Nieuwe meterkast zorgt voor slechter geluid en TV beeld

Started by Kweetniet, May 27, 2021, 12:08:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ralf67

Serieus ?  :D

Kjelt

Ik ga hier geen energie meer instoppen noch groen noch grijs

KillerbeeNL

#127
Je moet je afvragen wat de invloeden zijn VOOR de meterkast en NA de meterkast , na de meterkast zijn lasdoppen of steeklasdoppen en bedrading die langs elkaar heen lopen in een centraal doos in het plafond en ook het VF draad door de muren in buizen en wandcontactdoos in de muur en alles wat daar nog langsloopt zoals DECT telefoon of lcd weers schermpjes met buiten een temperatuur sensor.

En dan zal het snoertje van 1000 euro tussen stopcontact en versterker een wereld van verschil maken , kom op zeg...

Zorg dat je gewoon goede bedrading en connectoren hebt , dan heeft je eigen inbreng enigzins invloed,  meer kan je niet doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Rowdy

NA de meterkast kun je ook afvragen:
- Hoe groot mag de vervuiling op het net zijn voordat je er iets van merkt?
- Hoe zit het met de cos phi? Ideaal is 1, maar de minimale waarde is 0,85. De belasting is niet altijd ohms, kan ook capacitief of inductief zijn (LEICIE).

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Samro

Dat het slechter klinkt komt van de automaat zekeringen. Wij hebben dat zelf meegemaakt. Een nieuwe meterkast en, ook slechter geluid. Ik had toen verzilverde zekeringhouders met keramische buiszekeringen laten plaatsen. Dat klonk toch wel wat te overdreven helder na verloop van tijd. De vergulde Siemens  houder zou wel goed moeten klinken. 
Quote from: kweetniet on May 27, 2021, 15:34:07
Ik vond het ook allemaal flauwekul, maar dit is toch frappant.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Rolf1981

Quote from: i2Paq on May 27, 2021, 14:42:33
Ik zou toch echt eerst even de Woningbouw bellen en duidelijk maken dat er sinds het vervangen een probleem is.

Laten zij maar reageren en aangeven eea. op te lossen.

En een CV op een eigen groep lijkt mij niet meer dan logisch.

De reactie van de monteur vindt ik helemaal vreemd.

Voor de duidelijkheid :

In de nen1010 staat in de basis (deels afhankelijk van jaar van aanleg installatie) nergens beschreven dat een cv ketel op een aparte groep moet zitten.
Wel staat er omschreven dat niet alle groepen achter 1 aardlek schakelaar mogen, en dat je de licht/algemene groepen minimaal dient te verdelen over 2 aardlek schakelaars.

Ik weet niet of je oude groepenkast een of meer aardlek schakelaars had, maar zowel een aardlek schakelaar als installie automaat kan een nadelige invloed hebben op het geluid tov een ouderwetse zekering (stop).

Daarom zijn de Siemens audio beveiligingen oa ontwikkeld.

Dat de installateur deze niet wil plaatsen is te begrijpen, wanneer je een kast van een bepaalde fabrikant plaatst is deze goedkeurd voor gebruik zoals in zijn garantie bepalingen en aansprakelijkheid bij fabrieks fouten staat omschreven. Maw als jouw huis afbrand omdat er in de fabriek een fout gemaakt is, is de fabrikant aansprakelijk voor de geleden schade.
Als ik als installateur een ander merk component plaats vervalt ook de aansprakelijkheid van de fabrikant in dit geval Hager, en ligt de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid bij de installateur die de wijziging heeft gedaan.

In de praktijk gebeurt dit natuurlijk heel veel ook als componenten bijvoorbeeld niet meer leverbaar zijn, maar ik begrijp de reactie van de installateur wel. Ik zou zelf het risico ook niet nemen.
Als particulier mag je in principe zo'n ding erin zetten alleen doe je dit niet volgens de voorschriften en gaat 't mis kan een verzekering moeilijk gaan doen.

Als het een oude installatie is is vaak de weerstand van de aarpen/elektrode voldoende laag zodat je een 16a stop ook zonder aardlek beveiliging kan plaatsen, hiervoor moet iniedergaval de circuit weerstand van de installatie gemeten worden, als die namelijk te hoog is kan je een levensgevaarlijke situatie creëren

Kweetniet

#132
De CV ketel zit nog gewoon bij al de rest, de elektricien vertelde dat dat idd helemaal niet op een aparte groep hoeft. Een andere elektricien heeft de Siemens geplaatst zonder probleem, maar ook zonder aardlek. Het is wel zo dat hij niets heeft gemeten, alleen snel de Siemens erop geschroeft. Het werkt zonder problemen; maar ik heb gelezen dat als je lekstroom hebt door een defect apparaat het dodelijk kan zijn bij het uitschakelen van het apparaat. Oh ja, ik heb nu ook een aparte audio groep langs de plint.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

Tjeb

Quote from: Rolf1981 on January 26, 2022, 11:25:58
Voor de duidelijkheid :

In de nen1010 staat in de basis (deels afhankelijk van jaar van aanleg installatie) nergens beschreven dat een cv ketel op een aparte groep moet zitten.
Wel staat er omschreven dat niet alle groepen achter 1 aardlek schakelaar mogen, en dat je de licht/algemene groepen minimaal dient te verdelen over 2 aardlek schakelaars.

Ik weet niet of je oude groepenkast een of meer aardlek schakelaars had, maar zowel een aardlek schakelaar als installie automaat kan een nadelige invloed hebben op het geluid tov een ouderwetse zekering (stop).

Daarom zijn de Siemens audio beveiligingen oa ontwikkeld.

Dat de installateur deze niet wil plaatsen is te begrijpen, wanneer je een kast van een bepaalde fabrikant plaatst is deze goedkeurd voor gebruik zoals in zijn garantie bepalingen en aansprakelijkheid bij fabrieks fouten staat omschreven. Maw als jouw huis afbrand omdat er in de fabriek een fout gemaakt is, is de fabrikant aansprakelijk voor de geleden schade.
Als ik als installateur een ander merk component plaats vervalt ook de aansprakelijkheid van de fabrikant in dit geval Hager, en ligt de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid bij de installateur die de wijziging heeft gedaan.

In de praktijk gebeurt dit natuurlijk heel veel ook als componenten bijvoorbeeld niet meer leverbaar zijn, maar ik begrijp de reactie van de installateur wel. Ik zou zelf het risico ook niet nemen.
Als particulier mag je in principe zo'n ding erin zetten alleen doe je dit niet volgens de voorschriften en gaat 't mis kan een verzekering moeilijk gaan doen.

Als het een oude installatie is is vaak de weerstand van de aarpen/elektrode voldoende laag zodat je een 16a stop ook zonder aardlek beveiliging kan plaatsen, hiervoor moet iniedergaval de circuit weerstand van de installatie gemeten worden, als die namelijk te hoog is kan je een levensgevaarlijke situatie creëren

Leuk verhaal over garantie en zo maar 99% van de installatiekastjes zijn lege kasten waarin de installateur zelf groep plaatst en aan elkaar aansluit....

Het laatste verhaal gaat ook niet op als je evdn naar de foto van zijn onderkast kijkt, aarde en nul komen hier bij elkaar zoals het vroeger veel werdt toegepast.