Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

HTip

Quote from: RalphH on July 16, 2017, 21:12:09
Wat laat wellicht en ik weet niet hoe zwaar de speakers zijn, maar kun je niet eenvoudig iets met zo'n paraplu-plug?
Klein gat in je plafond en je trekt de houder stevig tegen de plaat aan. Evt met een dun plaatje mdf bovenop de plafondplaat voor wat krachtverdeling/extra stevigheid. Dr komt tenslotte geen full range speaker aan te hangen..
Het is nooit te laat voor tips. Dank je voor het meedenken. [emoji106] De speakers wegen incl. voet 2,2 kg. Is niet al te veel, maar dat zou allemaal aan 1 schroef moeten hangen. Op zich zou het wel makkelijk zijn op die manier.

Zal me eens verdiepen in de mogelijkheid van deze oplossing.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

RonG

Heeft je plafond dit systeem?


Heb nog 2 van deze setjes (totaal 4 ophang beugels), deze bevestig je aan de profielen.
Zo hebben we op het werk de Wifi antennes opgehangen. Misschien dat zoiets kan werken.



RalphH

Aan het frame zou helemaal mooi zijn inderdaad.

EDIT
Heeft Ecophon zelf geen standaard materiaal om dingen aan het plafond of het frame te monteren? Er moeten genoeg locaties zijn waar men deze platen gebruikt en een lamp, projector of accesspoint op wil hangen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Masterkale

Mooi design die balletjes... The passengers is een leuke auro3d film ;)
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch

HTip

Quote from: Maikel_audionerd on July 17, 2017, 07:59:08
Deze bij de praxis kan je 20 kg aan hangen  :thumbs-up:
https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/pluggen/holle-wand-pluggen/fischer-tuimelplug-met-draadstang-kd5-m5-x-100mm-2-stuks/5362802
Dank je Maikel. Ik heb ernaar gekeken en ik denk niet dat deze plug in mijn situatie gaat werken. Ik heb wel een holle wand, maar de plafondplaat is gemaakt van glaswol en zou breken als deze onder spanning wordt gezet. Bovendien is het gat wat er in de plafondplaat moet komen te klein voor de kabeldoorvoer.

Misschien ga ik volgend weekend een poging doen om een begin te maken met de ophangconstructie.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: RonG on July 17, 2017, 09:01:00
Heeft je plafond dit systeem?


Heb nog 2 van deze setjes (totaal 4 ophang beugels), deze bevestig je aan de profielen.
Zo hebben we op het werk de Wifi antennes opgehangen. Misschien dat zoiets kan werken.
Bedankt voor het meedenken Ron! Dat zou kunnen werken, maar helaas ben ik niet vrij in de plaatsing en komt de speaker in het midden van de plaat uit. Mijn railsysteem is waarschijnlijk vergelijkbaar. De platen daarentegen niet, want die hebben een verzonken groef waardoor de rail volledig onzichtbaar is. Hierdoor heb ik veel minder reflectie bij filmkijken.

Quote from: RalphH on July 17, 2017, 10:05:21
Aan het frame zou helemaal mooi zijn inderdaad.

EDIT
Heeft Ecophon zelf geen standaard materiaal om dingen aan het plafond of het frame te monteren? Er moeten genoeg locaties zijn waar men deze platen gebruikt en een lamp, projector of accesspoint op wil hangen.
Ecophon heeft vergelijkbare oplossing voor systeemplafonds, maar zoals gezegd komt de speakervoet niet in de buurt van een rail, niet in de lengte- en niet in de breedterichting. Ik zal kijken of ik foto's kan maken om mijn situatie te verduidelijken.

Bij nader inzien werkt het misschien wel bij de surrounds, maar dat moet ik nog bekijken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Masterkale on July 17, 2017, 12:50:25
Mooi design die balletjes... The passengers is een leuke auro3d film ;)
Design is in het echt nog mooier dan je op foto's kan weergeven. Bouwkwaliteit is ook erg goed, dus wie weet gaan we deze bollen in meer ruimtes in de toekomst zien. Ik schijn iets van invloed hierop te hebben :D

Net de trailer van Passengers bekeken en een artikel over de productie ervan in Auro-3D. In dat artikel staat dat Sony de film wereldwijd zou uitbrengen in Auro-3D en toch lees je nergens in specificaties dat dat ook zo is. Welke versie heb je en is het een 2K of 4K-Bluray? Zou de film graag een keer zien...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Ik heb een paar foto's gemaakt...

Hier is te zien dat de Io2 precies in het midden van de plaat uitkomt


Een close-up van de ruimte tussen plaat en plafond


En met een stuk 30mm MDF erop. Dan is de ruimte tot het plafond nihil.


Misschien dat dit de situatie verduidelijkt...




Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

eddy135

Als de ruimte zo beperkt is, waarom dan 30 mm MDF gebruiken?...18 mm multiplex is zeker net zo sterk... ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Jep

Als je naar b.v. een plafond model airco unit kijkt, dan zit die wel netjes in zo'n systeem plafond ingebouwd (ik kijk even naar boven bij mij op kantoor  ;) ), maar zit met draadeinden in het beton boven het verlaagde plafond gemonteerd. Kun je ook zoiets doen? Dus het gewicht niet aan plafondpaneel of plafond frame hangen, maar in de constructie (beton? hout?) erboven. Je kunt die draadeinden dan door het plafondpaneel laten steken en dan kun je er net zoveel gewicht aan hangen als je zelf wilt, zonder dat er teveel kracht op het plafondsysteem komt.

Succes! Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

HTip

Quote from: eddy135 on July 18, 2017, 07:33:59
Als de ruimte zo beperkt is, waarom dan 30 mm MDF gebruiken?...18 mm multiplex is zeker net zo sterk... ;)
De voet van de Io2 wordt met slechts 1 schroef bevestigd. Het leek mij daarom beter om die schroef zo ver mogelijk in de steun te laten verdwijnen.

Quote from: Jep on July 18, 2017, 08:25:13
Als je naar b.v. een plafond model airco unit kijkt, dan zit die wel netjes in zo'n systeem plafond ingebouwd (ik kijk even naar boven bij mij op kantoor  ;) ), maar zit met draadeinden in het beton boven het verlaagde plafond gemonteerd. Kun je ook zoiets doen? Dus het gewicht niet aan plafondpaneel of plafond frame hangen, maar in de constructie (beton? hout?) erboven. Je kunt die draadeinden dan door het plafondpaneel laten steken en dan kun je er net zoveel gewicht aan hangen als je zelf wilt, zonder dat er teveel kracht op het plafondsysteem komt.

Succes! Jep.
Dank je Jep. Dat is wat ik ongeveer ga doen, maar i.p.v. draadeinden met afstandsschroeven. In eerste instantie gaan die schroeven volledig door het MDF en het in plafond. In 2e instantie, bij het stellen, draai je ze naar buiten en dan komt het MDF mee. met 4 schroeven kan ik bovendien zelfs nog de hoek in alle richtingen aanpassen. Ik heb het regelwerk voor de wandplaten hiermee gesteld en dat ging echt fantastisch.

Ik zal even kijken of ik die foto's nog ergens heb...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Via de inhoudsopgave (toch wel handig) in mijn openingspost heb ik deze foto gevonden. Hierop is te zien wat je met jamoschroeven kan doen.



Ditzelfde principe wil ik dus toepassen op de steun voor de voet, maar dan met langere schroeven. Ik hoop dat ze die hebben...

En omdat ik toch bezig was, ook meteen de nieuwssectie en showcase aangepast (kan alleen Taga Audio niet kwijt)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Gisteravond nog even met Annet naar de (on)mogelijkheden gekeken en zij had nog een ander voorstel gezien de moeilijkheid om het gat precies boven de speaker te krijgen en het gewicht dat dan slechts aan 4 schroeven komt te hangen.

MDF op het plafond, voet op MDF en gat in plafondplaat. Echter is dit niet makkelijker uit te snijden en bovendien zou het richten en de hoek wel eens een probleem kunnen worden.

Dus we zijn samen tot de conclusie gekomen dat de optie met de jamoschroeven de meeste kans van slagen heeft. Wel gaan we kijken of we achteraan 2 grote plafondplaten (120x60) kunnen vervangen door 4 klein (60x60) om zo 2 reserveplaten te hebben, mocht er onverhoopt iets fout gaan bij het snijden. Nu is alleen de vraag of ik nog 4 kleine platen heb.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

eddy135

Wat een overkill!
Zoek misschien eerst eens op hoeveel er aan 1 schroef kan hangen... ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

HTip

Quote from: eddy135 on July 19, 2017, 18:57:15
Wat een overkill!
Zoek misschien eerst eens op hoeveel er aan 1 schroef kan hangen... ;)
Wat bedoel je met overkill?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Ik ga uit van overdesigned. Kan het daar wel mee eens zijn ;D.

Maar kijkend naar de rest van de ruimte, kun je haast niet anders verwachten dat deze speakers hier met 300% aandacht en niets aan het toeval overlatend, bevestigd gaan worden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

eddy135

Quote from: HTip on July 19, 2017, 21:08:02
Wat bedoel je met overkill?
Dat een dergelijke luidspreker, ja zelfs een JVC beamer in mijn geval, prima aan 1 schroef kan hangen!
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

HTip

Had een reactie geschreven en die is verdwenen, heel vreemd... :unsure: Nog een poging.

Quote from: RalphH on July 19, 2017, 21:27:18
Ik ga uit van overdesigned. Kan het daar wel mee eens zijn ;D.

Maar kijkend naar de rest van de ruimte, kun je haast niet anders verwachten dat deze speakers hier met 300% aandacht en niets aan het toeval overlatend, bevestigd gaan worden.
Zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben :D De precisie heeft ervoor gezorgd dat het plafond nog steeds hangt en zo goed werkt, dat de projectiewand zo effectief is en daardoor de akoestiek zo goed is. En juist dat laatste staat bij mij zeer hoog in het vaandel. Welke oplossing ook wordt gekozen, deze mag geen significant negatief effect hebben op de akoestiek, m.a.w. het absorptieoppervlak mag niet teveel verminderen.

Bovendien wil ik de plaatsing van de hoogtespeakers (conform Auro-3D/DTS:X) optimaal hebben. Bij grondlaagspeakers kan je eenvoudig schuiven, toe-in bepalen, etc. Bij de hoogtespeakers in mijn geval moet het in 1 keer goed. Door het boldesign en de magnetische bevestiging van de Io2 kan ik wel gelukkig redelijk eenvoudig de speakers richten.

Tot slot wil het oog ook nog wat en wil ik dat de Io2's als het ware aan het verlaagd plafond hangen, "zwevend" in de ruimte.

Quote from: eddy135 on July 19, 2017, 22:32:04
Dat een dergelijke luidspreker, ja zelfs een JVC beamer in mijn geval, prima aan 1 schroef kan hangen!
Daar twijfel ik ook niet aan (alhoewel ik dit niet zo snel zo doen met een projector ;)), maar dat doe ik in principe ook, alleen niet in het plafond, maar in MDF. Probleem is echter in dat geval dat het verlaagd plafond de stabiliteit moet kunnen verzorgen en dan kunnen de geperste glaswolplaten niet. Die breken bij de minste druk.

Zo gauw ik er even tijd voor heb, maak ik een tekening zoals ik dat bij al mijn ontwerpbeslissingen heb gedaan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Toch best nog wel een onderneming Philip  :dozingoff:

Ik hoor het wel als jullie er klaar voor zijn. De ruimte is het waard om alles zo goed mogelijk te installeren.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Quote from: vik on July 19, 2017, 23:14:57
Toch best nog wel een onderneming Philip  :dozingoff:
Dit wisten we voordat we de beslissing hadden genomen om voor 3D-audio te gaan. Zonder het verlaagde plafond was het waarschijnlijk zo gebeurd. Had je misschien alleen het issue van het wegwerken van de speakerkabels. Dat hebben wij niet :D

Quote
Ik hoor het wel als jullie er klaar voor zijn. De ruimte is het waard om alles zo goed mogelijk te installeren.
Heb je helemaal gelijk in. Ik zou het zonde vinden als er iets fout gaat door iets te overhaasten. Zou trouwens de eerste keer zijn ;)

Zo gauw de ophangconstructie van de 4 speakers is gerealiseerd maken we snel een afspraak om de rest van de installatie te doen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Vandaag bij de DHZ-zaak in het dorp de schroef gevonden en ook nog van professionele kwaliteit. Mooie van deze schroef is dat die volledig kan verzinken in ieder houtmateriaal.



Zou volgens de adviseur geen probleem moeten zijn om dit te doen. Ik weet nu hoe ik het ga aanpakken, dus misschien dit weekend wel de eerste stap... :unsure:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Zojuist de zolder op geweest nu het nog niet te warm is en even gekeken wat ik nog aan akoestisch materiaal heb liggen. Blijkt dat ik nog het nodige over heb. Heb 4 platen Ecophon Sombra Ds 60x60 gevonden die achter 2 grote platen gaan vervangen. Dat heeft 2 voordelen:

  • Ik heb 2 grote platen (120x60) als reserve mocht het fout gaan bij de fronts
  • Boven de surrounds hangen kleinere platen wat beter handelbaar is met snijden.
Nu eerst nog even de tuin in, want die schreeuwt om aandacht...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Vandaag toch nog wat kunnen doen.

De plafondplaten waar de Io2's moeten komen heb ik verwijderd...


...en aan de achterkant 2 platen van 60x60 geplaatst.


Daarna de positie, waar de voorkant van de bol moet komen, afgetekend op het plafond.

Tot slot een mal getekend (nog niet gezaagd) voor de basis van de voet van de Io2.


Stapje voor stapje komt 3D-audio dichterbij... :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9