Pioneer vsx915 blijft sub maar aansturen.

Started by powersmoker, May 30, 2007, 08:36:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

powersmoker

Ik heb een pioneer vsx915 zoas vermeld en ondanks dat ik stereo selecteer blijft hij de subwoofer aansturen, met als gevolg super overdreven lage tonen. Weet iemand wat ik moet doen? Ik kan natuurlijk de subwoofer uitzetten iedere keer dat ik in stereo wil luisteren maar het moet handiger kunnen.


powersmoker


Rob G

#2
Staat de receiver wel op stereo en niet 5-kanaals stereo? En wat gebeurt er als je de source direct inschakelt?

Dat de subwoofer ook in stereo mee doet kan kloppen. Als je de frontspeakers op small hebt staan zal de sub altijd de frequenties onder de crossover-instelling weergeven. Als de fronts op large hebt staan kun je wellicht ook instellen dat de sub en fronts allebei de lage tonen weergeven.
Hoe heb je verder de subwoofer aangesloten, via de sub pre-out of gebruik je de speaker uitgangen?


powersmoker

Het is al opgelost, op een ander forum werd aangeraden de fronts op large te zetten en dat hielp.
Ik las op hifi.nl dat het beter is de fronts op small te zetten, is er een tussenoplossing?

Rob G

Ik denk dat je gewoon de subwoofer eens goed af moet stellen...

Nu de speakers op large staan geeft de sub alleen het LFE-kanaal weer. Het LFE-kanaal heb je alleen bij surround bronnen (de .1 bij 5.1 weergave), en het is dus niet zo gek dat de sub niet overdreven aanwezig is; hij doet gewoon helemaal niks.

Je kunt de sub gebruiken voor enkel het LFE-kanaal (zoals bij front op large), maar je kunt hem ook gebruiken als aanvulling op jouw frontspeakers. De meeste fronts zijn niet full-range en zullen de lage tonen minder goed kunnen weergegeven. Als je de fronts op small zet zal de receiver de lage tonen niet naar de fronts, maar naar de subwoofer sturen. Vanaf welke frequentie dat is kun je instellen met de crossover
Een veel gebruikte instelling is alle speakers op small, crossover op 80 hz en de subwoofer open voor alle frequenties

Ik krijg een beetje het idee dat jouw sub niet goed staat ingesteld, als jij een overdreven laag hoort staat jouw sub gewoon te hard. Heb je deze wel afgesteld met behulp van een test-cd/dvd? Dergelijke cd's geven de lage tonen weer en zo kun je aan de hand van het geluidssterkte goed controleren of de sub en fronts goed samenwerken. Als je het echt goed wilt doen doe je dit met een db-meter.

Waar lag nu het probleem van de 5.1 weergave?

El Nino

Dan zul je je subwoofer wel tussen de front speakers moeten plaatsen. Heb zelf ook m'n fronts op small gezet, maar dan moet je bij muziekweergave je sub mee laten spelen. En daar ben ik nog niet goed in geslaagd. Moet er nog meer tijd in steken én wordt ook veroorzaakt doordat mijn subwoofer achter in de kamer staat..... Op zich zou dat bij een goed ingeregelde subwoofer wél moeten kunnen.....

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

bmateijsen

Dat kan inderdaad en heeft erg te maken met het fasegedrag van je luidsprekers en de subwoofer. Dat vergt veel experimenteren met de afstand van de subwoofer in de processor en de fase knop op de subwoofer.

Quote from: El Nino on June 28, 2007, 09:36:51
Dan zul je je subwoofer wel tussen de front speakers moeten plaatsen. Heb zelf ook m'n fronts op small gezet, maar dan moet je bij muziekweergave je sub mee laten spelen. En daar ben ik nog niet goed in geslaagd. Moet er nog meer tijd in steken én wordt ook veroorzaakt doordat mijn subwoofer achter in de kamer staat..... Op zich zou dat bij een goed ingeregelde subwoofer wél moeten kunnen.....