Pitch Black: 3 belgen op pad...

Started by daxie, June 1, 2007, 09:50:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

We spreken 31 mei...

Op de laatste dag van deze gezegend en vakantievolle maand besluiten de drie vlaamse musketiers van het htforum, mikeske (beter bekend als Mikeske), gvy (ook bekend onder de naam Geert) en daxie (in een ver htloos-verleden ook wel eens Wouter genoemd), een kleine uitstap te maken naar Tremelo. Mikeske had nog niet gegeten die dag, en hij was verteld dat je in Tremelo wel lekkere broodjes kan vinden bij een sympathieke kerel genaamd Sven.

17u50. Als eerste meld ik mij aan in het vertrekpunt, de woonst van Geert. Terwijl we nog maar de trap aflopen, immers, die paintbrush wou ik toch wel even zien, werpt het rauwe gegrom dat opstijgt ons bijna achteruit. En deze keer kwam het niet uit het HT. Mikeske was gearriveerd. De vervaarde motard trotseerde file en wind om op tijd op de afspraak te zijn. Kortrijk-Scheldewindeke in 35' inclusief file noem ik "vlotjes".

We besluiten onmiddellijk te vertrekken, en in een korte vlaag van helderziendheid vraag ik Geert: "weet je het zijn?". Geert antwoord vol vertrouwen: "geen probleem, ik heb een gps". Om er dan zachtjes bij te voegen "maar hij mankeert af en toe". Hoe profetisch die woorden zouden blijken leest u later... "Geen probleem, ik heb mijn gps bij" repliceert Mike, waarna ik toevoeg, "ja, ik ook". Deze bevestigingen worden echter niet gevolgd door het effectief meenemen van onze gps'en.

We vertrekken vlot, en een rustige rondrit via de omlegging achter een tractor zetten we onze weg richting E40. De file in de omgekeerde richting deerde ons niet. Meer nog, de rit verliep zo vlot, dat terwijl we het hadden over zelfbouw versus commerciele ontwerpen, over crt's en digitale pj's, over de andere forumleden (jaja, er wordt geroddeld),...  we niet door hadden dat onze goede vriend Navman ons al in de steek gelaten had. Gevolg hiervan is dat we al een stuk te ver op de ring rond Brussel waren. Voor zij die er aan twijfelen: ja, er is een einde aan de ring. En aan het einde ervan kun je vrij heel snel terugkeren. We draaiden dus onze kar, en helaas stond er in de omgekeerde richting wel wat file. De geplande 19u30 zouden we niet halen. De Alfa Romeo van Geert is wel snel, maar niet zo snel. Het vervolg van de rit ging wel zonder horten of stoten, en al vlug kwamen we in Tremelo aan, waar we de beruchte broodjeszaak konden ontwaren.

Niets doet vermoeden dat achter deze muren een muziek- en htliefhebber met twee prachtige sets schuilhoudt. Want prachtig zijn ze zeker en vast. We werden vriendelijk begroet door Sven, en na een werk van barmhartigheid werden we meegeloodsd naar zijn walhalla van stereo, waar de Thiele, Lyngdorf en Michel Gyro SE ons begroeten. Alle 6 onze ogen worden onmiddellijk aangetrokken door dit prachtig staaltje van techniek. Het woord "platenspeler" is veels te banaal om dit juweeltje te beschrijven. De foto's van Mike zullen je een indruk geven, maar dit wondertje zien draaien is bij momenten als de meermin waar kapiteins onverklaarbaar werden toe aangetrokken. De afwerking en kunde stralen van dit apparaatje af. En wat meer is, het ziet er niet alleen mooi uit, het klinkt ook erg goed. De platen die Sven ons laat aanhoren doen dit analoge medium alle recht aan. Jammer dat elk foutje op de plaat ook duidelijk weerklinkt, maar Sven zal dit binnenkort aanpakken via een platenwasser, die al zijn platen in ere moet herstellen.

Maar ook het digitale gedeelte staat zijn mannetje. Wat de lyngdorf neerzet bij referentie-cd's zoals deze van Stockfish records is ronduit prachtig. Diepte, ruimte en ongelooflijk veel detail krijg je van deze set terug. Het toont genadeloos het belang van een goeie mix, zoals het door mij geliefde Hooverphonic jammer genoeg laat horen. Het gebrek aan dynamiek en plaatsing in deze opname wordt extra in de verf gezet. Gelukkig zijn er ook prachtige opnames, zoals Suzanne Vega of Dire Straits ons bewijzen.

Hier kan je uren naar luisteren, maar er was nog zo veel te ervaren, dus na een uurtje verhuisden we enkele verdiepen lager, naar de ondertussen beruchte Pitch Black.

Deze compromisloze ruimte sleept een reputatie als een huis met zich mee, waardoor de verwachtingen zeer hoog zijn. Misschien ligt het aan mij, maar ook visueel vind ik de ruimte prachtig. Ik vind ruimte's zoals die van Fransvis of Geert prachtig om zien, maar ook deze pure zwarte ruimte brengt bij mij een gezellig gevoel teweeg. Net omdat je bij het binnenkomen al onmiddellijk weet, dit is een top HT. De Auralex-panelen verraden dat dit een bijzondere ruimte is. Het zelfbouwrack van Sven, dat op het eerste zicht bescheiden gevuld lijkt, laat pas bij verder onderzoek blijken dat ook onder de motorkap van deze ruimte pure kwaliteit schuilgaat. De imposante Klipsch-speakers staren je aan, dagen je uit alsof ze zeggen: "durf je het aan"? De SVS neemt op niet te misverstane manier zijn plaats in, je duidelijk makend dat dit zijn domein is, het HT. Als een steun staat hij achter je, klaar om je dat extra duwtje in de rug te geven.

We praten over de ruimte terwijl we onze bewondering niet kunnen wegsteken. Ondertussen staat Kraftwerk op, maar nog niet hoorbaar, en elke ht-spier in mijn lichaam staat klaar om overdonderd te worden door dit schouwspel. En een schouwspel is het. Ik bezit de DVD van Kraftwerk zelf niet, maar zij die hun muziek kennen weten wat deze in hun mars hebben, en wat ze vragen aan een systeem. Al bij de eerste tonen maakt deze set zijn troeven duidelijk. Een ijzersterke controle, prachtige plaatsing, en een voor mij sublieme surroundbeleving. De kracht die van deze installatie uitgaat maakt indruk, zeker door het gemak waarmee ze dit neerplaatst in de ruimte. Als je dan hoort dat de topreceiver van Denon, samen met een top-eindversterker van Rotel dit niet konden bekomen, begrijp je dat dit geen evidentie is. Dat doet de bewondering nog toenemen.
We schakelen over naar "The House of Flying Daggers", de befaamde scene. Ik kende deze scene niet, de DVD heb ik pas onlangs aangeschaft omwille van de vele lovende kritieken, maar is nog niet in mijn speler beland. Dit wordt dus een eerste keer. Ik begrijp nu waarom deze zo aangeraden wordt als demo. Het is werkelijk een prachtige scene om een surroundinstallatie te demo-en. Ook nu komt weer de prachtige controle en surround-"buble" naar boven. Elke toon wordt neergezet daar waar hij hoort te staan, en sterft uit als hij hoort uit te sterven. Een klein woordje van felicitaties aan Garmt, Bjorn, Toine, Frank die dit mede mogelijk gemaakt hebben. Ik durf deze DVD thuis niet meer te beluisteren. Maar toch zal het moeten.
Eric Clapton maakt duidelijk dat concert-dvd's zeker thuishoren in een collectie van een liefhebber. Wat een body krijgt zijn stem, wat een gevoel.
We besluiten met Saving Private Ryan. De landing in Normandië zal nooit meer dezelfde zijn. Het brede scherm in combinatie met de surroundbuble en de drukvolle laagondersteuning door de SVS brengen deze scene tot een nieuw niveau. Het is moeilijk te beschrijven, maar dit alles zorgt voor een filmbeleving, geen film kijken. Akkoord, de beeldweergave kent hetzelfde niveau niet als het audio-gedeelte, maar Rome is niet in één dag gebouwd. Verder werd het ook nooit storend, en niet HT-adepten, die HD nog niet op hun netvlies gebrand hebben, zullen dit evengoed prachtig vinden.

We zouden er nog uren kunnen vertoeven, maar aan alle sprookjes komt een einde. Het werd tijd om afscheid te nemen van Sven en zijn sets. Er werden al vlug afspraken gemaakt om Sven naar Vlaanderen te halen. We waren echter nog wat vergeten. Mikeske had nog steeds honger. Na ook dit probleem opgelost te hebben, konden we onze terugweg aanvangen. We waren het roerend eens: dit was indrukwekkend, en deed ons alleen maar verlangen onze eigen set op een hoger niveau te brengen. De plannen waren legio, de uitvoering is minder evident.

Bedankt aan Sven voor de ontvangst en om ons te laten genieten van wat deze hobby te bieden heeft. Bedankt Geert voor de rit (en het einde van de ring) en Mike voor de toffe babbel. Wordt vervolgd...

Groeten,

Wouter

bmateijsen


R

Inderdaad, erg leuk om te lezen!!

B.J.

Jullie hadden zeker een mes mee in de auto?


;D ;D ;D ;D

LittleNinja

Kijk.... DAT is schrijven!!!!  8)

Helemaal geweldig om dit zo te lezen Wouter!!

Grappig om het hele gebeuren nogmaals te mogen beleven!! Voor mijn gevoel zat ik in jullie midden. Zo vers staat het allemaal nog in mijn geheugen.. Dit gevoel wordt nog eens versterkt omdat wij dezelfde programmering voorbij hebben zien komen. We weten dus hoe nederig jullie je moeten hebben gevoeld.. Net als wij!!  :)

Nou Sven... Meer bevestiging van jouw harde werk, vele investeringen, bloed, zweet en tranen kun je niet krijgen!  ;D



ps. Mike, zijn die broodjes van eenzelfde nivo als de electronica welke jullie hebben mogen beproeven?  ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

molle

Zeer fraai geschreven Wouter 8) Ik ga ervan blozen :-[ ;D

Het was me inderdaad zeer aangenaam jongens. Ben ook blij dat ik de ingenieur van d'ondergrondse heb ontmoet 8)
Nu zijn we wel vergeten te praten over de deurschildering. Is me compleet ontgaan. Maar dat komt nog wel Geert ;)

Volgende is richting Vlaanderen ;)

@Littleninja. Hij heeft een hamburger genomen. Gelukkig maar, anders kon Geert direct zijn wagen beginnen stofzuigen >:D ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

reza

Leuk stuk.


Pitchblack Het meest beschreven HT van het Forum :P ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

daxie

Quote from: reza on June  1, 2007, 16:38:01
Leuk stuk.


Pitchblack Het meest beschreven HT van het Forum :P ;D

Nou reza, als we jouw richting uitkomen schrijf ik er ook zeker een stukje over :-)

W

Klinkt goed, maar nu willen we mikes' foto's zien !

LittleNinja

Quote from: daxie on June  1, 2007, 17:34:39
Nou reza, als we jouw richting uitkomen schrijf ik er ook zeker een stukje over :-)

Dat is een aardig stukje crossen daxie!!  ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

garmtz


reza

Quote from: daxie on June  1, 2007, 17:34:39
Nou reza, als we jouw richting uitkomen schrijf ik er ook zeker een stukje over :-)




;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

mikeske

prachtig stukje tekst Daxie  :o

Nu durf ik niet meer hoor  :-\

Wat betrefd de foto's, ik moet nu vertrekken voor een verjaardag.
Maar misschien post ik ze vanavond nog en anders morgen.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

molle

Quote from: reza on June  1, 2007, 16:38:01
Leuk stuk.


Pitchblack Het meest beschreven HT van het Forum :P ;D

En er zijn er vele mooier hier op het forum hoor :-\
Maar bedankt voor de credits ;D ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

molle

Quote from: mikeske on June  1, 2007, 18:38:24
prachtig stukje tekst Daxie  :o

Nu durf ik niet meer hoor  :-\

Wat betrefd de foto's, ik moet nu vertrekken voor een verjaardag.
Maar misschien post ik ze vanavond nog en anders morgen.

Mike aan de deur.
Mike buiten met hamburger.
Mike terug binnen met hamburger.
Mike terug aan het bestellen met hamburger

leuke foto's >:D

;D ;D ;D ;D ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

reza

Heb je geen broodje gesmeert voor onze Mike :P ;D ???
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

molle

Quote from: reza on June  1, 2007, 19:31:28
Heb je geen broodje gesmeert voor onze Mike :P ;D ???

Ik niet. Vrouwtje heeft hem een hamburger gemaakt ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Automaat

Quote from: molle on June  1, 2007, 19:25:21


leuke foto's >:D

;D ;D ;D ;D ;D

S**t. weer een probleem met mijn pc want ik zie de foto's niet.
Reading the HTForum is learning every day!!

gvy

#19
Hallo,

Die andere belg meldt zich ook maar eens.
Ik was tijdens het ritje richting Tremelo dus de chauffeur in kwestie en de Navman was de mijne. ::)
De twee andere musketiers en ikzelf hebben de dame ( mijn GPS) dusdanig beledigd tijdens de rit dat ze plots dienst weigerde met een grote omweg als gevolg.
Afijn, alles in het universum heeft een doel, en aldus weten we nu waar het mysterieuze einde van de Brusselse ring is (zoiets als bij de vikings het einde van de platte wereld). We zijn gelukkig tijdig gekeerd en dus niet van de ring gevallen  ;D

Nu goed, eens aangekomen ten huize Molle werden we hartelijk ontvangen en meteen naar boven begeleid door onze gastheer, naar een stijlvolle heldere en heel ruime woonplaats. Gepolierde betonvloer, veel glas, bankirai terras, levendige kleuren, of gewoon hoe een moderne woonruimte er uit hoort te zien.

Verscholen achter een muurtje in deze ruimte ontwaren we de eerste hifipareltjes van deze avond.
De Michell Gyro trekt onmiddelijk onze aandacht. Dit is zo'n mooi stukje techniek. Doe hem draaien en je blijft hem gewoon gehypnotiseerd aanstaren..... uren...... om dan vast te stellen dat je er ook een langspeelplaat kunt op leggen en dan luisteren, genieten... en weer kijken ...uren.
Ik had het er even over met Sven. Het mooie van zo'n toestel zit hem ook in de handelingen , het feit dat je een LP eigenlijk met meer respect en geduld behandeld. Je legt hem op en je luistert naar de muziek. Er wordt niet gezapt, zoals bij een CD .
Maar er zijn ook CD's gespeeld en ik heb vastgesteld dat de set van Molle heel analytisch is, heel delikaat en met finesse alle lagen in een opname blootlegt. Geen kleuring.
Hier hou ik van :D.
Zoals sommigen wel weten ben ik een fervente elektrostaatzelfbouwer. Nu hebben elektrostaten, naast ongetwijfeld ook mindere punten, de goede eigenschap om een heel transparant analytisch plaatje neer te zetten.
Wel ik moet echt bekennen dat ik onder de indruk was van de zuiverheid en transparantie waarmee de Thiel 's bij Sven een goede opname kunnen in de ruimte plaatsen, en dat zonder vast te lopen in de complexere muziek (iets wat bij elektrostaten dan weer wel eens het geval is)
Mindere opnames vallen weliswaar dan ook door de mand ( Eentje van Hooverphonic vb)
En er is absoluut een sweet spot, en die was duidelijker aanwezig dan ik ooit verwacht had van een set dynamische luidsprekers. Alweer bij mijn elektrostaten ben ik sinds jaren gewoon dat zich daar dat plekje bevind , mooi in het midden, waar zich plots een 3D beeld opentrekt, die je heel stil doet worden
Dynamische luidsprekers hebben doorgaans een veel bredere luisterpositie, maar toch heb ik een duidelijk mooier 3D beeld ervaren, toen ik mooi in het midden van de sofa zat tov een half metertje ernaast.
En ik kan jullie garanderen ,die spot was dan ook echt SWEEEEET :)

En dan kwam de langverwachte afdaling naar de diepte. Ergens verscholen in de gigantische kelder van Molle's woning bevindt zich namelijk het ondertussen befaamde donkere hol. Pitch Black.
Maar gelijk als de deur openging en het gedempte licht aanging, wist ik dat deze ruimte veel te mooi was om als "hol" bestempeld te worden. Donker, dat wel.
Dit is het prototype van een "dedicated" homecinema.
Geen kompromissen... Zwart heerst, maar niet doods, eerder warm.
Deze ruimte is waarschijnlijk moeilijk mooi op foto vast te leggen, maar ze is het wel degelijk... mooi en afgewerkt.
Het hoogpolige tapijt drukt zijn stempel qua sfeer en waarschijnlijk ook akoustisch. De cornertraps van GT en Thingman zijn discreet, maar dragen ongetwijfeld bij tot de goede akoustische balans van deze ruimte.
het gebruik van auralex is opvallend en mooi . Het schaduwspel met de wandverlichting is opvallend.
Al met al een aangename ruimte om in te vertoeven.
En dan. de demo's.
Wel, Daxie heeft hier uitgebreid over geschreven en ik kan hem alleen bijtreden.
Je wordt omhuld door geluid, je zit in de film.
De landingsscene's uit Saving Private Rian.... angstwekkend echt, je zit op dat strand, je voelt de angst, de weerzin. Je beleeft de film. surround van de bovenste plank. Veel druk ook , De SVS die werkt.
"The House of Flying Daggers" Die elegantie, die perfecte surroundweergave   aargh.....
Hier is eigenlijk weinig meer aan toe te voegen of te verbeteren.
Er is gewoon een ongelooflijke controle. Ook als alle registers worden opengetrokken, hoor je elk detail, lossendoor het massieve fundament van de sub.

Ik ga het hierbij houden.
Bedankt Sven, this was fun.
In ieder geval ook welkom bij mij in Oosterzele.

Bedankt ook Daxie en Mikeske voor het gezelschap en de aangename babbel op de weg heen en terug.

Geert




mikeske

ik heb een voorstel:

Daxie en Gvy doen de besprekingen ik de foto's  ;D
Ben ze nu aan het overzetten.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

HTip

Zo te horen een super geslaagde avond gehad...  :P

Het motiveert enorm om ons HT (voorlopig gedoopt "Mission: (im)Possible") zo snel en zo goed mogelijk te realiseren. Ik weet dat dat niet echt bij elkaar past en dat "Pitch Black" in 2005 is begonnen, maar ik wil heel graag nog dit jaar kunnen genieten zoals jullie op 31 mei 2007.  8)

Ben heel benieuwd naar de foto's...

Greetz,
Philip
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

molle

Cool stuk Geert 8)

Nu zijn we het toch nog wel vergeten te hebben over de deur schildering zeker?
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost