Netstekker polariteit - hoe en wat

Started by cinepaulis, January 23, 2002, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berry76

Ik heb de oehlbach phasendetekor gekocht om eens uit te zoeken of alles in " fase"  staat.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

PatrickP

Grappig. Net vandaag binnen: de Van den Hul spanningstester. Een niet duur simpel apparaatje. Toch wat stekkers omgedraaid. Twee apparaten echter niet:


  • Mijn Creek Wyndsor phono-pre gaf 0 hoe hij er ook in zat.
  • Mijn Pioneer DVD speler was een drama met meer dan 110V op de uitgangen hoe hij er ook in zat.

Iemand die dit herkent?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Kingpin

Quote from: PatrickP on January 13, 2021, 15:19:42
Grappig. Net vandaag binnen: de Van den Hul spanningstester. Een niet duur simpel apparaatje. Toch wat stekkers omgedraaid. Twee apparaten echter niet:


  • Mijn Creek Wyndsor phono-pre gaf 0 hoe hij er ook in zat.
  • Mijn Pioneer DVD speler was een drama met meer dan 110V op de uitgangen hoe hij er ook in zat.

Iemand die dit herkent?
Meten met een multimeter en 'ongeaarde' netsnoer ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Quote from: PatrickP on January 13, 2021, 15:19:42
Mijn Pioneer DVD speler was een drama met meer dan 110V op de uitgangen hoe hij er ook in zat.
Heeft deze speler een driepolige (geaarde) aansluiting of tweepolig ongeaarde aansluiting ?
Indien geaard dan moet je hem ook aarden.
Indien niet, zit er soms een netfilter in die dvd speler ?
Een netfilter heeft Y condensatoren en die lekt altijd naar zijn behuizing (chassis) dus zijn spanningen van 40-90VAC heel normaal alleen wel onwenselijk.
Mijn persoonlijke mening: een apparaat met een netfilter moet altijd hard geaard zijn.

PatrickP

Het is een Pioneer DV696AV. Geen idee. Hij heeft een tweepolige stekker. Er valt niets te aarden. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je een draadje aan de behuizing vastmaakt naar een aarde?  :hmmm:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Kjelt

Nee ik heb dat probleem bij mijn Pioneer laserdiscspeler en die heeft het netfilter op de voeding geintegreerd zitten en die lekt gewoon stroom naar de behuizing waardoor je een behoorlijke zwerfstroom krijgt naar de pre/pro. Dus die heb ik niet meer aangesloten.

Foulon

Oehlbach Phasendetector aangeschaft. Werkt perfect. Zat toch een van mijn apparaten verkeerd aangesloten.
Of dat hoorbaar is weet ik niet maar nu zit alles correct. Handig ook voor toekomstige aankopen. Aanrader.
B&W CM9/CMC/CM5 * Rotel RC-1580/RB-1582MKII/RDD-1580 * Pioneer BDP LX-55 * BlueSound Node N130 * Sony WH-1000M3 * Apple TV3 * Samsung QE55Q8FN * QED XT40i/RUconnected * Ziggo Next

vergeerr72

Ik heb het heel huis nagelopen. CV, koelkast etc. Als je de tijd hebt doen
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Foulon

#233
Pioneer N50A streamer gaf een vreemd resultaat bij het testen van de fase. Achterop staat onder de linker pool "Nutural" en onder de rechter "Live"
Bij meting met de Oehlbach blijkt het precies andersom. De Fase zit links en de nul zit rechts. Toch vreemd. Draden verkeerd om aangesloten of de tekst op die achterkant is verkeerd.
Ik hou maar aan wat de Oehlbach aangeeft. lijkt mij het beste,
B&W CM9/CMC/CM5 * Rotel RC-1580/RB-1582MKII/RDD-1580 * Pioneer BDP LX-55 * BlueSound Node N130 * Sony WH-1000M3 * Apple TV3 * Samsung QE55Q8FN * QED XT40i/RUconnected * Ziggo Next

