Netstekker polariteit - hoe en wat

Started by cinepaulis, January 23, 2002, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cyreg

Ik ben de laatste tijd nogal met netspanning bezig (geweest).
Fase/neutral vv is goed hoorbaar; hoop gedoe bij elke wijziging dus...... :(

Heb 'n tijdje geleden daarom toch een Phasendetektor MFE PDV-02 (rechtstreeks bij MFE) gekocht.
Blijkbaar slim apparaatje op 9V batterijvoeding.
Je laat alles aangesloten "as is", en doet de fasemeting op elk apparaat.  ???
Bij 'n 2-polig eurostekkertje sluit je een extra draad aan op 'n buitenkant RCAplug.

http://www.mf-electronic.de/de/highend-zubehoer.html  (vlgns mij geen verkoper in NL?)

De netsnoeren zelf worden hierbij dus ook actief meegemeten in het meetcircuitje(geen idee verder hoor).

Grootste resultaat bij mij was de RELsub, die ik alleen gebruik in stereosetting.
Deze had ik gewoon aangesloten met bijgeleverd netsnoertje vlgns de norm (zoals boven).
De meting gaf (met de neutrikleads nog aangesloten!!) echter de andersom fase aan.  :butbut:

Ik wilde het niet geloven (alhoewel het totale geluid wel ineens losser kwam en echter werd).
Met meer freebeenetsnoertjes hetzelfde! (eigenlijk logisch natuurlijk)
Ik heb toen ook nog 'n heel ander 2m (7x1,5mm2) AA Lapp netsnoer geprobeerd,...
In dat geval moest de fase/neutral weer omgedraaid (is nog steeds reproduceerbaar hoor ;-))  ::)

Conclusie...........? Nou eh..........
- klinkt alles vlgns jou goed >> niks aan doen (maar dacht ik ook hoor)
- het is blijkbaar toch nog niet zo eenvoudig als het lijkt allemaal! Gr Han
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

tiptop

Quote from: Snowmaster on October 14, 2009, 22:36:03
Daarom heb ik ook geen Cambridge gekocht  ;)
Verder geen problemen en erg blij mee hoor! :plain:

Net als de dac en ik neem aan de blurayspeler die op komst is. :)

Er zijn veel merken die zich niet aan het onofficiele regeltje houden ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

stone56

Ik heb andere stekkers aan de vaste snoeren gezet en heb nu alles in fase. Ik meen dat ik iets meer rust in de weergave waarneem.
It's only rock 'n roll (but I like it)

tiptop

Quote from: stone56 on December 12, 2009, 19:06:00
Ik heb andere stekkers aan de vaste snoeren gezet en heb nu alles in fase. Ik meen dat ik iets meer rust in de weergave waarneem.
Zitten de netsnoeren vast aan de apparatuur? Dat is jammer als het zo is. netsnoeren kunnen een hoop uitmaken.
Andere connectors ook natuurlijk, maar daar was je al achtergekomen :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Snowmaster

Die fasedetector is een mooi apparaat alleen vrij prijzig.  Weet iemand goedkopere?

Ik wil in mijn huis alles eens in fase zetten, koelkasten, wasmachines, pc's, dimmers etc.
Volgens een audiofiel die dit ook gedaan heeft (t/m zijn buurman's huis aan toe) scheelt dit ook nog hoorbaar.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

bigbro

Gelukkig vertelt zowel mijn voorversterker als mijn eindversterker keurig in de display dat de stekker verkeerd om zit. Daarnaast loopt er nog een aparte extra aardedraad naar het stopcontact om contact met de aarde te maken. Een stekker zonder polen dus.  :laugh:

Snowmaster

Quote from: bigbro on December 15, 2009, 23:22:48
Gelukkig vertelt zowel mijn voorversterker als mijn eindversterker keurig in de display dat de stekker verkeerd om zit. Daarnaast loopt er nog een aparte extra aardedraad naar het stopcontact om contact met de aarde te maken. Een stekker zonder polen dus.  :laugh:

Nu nog een wasmachine en een koelkast die dit ook in de display vertellen  :D.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

bigbro

Misschien draait de trommel wel de andere kant op als je de stekker omdraait. :D

Nee, zonder flauwekul. De juiste polariteit is belangrijk. Het hangt wel enorm van je set af. Heb je een 'desingnset' bij de Lidl gekocht  dan hoef je je echt niet druk te maken om de stekker. Naar mijn bescheiden mening ga je dit soort dingen pas horen als je met high end materiaal werkt. Zo zie je, elk voordeel heeft zijn nadeel.

Snowmaster

Quote from: bigbro on December 16, 2009, 21:29:22
Misschien draait de trommel wel de andere kant op als je de stekker omdraait. :D

Nee, zonder flauwekul. De juiste polariteit is belangrijk. Het hangt wel enorm van je set af. Heb je een 'desingnset' bij de Lidl gekocht  dan hoef je je echt niet druk te maken om de stekker. Naar mijn bescheiden mening ga je dit soort dingen pas horen als je met high end materiaal werkt. Zo zie je, elk voordeel heeft zijn nadeel.

Zo'n high end heb ik niet  ;)   Dus die bescheiden mening moet misschien bijgesteld worden naar hogere middenklasse.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

bigbro

Snowmaster,

Ik weet dat je qua beeld zo'n beetje alles uit je set hebt gehaald wat mogelijk is. Qua geluid blijk je dus ook goed onderscheid te kunnen maken. Zelf heb ik dat 'probleem' ook. Regelmatig hoor ik mezelf zeggen, was ik maar minder kritisch want zo nu en dan wordt de hobby een molensteen omdat het niet werkt zoals je wilt. Hoe ervaar jij dat?

Snowmaster

#185
Quote from: bigbro on December 17, 2009, 19:35:02
Snowmaster,

Ik weet dat je qua beeld zo'n beetje alles uit je set hebt gehaald wat mogelijk is. Qua geluid blijk je dus ook goed onderscheid te kunnen maken. Zelf heb ik dat 'probleem' ook. Regelmatig hoor ik mezelf zeggen, was ik maar minder kritisch want zo nu en dan wordt de hobby een molensteen omdat het niet werkt zoals je wilt. Hoe ervaar jij dat?

Herkenbaar :bigsmile:.
Ik weet dat er ook meer forumleden zijn die last hebben van een molensteen.
Op dit moment heb ik nl. een paar kameraden met een molensteen. Juist daarom zal ik iets uitgebeider ingaan op mijn gevoelens, want ik heb er gelukkig geen last meer van (wel gehad en daarom herken ik het ook).

Door de ervaring herken ik u nu veel sneller fouten en problemen maar zie ik ook verbeterpunten en weet gaandeweg wat er wel en niet werkt als ik een set hoor.
Klinkt gek, maar eigenlijk stelt het toch niet veel voor.....een paar apparaten met wat draadjes ertussen waar je iets vervangt.
(probeer het dus simpel te houden ook in je gevoelens)
Het enige dat je hoeft te doen is iets uitproberen, want je kunt altijd terug naar je oude situatie.
De molensteen komt pas als je niet gelukkig bent met die oude situatie en zonder goede structuur op zoek gaat naar verbeteringen.
Als je na vele uren en geld uitgeven nauwelijks vooruitgang boekt, frusteert dat enorm (de molensteen  ;) ).
Ik steek wel nog te veel tijd en geld in deze hobby, maar ik ben niet de enige  :D, maar ik vind het nu gewoon heel erg leuk.

Op dit moment is een kameraad van mij bezig zijn set (absolute High end) te verbeteren. Zijn enige probleem is dat hij geen structuur kan houden in zijn verbeteringen en daarmee maakt hij het zichzelf erg lastig. Hij hoeft niets anders te doen dan rustig verder uit te bouwen en daarvan genieten. "Foutjes" kom je dan vanzelf tegen.    
Natuurlijk is er verschrikkelijk veel geld uitgegeven aan de set en de kabels, maar de potentieverbetering zit bij hem in fundament, opstelling componenten, juiste kabelmatch en juiste netkabels vanaf meterkast. Zijn set is gewoonweg goed en matched ook, maar doordat hij telkens naar andere sets bij forumleden en mensen luistert en ook nog enthousiast raakt over eigenschappen die daar beter (vaak alleen maar anders !) klinken, vindt hij niet snel de goede weg.  
Als je weet dat je set beter kan, moet je uitgaan van jouw set, jouw akoustiek, jouw plaats, jouw soort gebruik en dit langzaam uitbouwen. De kunst is om te kunnen herkennen waarom het geluid elders beter of anders klinkt.  
Als je hierin nog onvoldoende ervaring hebt, is het vallen en opstaan maar moet je wel blijven lachen tegen de "molensteen" .

Stereo wordt bij mij bv. nooit wat want er staat een grote kast tussen de speakers (WAF). Met HT is dit erg goed te compenseren ondanks dat de linkerspeaker veel te ver naar links staat.  Voor de rechterspeaker, die tijdelijk in de hoek gedrukt is, staat nu de kerstboom. Ik hoor alle speakers, maar de surroundbubble is nu volledig verdwenen. Het geluid is niet langer meeslepend en er zit geen grote hoofdtelefoon meer om mij heen. Oorzaak : één lullige kerstboom.  Toch heb ik afgelopen week samen met mijn dochters met veel plezier een paar kerstfilms gekeken.  

De molensteen of acceptatie ?
Ik weet bv. nog een aantal potentiële verbeteringen voor mijn set, ik zal de extreemste noemen :  
een vierkant uit de vloer snijden en de speakers met spikes rechtstreeks op een aan het beton gelijmde stoeptegel zetten.
De kast waarin de aparatuur staat, dempen met loodbitumen met aluminiumcoating op de achterwand en onder de planken, de behuizing en de voeding van mijn aparatuur meer dempen.    

Ondanks dat ik een set uit de hogere middenklasse heb, zijn dit soort zaken hoorbaar, maar is het noodzakelijk?
Nee, natuurlijk niet. Een goed audiorack zorgt waarschijnlijk ook voor deze verbetering, maar die wil ik niet in mijn huiskamer.
Mensen met een harde vloer onder de speaker hebben een betere koppeling dan ik in mijn huiskamer, tapijt dempt weer beter en hout klinkt vaak weer beter.
Dus mijn set zal in een ander huis en andere opstelling nog beter kunnen klinken, maar.....hij staat nu eenmaal in ons huis met onze meubels en met mijn vrouw (WAF gehalte  :D).  En....buurmans gras lijkt altijd groener.
Dit heb ik geaccepteerd en ik kan nu genieten van een set met een kerstboom voor de speakers  ;).
En zo blijf ik heerlijk verder experimenteren..... :)


Er zijn pilletjes voor diegenen die last krijgen van dit ietwat hoge Dr. Phil gehalte  ;).... :D :D :D



Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

bigbro


mutiara

TV Set
LG Oled 55B7V / Zidoo Z1000pro / Ziggo Next /
Hifi Set
Audiolab 6000a / Wharfedale Linton 85th Anniversary Edition /  Advance Acoustic X-CD3 / New Horizon GD3 / Kenwood KX 3060

denoontje

#188
Even dit draadje omhoog halen:

Ik ben ook weer even bezig met de stroom in de ht.
En nu zag ik om fase te checken:
https://www.conrad.nl/p/voltcraft-ms-100-contactloze-spanningstester-cat-ii-250-v-lcd-123066?WT.mc_id=affiliates:tradetracker:308958:123066&utm_source=tradetracker&utm_medium=affiliates&utm_content=Kiesproduct.nl%20Shopping&utm_campaign=308958
of
https://www.onlinekabelshop.nl/fixpoint-ac-dc-tester-met-lcd-display?channable=e17871.MjQxMDg&gclid=EAIaIQobChMI-5bPxpLy5wIVWuJ3Ch2N-A3rEAQYAiABEgKsyvD_BwE


Je kunt natuurlijk luisteren, maar wisselen in de ht met de stekkers is nogal tijdrovend (draaien luisteren draaien ->)....en daarbij subs is helemaal lastig denk ik.
Dus ik wil ff zo'n van de hull clone kopen, kost toch niet al te veel.
https://www.vandenhul.com/product/the-polarity-checker/

in een draadje hier op het forum werd een voltacraft van 5 euro (niet meer te krijgen) aangeraden als alternatief.
Zijn dit goede alternatieven inderdaad?

Er was een link naar de manual van de van de hull..maar die link is dood.
Hoe is de procedure met zo'n checker?
Ik las dat je hem niet helemaal hoeft te ontkoppelen.
Wel meen ik gelezen te hebben op een ongeaard stopcontact aansluiten.
Meet je dan met de checker op een rca uitgang op de buitenste ring, zonder dat je apparaat verder aanraakt?
En dan laagste waarde is juist aangesloten.


Ik heb nu alvast alle apparaten met apparaat stekker met fase op rechtsonder (dakje female stekker omhoog) --> natuurlijk nog geen garantie juiste fase voor apparaat.
De panasonic weer een scheerapparaat stekker...
en heeft iemand dit ook getest met nassen etc?

Hoe zit dit met een projector?

Kingpin

#189
Het 'in fase' zetten gaat tocht echt anders dan even de 'fase' opzoeken met een meetpennetje.
Ik doe het als volgt:
- koppel alle apparaten los zodat ze onderling geen verbinding meer maken,
- neem een 'ongeaard' snoer of deconnect de aarde draad van de netstekker (tijdelijk of maak een snoertje zonder aardedraad),
- connect het snoer zonder aardedraad aan het apparaat en meet met een multimeter tussen bv een rca "-" of behuizing de voltage naar aarde (de andere kant van het netsnoer waar het apparaat op is aangesloten, bv verdeeldoos),
- herhaal dit nogmaals maar dan met de netstekker omgedraaid,
- de stand waar je de laagste spanning meet (minste lekstroom) is de juiste fase,
- netstekker eruit en meet met zo'n meetpennetje waar de fase zit dan kun je aan de ingang van je apparaat met bv een rood plakketje de juiste fase aanduiden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mijkie

doe ik het iig. op de juiste manier  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Xander32

... ik heb begrepen dat de waarde waarbij het verschil in lekspanning tussen de verschillende componenten het kleinst is, de 'juiste' is.

Als je drie componenten hebt waarbij twee van de drie componenten een min waarde hebben van 7 en een max van 9 en de derde component een min van 3 en een max van 6, dan is in dit voorbeeld voor het derde component de max waarde het beste om aan te houden, want die ligt het dichts bij de min van de beide andere componenten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kjelt

Kingpin klopt behalve als het desbetreffende apparaat geaard dient te zijn, dan gaat die methode weer niet op  ;)

CZ79

Ik heb een fase detector van Kemp, die mag je wel een keer lenen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

denoontje

Quote from: Kingpin on February 27, 2020, 19:26:57
Het 'in fase' zetten gaat tocht echt anders dan even de 'fase' opzoeken met een meetpennetje.
Ik doe het als volgt:
- koppel alle apparaten los zodat ze onderling geen verbinding meer maken,
- neem een 'ongeaard' snoer of deconnect de aarde draad van de netstekker (tijdelijk of maak een snoertje zonder aardedraad),
- connect het snoer zonder aardedraad aan het apparaat en meet met een multimeter tussen bv een rca "-" of behuizing de voltage naar aarde (de andere kant van het netsnoer waar het apparaat op is aangesloten, bv verdeeldoos),
- herhaal dit nogmaals maar dan met de netstekker omgedraaid,
- de stand waar je de laagste spanning meet (minste lekstroom) is de juiste fase,
- netstekker eruit en meet met zo'n meetpennetje waar de fase zit dan kun je aan de ingang van je apparaat met bv een rood plakketje de juiste fase aanduiden.

Thx, deze methode had ik ook gelezen.
Maar hoe werkt een vd hul checker dan?
Dat is toch niet meer als een pennetje?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kingpin

Quote from: Kjelt on February 27, 2020, 20:55:47
Kingpin klopt behalve als het desbetreffende apparaat geaard dient te zijn, dan gaat die methode weer niet op  ;)
Bij het geaarde apparaat zul je niet zoveel verschil meten idd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: denoontje on February 27, 2020, 23:40:06
Thx, deze methode had ik ook gelezen.
Maar hoe werkt een vd hul checker dan?
Dat is toch niet meer als een pennetje?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zo'n vd Hul, of conrad checker (zijn hetzelfde alleen andere opdruk) zijn om te bepalen op welke kabel de fase staat. Dat zeg nog niets over lekstromen, dat kun je daar niet mee meten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Toch is de eerdere beschrijving over het ontdekken van de lekstroom exact de procedure die je ook doet met een vd hul pole checker.
Kabels los van het apparaat, ongeaarde stekker aansluiten en dan meten aan de behuizing of de buitenkant van een RCA aansluiting. De minste aangegeven waarde geeft dan de correcte fase aan
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Quote from: cz79 on February 28, 2020, 00:16:31
Toch is de eerdere beschrijving over het ontdekken van de lekstroom exact de procedure die je ook doet met een vd hul pole checker.
Kabels los van het apparaat, ongeaarde stekker aansluiten en dan meten aan de behuizing of de buitenkant van een RCA aansluiting. De minste aangegeven waarde geeft dan de correcte fase aan
Zou kunnen, ik ken die methode niet. Wat meet je dan tov aarde? De pen hangt los in de lucht en meet niets tov aarde (lekstromen naar aarde).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Exact de manier die je zelf een aantal Posts terug beschrijft
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika