Netstekker polariteit - hoe en wat

Started by cinepaulis, January 23, 2002, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

DrBoom

Als je't zo doet is het goed.
Rood in V Ohm mA en zwart ALTIJD in COM.

Als hij nu niet naar de vaantjes is door je "experiment" mag je blij zijn ;)

Harry HT

Quote from: DrBoom on August 17, 2004, 21:34:00
Als je't zo doet is het goed.
Rood in V Ohm mA en zwart ALTIJD in COM.

Als hij nu niet naar de vaantjes is door je "experiment" mag je blij zijn ;)
Bedankt voor de jip en janneke uitleg  :-* Hij doet het nog

Alleen ik heb zojuist maar 228 volt in de keuken gemeten  ??? Ik hoop dat de koelkast hieraan genoeg heeft en niet zal uitvallen. 

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

DrBoom

Is toch perfect normaal 228V ???
Het is bijna zelden altijd 230V, varieert naargelang de belasting van het net.
's avonds zit iedereen voor TV, met de verlichting en zo aan, in de winter nog met elektrische vuurtjes en zo en dan is de spanning altijd lager.
's nachts is ze dan meestal hoger omdat ze minder belast wordt.
De ijskast zal zeker niet uitvallen, of het moet onder de 200V gaan zakken maar dan heb je wel een probleem :)
Zal niet gebeuren hoor ;)

Martin_M

Quote from: DrBoom on August 17, 2004, 21:20:10
Wel opletten, het gaat er niet om het laagste potentiaal te kiezen, maar om het kleinste verschil tussen de toestellen te krijgen.
Hier gaan verschillende theoriën over.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

DrBoom

En die luiden ???

Volgens mij kan het niet goed zijn als je 5 toestellen hebt die allemaal 90V restspanning hebben, en dan 1 erbij dat ofwel 10V ofwel 100V restspanning geeft afhankelijk van de polariteit.
Als je die 10V kiest heb je toch een vrij groot potentiaalverschil met grotere massastromen als gevolg.
Ik zie niet in hoe dat positief kan zijn.
Net zoals het niet echt interessant is dat je in 1 hand een lijn met 1000V houdt, en in de andere eentje met 0V :) (gaat enkel op als je verder geisoleerd bent van de grond, anders is die ene lijn zelfs al te veel ;) )

VlisChris

Ik moet dus altijd nog eens opnieuw meten. Mijn geluid klonk goed. Toen trok Chrisje alle stekkers eruit zonder ze te markeren, en daarna na het nameten klonk het geluid opeens minder :-\ ;D
Ofwel: weer opnieuw meten en dan maar hopen dat het oude geluid weer terugkomt :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martin_M

Quote from: DrBoom on August 17, 2004, 22:03:00
En die luiden ???

Volgens mij kan het niet goed zijn als je 5 toestellen hebt die allemaal 90V restspanning hebben, en dan 1 erbij dat ofwel 10V ofwel 100V restspanning geeft afhankelijk van de polariteit.

Ik ben niet technisch onderlegt maar op vele sites lees je; de stand met de laagste restspanning is de goede.

Is het niet zo dat de restspanning altijd gaat lopen? Deze wordt toch via de aarde afgevoerd dus gaan zal die. Of er nu een ander apparaat met minder restspanning is of niet.

Als ik het fout heb hoor ik dat graag, want dat betekend dat ik hier ook nog eens moet gaan nameten en proberen ;D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Quote from: Christiaan Sauer on August 18, 2004, 00:19:05
Ik moet dus altijd nog eens opnieuw meten. Mijn geluid klonk goed. Toen trok Chrisje alle stekkers eruit zonder ze te markeren, en daarna na het nameten klonk het geluid opeens minder :-\ ;D
Ofwel: weer opnieuw meten en dan maar hopen dat het oude geluid weer terugkomt :)

Dus jullie hadden alles nagemeten en het klonk minder?
Ik heb dat gehad met m'n Krell eindversterker. Deze heeft altijd 'verkeerd' aangesloten gewerkt. Na het nameten en andersom aansluiten klonk hij ook nog voor geen meter. (tig keer nagemeten en zelfs de dealer nog gebeld). Pas na een paar dagen werd dat beter. Inspelen???

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

VlisChris

Dat is ook een mogelijkheid! Momenteel staat die al 2 dagen volledig van het net af (staat gewoon midden in mijn kamer die ECHT een puinhoop is momenteel), maar ik zal hem eens een tijdje gewoon goed aansluiten.
Je hebt toch ook dat al ingespeelde kabels zich soms moeten settelen in een ingespeelde set? Wellicht dat het met netstekkers hetzelfde verhaaltje is.
Eerst mijn woning opruimen, en dan alles weer aansluiten vanavond. Wordt zowieso een drama :) Te weinig ruimte om lekker te werken.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martin_M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

VlisChris

LOL
Jij blij dat ik inderdaad een fototoestel in huis heb momenteel (helaas analoog) en dat ik deze week eens ook mijn set online wil zetten.
Ik zal zo even een foto van de puinhopen hier maken. Ik moet mijn weg echt door mijn kamer zoeken. Mijn woonkamer wel te verstaan. Mijn slaapkamer is altijd al een drama geweest ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Robert - Jan

Ik heb net m'n hele set opnieuw aangesloten en van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze metingen ook maar eens uit te voeren. Bij sommige apparaten is het verschil in spanning best groot 

ZAPpulse versterker stand I 45 V, stand II 63 V
NAD T 760                 stand I 50 V, stand II 63 V
Philips 963 SA vM      stand I 65 V, stand II 161 V  :o

van Medevoort heeft de fase op de SACD speler gemarkeerd als stand I.

Maar, hoe moet ik alles nu aansluiten? Alles op stand I, minimale waarden dus, of alles rond de 63V  ??? dus ZAPpulse versterker en NAD op stand II en Philips op stand I  :P

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Martin_M

Probeer het eens uit voor ons ;D.
We horen het graag.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

B.J.

Quote from: Robert - Jan on August 24, 2004, 18:49:45
Ik heb net m'n hele set opnieuw aangesloten en van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze metingen ook maar eens uit te voeren. Bij sommige apparaten is het verschil in spanning best groot 

ZAPpulse versterker stand I 45 V, stand II 63 V
NAD T 760                 stand I 50 V, stand II 63 V
Philips 963 SA vM      stand I 65 V, stand II 161 V  :o

van Medevoort heeft de fase op de SACD speler gemarkeerd als stand I.

Maar, hoe moet ik alles nu aansluiten? Alles op stand I, minimale waarden dus, of alles rond de 63V  ??? dus ZAPpulse versterker en NAD op stand II en Philips op stand I  :P

Robert - Jan

Zo min mogelijk verschil dus II II I

Martin_M

Ik zal eens met Kemp mailen wat zijn theorie hierover is.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

DrBoom

Volgens mij moet je alles op de 63V standen aansluiten dan, dan heb je bijna geen verschillen tussen de toestellen onderling.
Ik denk dat het daar om draait, niet zozeer om het laagste potentiaal, maar om het laagste verschil tussen de toestellen onderling.
Ben benieuwd wat Ron Kemp daarover denkt.
Hoe het juist zit voor geaarde toestellen weet ik niet, misschien ligt het daar anders.
Maar er zijn in elk geval véél toestellen die NIET geaard zijn, en daar heb je geen aarding langs waar de restspanning zou kunnen "weglopen".
"Weglopen via de aarde" is trouwens niet echt correct, want dan zou je differentieelschakelaar (verliesstroomschakelaar) continu uitspringen ;)

FrankB

Quote from: DrBoom on August 24, 2004, 22:39:15
Volgens mij moet je alles op de 63V standen aansluiten dan, dan heb je bijna geen verschillen tussen de toestellen onderling.
Ik denk dat het daar om draait, niet zozeer om het laagste potentiaal, maar om het laagste verschil tussen de toestellen onderling.

Klopt, want je wil zoveel mogelijk voorkomen dat er een stroom tussen de apparaten gaat lopen. Deze kan een achteruitgang in geluidskwaliteit veroorzaken. Meestal is het zo dat in fase de apparaten het dichtst bij elkaar zitten maar dat hoeft niet altijd.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Robert - Jan

Ook ik ben erg benieuw wat Ron Kemp hiervan zegt.

QuoteMaar er zijn in elk geval véél toestellen die NIET geaard zijn, en daar heb je geen aarding langs waar de restspanning zou kunnen "weglopen".

De ZAPpulse versterker en de Philips SACD speler zijn beide geaard, de NAD niet. Als ik de Philips via een passieve versterker op de ZAPpulse aansluit heb ik géén brom  :D Als ik de NAD er als processor/versterker tussen zet dan heb ik opeens wel brom op alle (5) luidsprekers.  :'( Het maakt dan niet uit hoe de stekers zitten. Ik vermoed dat dit komt doordat de aarde van de ingang van de ZAP-modules niet aan de behuizing, dús niet aan aarde, ligt. De restspanning van de NAD staat dus op de ingang van de eindversterker. Het rare is dat als ik de NAD via een apparte draad met randaarde verbind, dan blijft de brom gewoon  ??? Hmm, dat houdt dan in dat de brom op de signaaldraad staat. Toch ?

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

FrankB

Robert-Jan, dit klinkt meer als een aardlus dan een polariteitprobleem. De polariteit veroorzaakt ook geen brom maar een vermindering in de geluidskwaliteit. Gebruik je de tuner op de NAD en hang je die aan de kabel? Het is dan erg waarschijnlijk dat je dan een aardlus hebt. Trek de tunerkabel maar los, dan zal het weg zijn.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Robert - Jan

Hoi Frenk,

Het klinkt inderdaad als een aardbrom (50 Hz). Zelfs als ik de NAD slechts met 1 kanaal aansluit op de eindversterker en op de ingangen van de NAD niets aansluit, dan bromt het al. Als ik nu de CD speler op de NAD aansluit wordt het brommen erger, ZELFS als de steker van de CD-speler NIET in het stopcontact zit ??? CD-speler rechtstreeks (of via potmeter) op de eindversterker aansluiten levert géén brom.

Bizar...

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

FrankB

Wellicht een keer meten hoeveel spanning er op je aarde staat. Het zou kunnen dat je NAD doordat die niet geaard is als een soort eindpunt gaat werken waardoor de brom op het signaal ontstaat.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

wil

Even dit onderwerp omhoog gehaald met een vraag.

Ik heb even mijn componenten doorgemeten waarbij alle interlinks nog er in zitten. Klopt het dan dat alle componenten dan dezelfde restspanning laten zien? De restspanning die ik meette is van een heel andere orde dan wat hier gepost wordt. Ik kom niet verder dan 9 mV (meter op max 2V, meter geeft aan: 0,009). Is dat uitzonderlijk laag of doe meet ik verkeerd?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Kjelt

Met al je interlinks er nog in weet je niet wat je meet omdat je alle gnd's  ACHTER de voeding van de desbetreffende apparatuur aan elkaar legt. Bij het ene apparaat ligt de aarde via via wel aan deze gnd bij andere weer niet dus dan moet je de apparaten gaan openschroeven om te kijken hoe ze geschakeld zitten en zelfs dan kan je er nog niet veel over zeggen.

ivo1986

Quote from: Martin_M on August 24, 2004, 19:43:05
Ik zal eens met Kemp mailen wat zijn theorie hierover is.

Martin

En heb je dit toen ooit nog gedaan? En antwoord gekregen?

Je zou bijv zo'n pole checker eerder van hun verwachten dan vd hul.

sultankat

Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock