Netstekker polariteit - hoe en wat

Started by cinepaulis, January 23, 2002, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cinepaulis

#25
Rob,
Bedoel je niet 'inductie' i.p.v. 'capaciteit' ?

Je hebt natuurlijk gelijk: bij wisselspanning is er geen + aan te wijzen (schaam, schaam  :-X )

Maar als er kennelijk wel een stand is waarbij de lekspanning het minst is, waarom zou de fabrikant die stand dan niet houden en deze aansluitmethode op de trafo markeren ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Rob_Dingen

#26
Hoi Cine

Nee geen induktie maar capaciteit
Dat doen ze neit want volgens hun maakt het niks uit

Rob

J.A.F._Doorhof

#27
Wat ik met openschroeven bedoel is het volgende.

Als je een apparaat openmaakt dan zie je als het goed is waar de + kant en de - kant zit bij binnenkomst. Als je dat op elkaar aanpast zou het moeten werken. Op de apparaten die ik tot nu toe open heb gezien is dat in iedergeval te zien, ik neem tenminste aan dat ze dezelfde kleurcoderingen gebruiken als voorgeschreven.

De meet manier is natuurlijk ten alle tijden aan te raden, daar het inderdaad niet om de 230V gaat maar om wat er daarna mee gebeurt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#28
Hoi Frank

Dat is de 220 snoer die je bekijkt maar je weet niet hoe die aan de trafo zit want die hebben meestal de zelfde kleur

Rob

J.A.F._Doorhof

#29
Duidelijk, dan toch maar terug naar de meters. ;)
Dacht dat je daar wel op kon vertrouwen.  ;)

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

B.J.

Dus snap ik het goed als ik alle stekkers uit mijn blok haal behalve de versterker. Dan de multimeter op Volts zet. Dan de zwarte kant tegen mij houd en de rode tegen een van de tulp aansluitingen van mijn NAD die ik nu niet gebruik en dan de waarde noteer. Hierop volgend de stekker omdraai en nu nog een keer meet.
Hier zou ik dan verschil moeten zien in waarden en de laagste is het best?

alvast bedankt,

Bas

cinepaulis

Hoi,

Dat zou inderdaad het idee zijn volgens mij. Voor de zekerheid zou ik ook alle aangesloten kabels loshalen voor de meting, dan weet je zeker dat de andere apparaten geen invloed hebben.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Martin_M

#32
Er is een wat preciesere manier om 'aarde' te gebruiken i.p.v. jezelf.

Ik gebruik de volgende methode:
  • Sluit een stekkerdoos met randaarde aan op een geaarde wandcontactdoos
  • Sluit daar weer een stekkerdoos aan zonder randaarde
  • Sluit het te meten apparaat aan op deze ongeaarde stekkerdoos
  • Apparaat moet kaal gemeten worden. Dus verwijder alle interlinks en raak het apparaat zelf niet aan tijdens het meten
  • Zet de rode pen van de multimeter op een RCA uitgang en de zwarte op een randaarde aansluiting van de éérste stekkerdoos
  • Bij de laagst gemeten waarde is de polariteit goed (minste lekstroom)

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Kerstmanno

#33
Om het maar even grof te zeggen, ik snap er geen F*CK van en vind het behoorlijk frustrerend!!!  >:(
Ik heb hier nu een multimeter liggen en het is me allemaal totaal niet duidelijk.

Als eerste heb ik mijn versterker volledig ontkoppeld en aangesloten op een niet geaard stopcontact. Multimeter erbij, pin tegen cinch ingang en pin in mn handen. Ik krijg dan een meting van ongeveer 13, die langzamerhand wat oploopt en zeker als ik wat beweeg enzo. Kruipt langzaam naar de 15. Vervolgens, snoer omdraaien, weer meten, geeft iets van 14 aan... loopt ook langzaam toe. Daar kan ik toch niks mee? Kan ik m niet ergens anders tegenaanhouden ipv mezelf, tegen de verwarming ofzo?

Stel dat ik eindelijk een goede meting kan doen en ik heb verschil. Dan weet ik hoe de stekker erin moet. Euhhhhm... ja... in het niet geaarde stopcontact. Hoe zit het dan met het geaarde stopcontact?

Hieronder zal ik even beschrijven hoe mijn situatie precies is en hopelijk kunnen jullie aangeven wat ik exact moet meten en doen, want ik begin mijn geduld een beetje te verliezen! Niet met jullie hoor, maar met dat meetgebeuren ;)

Zo loopt mijn normale aansluiting:
1. Geaarde wandcontactdoos
2. Geaard verlengsnoer
3. Geaard stekkerblok
4. Versterker

Voor de meting heb ik het zo lopen:
1. Ongeaarde wandcontactdoos
2: Ongeaard stekkerblok
3. Versterker

Wat moet ik nu allemaal meten en markeren en hoe weet ik hoe het dan uiteindelijk moet komen te zitten?
Alvast bedankt!

PS: Stekkerblok is overigens een HMS stekkerblok met een lampje wat aangeeft waar de fase zit, links of rechts. Kan ik daar nog wat mee?

Sullivan

Quote from: Menno on March 30, 2004, 18:52:50
Voor de meting heb ik het zo lopen:
1. Ongeaarde wandcontactdoos
2: Ongeaard stekkerblok
3. Versterker

Voor de meting moet je het volgende doen:
1. geaarde wandcontactdoos  (als deze twee-voudig is hoeft stap 2 niet)
2. geaarde stekkerblok
3. niet geaarde stekkerblok
4. versterker

Het gaat erom dat je de versterker niet geaard aansluit, maar dat je wel meet tussen de cinchaansluiting en aarde. Hier gebruik je dus het vrije geaarde stopcontact voor of het geaarde stekkerblok.

mvg,
Frank

Martin_M

Niet alle apparatuur meet verschillen in lekstroom bij het omdraaien van de polariteit.

aansluiten bij het meten:
1. Geaarde wandcontactdoos
2. Geaard verlengsnoer
3. Geaard stekkerblok (1)
4. verlengsnoer
5. ongeaard stekkerblok
6. Versterker (verder geen aansluitingen en ook niet zelf aanraken)

Verbind de ene pin op een RCA uitgang van de versterker en de andere op een randaarde-aansluiting van stekkerblok(1).

Als het nog niet lukt zal ik wel een foto kunnen maken en hier plaatsen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Kerstmanno

Dank voor de hulp.
Helaas heb ik maar 2 ongeaarde stekkerdozen en deze hebben vam die fijne ronde stekkers zodat ze niet in een geaarde stekkerdoos kunnen. Heel handig! Maar gesteld dat ik dat voor elkaar krijg en een hoge en een lage waarde meet.. hoe dan verder te handelen?

Doerak

#37
@Menno

Quote from: Martin_M on March 29, 2004, 18:50:18
[li]Bij de laagst gemeten waarde is de polariteit goed (minste lekstroom)[/li]
[/list]

Kerstmanno

Quote from: Doerak on March 30, 2004, 20:10:15
@Menno


Hoi Doerak, dat weet ik. Waar het mij dan om gaat is, wat kan ik met die gegevens? Ik weet dat het snoer dan goed in het stekkerblok zit, maar ik doe de versterker toch uiteindelijk in een ANDER, geaard stekkerblok???

Spacebass

#39
Neem twee stekkerblokken.
Een geaard en een ongeaard.

1. Steek eerst de geaarde in de wandkontaktdoos.
2. Meet welke de fase is en welke de nul is.
3. Geef dit aan op de stekker en het blok door met een stift of sticker te markeren
4. Doe het zelfde met het ongeaarde blok.
5. Steek het geaarde blok nu in het ongeaarde blok op de manier dat de fases aan de zelfde kant zitten. De fase is dan voor beide blokken gelijk.

6. NA je test kan je het ongeaarde blok ertussenuit halen en het geaarde blok rechtstreeks op de wandkontaktdoos aansluiten  ;)

vergeet niet ook je stekkers te markeren, het liefst met een label om aan te geven bij welk apparaat ze horen (als ze allemaal identiek zijn)

Martin_M

Quote from: Menno on March 30, 2004, 20:21:13
Hoi Doerak, dat weet ik. Waar het mij dan om gaat is, wat kan ik met die gegevens? Ik weet dat het snoer dan goed in het stekkerblok zit, maar ik doe de versterker toch uiteindelijk in een ANDER, geaard stekkerblok???

Haha, ik snap het probleem.
Als je de juiste polariteit hebt bepaald markeer je op de stekker waar op dat moment de fase zit met een plakkertje, stift o.i.d. (meten met een spanningzoeker is het gemakkelijkst).
Als je het apparaat op z'n juiste plek zet controleer je daar ook waar de fase zit en sluit de stekker goed aan.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Kerstmanno

Quote from: Martin_M on March 30, 2004, 22:53:52

Haha, ik snap het probleem.
Als je de juiste polariteit hebt bepaald markeer je op de stekker waar op dat moment de fase zit met een plakkertje, stift o.i.d. (meten met een spanningzoeker is het gemakkelijkst).
Als je het apparaat op z'n juiste plek zet controleer je daar ook waar de fase zit en sluit de stekker goed aan.

Martin
AAaaaaaaaaaaaah! Nu is het me ineens geheel duidelijk!! Pffff, duurde even, maar dan heb je ook wat!
Bedankt voor de uitleg allemaal!

Martin_M

#42
Zijn we toch voor :)

En nu maar hopen dat je alles verkeerd om had aangesloten. Dan kan je straks best een behoorlijke geluidsverbetering krijgen en het kostte je; alleen wat tijd ;D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Kerstmanno

Ik heb nog niet goed kunnen testen, dat ga ik vandaag of morgen doen als ik tijd heb. Ben benieuwd! Maar eigenlijk denk ik niet dat ik het ga horen hoor, zo gevoelig ben ik daar in elk geval nog niet voor. Misschien dat iemand het me eens zou moeten uitwijzen waar het verschil zit en dat ik het dan wel kan horen.
Verder ga ik ook het verschil testen tussen het Mediamarkt blok van 10 euro en het HMS blok van 420 euro  :o :o :o. Misschien dat ik daar verschil kan horen?  ;D

Nog twee vraagjes trouwens! Als ik de versterker meet via bijv. de verwarming, dan krijg ik een waarde van ongeveer 120 op de multimeter. Wat meet die dan eigenlijk precies? Lijkt me sterk dat er 120V over de kast van de versterker staat?

En verder... mijn versterker geeft waarders van 107 en 117 en mijn dvd speler geeft zo ongeveer 115-116 aan, met beide standen. Kan ik nou beter van beide de laagste stand nemen, of juist de stand die het dichtst bij elkaar zit? Dus 117 en 115?

Spacebass

QuoteLijkt me sterk dat er 120V over de kast van de versterker staat?
Jawel, maar met een heel laag amperage..


QuoteKan ik nou beter van beide de laagste stand nemen,
De laagste die je per apparaat meet.


Kerstmanno


B.J.

D'r was ff wat voor nodig maar zelfs Menno begrijpt het nu!   ;D

Kerstmanno

Quote from: bac on April  4, 2004, 15:01:35
D'r was ff wat voor nodig maar zelfs Menno begrijpt het nu!   ;D
Ehehehehe, smartass! ;D

FrankB

En het WERKT nog ook .... val van verbazing in verbazing met deze hobby. De spanningsverschillen zijn aanzienlijk (Amp in fase 36v en uit fase 110-220volt) en ook het verschil in geluid is hoorbaar.

Wat een leerzame hobby, in plaats van consumentengedrag zijn de uitgaven aan hifi ineens een soort collegegeld  ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

MIIB

Voor de mensen die er met een multimeter niet zo gemakkelijk uitkomen (of er geen hebben) is de vandenhul polechecker ook een optie. Er was eerder een thread waarin discussie was over een vergelijkbaar ding dat bij conrad te koop is voor €4,50 onder de naam "LCD-Volt-check" nr. 133728-8F (kan de link ff niet meer vinden :-\ ).

Dat conrad ding heb ik gisteren geprobeerd, en voor zover ik kan beoordelen doet ie idd precies hetzelfde als de VdH polarity checker (maar dan voor iets minder pegels). Restspanning bepalen is zo echt een eitje  8).

Rob
It really tied the room together....