Afregelen installatie

Started by blackball147, February 17, 2003, 22:24:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

ook al heb ik nog totaal geen HT, toch wil ik het afregelen   ;D

een paar vraagjes:
1) vereist het afregelen een redelijk hoogwaardige installatie maw je moet toch minstens een betere versterker-reciever hebben? is elke reciever uitgerust met een afstelmogelijkheid per luidspreker dmv ruis of een testdvd/cd? of op een andere manier?

2) hoe zit het met het bepalen van de sweetspot? niet in elke huiskamer kan men zo maar schuiven met het bankstel, dus wordt er gewerkt met 'delay', dacht ik. nu weet ik dat er versterkers zijn die werken met een micro ed., maar wat als dat niet het geval is?

3) is een db-meter voldoende, of zijn er nog andere speledingetjes die je MOET gebruiken om een goed resultaat te hebben? wat is eigenlijk de referentie? hoe werkt het juist? draai je de volumeknop open om dan elke luidspreker apart te regelen of hoe gaat dat?

4) als ik eens nadenk ( ongelofelijk, hé) over het akoestisch afwerken van een kamer stuit ik op een eigenaardigheid: om je kamer te kunnen afwerken moet je installatie er toch al staan om te bepalen waar bv mirrorpoints ed zitten, maar ben je dan verplicht om alles terug af te breken om je kamer te kunnen maken? klopt dit of heb ik hier ergens een spoor gemist? het lijkt of het 1 het ander nodig heeft en andersom


dat is het zo ongeveer denk ik.

ben benieuwd, want deze materie interesseert me.

voor degenen die zich zouden afvragen waarom ik dit eigenlijk wil weten, ook heb ik nog niks in mijn bezit: ik probeer voor mezelf zoveel mogelijk theoretische achtergrond te krijgen om uiteindelijk in de praktijk te kunnen omzetten en van de eerste keer het zo goed mogelijk te doen ( binnen natuurlijk budgettaire proporties   ::) )

een vrij gezonde instelling als je het mij vraagt     ;D ;D

blackball147

ik heb intussen al een beetje rondgeneusd op de artikels die door de administrators zijn geschreven, wat vraag 2+3 betreft ben ik er al ongeveer uit.

wat vraag 1 betreft: ik lees in http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Speakersetup2.PDF
over het gebruik van voorversterker. wordt hiermee echt een apart apparaat bedoeld, of kun je dit ook apart aan spreken in een reciever-versterker combinatie? is zo'n afstelling bv ook mogelijk bij misschien niet zo'n superhoogwaardige luidsprekers ( bv KEF eitjes?)

wat vraag 4 betreft heb ik nog niet echt iets gevonden.

komaan mannen, ik heb jullie net 'bestoeft' over hoe vlot hier op alles wordt gereageerd met de nodige proffessionele uitleg.......

;D

PM

ok vraag 1... is simpel JA, elke receiver heeft de mogelijkheid om ruis signalen te genereren en a.d.h. hiervan de niveau's van de verschillende speakers in te stellen (het is niet altijd mogelijk om bij de fronts L en R apart te doen (b.v. Yamaha)

punt 4.. je kan alles opstellen.. en dan mirrorpoints e.d. bepalen.. dat is toch geen probleem? je hoeft niet alles af te breken ofzo... mirror-point behandeling hoeft niet veel stof e.d. op te leveren toch? of snap ik de vraag niet goed..?

nog een paar dingen
vraag 3: ja dbmeter is zo'n beetje wel een must.. er is meer mogelijk maar dat wordt meteen behoorlijk wat duurder die 'aparte volumeknoppen voor elk kanaal' staan bij mijn antwoord 1 genoemd

vraag 2: het beste is als je een ideale opstelling hebt... anders kan je corrigere met delay's maar het is het mooiste om deze niet te gebruiken.
Groeten, Peter

Robbo

Hoi,

een paar antwoorden  ;D

Quote
1) vereist het afregelen een redelijk hoogwaardige installatie maw je moet toch minstens een betere versterker-reciever hebben? is elke reciever uitgerust met een afstelmogelijkheid per luidspreker dmv ruis of een testdvd/cd? of op een andere manier?

Tja, wat is een betere versterker-receiver?  Waar maak je de vergelijking mee.  Het ligt helemaal aan de opzet / budget die je wilt doen.  De meeste moderne receivers zijn idd uitgerust met afstelmogelijkheiden dmv ruis.  Echter afstellen kun je het beste doen met een test dvd zodat je bron (de dvd-speler waar ook variatie per kanaal in kan zitten, maakt dan ook deel uit van de calibratie) ook meeneemt.

Quote
2) hoe zit het met het bepalen van de sweetspot? niet in elke huiskamer kan men zo maar schuiven met het bankstel, dus wordt er gewerkt met 'delay', dacht ik. nu weet ik dat er versterkers zijn die werken met een micro ed., maar wat als dat niet het geval is?

Is heel erg afhankelijk van de keuze in speakers; de plaatsing ervan en ook wel in de combinatie speakers/versterking.  Met delay kun je de asymmetrie corrigeren en natuurlijk daarmee ook je sweetspot verbeteren.

Quote
3) is een db-meter voldoende, of zijn er nog andere speledingetjes die je MOET gebruiken om een goed resultaat te hebben? wat is eigenlijk de referentie? hoe werkt het juist? draai je de volumeknop open om dan elke luidspreker apart te regelen of hoe gaat dat?

De referentie voor DVD is in principe 85db.  Maar aangezien bijna niemand (ivm buren) zo hard kan/wil/mag draaien kun je ook 75db aanhouden, of zelfs calibreren op de door jouw als normaal geziene geluidsniveau. Daar heb je idd. een db-meter voor nodig (en een testdisc).  Daat doe je door de pink-noise (ruis) op je versterker of via je testdisc aan te zetten. Daarbij draai je de versterker zo ver open totdat je het gewenste volume op de db-meter afleest en zo je elke speaker af.  Je corrigeert dan op de voorversterker/receiver per kanaal de Db.

Quote
4) als ik eens nadenk ( ongelofelijk, hé) over het akoestisch afwerken van een kamer stuit ik op een eigenaardigheid: om je kamer te kunnen afwerken moet je installatie er toch al staan om te bepalen waar bv mirrorpoints ed zitten, maar ben je dan verplicht om alles terug af te breken om je kamer te kunnen maken? klopt dit of heb ik hier ergens een spoor gemist? het lijkt of het 1 het ander nodig heeft en andersom

Dat klopt en dat is ook het moeilijk aan een goede acoustische afstelling.   Veel experimenteren dus!   Meestal begin je gewoon in een 'standaard' ITU opstelling en ga de vandaar uit schuiven met je speakers en ev. je meubels.


Rob





Robbo

Oe, da's een nipt verschil PM   ;D


Robbo

#5
Quote from: blackball147 on February 18, 2003, 13:52:33
wat vraag 1 betreft: ik lees in http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Speakersetup2.PDF
over het gebruik van voorversterker. wordt hiermee echt een apart apparaat bedoeld, of kun je dit ook apart aan spreken in een reciever-versterker combinatie? is zo'n afstelling bv ook mogelijk bij misschien niet zo'n superhoogwaardige luidsprekers ( bv KEF eitjes?)


Hoi,

Een voorversterker is een apparaat waar enkel de signalen verwerkt worden.   Je heb hierbij dus ook een aparte eindversterker nodig die de signalen die de voorversterker heeft omgezet versterkt zodat uiteindelijk via je luidsprekers geluid oplevert.  

Voordeel van om dit te scheiden is dat je flexibeler bent in je opstelling.  Bijv. wellicht vind je de features van Rotel voorversterker wel leuk en wil je dit combineren met een Parasound eindversterker.  Dat is dan mogelijk.  

Een receiver is een soort all-in-one apparaat waarbij de eindversterking en de voorversterking beide aanwezig zijn.

Rob

blackball147

dus als ik het goed begrijp stel je EERST je algemeen volume in dmv de versterkervolumeknop, ook op bv 85 db, om dan elke luidspreker apart via de aparte instellingen van de versterker in te stellen.

indien zo verandert dit dan niks aan je totaal volume? ( de eerste volumeregeling) wil dit dan zeggen dat je de knop op 0 moet draaien om op 85 db te spelen, zogezegd na afstelling het ideale?

hoe gebeurt het instellen van die delays? ook met een dbmeter of moet er dan zwaarder geschut bovengehaald worden ( RTA of zoiets)

wat vraag 4 betreft: ik bedoel hiermee dat er van uit gaat dat je heel de kamer onderhanden moet nemen om een 'ideale' kamer te kunnen creeren, dus ook het plaatsen van panelen, plafond, etc.

PM

yep.. je stelt eerst je algemeen volume in op een normaal luistervolume. dan ga je een ruistoon op elk kanaal apart langs laten komen.. dus je meet b.v. eerst rechts voor stel 70db.. dan komt rechts achter, stel 72 db dan moet je deze op je receiver met 2 db omlaag corrigeren of je front 2 db omhoog... zo zorg je dat alle kanalen appart hetzelfde volume hebben op de luisterpositie
Dit kan een hele kleine invloed hebben op het totaal volume, maar dat zal niet veel zijn en verder maakt dat toch niets uit..
Delays kan je op basis van afstand doen.. heb je geen RTA voor nodig...

vraag 4.. je kan inderdaad wat panelen plaatsen, maar daarvoor hoeft je apparatuur toch niet uit de kamer? Verder lijkt het me slim om alles in stappen te doen, eerst opstelling bepalen, dan afstelling, dan evt aanpassingen mbt mirrorpoints e.d. dan hoor je ook langzaamaan verbetering in het totaal komen en weet je waarvoor je het doet.. Lijkt me beter dan gewoon meteen alles perfect willen hebben..
Groeten, Peter

Robbo

Correct, meestal begin je linksvoor.  Je laat de testtoon lopen en zet het volume harder totdat je op de db-meter het juiste volume afleest.   Vanaf hier laat je de volumeknop met rust en regel de andere speakers af via de db-afstellingen van de receiver/voorversterker.

2.  Bij bepaalde voorversterker kun je idd het referentievolume op 0 afstellen.  

3. Afstelling van delay doe je dmv afstand meten. Waarbij elke 30cm verschil 1 msec vertegenwoordig.   Dus staat linksachter 60cm dichterbij dan linksvoor, dan 2 msec delay geven op linksachter.

4. Het ligt helemaal aan de ruimte of en waar je de aanpassing moet doen.  Een Rt60 meting helpt hierbij.  Dit laat zien bij welke frequenties de problemen zijn.


Rob
 


blackball147

aha, weer al wat wijzer.

hoe zit het eigenlijk met luidsprekers die bv 'maar' 65 db aan zouden kunnen, of bestaat dit niet? de meeste die ik zie zitten gemiddeld rond 85-90 db gevoeligheid ( of zoiets). Maw kun je uit elke luidspreker je 85 db halen zonder vervorming of ligt dit dan aan de versterker?
men heeft mij eens de tip gegeven om steeds voor een te zware versterker te zorgen, dan zou je niet in de problemen kunnen komen.

zowat de vergelijking tussen een eend en een porsche die 140 rijden, even hard, maar toch verschillend.

hoe weet je dat je bv pieken kunt opvangen zonder dat er vervorming of dergelijke optreedt? gewoon horen, of toch weer de dbmeter erbij halen?

blackball147

is er dan helemaal niemand op deze wrede wereld die mij kan redden uit het dal der onwetendheid????????


;D

J.A.F._Doorhof

Hi,

De gevoeligheid van de speakers betekend niet dat ze maar zo hard kunnen. De gevoeligheid betekend dat met 1 W versterker vermogen je op 1 mtr dat volume krijgt.

Denk nu niet "hoi, ik heb 100W" want zo werkt het niet ;D, kijk hier maar eens http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=19;action=display;threadid=519.

Het beste kun je je set afstellen op 75dB, zet je sub dan ongeveer 1-2dB harder als de dB meter aangeeft.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 20, 2003, 08:36:15
Het beste kun je je set afstellen op 75dB, zet je sub dan ongeveer 1-2dB harder als de dB meter aangeeft.
Oftewel, calibreer je sub tot een niveau van 74/73 dB.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blackball147

phoeoe, die link die je doorgegeven hebt is inderdaad ne flinke boterham om door te lezen. op bepaalde momenten was ik de draad toch ook even kwijt ( ben dan ook geen natuurkundige ::) )
eigenlijk kan ik me nog het beste vinden met de vergelijking met lichte of zwaardere auto.

het klinkt heel logisch dat je met een auto die maar net 120 kan, constant op het randje van zijn kunnen rijdt, terwijl dat met een zwaardere wagen niet het geval is.

naar versterkers toe lijkt het me inderdaad ook zo dat je beter wat vermogen op overschot hebt om dynamische pieken op te vangen zonder dat je vervorming of verlies hebt. ( bij een luistersessie bij Thommy komt dit wel naar boven als je zijn subjes a rato 630 w rms 'voelt')

uiteindelijk hangt het allemaal ook een beetje af van wat je eigenlijk verwacht. wil je een dynamisch, stabiel systeem op elk moment, of een systeem dat wel stabiel blijft bij 'normaal' gebruik, maar tekortkomt wanneer er wat meer wordt gevraagd.

als je een aparte HT ruimte hebt waar geluid niet uitmaakt, kun je m.i. best zo zwaar mogelijk gaan, niet om je oren kapot te spelen, maar om ten volle te kunnen genieten van alle geluid en dynamiek die films met zich meebrengen.