Valkyrie

Quote from: Foulon on March 20, 2021, 19:45:35
Pioneer N50A streaker gaf een vreemd resultaat bij het testen van de fase. Achterop staat onder de linker pool "Nutural" en onder de rechter "Live"
Bij meting met de Oehlbach blijkt het precies andersom. De Fase zit links en de nul zit rechts. Toch vreemd. Draden verkeerd om aangesloten of de tekst op die achterkant is verkeerd.
Ik hou maar aan wat de Oehlbach aangeeft. lijkt mij het beste,

:clapping: :clapping: :clapping:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Jep

Vanmiddag heb ik van een aantal componenten ook de polariteit gecheckt. De receiver heb ik overgeslagen, omdat ik nu geen zin had om al die snoeren los te maken. Ik heb overigens gelezen dat een klasse D versterker geen last zou hebben van verkeerde polariteit, dus het lostrekken van al die snoeren om de polariteit te kunnen meten is sowieso vergeefse moeite?

Ik heb de volgende waardes gemeten (met multimeter, stekker 0° en 180° gedraaid):
Pioneer BDP-LX58: 110V en 107V tussen chassis en aarde van stopcontact
Panasonic DP-UB424: 117V en 110V tussen chassis en aarde van stopcontact
Hypex DS 4.0 (#1): 9V en 10V tussen tulp stekker ingang en mijzelf
Hypex DS 4.0 (#2): 33V en 25V tussen tulp stekker ingang en mijzelf

Mijn vraag: zijn dit normale waarden en klopt het dat het verschil tussen goede en foute polariteit soms maar 1,5V is?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Mokumer45

Het grappige is, dat het vele jaren geleden in een van de woningen, waar ik toen leefde, niets uitgemaakt zou hebben. Er zat toen daar nog een ster netwerk in die woning (een van de oudere wijken in Amsterdam), dus stond er op elke draad 220 V en was er dus geen nul draad. In de loop van de jaren is daar uiteraard de boel omgezet naar het delta (? weet die naam niet meer echt) netwerk, waardoor er dus een nul en een fase draad met toen 380 V kwam, wat dan weer resulteerde in 220 V. En als ik het goed heb, is het tegenwoordig op de fase 400 V, waardoor er 230 V als resultaat is.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Nlmike

Quote from: garmtz on January 23, 2002, 11:14:56
Even de echt praktische uitleg:

  • Haal alle signaalkabels uit het apparaat
  • Zet de multimeter op wisselspaning
  • Meet het spanningsverschil tussen de buitenkant van een van de RCA ingangen/uitgangen van je apparaat en aarde (gebruik jezelf als aarde bijvoorbeeld)
Denk eraan dat het apparaat niet op een geaarde wandcontactdoos mag zijn aangesloten bij de meting. Je zou een "varkensneus" kunnen kopen om het apparaat van aarde af te houden.

In principe is de laagste waarde die je meet de juiste, maar een andere theorie zegt dat je de spanningsVERSCHILLEN tussen de apparaten moet minimaliseren: schrijf alle gemeten waardes op van al je apparaten en kies voor alle apparaten de stand waarbij de spanningen het dichtst bij elkaar liggen. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ben erg benieuwd naar het resultaat.

Zelf luister ik gewoon altijd. Ik ben nl. te lui om al mijn apparaten af te koppelen van elkaar... :)

Bij mij is alles geaard en heb wel eens wat omgedraaid maar merkt 0 verschil. Heb ook dat lekstroom gevoel op de behuizing, beetje dat ribbelig gevoel als je erover heen gaat. Veranderd ook niet bij wisselen. Ik blijf dit zo n vaag onderwerp vinden.

Als er meerdere theorien zijn, of liever gezegd hypotheses, dan vraag ik me af of er echt verschil is ipv placebo effect. Is er een definitieve aantoonbaar verschil, met data?
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

mijkie

#238
Heb je ook alle kabels losgekoppeld tijdens meten en testen ?

Of heb je willekeurig een kabel omgedraaid en dat was t ?

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

wasbeer2006

Ik snap ff niet waarom je moet meten. Je kan toch zo zien wat de fase en de nul is?

Ik vind het ook altijd wel vrij vaag hoor. Wel leuk om mee te experimeteren daar niet van, maar ik hoor het in mijn setup niet.
TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

Mokumer45

Zal wel aan mij liggen, maar als ik naar een stopcontact kijk, waar kan ik dan aan zien welk gaatje de fase en de nul is? En idem bij de aansluiting van een netsnoer aan een apparaat, welke van de 2 pootjes is de fase en de nul?
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Contour

Spanningszoeker gebruiken, zo'n doorzichtige kleine schroevendraaier met lampje erin. De fase van het stopcontact laat het lampje oplichten.

wasbeer2006

Ik heb overal in huis de fase rechts aangesloten, dus voor mij is dat niet zo lastig zoeken.
Dat heb ik niet voor de audio gedaan maar is een licht autistisch trekje :hehe:
Daarnaast als je twijfelt, schroef je ff de wcd los, 5 seconden werk.

Ik vraag me altijd veel meer dingen af. Goede bekabeling en juist aangesloten kan schelen.
Maar over het merendeel van de vervuiling heb je gewoon geen invloed. Hooguit om het zoveel mogelijk buiten te houden.

Als je buurman net goedkope ali troep in huis heeft kan je goed de sjaak zijn.
TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

mijkie

#243
Quote from: wasbeer2006 on January  2, 2022, 16:50:57
Ik heb overal in huis de fase rechts aangesloten, dus voor mij is dat niet zo lastig zoeken.
Dat heb ik niet voor de audio gedaan maar is een licht autistisch trekje :hehe:
Daarnaast als je twijfelt, schroef je ff de wcd los, 5 seconden werk.

Ik vraag me altijd veel meer dingen af. Goede bekabeling en juist aangesloten kan schelen.
Maar over het merendeel van de vervuiling heb je gewoon geen invloed. Hooguit om het zoveel mogelijk buiten te houden.

Als je buurman net goedkope ali troep in huis heeft kan je goed de sjaak zijn.

Haha, ik ben niet de enige patiënt :)

Bij mij overal de fase links :)

Alleen kun je niet altijd van de fabrikant uitgaan ........meten is weten
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

CZ79

Maar dan nog zegt dat vrij weinig over de juiste fase per apparaat toch? Dan zul je toch een multimeter oid moeten gebruiken om te zien of het apparaat ook in fase is aangesloten
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

fugazi_2009

Quote from: cz79 on January  2, 2022, 19:18:53
Maar dan nog zegt dat vrij weinig over de juiste fase per apparaat toch? Dan zul je toch een multimeter oid moeten gebruiken om te zien of het apparaat ook in fase is aangesloten

Yup, je kan er niet vanuit gaan dat fabrikanten zich daar keurig aan de standaard hebben gehouden. Je kan dan met een multimeter meten. Zelf was ik lui en heb een Kemp Polarity Checker gekocht
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

CZ79

Ik heb alles met de multimeter gedaan en gemerkt zodat ik het niet nog eens hoef te doen :D
Maar later toch voor eventueel toekomstige uitbreidingen toch maar een ultimate polarity checker op de kop getikt via hifi.nl.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Cyreg

Ik gebruik nog steeds (sinds 2009) mijn MFE/PDV-02, waarbij je bij de meting gelukkig alle bekabeling aangesloten kan laten 
Alleen maar de netkabel van een apparaat aan de schuko kant losmaken en meten met de PDV-02

Zie deze link (PDV-02 is niet in NL te koop) voor uitleg en test; werkt prima en gemakkelijk en ook in de begintijd geverifieerd met zelf luisterend bepalen van de beter klinkende stand vd de schuko
https://www.ccr-highend.de/Zubehoer/MF-Electronic-Zubehoer/Phasendetektor-von-MFE---PDV-02.html
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Rolf1981

Jezelf als aarde gebruiken is in mijn ogen vrij nutteloos bij deze metingen.
Ik gebruik voor het keuren van huis installaties een (jaarlijks gekalibreerde) fluke 1653b meter.
Als ik een weerstand meting doe tussen mijn ene hand en de andere komt daar >2000ohm uit maw je bent zelf een gigantische weerstand. Een aardpen van een woonhuis mag Max 166ohm zijn (mits alle groepen zijn beveiligd door een 30ma aardlek schakelaar).