Netstekker polariteit - hoe en wat

Started by cinepaulis, January 23, 2002, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankB

Quote from: MIIB on April 22, 2004, 09:42:30
Voor de mensen die er met een multimeter niet zo gemakkelijk uitkomen (of er geen hebben) is de vandenhul polechecker ook een optie. Er was eerder een thread waarin discussie was over een vergelijkbaar ding dat bij conrad te koop is voor €4,50 onder de naam "LCD-Volt-check" nr. 133728-8F (kan de link ff niet meer vinden :-\ ).

Dat conrad ding heb ik gisteren geprobeerd, en voor zover ik kan beoordelen doet ie idd precies hetzelfde als de VdH polarity checker (maar dan voor iets minder pegels). Restspanning bepalen is zo echt een eitje  8).

Rob

Je kan de vdHul meestal ook wel lenen bij je hifi winkel. Althans bij mij was dat geen probleem en ken zat anderen waarbij het ook geen punt was. Even met een stift of nagellak aangeven wat de fase is en klaar ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

VlisChris

Even klein vraagje: werkt dit nu ook als je volledige huis ongeaard is?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martin_M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

VlisChris

Hmmm, ik heb nergens een geaard stopcontact zitten, dus ik ga maar eens kijken of ik een metertje kan vinden :) En dan vanavond eens een eindje de rondte in gaan meten. Kijken of het lukt.
Zoniet is er altijd deze thread nog ;) En die is zelf al vrij nauwkeurig.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

FrankB

Quote from: Christiaan Sauer on August  2, 2004, 20:14:16
Hmmm, ik heb nergens een geaard stopcontact zitten, dus ik ga maar eens kijken of ik een metertje kan vinden :) En dan vanavond eens een eindje de rondte in gaan meten. Kijken of het lukt.
Zoniet is er altijd deze thread nog ;) En die is zelf al vrij nauwkeurig.

Het scheelt echt!! en na een paar keer heb je het metertje niet meer nodig, dan HOOR je het ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

VlisChris

Lullige is: de meter van mijn ouders is kwijt.... Zal morgen waarschijnlijk even nieuwe moeten kopen. En die hou ik lekker zelf ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

FrankB

Quote from: Christiaan Sauer on August  2, 2004, 21:56:02
Lullige is: de meter van mijn ouders is kwijt.... Zal morgen waarschijnlijk even nieuwe moeten kopen. En die hou ik lekker zelf ;)

Die van mij is binnen, bij conrad besteld voor 4,50€. Mooie prijs, een kwart van die van vdHul en precies hetzelfde ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

VlisChris

Wil eigenlijk een echte hebben. Je weet nooit waar je hem nog eens voor nodig hebt. En tja, al kosten ze een paar tientjes, het is goedkoper dan nieuwe speakerkabels ed ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

FrankB

Quote from: Christiaan Sauer on August  2, 2004, 22:25:15
Wil eigenlijk een echte hebben. Je weet nooit waar je hem nog eens voor nodig hebt. En tja, al kosten ze een paar tientjes, het is goedkoper dan nieuwe speakerkabels ed ;)

Dan wil je een multi-meter, die liepen al snel op in prijs zag ik. Snel naar de 100 euro toe, en dat vond ik toch wel erg veel  :-\ zeker als ik 'm alleen gebruik om m'n powercords polair aan te sluiten ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Erik

Chris: ik hoop dat je meer succes hebt dan mij. Heb een paar keer de stekker omgedraaid maar ik hoor het verschil gewoon niet.
Tegen de tijd dat de tag de kanalen vrijgeeft ben ik alweer vergeten hoe het andere klonk. Ben bang dat het niet voor mij is weggelegd. Zal nog wel eens dit draadje doorlezen en eens met een meter aan de gang gaan.  Weet ik in ieder geval dat het optimaal is aangesloten.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

FrankB

Quote from: Erik on August  2, 2004, 22:33:28
Chris: ik hoop dat je meer succes hebt dan mij. Heb een paar keer de stekker omgedraaid maar ik hoor het verschil gewoon niet.
Tegen de tijd dat de tag de kanalen vrijgeeft ben ik alweer vergeten hoe het andere klonk. Ben bang dat het niet voor mij is weggelegd. Zal nog wel eens dit draadje doorlezen en eens met een meter aan de gang gaan.  Weet ik in ieder geval dat het optimaal is aangesloten.

Ik kon me gewoonweg niet voorstellen het ooit te kunnen horen, wat een flauwekul. Toen kocht ik mijn Quad voorversterker en had de boel aangesloten, cdtje erin en .... het klonk echt veel minder. Erg plat. Ik had dat ding 2e hands gekocht dus het zweet brak al uit, zou ie kapot zijn? Toen bedacht ik me ineens die onzin van de polariteit en hoe Garmt het omschreef als de stekker verkeerd om zit. Zou het dan .... stekker omdraaien en het geluid was weer zoals voordat de pre ertussen zat. Ongelooflijk maar waar ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

VlisChris

QuoteDan wil je een multi-meter, die liepen al snel op in prijs zag ik. Snel naar de 100 euro toe,
Zijn die krengen echt zo duur? Voor een euro of 30 moet je bij de gamma toch wel iets kunnen kopen wat het ook doet? Een voltmeter? Of is dat weer wat anders dan een multimeter?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Quote from: FrenkB on August  2, 2004, 22:36:06


Ik kon me gewoonweg niet voorstellen het ooit te kunnen horen, wat een flauwekul. Toen kocht ik mijn Quad voorversterker en had de boel aangesloten, cdtje erin en .... het klonk echt veel minder. Erg plat. Ik had dat ding 2e hands gekocht dus het zweet brak al uit, zou ie kapot zijn? Toen bedacht ik me ineens die onzin van de polariteit en hoe Garmt het omschreef als de stekker verkeerd om zit. Zou het dan .... stekker omdraaien en het geluid was weer zoals voordat de pre ertussen zat. Ongelooflijk maar waar ;D
Ik denk ook eerder dat het aan andere dingen ligt die gewoon fout zijn. Dan heeft zo'n stekker omdraaien ook weinig zin.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MarcoV

Quote from: Christiaan Sauer on August  2, 2004, 22:42:34

Zijn die krengen echt zo duur? Voor een euro of 30 moet je bij de gamma toch wel iets kunnen kopen wat het ook doet? Een voltmeter? Of is dat weer wat anders dan een multimeter?

een goede multimeter is vanaf een Euro of 40 (Bijvoorbeeld Conrad of zo'n grote Praxis).

Marco

VlisChris

Nog best duur :)
Moet even kijken. Kan hem desnoods nog via het forum verkopen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

FrankB

Quote from: Erik on August  2, 2004, 22:45:43
Ik denk ook eerder dat het aan andere dingen ligt die gewoon fout zijn. Dan heeft zo'n stekker omdraaien ook weinig zin.

Dat dacht ik even ook, maar het bleek dus echt alleen aan de stekker te liggen  :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr



Van Medevoort heeft ook een polechecker, die werkt ook goed, echter weet ik daar de prijs niet meer van, die heb ik al zo lang.. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz

Quote from: Erik on August  2, 2004, 22:45:43
Ik denk ook eerder dat het aan andere dingen ligt die gewoon fout zijn. Dan heeft zo'n stekker omdraaien ook weinig zin.

Het kan ook zijn dat de lekspanning in beide gevallen exact op vrijwel exact gelijk is, je hoort dan (bijna) geen verschil. Is dat ook op BEIDE apparaten (oftewel, probeer het ook eens bij je Marantz DVD-speler).

advr

Bij sommige apparaten is er geen verschil te constateren, maar bij andere weer wel, bijv. een tuner. Als je dan de stekker omdraait is het verschil erg groot. Bij mijn platenspeler kan ik het verschil niet meten... da's dan proberen te horen of je het verschil hoort. :D

Als je geen verschil meer hoort maakt het volgens mij niet veel meer uit maar wordt het meer een technisch verhaal. Als je een perfectionist bent (zoals ik hahahaha) dan wil je wel dat ze in fase zitten en zul je een erg nauwkeurige meting moeten doen. Maar waar ben je dan mee bezig.... ;D


Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz

Quote from: advr on August  3, 2004, 09:01:36
Bij mijn platenspeler kan ik het verschil niet meten... da's dan proberen te horen of je het verschil hoort. :D
Reken maar dat je het hoort! Althans, ik hoorde het zeer duidelijk bij mijn draaitafel, zowel met de standard Power supply als de Michell QC Power Supply (soort Lingo... ;)).

Overigens meette ik vroeger nooit, luisterde ik gewoon. Niet alleen ik hoorde de verschillen, ook mijn toenmalige vriendin. Ook vrienden van me horen het in hun sets, ook al zeg ik zelf niet wat de 'juiste' stand moet zijn. Ze kiezen in 9 van de 10 gevallen de correcte stand.

advr

Quote from: garmtz on August  3, 2004, 09:08:15

Reken maar dat je het hoort! Althans, ik hoorde het zeer duidelijk bij mijn draaitafel, zowel met de standard Power supply als de Michell QC Power Supply (soort Lingo... ;)).



zal het nog eens proberen. heb dat allang niet meer gedaan moet ik zeggen. ben meer lekker aan het luisteren. ;D

zag laatst en jubileums set van T&A de V10 en G10..(http://www.taelektroakustik.de/eng/ta2/x_system/x_-_system.htm). Die zou ik wel eens willen horen. machtig mooi ook om te zien.  ;D

Daar zou ik mijn auto wel voor willen verkopen, maar helaas heb ik een auto van de zaak en dan krijg ik toch problemen denk ik... :P :P


Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Erik

Quote from: garmtz on August  3, 2004, 08:48:56


Het kan ook zijn dat de lekspanning in beide gevallen exact op vrijwel exact gelijk is, je hoort dan (bijna) geen verschil. Is dat ook op BEIDE apparaten (oftewel, probeer het ook eens bij je Marantz DVD-speler).
Zal ik proberen als hij binnenkomt Garmtz, luister nu nog even noodgewongen via de cd speler van mijn computer. Alhoewel ik zou misschien de stekker van de computer kunnen omdraaien. Zou dat nog uitmaken?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Misschien hele, hele stomme vraag hoor, maar hoe kan ik het beste de waarde van mijn stekkerblok nameten?
En als ik een stekkerblok in een stekkerblok heb zitten, hoe kan ik dat het beste meten?
Volgorde maakte ook uit toch?
Ik neem aan eerst amp, dan cd dan dvd dan 2e stekkerblok met daarin tv en daarna sub?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

FrankB

Chris, je meet per apparaat en niet in het stekkerblok. Check de search anders even, is een aantal maal uitvoerig besproken hoe je de fase bepaald ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

VlisChris

Dus stekkerblok maakt allemaal niets uit? Dat is rustig :)
Nu eerst even vandaag lekker bbq'en, en dan morgen wellicht nameten.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.