Netstekker polariteit - hoe en wat

Started by cinepaulis, January 23, 2002, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CZ79

Quote from: Kingpin on February 27, 2020, 19:26:57
Het 'in fase' zetten gaat tocht echt anders dan even de 'fase' opzoeken met een meetpennetje.
Ik doe het als volgt:
- koppel alle apparaten los zodat ze onderling geen verbinding meer maken,
- neem een 'ongeaard' snoer of deconnect de aarde draad van de netstekker (tijdelijk of maak een snoertje zonder aardedraad),
- connect het snoer zonder aardedraad aan het apparaat en meet met een multimeter tussen bv een rca "-" of behuizing de voltage naar aarde (de andere kant van het netsnoer waar het apparaat op is aangesloten, bv verdeeldoos),
- herhaal dit nogmaals maar dan met de netstekker omgedraaid,
- de stand waar je de laagste spanning meet (minste lekstroom) is de juiste fase,
- netstekker eruit en meet met zo'n meetpennetje waar de fase zit dan kun je aan de ingang van je apparaat met bv een rood plakketje de juiste fase aanduiden.


Deze manier bedoel ik. Met als enige verschil dat je een wel een geaarde netkabel gebruikt (itt wat ik eerder zei). Je meet dan bij veel apparaten een verschil op de RCA aansluiting wanneer je de netkabel Andersom in het stopcontact steekt. De laagste spanning is dan de juiste en dan kun je de IEC en Schuko markeren.

Met een Oehlbach fase tester en de Kemp is de uitkomst dan exact hetzelfde
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

OK, zal ik eens testen of de uitkomst hetzelfde is.
zo'n Oehlbach heb ik hier ook nog wel liggen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

denoontje

Quote from: Kingpin on February 28, 2020, 00:25:35
Zou kunnen, ik ken die methode niet. Wat meet je dan tov aarde? De pen hangt los in de lucht en meet niets tov aarde (lekstromen naar aarde).

Ben je zelf niet de aarde dan?

PascalP

Ik gebruik zelf deze de 'Phase Detector' van clear-components.de
Werkt prima, ook met geaarde apparaten;

Kunt niet blind er van uitgaan dat de pinbezetting in de IEC klopt bij apparaten, heb tot nu toe 2 apparaten gehad die 'andersom' zijn, mijn oude Oppo 103D Blu-ray speler en Keces P3 voeding.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Tabcam

Quote from: denoontje on February 28, 2020, 07:22:09
Ben je zelf niet de aarde dan?
Je meet inderdaad t.o.v. de aarde. Er gaat alleen een erg kleine stroom lopen omdat je de spanning meet en dus blijft het potentiaalverschil bestaan. Je zou ook stroomsterkte kunnen meten en dan verbind je de aarde echt door, maar spanning is vaak gemakkelijker en stabieler.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

denoontje

#205
Vond de manual van vd hul:
https://www.mono.no/media/multicase/documents/van%20den%20hul/bruksanvisning/polarity_checker_english_manual.pdf

The optimisation procedure:
1. First, each audio device in your installation needs to be made completely electrically isolated from its environment; Remove (disconnect) all interconnect and other cabling from the equipment in your installation (even your tuner's antenna and loudspeaker cables) and unplug all mains plugs. Also make sure that no other possible current paths between your equipment or to ground remain (for instance occurring along metal housings directly contacting each other or along metal supports). Further, make sure to turn down all your volume controls.
2. With the tester (pressing the 'Direct Test' button), find the phase (=hot) on all mains outlets that power your audio equipment and mark it.
3. With each audio device in your installation to be optimised now repeat the following steps (A through C):
Note: When testing any audio device, all other equipment in your installation must be kept unplugged from mains.
A. Plug into mains, switch ON and use the tester's 'Direct Test' button to measure the residual voltage present on the local audio ground, with its screwdriver blade pressed against any of the device's line level input's or output's (RCA/Cinch) outer metal shield connection (=audio ground). (For instance measure at your CD player's
     
right or left channel's output shield).
B. Switch OFF, reverse the device's mains plug polarity by turning the plug 180 degrees, plug in and switch ON.
Now again measure the residual voltage as described at point A.
C. The mains plug polarity position producing the lowest residual voltage minimises the device's residual ground currents. Switch OFF, and unplug the mains connection. Mark the plug's side that was connected to the mains outlet's phase (already marked at point 2) in the optimum position found. With both your mains plugs and outlets marked, the optimum plug polarity always easily can be retrieved. Continue at point A with the following audio device until all the equipment in your installation has been optimised for minimal residual voltages.
4. Having completed point 3, reconnect all wiring while routing your mains cables as far away as possible from the interconnects, loudspeaker cables and all audio device's cabinets. This to keep the mains cables' electrical stray fields from inducing additional hum voltages. Residual ground currents now have been minimised and your installation should sound cleaner. Also, if present at all, audible mains related disturbances such as clicks and so on will be reduced.

Helder proces en zou dus ip met de conrad clone ook moeten werken lijkt me.

