfde als waar de toppers voor ontwikkeld zijn.

De toppers zitten per 6 verpakt en zullen in Nederland rond de € 90,00 gaan kosten per 6pack, voor dat geld is het het zeker waard, en anders heb je altijd de 10 dagen test garantie.

Het is verassend en hoewel ik er TOTAAL niet in geloofde moet ik eerlijk bekennen dat ik toch overtuigd ben, het verschil is subtiel en mischien niet voor iedereen direct te horen (weet niet wat het op andere sets doet), voor mij en op mijn set is het weer een winst van een paar procent (want daar praten we toch wel over) dat redelijk goedkoop bereikt is.

Voor de test hebben we nog even getest met alleen toppers op de speakers en hoewel er nog steeds winst was was de aanvulling van de DVD speler en de pre-amp toch de moeite waard. Met dit laatste hadt/heb ik wat moeite omdat de pre-amp al over een flinke glazen plaat beschikt die dit soort trillingen tegen moet gaan, en de DVD speler heb ik al met gewichten gedempt, toch helpen de toppers ook hier nog behoorlijk.

Verassend maar de moeite van de test waard.

Vanaf medio volgende maand hopen we voorraad te hebben.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

#1
[offtopic]grappig, deze dingen lijken als twee druppels water op doormidden gezaagde werpsterren. Die heb ik op mijn 15e gehad en zagen er precies zo uit.[/offtopic]

Doen me ook een beetje aan de kerst denken. ;D
Maar goed als het werkt en dat is makkelijk te testen, dan is het weer mooi meegenomen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Ze zijn een stuk dieper als mischien op de foto overkomt, het is echt wel een behoorlijke grote.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

#3
Volgende keer misschien een blinde test doen? Ik weet best dat allerlei producten verschil geven, maar psychologische effecten spelen toch altijd mee.
Dus oogjes dicht ... iemand laten rommelen (en die dingen erop of niet zetten) en de muziek aanzetten. Dan blind luisteren. Dan die persoon weer laten rommelen ... muziek aan, etc.

Ben benieuwd of het dan nog hoorbaar is.

Maar goed... horen is geloven :)

Die dingen zien er wel gevaarlijk uit trouwens. Lijkt me niet aan te raden met kinderen.

J.A.F._Doorhof

Scarp,

Blind testen is niet nodig daar is het verschil weer net te groot voor.
Vergeet niet dat ik in principe er niet in WIL(de) geloven dat maakt vaak een blindtest al overbodig.

Het verschil is gewoon goed te horen, en ook herhaalbaar.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Het verschil is te groot om blind te testen?

Ik wil best geloven dat er verschillen zijn, maar om alle extra elementen weg te halen die een eerlijk vergelijk mogelijk maken zou ik bij dit soort dingen toch blind testen.

Maar goed, misschien is mijn gehoor niet getuned genoeg om allerlei kleine verschillen op te vangen. Of mijn apparatuur is er nog niet voor geschikt ofzo.

'k bedoel het overigens niet als kritiek, maar het lijkt mij gewoon nuttig om blind te testen.

Tapeshirt

Wat liggen er trouwens voor rare balonnetjes op dat transport??

Doerak

[offtopic] Frank, je mag de stofdoek wel eens ter hand nemen ;)

Robbo

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 21, 2003, 20:02:06
Ze zijn een stuk dieper als mischien op de foto overkomt, het is echt wel een behoorlijke grote.

MvrGr.
Frank

Ja, verrrek ! Als je even goed focussed worden ze dieper :)

Deze plaatsen we in de categorie psychodelische plaatjes ;D






Robbo

Het is denk ik eenzelfde produkt als de 'beaks' van Totem.

Rob

jurjen

Als ik over zulke tweaks lees, vraag ik me altijd af: als het bij een goeie installatie als die van Frank enkele procenten scheelt, hoe veel procent zou het dan schelen bij een entrylevel installatie als de mijne? Meer of minder procent?

Meer, want bij mij is elke verandering een verbetering, of juist minder want de keten is niet sterker dan de zwakste schakel?????

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

J.A.F._Doorhof

Een stofdoek mag zeker even in het rack ;D, het is een afgesloten kast die ikzelf schoonmaak en dat moet dus weer.

De rare balonnetjes zijn gewichten, welke ook een behoorlijke verbetering gaven.

Jurjen,
Ik ben wel benieuwd naar dat soort ervaringen, het kan beide kanten opgaan het kan enorm schelen of mischien helemaal niets.
Op mijn set is het genoeg om geen blindtest uit te voeren, maar nogmaals het is niet wereldschokkend (behalve dan het feit DAT het überhaupt werkt wat al wereldschokkend voor me is ;D) maar wel de moeite waard.

Ik krijg half volgende maand voorraad, je mag het dan wel een keer proberen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Ik kon het ook niet geloven maar zelfs ik hoorde enig verschil.
Nu zat ik daar met half verstopte oren en neus (beetje verkouden) dus voor mij was het minder duidelijk, maar inderdaad het hoog leek iets beter te worden.

Het zijn zeker wonderlijke dingen.

Ook maar eens proberen thuis.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

searcher

Je plaatst de toppers OP de speakers en amp....
Nu snap ik iets niet hoe zwaar zijn deze en waar zou het effect vandaan kunnen komen?

Als de toppers licht zijn of misschien een paar honderd gram per topper dan is het werkelijk hocuspocus.
Mijn boerenverstand zegt dan dat dit niet kan werken.
Of er moeten trillingen via de bovenplaat verspreid doorgegeven worden de ruimte in.

Toch neem ik aan dat bij een speaker in een 5.1 opzet het geluid cylindrisch wordt opgebouwd vanaf de speaker.
Welke toegvoegde waarde heeft de topper dan bovenop ????

Elke bovenplaat is afzonderlijk anders van dikte dus van de dvd speler amp speaker en dit geheel geeft ....resultaat?
Haal de topper van de amps wat is het resultaat en vervolgens van de dvd speler maar wel op de amps wat is het resultaat....

Is de plaatdikte en het binnenwerk lees trillingen bepalend in hoeverre de topper zijn werk doet....

Ik vind dit bizar en gevoelsmatig zeg ik maar dat is gevaarlijk het werkt niet,onzin,maar meten is weten...

Gaarne lees ik een verklaring heren testers.

m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

Searcher, Jaco en ik begonnen beide aan de test met het idee van ;Dyes sure ;D

Maar hoe het ook werkt het werkt, dit is de folder tekst:

Reduce resonance and improve component performance by using the topper.

Eichmann introduces a cost effective way to reduce resonance (vibration) and improve the performance of audio and video components and loudspeakers.

Internal resonance together with external soundwaves can adversely affect low-level signals running through evenry capacitor, resistor, transistor or tube within a component.

Your loudspeakers system also suffers from vibration due to mechanical energy from the drivers and sound pressure waves within the enclosure itself.

A consequence of resonance includes masking of detail, coloration, smearing of sound and reduced sound stage.

The topper controls resonance by preventing the accumulantion of standing waves attenuatung standinge waves and disrupting the transference of resonance to component areas that may be adversely affected.

The result is:
* Cleamer more focused sound
* Reduced upper bass haze and overhang
* Increaded low level detail
* Improved sound stage

Position 3 toppers on the top surface of components directly above:
1) the transformer and power supply
2) transport system of a DVD/CD transport
3) other areas prone to vibration

Speakers:
Position 3 toppers parallel and slightly apart on the top of a speakers, close to the front baffle.

Dit is in het kort de folder.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Zo te lezen is het niet het gewicht, maar meer de vorm en het materiaal wat dan die trillingen zou moeten absorberen.

Hmm.... klinkt raar, maar mij verbaast niets meer eigenlijk :)

J.A.F._Doorhof

Op dat punt zit ook al een tijdje, niet verbaast me meer.
Maar ik geloof het pas als na herhaaldelijk weg halen en er weer op zetten exact hetzelfde blijft optreden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Weird Seince dat zoiets kleins zo'n resultaat kan geven maar ja...

Toch Frank lees mijn post nog eens na wat is het effect op verschillende kast diktes en als je toppers alleen op de speakers plaatst of alleen de amp...

Ik kan me er niet in vinden dat de topper dezelfde resultaten geeft op speakerparen en amps en dvd spelers van verschillende merken tenzij deze merken een gelijksoortige trilling voortbrengen waarbij de topper zijn werk binnen deze marge doet....

Ik denk haast dat de trillingen worden doorgeven maar uiteengetrokken door de vorm van de topper een permanente absorptie daar geloof ik niet.

Ook het materiaal waar een speakerkast uit op is gebouwd verschilt enorm blijft de topper dan zijn werk doen?
Test dat eens uit Frank .....

Ik wil ze zeker eens testen in de nabije toekomst,ik blijf sceptisch maar...

m.v.g searcher






J.A.F._Doorhof

Searcher.

Kast type etc. maakt weinig uit.
Je moet het zien als een spike alleen de spike plaats je onderaan het apparaat, maar het werkt voor 99% van de apparaten hetzelfde.

