Netstekker polariteit - hoe en wat

Started by cinepaulis, January 23, 2002, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cinepaulis

Een tijdje geleden weer het een en ander over gelezen, maar nu ben ik weer vergeten hoe je dit nu precies moet doen (behalve door te luisteren).

Ofwel: wat is de procedure om te bepalen welke stand je moet hebben ?

Dan vraag ik me ook af hoe het zit met niet-geaarde stekkers.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

jaco

#1
paul,
We hebben wisselspanning, maar er is een fase en nul.
Nu is de theorie dat je de fase aan moet sluiten op de 'ingang' en de nul op de uitgang. Dan loopt de stroom door het apparaat de juiste kant op.

Vaak kun je het vershil horen. Soms ook voelen: als je met je had over het front gaat wil er wel eens een prikkelend gevoel optreden. Als je de stekker omdraaid wordt dat minder/is weg.

Misschien dat de ingang/uitgang uitleg niet geheel de juiste is, maar vaak wordt 1 draad maar geschakeld met de aan/uit knop. Het is de bedoeling dat daar de fase op zit. Als de stekker verkeerd om zit zou de fase door de gehele voeding lopen en dan pas op weg terug bij de aan/uit schakelaar tot stoppen komen (niet juist benoemd, maar ja ik ben op dit gebied ook niet een expert)

Jaco

cinepaulis

#2
jaco,
ja, ik herinner me dat Garmt eens een plaatje had gemaakt van hoe dat eruit zag. Daarbij is de fase inderdaad geschakeld en de nul niet.

Nog een idee:
Als ik nu een spanningzoekertje in mijn stekkerblok  stopcontact stop, dan weet ik wat de fase is. Als ik de kap van de versterker eraf haal dan zie ik de fase en de nul ook zitten. Dan hoef ik alleen nog maar te zorgen dat de fase van de netsnoer ook in het juiste gaatje op het stekkerblok komt, toch ?
Of is dit te simpel ?  ::)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Rob_Dingen

#3
Hoi Cine

Dat is wat te simpel meet tussen massa en aarde het spannings verschil en draai de stekker om en meet op nieuw met de laagste spanning is de beste stand uiteraard
Als je alleen een geaard stopcontact hebt zet je er even een ongeaarde slof tussen

Rob

J.A.F._Doorhof

#4
Of gebruik simpel je oren.
Ik heb bij verschillende apparatuur gevonden dat beide kanten van de stekker een ander resultaat geven.

Bij de Cinepro eindversterker kun je bv aan de ene kant rekenen op een wat geconcentreerd hoog en mid, terwijl de stekker de andere kant op een wat meer krachtig beeld geeft. Voor audio zou ik een andere kant kiezen dan voor films. Maar eerlijkheid gebied, dat dit het enige component is die het op deze manier heeft, alle andere apparaten is er duidelijk een goede en een minder goede kant.

En inderdaad : meten = weten ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#5
Even de echt praktische uitleg:
  • Haal alle signaalkabels uit het apparaat
  • Zet de multimeter op wisselspaning
  • Meet het spanningsverschil tussen de buitenkant van een van de RCA ingangen/uitgangen van je apparaat en aarde (gebruik jezelf als aarde bijvoorbeeld)
Denk eraan dat het apparaat niet op een geaarde wandcontactdoos mag zijn aangesloten bij de meting. Je zou een "varkensneus" kunnen kopen om het apparaat van aarde af te houden.

In principe is de laagste waarde die je meet de juiste, maar een andere theorie zegt dat je de spanningsVERSCHILLEN tussen de apparaten moet minimaliseren: schrijf alle gemeten waardes op van al je apparaten en kies voor alle apparaten de stand waarbij de spanningen het dichtst bij elkaar liggen. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ben erg benieuwd naar het resultaat.

Zelf luister ik gewoon altijd. Ik ben nl. te lui om al mijn apparaten af te koppelen van elkaar... :)

CineBarkoos

#6
Ik ben wel erg benieuwd of het luisteren tot dezelfde resultaat leidt als de meet-methode. Als iemand dat kan bevestigen ben ik zeker een voorstander van de laatste methode.
Ik heb zelf namelijk ondervonden dat het verdacht lastig kan zijn om jezelf 'niet voor de gek te houden'. Een blinde luistertest houden in je eentje is knap lastig. Meten daarentegen vind ik totaal geen probleem!
Dus als iemand met zijn oren hetzelfde resultaat haalt als met meten van spanningsverschillen, laat het weten!
Ik ben benieuwd.

Gr.
Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

cinepaulis

#7
Hartelijk dank voor jullie input!

Ik heb een ongeaard stopcontact, dus dat zou in dit geval goed zijn ? Dus ik heb geen "varkensneus" nodig  ;D

De luistermethode heb ik al geprobeerd en ik *denk* dat ik inderdaad verschil hoor. Maar zoals CineBarkoos terecht zegt: in je eentje een blinde luistertest houden is niet echt wetenschappelijk. Koos: kom maar een keertje blinde luistervink spelen ! ;)
Voor mijn gehoor zijn nu alle 3 apparaten bij CD-weergave 'optimaal' gepoold. Ik heb alleen nog niet geprobeerd om nu alle stekkers weer in de 'foute' stand te zetten. Dan zou het verschil dus groter moeten zijn dan alleen een enkel apparaat goed/fout polen. Toch ?