Kjelt

Wat ik overigens persoonlijk belangrijker vind en veel meer resultaat oplevert is een parallele "dummy" vereffenings kabeltje tussen onderling aangesloten apparaten en het liefst naar 1 centraal apparaat zoals de processor. Dus een tulp-tulp kabel met alleen een massadraad tussen bv bd speler en processor, mediaspeler en processor etc. etc.
Wat dit doet is de audio massa's aan elkaar knopen en evt. spanningsverschillen vereffenen.
Overigens kun je ipv de kast naar aarde ook de audiomassa naar aarde meten, misschien dat dit nog effectiever is.

Kingpin

Quote from: denoontje on February 28, 2020, 08:50:29
Helder proces en zou dus ip met de conrad clone ook moeten werken lijkt me.
En een stuk goedkoper.

Quote from: Kjelt on February 28, 2020, 09:03:26
Overigens kun je ipv de kast naar aarde ook de audiomassa naar aarde meten, misschien dat dit nog effectiever is.
Zo doe ik het ook, je weet immers niet (de meesten dan) hoe intern de voeding is verbonden met massa (of niet).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

oeli

#209
We hebben toch wisselstroom? Elke cyclus loopt de stroom de andere kant op. Je kunt een stekker wel omdraaien maar dan is ie 1 cyclus verder hetzelfde als voordat je hem omdraaide.

Of mis ik een stukje theorie? (Linkje appreciated)

Tabcam

#210
Je hebt een fasedraad waarvandaan de stroom naar de "neutrale" nuldraad stroomt. De aarde en de nuldraafd zijn niet hetzelfde. Het blijkt dat lekstromen en spanningen verschillen als je de fase en nul omwisselt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Snowmaster

Hey boys, vol verbazing zie ik reacties in dit oude topic.
Ook nog van een stelletje ervaren HT-ers die weer in het fase verhaal duiken.
Ik las zelfs mijn eigen 10 jaar oude verhaal  :popcorn:
Tsja, time changes.....fase....ik denk er niet eens meer over na. Is gewoon ingebakken automatisme.
Ben zelfs te lui om te meten en reken erop dat de aansluiting juist is. Daarna zie of hoor ik het wel als het niet klopt. Lekker gemakkelijk...😁
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

denoontje

Toch ff snelle luistertest gedaan in de ht.
Fase zat op rechts (apparaatstekker met dakje omhoog).
Van de week zo gestoken nav dit topic.
maar na luisteren van het vogeltjes nummer (Andreas Vollednweider) bleek hij toch voor de arcam op links te moeten zitten.
Beeld duidelijker 3D.
De oude setting was dus al goed.
Ga er maar van iot dat de eindbak van arcam hetzelfde is voor nu.



Thei

Heel vaak is het zo dat wanneer je tegen de c13 plug aan kijkt waarbij de plug zo is gedraaid dat de middelste opening boven zit, de rechter opening de plus is.
Dus stekker zo insteken dat rechts je lampje van je  spanningszoeker brandt. Dat is de snelle methode en (bijna) altijd goed

Kingpin

Quote from: Thei on August 11, 2020, 10:35:41
Heel vaak is het zo dat wanneer je tegen de c13 plug aan kijkt waarbij de plug zo is gedraaid dat de middelste opening boven zit, de rechter opening de plus is.
Dus stekker zo insteken dat rechts je lampje van je  spanningszoeker brandt. Dat is de snelle methode en (bijna) altijd goed
Ten eerste heeft wisselspanning geen + of - aansluiting, ten tweede geeft een 'juiste fase' geen garantie of iets juist in fase staat.
Je moet de juiste lekstromen meten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

denoontje

#216
Methode met multimeter lukt me niet.
Ik pak de aarde pen, alles stekker muv de stroomkabel eruit (bijv velodyne sub), andere pen op RCA buitenzijde
En dan meten...hij springt wat van een - waarde naar een pluswaarde , maar dat laat hij biede keren zien (als ik stekker omdraai in een niet geaard stopcontact).

Had een goedkope penschroevendraaier gekocht bij amazon (lijkt op vd hull)
https://www.amazon.nl/gp/product/B08C3141T5/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
en die laat ook gelijke waarde zien (kan ook aan chine kwaliteit liggen natuurlijk).
Moet ie hier dan wel weer aan de aarde liggen?

PascalP

Quote from: denoontje on August 17, 2020, 19:15:01
Methode met multimeter lukt me niet.
Ik pak de aarde pen, alles stekker muv de stroomkabel eruit (bijv velodyne sub), andere pen op RCA buitenzijde
En dan meten...hij springt wat van een - waarde naar een pluswaarde , maar dat laat hij biede keren zien (als ik stekker omdraai in een niet geaard stopcontact).

Had een goedkope penschroevendraaier gekocht bij amazon (lijkt op vd hull)
https://www.amazon.nl/gp/product/B08C3141T5/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
en die laat ook gelijke waarde zien (kan ook aan chine kwaliteit liggen natuurlijk).
Moet ie hier dan wel weer aan de aarde liggen?

