Netstekker polariteit - hoe en wat

Started by cinepaulis, January 23, 2002, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII


THX-UltraII

Ik heb de polechecker inmiddels in huis. Nu begrijp ik de procedure niet helemaal. Concept & Design Agenturen gaven me de volgende instructie:

- Verwijder alle stekkers van het te meten apparaat. Dus ook luidsprekerkabels, antennekabel, interlinks enz.
- Sluit het apparaat aan op een stopcontact zonder randaarde.
- Maak met de punt van de polechecker contact met één van de massaringen van een willekeurige tulpaansluiting.
- Raak herbij het audioapparaat niet aan.
- Druk de testknop van de polechecker helemaal in, en lees het voltage af. Soms moet u het display onder een bepaalde hoek aflezen omdat ook vaag oplichtten van een waarde waarde is.
- Draai nu de de netstekker om in het stopcontact.
- Herhaal de procedure en lees opnieuw de waarde af.

Stel dat bij de 1e meting een waarde van 110Volt gaf, en de 2e bijvoorbeeld 55Volt, is de positie van de stekker met de laagste waarde de beste. Er zit dat een aanmerkelijk lager voltage op het chassis van het apparaat en in de signaalweg. Raakt u de testknop aan zonder in te drukken werkt het apparaat als een normale spanningszoeker. In een enkel geval is er geen verschil in waarde en moet het op het gehoor worden bepaald.


Dit verhaal is me duidelijk maar ik mailde hem even terug:

Hoe ga ik precies te werk wanneer ik beneden een niet-geaard stopcontact heb en niet op mijn HT ruimte?

Met als antwoord van Ronald van Concept & Design Agenturen:

Wat je dan kunt doen is het volgende:

Voor je het apparaat gaat doormeten kijk je waar de fase zit in het stopcontact. Meestal is dit het linkergat maar om zeker te zijn volg je onderstaande procedure:

Je steekt hiervoor de polechecker in één van beide gaten en raakt de koperkleurige knop aan. Slechts in één van beide gaten zal het neonlampje oplichten en breng een markering aan door middel van een stukje plakband of zo.

Als je de juiste fase van het apparaat hebt bepaald, breng je ook aan de stekker een markering aan, overeenkomstig aan de plaats van de markering op het stopcontact.

Nu hoef je beneden alleen nog maar even te meten waar in dat stopcontact de fase zit, en de stekker er in te stekken met de markering aan de kant van de fase.


Maar na dit antwoord begrijp ik het nog niet  ??? :-\:

Eerste stap is me duidelijk:
Je meet in je geaarde stopcontact in je HT ruimte waar de fase in het stopcontact zit en zet hier bijv. een rode stip.

Daarna raak ik in verwarring.

Je zou dan ook de fase moeten meten van het niet geaarde stopcontact. Vervolgens meet je 2x de waarde (1x stekker omdraaien). De positie van de stekkerkant met de LAAGSTE waarde is de juiste. Maar hoe zit dit dan? Kloppen de volgende stellingen die ik weergeef  ::):

A.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact links zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact ook links zit, stop je de stekker op dezelfde manier in het geaarde stopcontact als op de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.

B.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact links zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact rechts zit, stop je de stekker 180 graden gedraaid in het geaarde stopcontact, ten opzichte van de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.

C.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact rechts zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact ook lrechts zit, stop je de stekker op dezelfde manier in het geaarde stopcontact als op de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.

D.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact rechts zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact links zit, stop je de stekker 180 graden gedraaid in het geaarde stopcontact, ten opzichte van de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.











reMC

Quote from: snowmaster on May 23, 2008, 12:15:34
Maar ja.......misschien wordt mijn stroom wel ingekocht in Rusland.......heeft ie duizenden kilometers afgelegd......komt hij helemaal verstoord en uitgeput bij mijn meterkast aan.....tot hij mijn zekeringen ziet....WAAAUW... :o :o :o....liefde op het eerste gezicht en hij komt helemaal tot rust... 8)
Zo zorgt 3 cm zekering in mijn meterkast dat die stroom, na duizenden kilometers afgelegd te hebben, ineens anders klinkt....Voodoo..... ???

LOL ;D

Ik weet dat je een grapje maakt, maar wil er heel kort iets over zeggen. Namelijk dat het volgens mij een groot misverstand is dat de bekabeling in de muur, buitenhuis, vanaf het trafohuisje van 'slechte' kwaliteit zou zijn en een 'audiofiel' netsnoer dat wel even corrigeert.

Het is denk ik eerder zo dat al die bekabeling waar wij niet bij kunnen van prima kwaliteit is, en dat 'audiofiele' netsnoeren die kwaliteit beperken ;) Voor de grap (voor de klank) zou je eens 2.5mm installatiedraad (wat ook in je muren zit) moeten aansluiten tussen je stekkerblok en apparatuur (LET OP: dit mag niet volgens de regels, niet laten zitten dus!!) en daar eens naar gaan luisteren. In mijn ervaring speelt dat heel erg dure netsnoeren gewoon weg...

Sk

THX-ultraII,

Niet zo moeilijk doen nergens voor nodig. Lees het volgende bericht van reMC en alles is duidelijk hoe je het aan moet sluiten. Het enige wat je nodig hebt is een spanningszoeker.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=74079.msg1188910#msg1188910
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

THX-UltraII

klopt mijn verhaal en stellingen was meer de vraag

Snowmaster

Quote from: reMC on June  4, 2008, 14:41:57
LOL ;D

Ik weet dat je een grapje maakt, maar wil er heel kort iets over zeggen. Namelijk dat het volgens mij een groot misverstand is dat de bekabeling in de muur, buitenhuis, vanaf het trafohuisje van 'slechte' kwaliteit zou zijn en een 'audiofiel' netsnoer dat wel even corrigeert.

Het is denk ik eerder zo dat al die bekabeling waar wij niet bij kunnen van prima kwaliteit is, en dat 'audiofiele' netsnoeren die kwaliteit beperken ;) Voor de grap (voor de klank) zou je eens 2.5mm installatiedraad (wat ook in je muren zit) moeten aansluiten tussen je stekkerblok en apparatuur (LET OP: dit mag niet volgens de regels, niet laten zitten dus!!) en daar eens naar gaan luisteren. In mijn ervaring speelt dat heel erg dure netsnoeren gewoon weg...

De stroom buiten ons huis is ook niet van slechte kwaliteit. Wel zijn er spanningsverschillen waarvan uit een recente test door Audio gebleken is dat onze apparatuur daar prima mee kan omgaan. Het is een leuke en eerlijke test maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.
De ellende binnenshuis veroorzaken wij voor het grootste deel zelf.  Daar heb ik wel ervaring mee. Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat 2 installatiedraden beter klinken dan het standaardsnoer. Oorzaak : 2,5 mm capaciteit, massief, nauwelijks weerstand, veel lucht om de kabel (beste isolator) en door de proefopstelling geen andere kabels in de buurt en geen aardeverbinding. Veel gunstige factoren, maar blijft dat ook zo als je alles van dit snoer voor ziet en signaal- en stroomkabels bij elkaar liggen?

Ik wil wel eens een poging doen, want ik ben altijd in voor een experimentje.
Heb ik wel jouw tip nodig.....hoe maak ik hem vast aan apparaatzijde?

       
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

reMC

Quote from: snowmaster on June  4, 2008, 21:42:45
Heb ik wel jouw tip nodig.....hoe maak ik hem vast aan apparaatzijde?     

Gewoon aan beide kanten goede pluggen gebruiken! Wat was je van plan aan stopcontactzijde dan :o

Snowmaster

Quote from: reMC on June  4, 2008, 21:47:11
Gewoon aan beide kanten goede pluggen gebruiken! Wat was je van plan aan stopcontactzijde dan :o

Gewoon rechtstreeks erin steken, da's het makkelijkste. Voor een proefje ga ik niet eerst van alles monteren  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

reMC


THX-UltraII

Quote from: THX-ultraII on June  4, 2008, 13:55:08
Ik heb de polechecker inmiddels in huis. Nu begrijp ik de procedure niet helemaal. Concept & Design Agenturen gaven me de volgende instructie:

- Verwijder alle stekkers van het te meten apparaat. Dus ook luidsprekerkabels, antennekabel, interlinks enz.
- Sluit het apparaat aan op een stopcontact zonder randaarde.
- Maak met de punt van de polechecker contact met één van de massaringen van een willekeurige tulpaansluiting.
- Raak herbij het audioapparaat niet aan.
- Druk de testknop van de polechecker helemaal in, en lees het voltage af. Soms moet u het display onder een bepaalde hoek aflezen omdat ook vaag oplichtten van een waarde waarde is.
- Draai nu de de netstekker om in het stopcontact.
- Herhaal de procedure en lees opnieuw de waarde af.

Stel dat bij de 1e meting een waarde van 110Volt gaf, en de 2e bijvoorbeeld 55Volt, is de positie van de stekker met de laagste waarde de beste. Er zit dat een aanmerkelijk lager voltage op het chassis van het apparaat en in de signaalweg. Raakt u de testknop aan zonder in te drukken werkt het apparaat als een normale spanningszoeker. In een enkel geval is er geen verschil in waarde en moet het op het gehoor worden bepaald.


Dit verhaal is me duidelijk maar ik mailde hem even terug:

Hoe ga ik precies te werk wanneer ik beneden een niet-geaard stopcontact heb en niet op mijn HT ruimte?

Met als antwoord van Ronald van Concept & Design Agenturen:

Wat je dan kunt doen is het volgende:

Voor je het apparaat gaat doormeten kijk je waar de fase zit in het stopcontact. Meestal is dit het linkergat maar om zeker te zijn volg je onderstaande procedure:

Je steekt hiervoor de polechecker in één van beide gaten en raakt de koperkleurige knop aan. Slechts in één van beide gaten zal het neonlampje oplichten en breng een markering aan door middel van een stukje plakband of zo.

Als je de juiste fase van het apparaat hebt bepaald, breng je ook aan de stekker een markering aan, overeenkomstig aan de plaats van de markering op het stopcontact.

Nu hoef je beneden alleen nog maar even te meten waar in dat stopcontact de fase zit, en de stekker er in te stekken met de markering aan de kant van de fase.


Maar na dit antwoord begrijp ik het nog niet  ??? :-\:

Eerste stap is me duidelijk:
Je meet in je geaarde stopcontact in je HT ruimte waar de fase in het stopcontact zit en zet hier bijv. een rode stip.

Daarna raak ik in verwarring.

Je zou dan ook de fase moeten meten van het niet geaarde stopcontact. Vervolgens meet je 2x de waarde (1x stekker omdraaien). De positie van de stekkerkant met de LAAGSTE waarde is de juiste. Maar hoe zit dit dan? Kloppen de volgende stellingen die ik weergeef  ::):

A.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact links zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact ook links zit, stop je de stekker op dezelfde manier in het geaarde stopcontact als op de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.

B.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact links zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact rechts zit, stop je de stekker 180 graden gedraaid in het geaarde stopcontact, ten opzichte van de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.

C.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact rechts zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact ook lrechts zit, stop je de stekker op dezelfde manier in het geaarde stopcontact als op de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.

D.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact rechts zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact links zit, stop je de stekker 180 graden gedraaid in het geaarde stopcontact, ten opzichte van de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.












ik wil enkel weten of mijn stellingen juist zijn.

Kjelt

#160
Quote from: THX-ultraII on June  5, 2008, 11:15:19
ik wil enkel weten of mijn stellingen juist zijn.

Ja die zijn juist, het makkelijkste kun je zowel op het stopcontact de fase markeren (rode puntstikker bv) als op de stekker van het apparaat. Dan kun je niet meer fout gaan.
Je maakt het alleenallemaal zo moeilijk door twee verschillende wandcontactdozen te gebruiken.
Doe de test die de firma je adviseerde in het stopcontact waar het apparaat uiteindelijk op wordt aangesloten, (geaard of niet geaard maakt niet uit want dit is het stopcontact dat je gaat gebruiken)
Veel audio/video apparaten zijn helemaal niet geaard, uitzonderingen daargelaten. Ik heb al mijn apparatuur eens gechecked (35 audio/video apparatenvan Philips, bryston, denon, marantz) en geen heeft de aarde aangesloten (dus sommige hebben wel een driepolige stekker alleen is deze in het apparaat niet aangesloten).

THX-UltraII

Quote from: Kjelt on June  5, 2008, 11:30:08
Ja die zijn juist, het makkelijkste kun je zowel op het stopcontact de fase markeren (rode puntstikker bv) als op de stekker van het apparaat. Dan kun je niet meer fout gaan.
Je maakt het alleenallemaal zo moeilijk door twee verschillende wandcontactdozen te gebruiken.
Doe de test die de firma je adviseerde in het stopcontact waar het apparaat uiteindelijk op wordt aangesloten, (geaard of niet geaard maakt niet uit want dit is het stopcontact dat je gaat gebruiken)
Veel audio/video apparaten zijn helemaal niet geaard, uitzonderingen daargelaten. Ik heb al mijn apparatuur eens gechecked (35 audio/video apparatenvan Philips, bryston, denon, marantz) en geen heeft de aarde aangesloten (dus sommige hebben wel een driepolige stekker alleen is deze in het apparaat niet aangesloten).

thxz voor je reply. Die kerel van die firma zei me echter ecpliciet om NIET gebruik te maken van een geaard stopcontact dus vandaar dat ik telkens wil switchen. Het onhandige ervan is echter dat ik met elk apparaat naar de slaapkamer moet zeulen en dan weer terug naar zolder (dus ook de subwoofers :(!)

Kjelt

Quote from: THX-ultraII on June  5, 2008, 11:38:07
thxz voor je reply. Die kerel van die firma zei me echter ecpliciet om NIET gebruik te maken van een geaard stopcontact dus vandaar dat ik telkens wil switchen. Het onhandige ervan is echter dat ik met elk apparaat naar de slaapkamer moet zeulen en dan weer terug naar zolder (dus ook de subwoofers :(!)
ok maar dan gebruik je toch gewoon even een niet geaard verlengsnoer om je apparaten te meten en te stikkeren? Scheelt een hoop gesjouw. De reden dat hij de aarde erbuiten wil houden is dat mocht jetoch een geaard audioapparaat hebben dat de meting dan beinvloed (kan) worden.

ivo1986

Even een domme vraag.

Maakt netstekker polariteit ook uit als je een gebalanceerde transformator gebruikt (als een kemp balanced isolator source)?

hifiman

Quote from: ivo1986 on August 17, 2008, 02:16:54
Even een domme vraag.

Maakt netstekker polariteit ook uit als je een gebalanceerde transformator gebruikt (als een kemp balanced isolator source)?
Theoretisch niet meer nee, in de praktijk wellicht toch wel ivm het feit dat de perfecte "balans" niet bestaat  ;)

ivo1986

Quote from: Audioloog on August 17, 2008, 08:56:38
Theoretisch niet meer nee, in de praktijk wellicht toch wel ivm het feit dat de perfecte "balans" niet bestaat  ;)

Ok want met zo'n simpele pole-checker vond ik geen verschillen dus dat zou kunnen kloppen?

hifiman

Quote from: ivo1986 on August 17, 2008, 13:41:48
Ok want met zo'n simpele pole-checker vond ik geen verschillen dus dat zou kunnen kloppen?
Mijns inziens wel ja!  ^-^

Ghostbuster

#167
Ik heb een VDH pole checker en dat werkt prima, maar bij mijn monoblokken slaat het metertje altijd uit, ongeacht hoe ik de
stekker er dus in steek. Weet iemand hoe ik de beste keuze maak,om te bepalen via te luisteren vind ik maar lastig.
Rotel: rsp 1098 Processor
Vincent: cd-S6MK cd speler / 2x SP998 en 3x SP996 monoblokken/ SA-93 plus VV
Dune 3.0 Mediaplayer
Xanadu: AW25/C 10/ AW7A1 Sony Bravia 46'LCD Rel : stadium III sub.woofer Volledige Furutech bekabeling.

advr



de beste vuistregel is nog steeds, om in de female stekker te kijken en dat dan rechts de plus te hebben. ;D
en met het middelste "gat" (aarde) aan de bovenkant. dit geldt eigenlijk bij mij voor alle apparaten 8)
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

mvdveek

#169
Begin me onderhand een beetje achterlijk te voelen.
Ik wil dus al mijn apparaten na gaan lopen om te kijken hoe de stekker moet.
Dus ik begin bij mijn settopbox, aangezien die het makelijks af en aan te koppelen is.
Zwart op een aarde, Rood op de cinch en de meter geeft gewoon niks aan, maakt niet uit waar ik hem op zet.
Ga van geaard wand -> geaarde doos -> ongeaarde doos -> apparaat.
Als ik gewoon met zo'n stroomchecker schroevendraaier kijk, zie ik dat er toch echt wel spanning op staat

Zo moeilijk moet het lijkt me toch niet zijn om een waarde tevoorschijn te toveren.
Doe ik hier nou echt iets fouts?
Showcase  ||  Pioneer KRP-600A || Velodyne DD-15 | B&W CM9 | B&W CMCentre2 | B&W CM5 | Rotel RSP-1570 | Rotel RMB-1575 | Pioneer BDP-LX91

Snowmaster

Quote from: advr on March  8, 2009, 22:01:19
de beste vuistregel is nog steeds, om in de female stekker te kijken en dat dan rechts de plus te hebben. ;D
en met het middelste "gat" (aarde) aan de bovenkant. dit geldt eigenlijk bij mij voor alle apparaten 8)

Je bedoeld :  hou de stekker met het "dakje" boven en zorg voor stroom op het rechtergat.

Er is nl. niet altijd een aardegat  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

advr

Quote from: Snowmaster on October 14, 2009, 21:46:48
Je bedoeld :  hou de stekker met het "dakje" boven en zorg voor stroom op het rechtergat.

Er is nl. niet altijd een aardegat  ;).

juist,het dakje boven ;D
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

tiptop

Dat is dus alleen bij iecstekkers en als de fabrikanten van de apparatuur zich er ook aan houden. Bij mijn Cambridge eindversterker zat het dus verkeerd om binnenin. Dat had ik gehoormatig al vastgesteld (minder dynamiek, rommeliger geluidsbeeld), en werd bevestigd toen ik 'm open maakte.

Je kan ook de lekspanning op het apparaat meten. bij de laagste spanning zit ie goed. Een van medevoort polechecker werkt ook goed.
Sluit het apparaat dan aan.Houd de polechecker steeds dichter in de buurt van het apparaat totdat hij begint te zoemen. Onthoud de afstand. Draai de stekker om en meet nog een keer. Is de afstand korter voordat het zoemen begint is dat de juiste fase. Anders andersom.
Uiteraard eerst alles loskoppelen en vanaf het begin beginnen. Eerst de eindversterker, dan de voorversterker en analoge bronnen en daarna de digitale. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Snowmaster

Daarom heb ik ook geen Cambridge gekocht  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

mvdveek

Misschien maar eens naar zo iets op zoek dan, want van die digitale voltmeter wordt ik een beetje  :crazy:
Lijkt me toch dat ik niks verkeerd doe.
Showcase  ||  Pioneer KRP-600A || Velodyne DD-15 | B&W CM9 | B&W CMCentre2 | B&W CM5 | Rotel RSP-1570 | Rotel RMB-1575 | Pioneer BDP-LX91