De meetmethode zal ik op de beschreven manier eens uitproberen en de metingen opschrijven. Dat ik mezelf als aarde kon gebruiken, dat wist ik niet. Thanks voor de tip! Dat bespaart me weer het friemelen met een draad die aan de verwarming is vastgemaakt.

groeten,
Paul

P.S.
Testmateriaal bestond uit: Dire Straits met Private Investigations, Suzanne Vega met Liverpool van een 2 meter sessies CD, nummers van K's Choise van de CD Almost Happy.
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#8
Ik heb de blind luister test gedaan, met 3 man, en allemaal haalde ze verschillen uit de stand van de stekker van de eindversterker. Dus je kunt het wel degelijk horen.

Maar nogmaals niet op alle apparaten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#9

QuoteHartelijk dank voor jullie input!
Graag gedaan! :)
QuoteIk heb een ongeaard stopcontact, dus dat zou in dit geval goed zijn ? Dus ik heb geen "varkensneus" nodig  ;D
Nope...
QuoteDe luistermethode heb ik al geprobeerd en ik *denk* dat ik inderdaad verschil hoor. Maar zoals CineBarkoos terecht zegt: in je eentje een blinde luistertest houden is niet echt wetenschappelijk. Koos: kom maar een keertje blinde luistervink spelen ! ;)
Het effect klinkt bijna altijd hetzelfde. Is het apparaat verkeerd gepoold, dan zit het geluid een beetje op de speakers geplakt en een beetje links/rechts. Is de polatiteit goed, dan heeft het geluid meer definitie en een beter center image. Ritme en rust zijn beter. Muziek is beter te volgen.
QuoteVoor mijn gehoor zijn nu alle 3 apparaten bij CD-weergave 'optimaal' gepoold. Ik heb alleen nog niet geprobeerd om nu alle stekkers weer in de 'foute' stand te zetten. Dan zou het verschil dus groter moeten zijn dan alleen een enkel apparaat goed/fout polen. Toch ?
Niet perse dus... Als de spanningsVERSCHILLEN tussen de apparaten dan gelijk blijven, zal het niet veel beter of slechter klinken.

Persoonlijk ben ik altijd voor meten EN luisteren. Dus eerst meten en dan de meting valideren door te luisteren. Weet je gelijk of de theorie klopt met de praktijk...

cinepaulis

#10
Ja, zo'n blinde luistertest wil dus ook een keertje doen. Eens kijken OF het bij mij te horen is en WAT een ieder dan voor verschillen waarneemt.

Overigens grappig, want de verschillen die Garmt beschrijft (zonder dat ik ze genoemd heb) beschrijven inderdaad wat ik zelf ook heb waargenomen, zij het vrij subtiel. Ik kreeg de indruk dat het lekkerder/makkelijker en vloeiender klonk. Met inderdaad een 'vaster/duidelijker' center image.

Als het de spanningsverschillen tussen de apparaten onderling zijn die belangrijk zijn, dan maakt het inderdaad niks uit als je alle stekkers omdraait. Da's een goeie !

En als ik een ECHT antwoord wil hebben is het inderdaad aan te raden om zowel te meten als te luisteren. Toch leuk om zo eens te proberen de feiten van de fictie te scheiden.


Om een en ander even in perspectief te zetten:
Ik heb gister ook even gewisseld van interlinks (na het ompolen) en moet zeggen dat dat verschil groter was dan het verschil bij ompolen van de netstekkers. OK, misschien een open deur, maar bij zelfs gelijkgeprijsde interlinks kunnen dus verschil maken. Van de andere kant: misschien was dit interlink verschil juist meer hoorbaar geworden door het ompolen...who knows ?  :)

Maar het is zowiezo een stap is die je altijd zou moeten proberen (het kost je immer helemaal niks!).

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#11
Het zijn vaak die hele kleine procentjes die samen een hele grote verandering maken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Phantone

#12
Ik heb dus de test met de multimeter uitgevoerd op m'n dvdspeler. Ik heb een heel simpel analoog multimetertje.
De minimale stand op het apparaatje voor ACV is 10V, deze stand heb ik dus ook gebruikt.

Alles los, behalve netsnoer ;D en speler aan gezet.
Vervolgens de buitenkant van al de RCA connectoren gemeten met me zelf als de anderen pool gebruikt.

Het resultaat was dus geen waarneembaar verschil ???
De meter sloeg net geen 0,2V uit op alle connectoren.
Ik weet niet hoe nauwkeurig de multimeter is en weet niet hoe groot de polariteits verschillen normaal gesproken zijn.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Is een digitale multimeter een vereiste?

HJ

#13
volgens mij hoef je niet perse een digitale meter te hebben maar hij moet wel gevoelig genoeg zijn.
hoeveel v hij moet aangeven zou ik echt niet weten.
kun je niet een fijnere schaal kiezen op je multimeter?

Phantone

#14
Nee de minimaale stand is 10V en de streepjes gaan per 0,2V
Als de verschillen dus erg klein zijn is het niet te meten met mijn meter. Maar ik weet niet hoe groot die verschillen moeten zijn en wat de gemiddelde waardes zijn.

garmtz

#15
Heb je de meter op zowel gelijk- als wisselspanning geprobeerd? Eigenlijk kijk ik altijd alleen naar het cijfertje en welke dan kleiner is... :) Of dat V of mV zijn weet ik niet eens zeker.

Phantone

#16
Ik heb alleen wisselspanning geprobeerd.
Krijg als het goed is woensdag m'n Eichmann kabel ;D en dan zal ik het ook is op gelijkspanning meten.

Maar wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat je een digitale multimeter gebruikt. klopt dat?

Ik heb hier alleen een analoge met een minimale stand van 10V zowel op ACV DCV en die gaat dus met stapjes van 0,2.

garmtz

#17
Ja, ik gebruik inderdaad een analoge meter met digitale uitlezing... ;)

Phantone

#18
Hehe ja dat bedoelde ik ook ;D

In ieder geval bedankt voor de reacties

Sum1

Grappig ik zie deze thread nu pas, terwijl vorige week zelf ook al aan het meten was gegaan... Hoewel er best wel veel spanning staat (tussen de 30 en de 50 volt), was het verschil met de stekker omgedraait erg klein. Nog niet eens een halve volt. Ik had dit verschil veel groter verwacht.

Hoe groot is het spanningsverschil bij jullie?

Voor alle duidelijkheid ik heb de wisselspanning met een digitale multimeter (met digitale uitlezing ;)) gemeten tussen de massa van apparaat (vaak de buitenkant van een RCA connector) en het nul-contact (nee niet de fase! :o) van de netstekker.

Volgens mij heb ik i.p.v. de nul ook de aardpin van de netstekker geprobeerd maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Ik heb niet geprobeerd mezelf als aarde te gebruiken.

Oh ja, ik heb wel eerst alle verbinding met andere apparatuur verbroken en het te meten apparaat was uiteraard ook niet geaard.

Sum1

#20
Ik had tijdens m'n meettest trouwens de volgende links gebruikt:Wat vinden jullie van de "Fl" methode, zoals beschreven in de 1e link?

J.A.F._Doorhof

#21
QuoteEen verkeerde aansluiting van één of meerdere apparaten is met name te horen wanneer het laag aan de zijkanten van een kamer sterker klinkt dan in het midden tussen de luidsprekers.

Beetje vreemde opmerking, bas is aan de zijkanten van de kamer ALTIJD harder dan in het midden. Daar hebben we het hier al heel uitvoerig over gehad (Room modes en anti-modes).

Wat een vriend van mij meestal doet om zeker te weten dat de Plus op de Plus zit, is eigenlijk heel simpel.

Meet het stopcontact en markeer de plus (hete kant).
Schroef je apparaat open en kijk waar de plus kant zit, en sluit zo je apparatuur aan. Simpelweg vertrouwen op de Fl aanduiding lijkt me niet zinnig, sommige fabrikanten zijn netjes andere niet, een verkeerd aangesloten netstekker lijkt me een 50/50 kans.

Toch vertrouw ik het meest op mijn oren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#22
Frank,
Dat idee heb ik ook al geopperd:

QuoteNog een idee:
Als ik nu een spanningzoekertje in mijn stekkerblok  stopcontact stop, dan weet ik wat de fase is. Als ik de kap van de versterker eraf haal dan zie ik de fase en de nul ook zitten. Dan hoef ik alleen nog maar te zorgen dat de fase van de netsnoer ook in het juiste gaatje op het stekkerblok komt, toch ?
Of is dit te simpel ?  ::)

Antwoord van Rob Dingen:

Quote...Dat is wat te simpel meet tussen massa en aarde het spannings verschil en draai de stekker om en meet op nieuw met de laagste spanning is de beste stand uiteraard
Als je alleen een geaard stopcontact hebt zet je er even een ongeaarde slof tussen

Ofwel: alleen zorgen dat de fase uit het stopcontact ook aan de fase van je apparaatvoeding is aangesloten is kennelijk niet genoeg. Het gaat (blijkbaar?) om het zo klein maken van het spanningsverschil en niet om absolute fase.

(tenzij ik het verkeerd begrepen heb  ::) )

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#23
Nee, daar heb je inderdaad gelijk in.
Ik was gewoon even wat kort door de bocht.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#24
Hoi

Ik weet niet waar jullie de wijsheid vandaan hebben dat je een app open kunt schroeven en zien wat de + van een trafo is het is namelijk wissel spanning die heeft geen + en een trafo dus ook niet
Het gaat om de capiciteit tussen primair en secondair daardoor komt de wissel spanning op de secondaire voeding terecht
Door de stekker om te draaien kan de capaciteit veranderen en de lekspanning minder worden

Rob