Netstekker polariteit - hoe en wat

Started by cinepaulis, January 23, 2002, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

advr

#125
Quote from: wil on December 18, 2005, 21:50:59
Even dit onderwerp omhoog gehaald met een vraag.

Ik heb even mijn componenten doorgemeten waarbij alle interlinks nog er in zitten. Klopt het dan dat alle componenten dan dezelfde restspanning laten zien? De restspanning die ik meette is van een heel andere orde dan wat hier gepost wordt. Ik kom niet verder dan 9 mV (meter op max 2V, meter geeft aan: 0,009). Is dat uitzonderlijk laag of doe meet ik verkeerd?

wil

Hoi Wil,

alles moet in ieder geval losgekoppeld zijn. Eveneens in een stopcontact zonder aarde :o
en dan component per component.
van het stopcontact even bepalen wat de plus is, dit kan met zo'n spannings meter schrovendraaier. waar het licht brandt is de plus. zo weet je hoe straks de stekker erin moet.
bij mij staat de plus altijd in het rechter "gat" als je in de steker kijkt die het apparaat ingaat.
het is een makkelijke vuist regel.

snap je het nog....

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiotwin

En Wil krijgt na bijna 3 jaar eindelijk een goed advies ;D ;D
Tevredenheid!!!

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

ivo1986


FrankB

Quote from: ivo1986 on May 11, 2008, 18:17:45
Iemand die mij zijn pole checker wil verkopen? Dan wil ik dit gaan proberen.

Ik gebruik een gewone spanningszoeker uit de gereedschapkist. Werkt net zo prima. Overigens werkt luisteren ook ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

ivo1986

Quote from: FrankB on May 11, 2008, 20:54:10
Ik gebruik een gewone spanningszoeker uit de gereedschapkist. Werkt net zo prima. Overigens werkt luisteren ook ;)

Ik heb geen gereedschapskist en al helemaal geen spanningszoeker. Kan ik die bij de gamma/praxis halen?

Geen zin om het met luisteren te doen wil het in een keer goed doen.

Snowmaster

Quote from: advr on May 11, 2008, 10:25:19
Hoi Wil,

bij mij staat de plus altijd in het rechter "gat" als je in de steker kijkt die het apparaat ingaat.
het is een makkelijke vuist regel.
snap je het nog....

Ad.

Nu reageer ik even zonder één en ander na te kijken. Misschien zaai ik daardoor twijfel......
Ad,  hoe heb jij de stekker als je stroom op het rechtergat hebt?
Heb je de stekker dan met het dakje naar boven of naar beneden?
Of heb je bij jezelf de fase verkeerd  ;) ?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

FrankB

Quote from: ivo1986 on May 11, 2008, 21:38:59
Ik heb geen gereedschapskist en al helemaal geen spanningszoeker. Kan ik die bij de gamma/praxis halen?

Geen zin om het met luisteren te doen wil het in een keer goed doen.

Ja hoor, iedere dhz zaak verkoopt die dingen...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr

Quote from: snowmaster on May 11, 2008, 21:45:12
Nu reageer ik even zonder één en ander na te kijken. Misschien zaai ik daardoor twijfel......
Ad,  hoe heb jij de stekker als je stroom op het rechtergat hebt?
Heb je de stekker dan met het dakje naar boven of naar beneden?
Of heb je bij jezelf de fase verkeerd  ;) ?

het dakje moet indrdaad naar boven, dwz, de aarde aan de bovenkant ;D
het is een vuistregel welke 99 van de 100 keer klopt. ;D


Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Snowmaster

Quote from: advr on May 12, 2008, 09:09:07
het dakje moet indrdaad naar boven, dwz, de aarde aan de bovenkant ;D
het is een vuistregel welke 99 van de 100 keer klopt. ;D
Ad.

OK, ik sluit mij helemaal bij je aan  :D.
Dit is inderdaad de makkelijkste weg.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

sultankat

Volgens mij ook de officiële; in ieder geval staat in de Quad manuals steeds deze wijze van polariteit afgebeeld, dus dakje boven en dan rechts de plus als je erin kijkt.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Snowmaster

#136
Quote from: sultankat on May 12, 2008, 11:23:03
Volgens mij ook de officiële; in ieder geval staat in de Quad manuals steeds deze wijze van polariteit afgebeeld, dus dakje boven en dan rechts de plus als je erin kijkt.

Yep.  Veel betere audioproducten zijn al gemarkeerd en fabrikanten zoals Inakustik sluiten zelfs gratis een spanningszoeker bij. Die is zo gevoelig dat hij ook op je lichaam en stroomkabels werkt.  Je kunt er prachtig stralingsproblemen (vervuiling door stroom) mee oplossen in je audio omgeving.   Als er stroom op b.v. een lamp/apparaat staat (na de schakelaar) dan licht het lampje op als je over de kabel of het apparaat gaat . Vervolgens draai je de stekker om en bij controle blijft het lampje uit. Het strooiveld neemt hierdoor flink af in je huis.

Misschien toch een kritische noot : ik kan veel horen en zien, maar het stekkerdraaien bij lampen en andere apparatuur heb ik niet kunnen waarnemen in verbetering bij mijn HT set.  Het in fase zetten van de apparatuur zelf is wel waarneembaar.  Toch ben ik zuinig op mijn schroevendraaiertje  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

advr

Quote from: snowmaster on May 12, 2008, 11:39:29

Misschien toch een kritische noot : ik kan veel horen en zien, maar het stekkerdraaien bij lampen en andere apparatuur heb ik niet kunnen waarnemen in verbetering bij mijn HT set.  Het in fase zetten van de apparatuur zelf is wel waarneembaar.  Toch ben ik zuinig op mijn schroevendraaiertje  ;).

de overige apparatuur staat niet in contact met je audio via interlinks ;D vandaar dat het niet uit maakt. wel kunnen ze voor rotrzooi op het el. net zorgen. vandaar dat ik 2 aparte audio groepen heb ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Quote from: advr on May 12, 2008, 13:14:02
de overige apparatuur staat niet in contact met je audio via interlinks ;D vandaar dat het niet uit maakt. wel kunnen ze voor rotrzooi op het el. net zorgen. vandaar dat ik 2 aparte audio groepen heb ;D ;D
Toch even een kritische vraag, ik snap nog steeds niet waarom een extra groep uberhaupt enig verschil zou maken  ??? Enige voordeel wat ik me kan bedenken is dat je die aparte groep middels een afgeschermde kabel naar je set toe brengt. Een zekering is geen filter (exta groep is tenslotte niets meer dan een eigen zekering).

advr

kritisch mag altijd natuurlijk 8) 8)

het hoe en waarom weet ik ook nietmaar het maakt nu eenmal een enorm verschil of er op de groep alleen de audio zit of ook alle andere stroomvreters. je moet dan de groep delen met andere stroomverbuikers die meer rotzooi op de groep gooien maar waarom je daar dan geen last van hebt weet ik ook niet. :P
het enige wat ik kan constateren dat het positief werkt ;D

mijn groepen zijn tzt overigens voor de aardlek aangelegd. dat mocht toen nog ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

FrankB

Quote from: Audioloog on May 12, 2008, 14:13:23
Toch even een kritische vraag, ik snap nog steeds niet waarom een extra groep uberhaupt enig verschil zou maken  ??? Enige voordeel wat ik me kan bedenken is dat je die aparte groep middels een afgeschermde kabel naar je set toe brengt. Een zekering is geen filter (exta groep is tenslotte niets meer dan een eigen zekering).

Ik zou voor mijn aparte groep geen afgeschermde kabel gebruiken, maar gewoon solid core installatiedraad. Het liefst helemaal door tot aan de stekker die het apparaat in gaat.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr



ik heb 2 groepen met allebei een andere kabel, de een afegschermd de ander niet, het is anders maar niet slechter volgens mij 8) op de afgeschermd ga ik alle digitale zooi op aansluiten O0
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Snowmaster

#142
Quote from: advr on May 12, 2008, 20:36:57
ik heb 2 groepen met allebei een andere kabel, de een afegschermd de ander niet, het is anders maar niet slechter volgens mij 8) op de afgeschermd ga ik alle digitale zooi op aansluiten O0

Je hoort dus verschil......zelf zeg je al dat het anders klinkt maar niet beter of slechter.
Daarom heb ik een vraag :  is het gebruikte materiaal hetzelfde? Heb je de mantel geaard en los gelaten aan de zijde van de apparatuur?
Zo ja (ook bij nee), kun je beschrijven wat het verschil is in het geluid?
Ben wel heel benieuwd omdat ik alles afgeschermd heb.
 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

wil

Quote from: Audiotwin on May 11, 2008, 13:02:14
En Wil krijgt na bijna 3 jaar eindelijk een goed advies ;D ;D
En daar heb ik dus eerst voor een slordige zoveel mille in lopen te investeren (andere versterking, andere speakers, ander huis  :o) om hier achter te komen... lekker is dat...





;D wil







Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

MickeyMan

Quote from: FrankB on May 12, 2008, 19:12:23
Ik zou voor mijn aparte groep geen afgeschermde kabel gebruiken, maar gewoon solid core installatiedraad. Het liefst helemaal door tot aan de stekker die het apparaat in gaat.

Waarom?
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

Snowmaster

#145
Quote from: advr on May 12, 2008, 18:48:53
mijn groepen zijn tzt overigens voor de aardlek aangelegd. dat mocht toen nog ;D

Dan ben jij een mazzelaar, want een tuner heeft mij verteld dat ook de aardlek voor vervuiling zorgt. Het vervangen van de aardlek brengt volgens hem wel minder resultaat dan de groep met kabel.

Maar ja.......misschien wordt mijn stroom wel ingekocht in Rusland.......heeft ie duizenden kilometers afgelegd......komt hij helemaal verstoord en uitgeput bij mijn meterkast aan.....tot hij mijn zekeringen ziet....WAAAUW... :o :o :o....liefde op het eerste gezicht en hij komt helemaal tot rust... 8)
Zo zorgt 3 cm zekering in mijn meterkast dat die stroom, na duizenden kilometers afgelegd te hebben, ineens anders klinkt....Voodoo..... ???

Als ik niet beter wist, zou ik voor mijn kop wijzen  ;D.
Net als....."stekkerdraaien".....het lijkt wel een enge ziekte.... ;D

Mijn laatste ontdekkingen liggen op HDMI gebied....correctie van nanoseconden....en je krijgt beter beeld....ook daar zijn geen pillen voor, maar wel kabels  :D.

Wat een heerlijke hobby  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

advr

zeker leuke hobby, je blijft altijd maar bezig O0
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

THX-UltraII

Quote from: MickeyMan on May 23, 2008, 11:58:26
Waarom?

ook ik ben hier benieuwd naar. Ik ben me aan het orierteren wat er allemaal nodig is voor aparte groepen dus zo ook welke soort kabel te nemen. Zie ook mijn topic met wat vragen voor stroomkenners onder ons: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=74988.0

THX-UltraII

Waar is de v/d Hul polariteit checker te bestellen?

ivo1986

Quote from: THX-ultraII on May 28, 2008, 16:33:00
Waar is de v/d Hul polariteit checker te bestellen?

Zelf heb ik er hier een besteld: http://www.conceptdesignaudio.nl/.
Precies hetzelfde uiterlijk en je kunt precies hetzelfde aflezen op het schermpje alleen dan voor 7,50 volgens mij.
Hij geeft je er een handleiding bij maar je kunt ook die van van den Hul gebruiken die op internet staat.