De topper zet je er alleen boven op.
Ik heb geexperimenteerd met de toppers op de speler/pre-amp en speakers als ik van één van de componenten de toppers verwijder hoor ik dat.

Het is wel belangrijk ze goed neer te zetten, dus echt bij een transport BOVEN de voeding en BOVEN de lade anders werkt het niet of VEEL minder.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

mmm het lijkt de omgekeerde wereld dan de spikes koppelen en ontkoppelen tegelijk en er rust een gewicht op maar een toppertje op de speaker ???
Het hele idee blijft met mijn kennis...
Maar het maakt me wel nieuwsgierig...

Waarom maakt de dikte van het materiaal van de speaker niet uit het bovenste gedeelte van de speaker kast is toch zeker van invloed op een trilling of je nu een toppertje op een koekblik zet of op een leopard tank beetje flauw misschien maar begrijp je waar ik heen wil...???

Nu zijn mijn speakers met spikes uitgevoerd kan ik er dan nog een topper erop plaatsen ???

m.v.g searcher




J.A.F._Doorhof

Searcher, ik kan daar geen direct antwoord opgeven omdat ik nog niet genoeg getest heb.

Mijn Meridian bevat een zware glasplaat die het trillen tegen zou moeten gaan, toch hoor ik het verschil.
Mijn speakers hebben een behoorlijk stijve kast en staan op 3 spikes toch hoor ik het verschil.

Er is denk ik geen directe regel te geven, dat het werkt op mijn set is vast, ik ga de komende weken veel testen met andere mensen en dan zien we het wel.

Vanavond op Wilson's Krell en Tag.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bryan vd B

Het is bijna ongeloofwaardig maarja ik stond ook raar te kijken toen ik voor het eerst spikes onder mijn receiver plakte en het nog werkte ook.
dus mij kan je langzamerhand alles wijs maken.
ik ben benieuwd of het ook werkt op mijn HT.

Vriendelijke groeten,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Martin_M

#22
Vanavond is Frank bij mij thuis geweest en met een open mind zijn wij gaan testen.

Frank had de Wilsons en de Krell nog niet gehoord dus hebben we eerst één en ander gedraaid om hem aan het geluid te laten 'wennen'.

Daarna een speciaal stuk gedraaid zonder toppers.
Toen de toppers geplaatst op speakers, CD-loopwerk en TAG pre-amp......Hetzelfde stuk nog eens en er was verschil!

Wat meteen opviel was de openheid en helderheid. Dit was zeker verbeterd maaaar de diepte was minder geworden. Ook de 'echtheid' van de stemmen en instrumenten was iets minder.

Omdat de Wilsons nogal smal zijn van boven hadden we eerst één topper aan de voorkant en twee aan de achterkant geplaatst. Toen we dit omdraaiden werd het qua diepte al veel beter.

We hebben nog wat zitten schuiven en ik moet zeggen dat het zeker invloed heeft op het geluid. Uiteindelijk hadden we toch echt een behoorlijke verbetering te pakken. Dit kwam vooral door drie toppers op de Krell eindversterker. Geloof het of niet maar dit had best een positieve invloed op de plaatsing in de diepte. En aangezien ik dat nogal belangrijk vind......

Al met al, Frank heeft weer iets leuks. Ik zal zeker een setje of twee aanschaffen want voor die prijs kan je net weer dat beetje meer uit je set halen. En ik geloof best dat op bepaalde sets het verschil wel eens behoorlijk kan zijn.

Martin M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Tapeshirt

Vanmiddag heb ik dus ook de toppers gehoord. In eerste instantie dacht ik ook, yes sure, dat zal wel. Mij krijg je niet gek. Maar toen ik een tijdje geluisterd had met de toppers haalde Frank ze weg. En wat schetst mijn verbazing? Net even wat meer hoog, oftewel duidelijker/subtieler hoog, maar ook het laag heeft geprofiteerd. Dit is net even wat minder "wollig".
Ik ben werkelijk verbaasd over het effect van deze (toch enigszins aandoend als) hocus-pocus dingetjes(sorry dat ik het zo zeg Frank, maar dat is wat ik er in eerste instantie over dacht toen ik voor het eerst hoorde van de Toppers).
Ook ik ga de toppers toepassen op mijn apparatuur, simpelweg omdat het slechts een kleine investering is en omdat je zo weer een nieuw verhaal kunt vertellen aan mensen die zich afvragen wat die "antennes" op je apparatuur en luidsprekers doen ;D ;)

J.A.F._Doorhof

Quoteeen nieuw verhaal kunt vertellen aan mensen die zich afvragen wat die "antennes" op je apparatuur en luidsprekers doen

Alleen daarom zou je het al moeten doen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview