Nieuwe TI chip [DIR9001] al in pc harware aanwezig?

Started by Ejorne, May 28, 2007, 20:22:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Ik zag laatst een artikel waarin stond dat Texas Instruments een nieuwe chip heeft ontwikkeld met ultra lage jitter waarden. De DIR9001. Hiermee zou een hi-end DAC te maken zijn, in bijvoorbeeld PC hardware. Een DAC via deze chip zou 4 maal minder jitter geven dan de dichtstbijzijnde standalone receiver.

Ik kan alleen nog geen hardware vinden waarin deze chip verwerkt zit.
Weet iemand of er al wat is of nabij op komst is?

Ik ben me namelijk aan het oriënteren voor een mooi hoofdtelefoon. Ik denk aan een akg k601 of misschien een grado. Maar ik weet niet of mijn receiver (Panasonic sa-xr700) nu wel zo'n goede headphone uitgang heeft. Het is namelijk een class-d receiver en er zit eigenlijk alleen maar een ADC op in plaats van een DAC. Nu denk ik dus dat er mogelijk voor de headphone uitgang een cheap-ass dacje gebruikt is... Ik beschik dus niet over een goede dac. Die van mijn dvd-speler (Panasonic s97) zal ook niet je-van-het zijn...

Dus lijkt mij een geluidskaart voor in de computer (eventueel externe geluidkaart) met deze nieuwe TI chip een perfecte uitkomst...
tenminste... als ik de tekst mag geloven en ook juist geïnterpreteerd heb...  :P


roland p

Is dat echt nodig in een geluidskaart?
Die receiver synchroniseert op een extern signaal.
Als je een perfecte geluidskaart wilt, zal de geluidskaart gewoon zelf een clock moeten genereren. Buffertje erbij wat begint te schreeuwen als hij leeg dreigt te raken en klaar. Het lijkt mij dat dan het hele probleem omtrend jitter vervalt. Of ben ik nu naief?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Ejorne

Quote from: roland p on May 28, 2007, 21:26:54
Is dat echt nodig in een geluidskaart?
Die receiver synchroniseert op een extern signaal.
Als je een perfecte geluidskaart wilt, zal de geluidskaart gewoon zelf een clock moeten genereren. Buffertje erbij wat begint te schreeuwen als hij leeg dreigt te raken en klaar. Het lijkt mij dat dan het hele probleem omtrend jitter vervalt. Of ben ik nu naief?

Nou, volgens mij zijn de meeste dac's op een betaalbare geluidskaart niet een van de beste. En als er met deze chip, van ongeveer 1 euro, een hi-end dac gerealiseerd kan worden lijkt mij dat wel aantrekkelijk... toch?

roland p

Quote from: Ejorne on May 28, 2007, 21:31:29
Nou, volgens mij zijn de meeste dac's op een betaalbare geluidskaart niet een van de beste. En als er met deze chip, van ongeveer 1 euro, een hi-end dac gerealiseerd kan worden lijkt mij dat wel aantrekkelijk... toch?

Dat is zeker aantrekkelijk.
Je moet dan nog wel een goede (jitter-vrije) bron hebben. Maar misschien is die receiver wel zo goed dat alle eventuele ranzigheid in het sp/dif signaal uit je computer niet meer uitmaakt ;P

M-Audio schijnt best wel goede geluidskaarten te maken. Ik heb daar alleen geen ervaring mee.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®