Heb je de multimeter op AC staan? En de velodyne sub heeft geen aarde pin neem ik aan?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

CZ79

Quote from: denoontje on August 17, 2020, 19:15:01
Methode met multimeter lukt me niet.
Ik pak de aarde pen, alles stekker muv de stroomkabel eruit (bijv velodyne sub), andere pen op RCA buitenzijde
En dan meten...hij springt wat van een - waarde naar een pluswaarde , maar dat laat hij biede keren zien (als ik stekker omdraai in een niet geaard stopcontact).

Had een goedkope penschroevendraaier gekocht bij amazon (lijkt op vd hull)
https://www.amazon.nl/gp/product/B08C3141T5/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
en die laat ook gelijke waarde zien (kan ook aan chine kwaliteit liggen natuurlijk).
Moet ie hier dan wel weer aan de aarde liggen?

Ik kan het mis hebben maar volgens mij moet, tijdens deze test op deze manier, de aarde niet verbonden zijn in de netkabel.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

raindog

Quote from: Thei on August 11, 2020, 10:35:41
Heel vaak is het zo dat wanneer je tegen de c13 plug aan kijkt waarbij de plug zo is gedraaid dat de middelste opening boven zit, de rechter opening de plus is.
Dus stekker zo insteken dat rechts je lampje van je  spanningszoeker brandt. Dat is de snelle methode en (bijna) altijd goed

Die ervaring heb ik niet, dat die methode bijna altijd goed is. Bij mij werkt dat wel voor de Arcam receiver en eindversterker, maar bij de JVC projector en de Panasonic Bluray speler bleek de fase precies andersom te zitten. Onlangs nog getest en bevestigd met met een Kemp Polarity checker. Meten is weten.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Kjelt

En hoe kan dat bij apparaten met een schakelende voeding zoals de JVc en blurayspeler waarbij de netspanning eerst gelijkgericht wordt nog uitmaken dan ?

Tabcam

Quote from: Kjelt on August 17, 2020, 21:12:24
En hoe kan dat bij apparaten met een schakelende voeding zoals de JVc en blurayspeler waarbij de netspanning eerst gelijkgericht wordt nog uitmaken dan ?
Dacht ik ook altijd met gewone voedingen maar kan het zelfs voelen met mijn Anthem als die ongeaard wordt aangesloten. Je voelt de lekstroom. En ik meet ook verschillen met schakelende voedingen, dus ook die zijn er gevoelig voor, maar wel met veel kleinere verschillen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kjelt

Quote from: TabCam on August 17, 2020, 22:22:32
Dacht ik ook altijd met gewone voedingen maar kan het zelfs voelen met mijn Anthem als die ongeaard wordt aangesloten. Je voelt de lekstroom. En ik meet ook verschillen met schakelende voedingen, dus ook die zijn er gevoelig voor, maar wel met veel kleinere verschillen.
Uh ja even stapje terug.
Bij een geaard apparaat waarbij er een netfilter zit kun je inderdaad dit soort effecten krijgen, een apparaat met driepolige (dus aardpen aanwezig) plug MOET altijd geaard worden. Maar ook bij ongeaarde apparaten als er een of andere capacitieve koppeling ergens zit, bij een iPad voel ik het bv ook maar daar maakt het geen bal uit hoe je de stekker er in steekt die koppeling zit er nou eenmaal.
Zwerfstromen zullen er altijd lopen bij niet galvanisch gescheiden verbindingen en zeker bij de rca/tulp verbindingen. Wat ik altijd doe is tussen twee rca/tulp verbonden apparaten een extra rca/tulp kabeltje steken met alleen een draad gussen de twee massas, dat vind ik zelf nog het beste werken.

Yoda!

Quote from: garmtz on January 23, 2002, 11:14:56
Even de echt praktische uitleg:

  • Haal alle signaalkabels uit het apparaat
  • Zet de multimeter op wisselspaning
  • Meet het spanningsverschil tussen de buitenkant van een van de RCA ingangen/uitgangen van je apparaat en aarde (gebruik jezelf als aarde bijvoorbeeld)
Denk eraan dat het apparaat niet op een geaarde wandcontactdoos mag zijn aangesloten bij de meting. Je zou een "varkensneus" kunnen kopen om het apparaat van aarde af te houden.

In principe is de laagste waarde die je meet de juiste, maar een andere theorie zegt dat je de spanningsVERSCHILLEN tussen de apparaten moet minimaliseren: schrijf alle gemeten waardes op van al je apparaten en kies voor alle apparaten de stand waarbij de spanningen het dichtst bij elkaar liggen. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ben erg benieuwd naar het resultaat.

Zelf luister ik gewoon altijd. Ik ben nl. te lui om al mijn apparaten af te koppelen van elkaar... :)
Even een heul oude post opduikelen. Mooie uitleg, maar rest nog 1 vraag: moet het apparaat uit of aanstaan tijden die meting?

myself

Aan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip