AVIA en het calibreren van je sub, interessant!!

Started by garmtz, January 23, 2002, 11:52:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Lees onderstaande link voor een zeer interessante uiteenzetting hoe de testtonen voor de niveaumetingen van de speakers op AVIA in elkaar zitten en waarom:

http://www.svsubwoofers.com/usingavia.htm

cinepaulis

#1
Inderdaad een zeer duidelijk en verhelderend verhaal van Guy Kuo!
Ik denk dat ik toch maar weer eens terug naar af moet en het hele verhaal doorloop voor optimale integratie.

Lijkt me een 'must read' artikel voor een ieder de het beste uit zijn setup wil halen.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

ego

#2
Greetings,

Hier nog een 'post' van Guy Kuo m.b.t. AVIA

http://www.hometheaterspot.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic&f=76&t=000002

Tamelijk utgebreid.

Wellicht is deze info dubbelop, maar ik post het toch maar.

Groet Ego

J.A.F._Doorhof

#3
Kijk maar eens naar dit document van het HTWEB  ;)

http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/AVIAobscura.PDF

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rip

#4
Na het lezen van het artikel, wat veel duidelijk maakte, ben ik maar weer eens aan de slag gegaan met avia.

Nu deed zich naar mijn mening een vreemd probleem voor bij het instellen van de sub. Bij het instellen van het volume van de sub ten opzichte van de speakers was het volume van de sub bij het rechter front kanaal vele malen harder dan vanuit de andere speakers. Nu begreep ik uit het verhaal dat dit ongeveer zoniet hetzelfde zou moeten zijn.

Nu zou ik het kunnen verklaren doordat de speakers niet goed gekalibreerd staan, maar als ik die test staan ze perfect.

Kan het zijn dat ik een instelling van de versterker (denon 3801) over het hoofd zie, of dat ik iets aparts heb.

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

met vriendelijke groet,

richard

J.A.F._Doorhof

#5
Staat je rechter speaker soms in een hoek ?

Is de sub ook harder als je speakers loskoppelt ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#6
Omdat de speakers niet allemaal even ver van de sub afstaan, kan de sub op bepaalde afstanden in tegenfase staan met een speaker en juist in fase met een andere speaker. Omdat de testtoon zich begeeft in het gebied waar de sub het overneemt van de andere speakers, is je niveau dan lager voor de kanalen waar de sub uit fase is met dat kanaal. Als de speaker die het dichtst bij de sub staat een lager niveau heeft dan de andere speaker(s), inverteer dan de phase van je sub eens. Misschien dat je metingen dan beter worden.

Er staan overigens ook aparte fase-testen op AVIA. Zeer bruikbaar.

J.A.F._Doorhof

#7
Dank Garmt, dat had ik even over het hoofd gezien.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#8
Ach, zo voegt ieder weer wat toe... We aim to please... :)

rip

#9
Ik ben vandaag even bezig geweest met het verplaatsen van zowel de rechter speaker en de sub, en ik ben tot de conclusie gekomen dat frank in deze gelijk gad.

De rechter speaker stond inderdaad in een hoek. Na het verplaatsen van de speaker was het volume van de bas een stuk minder hard. De oplossing was even simpel als doeltreffend, maar hier had ik niet gelijk aan gedacht.

Nu nog weer even de complete calibratie doorlopen, en dan moet het geheel weer naar behoren klinken.

mag ik u hierbij hartelijk danken voor uw medewerking,

groeten,
richard

garmtz

Graag gedaan, maar alle eer gaat in dit geval naar Frank..! :)  

Ik ben echter wel nieuwsgierig geworden naar je setup rip. Welke speakers gebruik je? Staan ze op large of small? Misschien is er wel NOG meer uit te halen...

rip

#11
Hierbij mijn setup,

Versterker : Denon 3801
Dvd        : Sony dvp-s325 regiovrij
Tv         : Sony breedbeeld (typenr moet ik opzoeken)
Speakers

Main       : B&W DM 603 S2
Center     :     CC 6 S2
Surround   :     DM 601 S2
Sur. back  :     DM 305
sub        :     ASW 1000

Bekabeling : Diverse kabels van ixos
             Nog geen goede speaker kabels ivm verhuizing in augustus. Hierover heb ik frank al een keer benaderd, en ben van plan Eichmann bekabeling te proberen tussen de versterker en de main speakers

Zoals je in sommige onderdelen wel terug ziet ben ik begonnen met een simpele pro logic versterker en zo door de jaren heen steeds een stapje verder gegaan.

groeten,

richard

rip

#12
sorry even vergeten te melden; de speakers staan allemaal op small.